Stelling van 26-1-2020:Wordt onze hobby onbetaalbaar?


jessicapilon

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
12 februari 2011
Berichten
119,694
Leeftijd
58
Locatie
Groningen
Beste leden,
Deze stelling komt tot stand met medewerking van lid BigSmoke, waarvoor onze dank.
We komen allemaal denk ik met regelmaat bij de lfs voor aankopen van visjes of andere lagere dieren. Nu valt het wel op dat de prijzen de laatste jaren explosief zijn gestegen. Soms betaal je enkele tientjes voor een aankoop en de prijzen rijzen dus de pan een beetje uit.
Daarom dit keer de volgende stelling:

Onze hobby wordt onbetaalbaar

Geef jullie mening, argumenten en ga in discussie.
Heb respect voor anderen hun mening en heb er plezier in.
 
Aan hardware kunnen veel kosten bespaart worden door slim in te kopen bijvoorbeeld uit China.

Vis is een stuk duurder dan 12jr terug. Kijk ik naar een goede Discus een Sterbai of een mooie L nummer dan zijn de prijzen echt wel het dubbele van toen.

Goede verlichting is ook een behoorlijke investering.
Mangrove hout is tegenwoordig ook aan de prijs.


Prijs van planten en diepvries voer valt mee.

Staat de bak eenmaal dan valt het wel mee wat je per maand kwijt bent.
 
Ik kan niet zeggen dat hier alles veel duurder geworden is.
Waar je vroeger enkel discu vond vanaf 50€ps kan je er nu al hebben voor een tientje (kwaliteit ver te zoeken maar soit, je hebt wat je betaald)
Verder zie ik veeel soorten die er 10j geleden nog niet te verkrijgen waren, is logisch dat deze wat meer aan de prijs zijn.

Het enige wat het voor mij dan wel duur maakt is de prijs van de electriciteit.
 
Ik moet zeggen dat ik er niet zo op let eigenlijk en kan moeilijk een vergelijk maken maar goed dat het duurder wordt is logisch. Alles wordt duurder met de inflatie van heden ten dage.
 
Als ik mag reageren dan wil ik wel kwijt dat ik vind dat het nog wel meevalt voor wat betreft de zoetwatervissen,zoutwater is echt een exclusieve hobby met een heel ander prijskaartje,ik heb het voorzichtige idee dat door opwarming van het Groot-Bariere rif en het afsterven van vissen en voornamelijk koralen dit niet zeer snel zal leiden tot verminderde Export en Import uit dat gebied,maar anders gezegd wel steeds duurder gaat worden.Natuurlijk worden er ook uit andere Werelddelen zoutwatervissen geimporteerd,maar hier praten we natuurlijk echt over wildvang,natuurlijk zijn er akties gaande om in Nederland via sommige projekten het e.e.a.Na te kweken maar daar kunnen we niet veel liefhebbers mee tevreden stellen,wel van leren.Ik meen als ik het juist heb dat Tanne de Vos? hier mee gaande was?.

Zoals eerder opgemerkt in een ander topic over nakweek,gaf ik mede een reactie dat veel van onze vissen in het aquarium geimporteerd zijn,en als die dan eindelijk bij een groothandel zitten en ook nog eens naar de lokale aquariumwinkels getransporteerd moeten worden dan leggen deze vissen een lange afstand af,en tussen dit hele gebeuren moet er toch door en over verschillende schijven zoals transport en opslag al geld verdiend moeten worden.

De meeste aquaria in ons land zijn toch vaak de gezelschapsbakken waar over het algemeen vissen in zwemmen varieerend tussen de 1 en 10 euro per stuk,uiteraard wordt het wel wat duurder als onze wensen naar een hoger niveau gaan,maar dat is dan wel weer een beslissing die we zelf nemen,maar zoals @rjoemman al aangaf als alles draaid gaan de kosten wel weer wat dalen.


