Stelling van 4-4-2022: Is dit alles verantwoord/gewenst volgens jou?


Ik denk dat het kweeken op uiterlijk en eigenschappen verantwoord is zolang er geen onnodig lijden is voor het dier. Ik denk niet dat er iets of iemand te verantwoorden is. Ik zie overal om mij heen dieren die hun vrijheid en welzijn word ontnomen. Zoals knaagdieren en konijnen in veel te kleine huisvesting. Fokkerijen voor productie van voeding voor mens en dier. Ik mijn ogen is dit niet eerlijk voor de dier in algemene zin. Wij als mens boven aan de voedselketen, zijn een egoistisch soort. Alles moet zoals wij willen als het maar uit komt zoals het goed voor ons is. Behouden en soorten kweken op natuurlijke eigenschappen is niets natuurlijks aan zo gauw wij als mens er invloed op hebben. De natuur is ontworpen voor verandering, evolutie, groei en krimpen. Terwijl soorten beter slimmer gezonder sneller worden zijn er soorten die achteruit gaan. Het is tegen natuurlijk om alles zo "natuurlijk" mogelijk te houden. Het is ook in ons natuur om hierover verschillende kijken en meningen over te hebben. De ene is voor behoud, de andere is voor schoonheid. Uiteindelijk is het allemaal egoistisch. Jij wilt dat vissen gezond gefokt worden. Dat is niet belangrijk, voor wie is dat belangrijk? Voor de vis misschien? Die praat niet terug, hij zit niet voor niets zo laag in de voedselketen. Gaan wij ook een dag in rouw als we een stuk rund eten. Wij mensen geven niet om andere dieren of soorten, we geven alleen om onze meningen. Wij vinden dat dieren beschermdmoeten worden, want daar leven vissen langer door. Maar er zijn ook mensen die vinden dat dieren gemaakt moeten worden naar ons wil, ze moeten maar luisteren naar ons. Wij laten honden uit op onze termen, we hokken dieren te klein op, vermoorden ongevraagd miljoenen dieren zonder waar maar een enkeling nog stil bij staat. Dat is wat de natuur inhoud namelijk. Wij zijn onderdeel van de natuur. Er zijn eenmaal mensen die meer geven om een estetische look dan ds gezondheid van een vis, die noemen dat verantwoord omdat ze denken die vis voelt niets en kan niets slim denken dus we vinden het niet erg, terwijl er ook mensen zijn die denken dit kan echt niet en dit is zielig. Dat is het mooie van deze wereld. We zijn allemaal zo verschillend en divers, soms botst dat een beetje. Mensen eisen dingen, we willen vrijheid maar tegelijk ook overal regels en veiligheid in. Waar is de grens, wat is het midden, wie heeft gelijk en wat is fout? Ik denk dat er geen kloppend antwoord voor is. Wat ik wel denk is dat niets wat men doet onmenselijk is, dat maakt namelijk wat mens zijn is.
 
Zolang het geen schade oplevert aan de leefkwaliteit en gezondheid van de vis is er mijns inziens niets mis mee. Om het op honden (en katten) te betrekken: Mopshonden en veel andere brachio-rassen kunnen amper 3 meter lopen zonder benauwd te worden, herders hebben het aan hun heupen, golden retrievers hadden een periode (air bud, kuch) dat ze spontaan door t lint gingen omdat niet op gedrag geselecteerd werd en een mutatie in de hersenen ontstaan was. Munchkins zijn schattig om te zien, maar hun natuurlijke gedrag kunnen ze amper vertonen. In mijn veld (konijntjes) is de levensverwachting van de reuzen maar 5 jaar als je geluk hebt, omdat ze steeds groter en extremer moesten. Sommige NHD fokkers zitten met hardnekkige oor en neusproblemen, teddies krijgen enorme vachtproblemen als ze verkeerd gefokt worden... Voor vissen trek ik de lijn als ze moeilijk kunnen zwemmen en/of eten. Ik ben dol op sluierstaartjes maar ik kijk voor de bak altijd eerst of ze goed vooruit komen voor ik beslis of ze mee mogen.
 

Terug
Bovenaan