Het kan natuurlijk altijd nog gekker voor wie dit voor ogen heeft,de laatste 20 Jaar ben ik slechts 3 keer bij Hustinx in Belgie wezen kijken zonder Discusvissen te kopen,wel met wat voer of wat dan ook meegenomen maar daar bleef het bij,vond het gewoon een leuk uitstapje om daar de altijd mooie widvang Discusvissen te bewonderen.
Erik Hustinx heeft zelf een vangstation in Zuid-Amerika ( zie zijn U tube filmpje's) ik weet niet wat de prijzen van zijn wildvang momenteel kosten,dat heb ik vooraf aan dit typen niet nagezocht,maar ik ga er ongeveer vanuit dat de prijzen per Discus ergens tussen de 150-200 euro zullen varieeren,tja en wie dit voor ogen heeft ja die mag dan gerust zeggen dat het een exclusieve hobby is,het is maar wat je wilt en voor ogen heb of heeft.

Verder wil ik nog wel een laatste persoonlijk opmerking plaatsen,als er Jaren geleden weer eens 1 of 2 Discusvissen het leven lieten dan kreeg ik altijd wel lichte kritiek zo van hoe kan dat,en moest ik redelijk in de verdediging om uit te leggen van hoe en wat,en als ik dan aan die zelfde persoon enkele weken later weer eens zag en vroeg hoe het met de kardinalen ging,dan kreeg ik een ongeintereseerd antwoord zo van er zijn er 10 doodgegaan en heb er weer 12 bijgekocht,en dan vind ik ook nu en toen dat de aquariumvissen niet altijd te duur zijn geweest,omdat omdat ze simpel gezien makkelijk voor weinig geld verkrijgbaar en vervangbaar zijn.
 
ben het wel gewend , de rest van mijn hobby`s zijn ook niet te betalen :) :)
 
Denk dat het allemaal wel mee valt kosten zijn ten opzichte 10 jaar terug en nu natuurlijk wel gestegen maar dat geld voor alles.
Kocht je een brood 10 jaar terug voor zeg 1 euro dan betaal je nu 3,75 euro en das met alles zo.
Helaas hebben ze nog steeds niet door dat ieder jaar de kosten voor levens onderhoud omhoog brengt dit inhoud dat andere kosten ook stijgen. (de kachel moet toch blijven branden)
Het ieder jaar omhoog brengen van de kosten levensonderhoud is een doodlopende weg dat zou anders moeten.
 
De kosten zijn zeker gestegen.
Als ik kijk wat ik een jaar of 10 geleden betaalde aan spullen voor mn aquarium...
Echter, toen vond ik de prijzen ook al flink.

Alles is duurder geworden.
De prijzen van de lampen zijn wel enorm gestegen, maar dat komt ook omdat het nu led is i.p.v. tl.
Dus het is even een investering, maar je hoeft niet meer ieder jaar je lampen te vervangen.

Echt het hout vind ik absurt. 250 euro voor een stuk van een meter.
Maar er valt inderdaad veel te besparen door Mp en ome Ali.

En zoals garnalen, je kan ze via de dierenwinkel halen of via een kweker (al dan niet op mp), maar die prijzen verschillen enorm.
Uiteraard goed letten op de kwaliteit.
 
Denk dat het voornamelijk komt omdat wij steeds meer willen qua techniek. Wij moeten allemaal een sterke LED lamp boven de bak, uiteraard met een controller die zonsopgang en zonsondergang simuleert. Gevolg van een grote hoeveelheid licht is dat er ook een CO2 set bij moet.

Maar bij de LFS zijn ook nog steeds T5 balken te koop en dan kan je zonder al die dure speeltjes ook een heel leuk bakje houden;)
 
De hobby is, zo vind ik, wel duur. Maar het verschilt uiteraard naar gelang de eisen die gesteld worden. Maar er is veel zelf te doen. Een groot aantal dingen zou je kunnen maken i.p.v. kopen. Denk daarbij aan een spraybuis, een Cerges reaktor, een uitloop voor een bemestingssysteem, het bemestingsysteem zelf en zelfs aquariumcomputers zijn te bouwen en daardoor aanzienlijk goedkoper dan bij reguliere aanschaf. Hier zijn ook leden die hun eigen (led-)verlichting voor een behoorlijk lagere prijs opgezet hebben waarbij de kwaliteit dan soms ook hoger was dan bij een normale aanschaf. Maar ook op andere zaken valt wel wat te verdienen. Zo worden er veel planten herhaald gekocht maar kan je ook stekken en weer opkweken. De meeste planten die wij in onze bakken hebben zijn moerasplanten die vrij eenvoudig emers te kweken zijn. Eigenlijk van eenvoudig tot meer ingewikkeld is er, door de handen uit de mouwen te steken, wel wat te doen.
 
CO2 moest bij de TL buizen ook al hoor.
Ik had destijds 4 T5 balken van 120cm boven mijn 150cm bak met een CO2 installatie.
Die zonsondergang module bij mij de TC420 kost in verhouding tot de rest eigenlijk niets.

En die garnalen is zeker een dingetje. Bij de LFS betaal je bijna 12 euro voor een vuurtje en op MP 1 euro soms minder.
Kardinalen kan je 100 stuks voor 40 cent krijgen gewoon bij de LFS, dus inderdaad dat valt wel mee.

Maar die discus waar ik vroeger tussen 60 en 150 euro per stuk betaalde voor een volwassen exemplaar van goede kwaliteit betaal je nu tussen de 110 en 250.
Dus dat is echt wel een verschil.

En een beetje mooie L nummer betaal je nu voor een nog niet volwassen vis al tussen 45 en 65 euro.
Nou dat was 12jr geleden een 25 tot 25 euro even los van de extreem dure L046 waarvan ik er twee a 150 had zitten.
 
Niet om het 1 of ander maar geld dit niet voor alle hobby's
 
Alles wordt zoals ik al zei duurder.
 
Dan krijg je denk ik meer dan 1 want als ik online kijk dan liggen de prijzen veeeeel lager hoor voor een Vuurtje.


Voor de wat hogere gradatie ga je richting de 2 tot 3 euro.
Ik zal nog eens goed kijken als ik daar weer ben, ik zag die prijs en liep van schrik door.
Misschien in de kleine lettertjes iets van per 5 of zo.
 
Denk dat het ook aan het type aquarium ligt en welk formaat en biotoop met welke type vissen.
Als je natuurlijk een 60cm of 1meter bak hebt staan met danio's of makkelijke kleine visjes zal het allemaal wel mee vallen omdat je minder hoeft te voeren of erg duur voer hoeft aan te schaffen, ook naar led
ombouwen is wel een prijzige bedoeling natuurlijk als je nog op T5 buizen werkt.

Wat mij erg opvalt is dat Aquaruim zaken vrij duur zijn vergleken met Hornbach,dennekamp,Ome aliexpress en dergelijke waar je leuke hardware kan scoren voor soms de helft van de prijs vergleken met Europa.
Maar kan mij wel voorstellen als je aquariums neemt van 1.20 tot 1.50 dat je al aardig meer kwijt bent aan stroom vanwegen verlichting en verwarming en de pomp die meer wattage zijn maar dat weet vaak iedereen wel dat het meer kost dan een 60cm tot 1meter bak.
Aanschaf van hout en grind zijn behoorlijk prijzig geworden als je het in een aquarium zaak haalt of een voedingsbodem zijn ook prijzig, vissen zijn de afgelopen 10jaar ook duurder geworden voor een sumatraan betaalde je in 2010 gemiddeld 2,95 per stuk nu zie ik al prijzen van 3,95 tot 5euro !
Discussen zijn ook gestegen in prijs voor 12cm betaal je voor de makkelijke Stendkers German wonder al 30euro per stuk en de 15cm zit je al op 60euro en de grote jongen van 18cm-20cm 129euro perstuk ! en dan hebben we het over de simpele soorten die ook vrij makkelijk zijn te houden op leidingwater.
Filter zijn ook prijzig geworden behalve de Eheim Classic range die veel te bieden heeft voor niet al te veel geld maar Sunsun is dan nog net wat mooier met prijzen en krijg je ook nog grotere filters voor via aliexpress, kwaliteit ? hoor weinig klachten over Sunsun filters. (Sunsun 3000 kost hier in Nederland 159euro en bij aliexpress 79euro !)
Mijn tip is ook probeer zelf eens iets te knutselen DIY en dergelijke omdat veel dingen zoals een skimmer kopen ben je al gauw 40euro kwijt terwijl je ook een klein intern pompje van superfish kan open voor 11-15euro en die op zijn kop aan de oppervlakte hangen zal het zelfde resultaat geven !

Stroomkosten is afhankelijk van welke bak groote en type vis , Discus ben je al snel meer geld kwijt per jaar aan stroom met het water op 28-30graden en het voer alhoewel je ook zelfs diepvriesvoer kan maken dat goedkoper uitpakt dan kant en klare blister en dergelijke.
Maar is alles duurder geworden ja dat wel… stroom op zich is niet duurder geworden maar de energiebelastingen wel + alle andere zaken zoals BTW en natuurlijk je andere kosten om te leven maar is de hobby dan onbetaalbaar aan het worden ?
Ik zeg nee omdat we nu met led verlichting al 40-30% stroom minder verbruiken en dat ga je goed merken bij grote aquariums die toen op T5 buizen werden verlicht, ofdat je nu 65Watt met led verbruikt boven je 1.50bak of 2x 54Watt =108watt zit behoorlijk veel besparing in met 12uur belichten per dag !

Dus ach.. onbetaalbaar.. misschien in de toekomst door allerlei regeltjes met dieren verhandelen en inport dat kweken nog enkel mogelijk is dan zullen de prijzen echt wel de pan uit gaan schieten met vissen of verdwijnen uit het sortiment zoals de kardinaal tetra en wildvang discussen/maanvissen.
 
Wat mij erg opvalt is dat Aquaruim zaken vrij duur zijn vergleken met Hornbach

Met sommige dingen zijn ze hier bij de Hornbach juist weer duur en dat is zo met de planten. Ik betaal bijna het dubbele dan bij de lfs hier die slechts zo n 3,50 vraagt per potje.
 
Met sommige dingen zijn ze hier bij de Hornbach juist weer duur en dat is zo met de planten. Ik betaal bijna het dubbele dan bij de lfs hier die slechts zo n 3,50 vraagt per potje.

Daarentegen heeft Intratuin hier juist redelijke prijzen voor planten. De meeste kosten 2,95 euro. Er zijn dus inderdaad behoorlijke verschillen op te merken.
 
Met sommige dingen zijn ze hier bij de Hornbach juist weer duur en dat is zo met de planten. Ik betaal bijna het dubbele dan bij de lfs hier die slechts zo n 3,50 vraagt per potje.

Het is gewoon zoeken naar de beste prijs… horbach is zeker niet de goedkoopste maar dat ligt er aan wat je gaat kopen.
Grind en Filterzand zijn hornbach en Denekamp de goedkoopste na mijn weten.
Planten en vissen ? nee weet ik de prijzen niet van bij Hornbach en zou mij niet verbazen dat somigge dinger daar juist weer duurder zullen zijn dan bij een aquariumzaak.. dus kijken en verglijken.
 
Vergelijken kan inderdaad vaak een boel besparen. Als je geluk hebt (zoals ik) dan gaat je lfs me met de goedkope internetprijs.
 
dat vissen duur zijn vind ik niet erg , ze mogen nog wel duurder worden , laten mensen maar eens goed nadenken voordat ze wat kopen ,
 
Tja, de eerste investering is (vaak) een smak geld als je er wat van wil maken, maar voor welke hobby geldt dat niet? Een nieuwe gitaar kan ook klauwen met geld kosten, heb je die eenmaal, hoef je alleen nog maar snaren/plectrums te kopen (even kort door de bocht). Wat ik ook wel zie, en zelf ook schuldig aan ben geweest, is dat je in het begin door onkunde al heel snel voor ieder euvel naar de winkel rent om er een middel tegen te kopen, terwijl er vaak betere/goedkopere oplossingen zijn.

Verder een kwestie van wat ga ik waar halen. Marktplaats/online kan een hoop schelen tov in de winkel, net als nieuw/2ehands.
 
Wat mij opvalt is de enorme prijsstijging van vissen e.d. de laatse 3-4 jaar. Of dat te maken heeft met de steeds hogere eisen die aan de verzorging van de dieren en de opleiding van de verkopers worden gesteld weet ik niet.
Echter een P. leopoldii, die 3 jaar terug nog €15 kostte, kostte afgelopen donderdag zo maar € 25,00 en ja , als je er dan 5 besteld hebt dan hakt dat er flink in! Het zelfde geldt ook voor bv slakken, die zijn hun gewicht in goed waard....! Reden temeer voor mij om mi jte verbazen dat er niemand reageert als ik weer eens , zoals bijna elke maand, een heel pakket plante nvoor een schijntje hier aanbied.

Maar ligt miscchien ook wel aan mijzelf..ik stam nog uit de tijd dat een Danio rerio ( zo heette toen een zebra-barbeel) slechts Hfl 0,25 per stuk kosste en 10 voor Hfl. 2,00.
Betta, spelndens was duur: Hfl. 1,00 per stuk, sumatraantjes Hfl. 0,40 per stuk....! Appelslakken Hfl. 0,10.
 
Ik denk dat het vooral te maken heeft met "onbekend maakt onbemind" en bangmakerij onderling. Want hoevaak zie je niet voorbij komen dat bijv. verlichting van ome ali slecht is, brol is (leuke Belgische uitdrukking dat wel) of brandgevaarlijk is, niet waterdicht is en ga nog maar even verder. En dat werkt met alles wat goedkoop aangeboden word, want immers: goedkoop = duurkoop toch? En zolang die bangmakerij onderling aanwezig blijft zullen er maar een handjevol de stap maken naar goedkope aquariumspullen.
Net als de visjes, ook die zijn niet duurder geworden zoals hierboven gesuggereerd word, maar je moet ze niet in de winkel kopen maar bij een kweker.
Blijft over: het aquarium zelf, dat is het enige wat het meeste geld kost, maar ook dat kun je zo gek maken als je zelf wil, een kale bak laten maken kost aanzienlijk minder dan een kant&klaar systeem
 
Maar ligt miscchien ook wel aan mijzelf..ik stam nog uit de tijd dat een Danio rerio ( zo heette toen een zebra-barbeel) slechts Hfl 0,25 per stuk kosste en 10 voor Hfl. 2,00.
Betta, spelndens was duur: Hfl. 1,00 per stuk, sumatraantjes Hfl. 0,40 per stuk....! Appelslakken Hfl. 0,10.

Nou ik vraag maar niet uit welke tijd je stamt met deze prijzen Wim :D :D ;). Natuurlijk wordt alles duurder en ik ben het niet echt met Antje eens want ook de hobbykweker zal met de prijzen omhoog gaan want voor deze mensen wordt ook alles duurder en vaak verdien je al weinig met het kweken.
Ook zal de prijs soms van de beschikbaarheid afhangen en zal bij minder vraag naar een vis er minder mee worden gekweekt waardoor de prijs weer kan stijgen.
 
De prijzen en de marges bij de LFS zijn vooral gedreven door personeelskosten.
Die zijn de laatste jaren sterk gestegen, en ofwel rekende de LFS dat door, ofwel sluit die.

Sommige prijzen vind ik ook compleet van de pot gerukt. Ik ga echt geen 5€ voor een vuurgarnaal betalen.
Maar als je buiten gaat met een paar vissen, dan heeft een personeelslid al snel een kwartier werk gehad met jou, en dat is op zich al makkelijk een kost van 15-20€, zeker als je er rekening mee houdt dat die man/vrouw niet continu bezig is met klanten. Op een zaterdag valt dat wel mee, maar op een dinsdag om 13h zal het best wel leeg zijn in de winkel.
Tel daar waterverbruik, electriciteit, huur etc bij, dan moet er echt wel een dikke marge zitten op die vissen, of ze gaan simpelweg failliet.

Voor materiaal heb je wel mogelijkheden, en daar speelt de concurrentie veel harder.
Mijn JBL902 vond ik aan prijzen tussen 105€ (Amazon) en 150€ (kleine webshop). Ik heb ze bij mijn LFS gekocht aan 118€.

Je moet de prijzen dus altijd wat af zetten tov inflatie. 20 jaar terug verdiende ik ook minder dan de helft van vandaag.
 
Als we gaan vergelijken tussen de winkels van toen en de hobbykwekers van nu en zeggen dat het niet duurder is geworden dan vind ik dat geen eerlijke vergelijking. Natuurlijk, als je zoekt kun je nog altijd goedkoper aan je materiaal of vis komen maar je moet wel steeds beter zoeken.

Ik begrijp het ook wel. Als je kijkt naar de kosten van een winkel, de huur, water, elektra, risico's van ziektes en personeel dan vraag ik mij soms af hoe die winkels, ondanks de huidige prijzen nog kunnen bestaan.
 
Als we gaan vergelijken tussen de winkels van toen en de hobbykwekers van nu en zeggen dat het niet duurder is geworden dan vind ik dat geen eerlijke vergelijking. Natuurlijk, als je zoekt kun je nog altijd goedkoper aan je materiaal of vis komen maar je moet wel steeds beter zoeken.

Ik begrijp het ook wel. Als je kijkt naar de kosten van een winkel, de huur, water, elektra, risico's van ziektes en personeel dan vraag ik mij soms af hoe die winkels, ondanks de huidige prijzen nog kunnen bestaan.

Eens met je punt betreft vergelijking. En helaas ook over dat sommige winkels het niet redden, kijk naar Veldhuis die laatst omviel.
 
Eens met je punt betreft vergelijking. En helaas ook over dat sommige winkels het niet redden, kijk naar Veldhuis die laatst omviel.
Denk dat ze ook omvallen omdat ze de concurentie niet de baas kunnen met webshops, ik zag laatst een opmerking van mijn galerie waar ik exposeer, voorbij komen dat dus de winkeliers in de straten voor allerlei festiviteiten (sinterklaasfeest, kerstversiering en noem maar op) moeten meebetalen wat nogal een kostenpost is op jaarbasis blijkbaar, webshops hebben dat niet, en webshops hebben geen mooi pand maar gewoon een pand op ene bedrijventerrein wat aanzienlijk minder kost, webshops doen vaak niet aan promoties en adverteren niet in folders, maar de lokale winkelier doet dat allemaal wel, en dat loopt ook aardig in de papieren
 
Denk dat ze ook omvallen omdat ze de concurentie niet de baas kunnen met webshops, ik zag laatst een opmerking van mijn galerie waar ik exposeer, voorbij komen dat dus de winkeliers in de straten voor allerlei festiviteiten (sinterklaasfeest, kerstversiering en noem maar op) moeten meebetalen wat nogal een kostenpost is op jaarbasis blijkbaar, webshops hebben dat niet, en webshops hebben geen mooi pand maar gewoon een pand op ene bedrijventerrein wat aanzienlijk minder kost, webshops doen vaak niet aan promoties en adverteren niet in folders, maar de lokale winkelier doet dat allemaal wel, en dat loopt ook aardig in de papieren
Allemaal waar. Een gewone winkel is meestal aangesloten bij een Vereniging van Eigenaren van het betreffende winkelcentrum, vaak zit die bijdrage al verrekend in de huur. Een webshop doet vaak geen folders inderdaad, maar daarentegen vaak wel online advertising, en da's ook niet gratis. Voordeel wel is dat je veel gerichter je doelgroep kunt bereiken. Nadeel van online is dat het contact zelf met de doelgroep vaak in mindere mate aanwezig is en de klantbinding dus ook. Ik kom graag bij de dierenwinkels waar ik kom, voor het praatje, het advies, de mooie bakken te zien. Online is het meer een kwestie van aanbod/prijs vergelijken en bestellen die hap. Dan bij die, volgende keer bij de ander.
 
Zoals ik al schreef zijn de laatste jaren de eisen voor het mogen houden/verhandelen van levende dieren, zowel voor de locatie ( investeringen) alsook het aantal benodigde papieren ( tijd en geld voor ALLE medewerkers om bij te scholen) zeer sterk aangescherpt. reden bv waarom Natuurhuis Tegelen er in 2018 mee is opgehouden.
 
kijk naar Veldhuis die laatst omviel.
Dat had niets te maken met de zogenaamde concurrentie van webshops of andere bedrijven
Alles met slecht beleid en verkeerde beslissingen
 
Allemaal waar. Een gewone winkel is meestal aangesloten bij een Vereniging van Eigenaren van het betreffende winkelcentrum, vaak zit die bijdrage al verrekend in de huur. Een webshop doet vaak geen folders inderdaad, maar daarentegen vaak wel online advertising, en da's ook niet gratis. Voordeel wel is dat je veel gerichter je doelgroep kunt bereiken. Nadeel van online is dat het contact zelf met de doelgroep vaak in mindere mate aanwezig is en de klantbinding dus ook. Ik kom graag bij de dierenwinkels waar ik kom, voor het praatje, het advies, de mooie bakken te zien. Online is het meer een kwestie van aanbod/prijs vergelijken en bestellen die hap. Dan bij die, volgende keer bij de ander.
Ja ik vraag het me af of het contact minder is met de klant van webshops, mail en chat gaat vaak veel sneller als in je auto stappen en naar de winkel rijden, en zeker met social media waarin naming&shaming bijna standaard is (mensen schamen zich blijkbaar nergens meer voor als ik zie wat er op het www allemaal voorbij komt aan verdachtmakingen) dan zitten webshops dichter bij het vuur dan een gewone winkelier.
 
Dat had niets te maken met de zogenaamde concurrentie van webshops of andere bedrijven
Alles met slecht beleid en verkeerde beslissingen
Mijn reactie was op de zin 'Als je kijkt naar de kosten van een winkel, de huur, water, elektra, risico's van ziektes en personeel dan vraag ik mij soms af hoe die winkels, ondanks de huidige prijzen nog kunnen bestaan. ' Welke rol concurrentie, al dan niet online, heeft gespeeld, laat ik in het midden. Persoonlijk denk ik dat ze teveel een showfactor in de winkel hadden na de verbouwing, waardoor mensen het meer deden bezoeken om de dieren te zien dan er daadwerkelijk iets wilden kopen. Die verbouwing zou je inderdaad als slecht beleid of een verkeerde beslissing kunnen bestempelen.

Ja ik vraag het me af of het contact minder is met de klant van webshops, mail en chat gaat vaak veel sneller als in je auto stappen en naar de winkel rijden, en zeker met social media waarin naming&shaming bijna standaard is (mensen schamen zich blijkbaar nergens meer voor als ik zie wat er op het www allemaal voorbij komt aan verdachtmakingen) dan zitten webshops dichter bij het vuur dan een gewone winkelier.
Alleen een webchat is snel (synchrone communicatie), e-mail is a-synchroon omdat je afhankelijk bent van wanneer de andere partij reageert. Vaak gaat daar een paar uur tot een dag overheen. En eer je je spullen hebt na bestellen, ben je ook minstens een dag verder. Wat dat betreft is naar de winkel rijden meestal wel sneller, kost alleen iets meer moeite. Reviews zijn vaak niet mals inderdaad, maar dat geldt ook voor reguliere winkels. 'Voordeel' van een reguliere winkel is dat diens klandizie vaak beperkt is tot de lokale omgeving, en online reviews dus ook alleen van die mensen zullen verschijnen. Een webwinkel bedient al gauw het hele land en omstreken.
 

Terug
Bovenaan