Wat is er nieuw

Stelling van 4-8-2025: Indraaien met de fish in cycle methode

jessicapilon

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
12 februari 2011
Leeftijd
60
Deze stelling komt tot stand met medewerking van Hans (doragon) een waarvoor onze dank.

Op het forum adviseren we altijd om een aquarium 3 tot 4 weken in te draaien voordat we vissen gaan toevoegen. In die tijd kunnen we kleine beetjes visvoer gebruiken om voedingsstoffen voor de bacteria te creëren. Dit wordt ook wel ”fishless cycle” genoemd. Na de 4 weken is het van belang om de vissen stapsgewijs toe te voegen omdat bij elke toevoeging het evenwicht verstoord wordt en de kans op een nitrietpiek toeneemt.

Maar als je de vissen stapsgewijs moet toevoegen om iedere keer een nieuw evenwicht te creëren, waarom dan niet starten met een weinig vissen op een relatief groot volume aan water (Fish-in-Cycle). Dan heb je tenminste wat vis in de bak tijdens het opstarten.

Stelling: bij aquaria groter dan 100 liter kan je ook prima de Fish-in-Cycle methode toepassen om een aquarium in te draaien.

Veel plezier met deze stelling en heb respect voor een ander zijn mening.

Gezien de risico's op zogenoemde amonia burn (verbranden van de kieuwen door de ammoniak) ben ik hier een behoorlijke tegenstander van.
Kan tot onherstelbare schade leiden of erger de dood van de vissen.
Daardoor zul je veel water moeten wisselen waardoor zowel de ammoniak en nitriet vrij laag blijven met als resultaat minder bacteriegroei.
Zelfde geldt voor bijvoorbeeld seachem prime, ook hiermee rem je eigenlijk de cyclus af.

Voer verkruimelen is ook geen goede manier om de cyclus te starten want het is zo minimaal waardoor je je bestand inderdaad rustig moet opbouwen.

Mijn favoriete methode blijft de meest wetenschappelijke.
Ik gebruik hier een 5% ammoniak oplossing bij de schilder vandaan omdat er vaak zeep etc in zit in de supermarkt ammoniak.
Voeg bij de opstart 2mg/l aan ammoniak toe en houdt nitriet in de gaten.
Zodra het filter 1mg/l ammoniak kan verwerken in 24 uur en nitriet dan niet boven de 0,1mg/l uit komt kun je in principe je volle bestand er in uitzetten.

Een beetje vissenbestand stoot minder dan die 1mg/l ammoniak uit in 24 uur, gemiddeld circa 0,5mg/l zelfs.

Waarom 2mg/l toevoegen vraag je je dan af?
Bij volledige verwerking van 2mg/l aan ammoniak kom je nooit boven de 5mg/l aan nitriet uit.
Zodra dat het geval is remt de cyclus heel snel af.

Ik heb nog nooit een fish-in cycle gedaan. Ik start meestal gewoon de bak op (bodem, filter, eventueel platen en hardscape) en doe dan niks. Na een week of 3 ga ik wat testen. Rond de 3-4 weken is de nitriet over het algemeen weg en kunnen de eerste vissen er in. Ik doe dan niet alles in één keer, zoals hierboven beschreven.

Is het mogelijk om een fish-in te doen? Zeker, het is meermaals bewezen, ook hier op het forum. Is het dé manier? Ik denk het niet. Het scheelt gewoon een boel gedoe (dagelijkse of vaker waterwissels).

Vooral dat laatste wat mijn voorganger schreef, het scheelt waterwissels en vaak meten ed.
Als je een paar weken wacht heb je dat niet, en geen omkijken naar.

Aan de andere kant als je enkele kleine vissen in een grote bak doet zal het denk ik wel goed gaan als je af en toe een verversing doet, je moet alleen de N piek in de gaten houden.

Hier net als @catfishfreak ook voorstander van indraaien met puur NH3/HN4, maar dan gebruik ik salmiakpoeder ipv ammoniak oplossing (maar dat komt dus op hetzelfde neer). Ik vind het een zeer eenvoudige methode; beetje afmeten zodat je op 2.0 ammoniak komt in je aquarium en dan met meten volgen. Mijn laatste bakken zijn ingedraaid met een filter op een emmer of alleen in de bioloog, ik vind het ideaal. Mijn ervarig is dat NH3/4 --> NO2 heel snel gaat, en dat het opbouwen van NO2-->NO3 trager gaat.

De beschreven voordelen van fishin zie ik ook niet echt, als je niet 3-4 weken kunt wachten voor er iets in de bak zwemt vind ik niet echt een punt, indraaien (en heel veel andere dingen in de hobby) kosten nou eenmaal tijd.

Voor zover ik weet kunnen planten wel ammoniak opnemen maar geen nitriet (iemand die dit kan bevestigen of ontkrachten trouwens?) dus met weinig vissen in veel water met veel planten zal het vast ook goed gaan, maar de meeste mensen willen meer vis per liter dan er in de natuur zwemt :DD

Mijn laatste bakken zijn ingedraaid met een filter op een emmer of alleen in de bioloog

Dit doe ik ook nog wel eens, vooral voor kweekbakken een hele berg filters tegelijk indraaien.
Als extra opmerking wil ik daarbij wel zeggen dat het flink verkort word als er uitgeknepen filters gebruikt worden icm ammoniak.
Dan is het max 1 week.

Heeft in mijn ogen wel een groot nadeel voor een normale bak namelijk die 4 weken kunnen de planten zich goed wortelen.

Ik wacht ook netjes 4 weken af en meet dan en doe een verversing en dan gaan de eerste bewoners erin. Loop je normaliter geen risico meer.

Destijds met mijn kleine bakje stelde de LFS me voor om direct een koppeltje platy's in het aquarium te doen en dan na 4 weken (en na de nitrietpiek) andere visjes toe te voegen. Ik moest toen na 4 weken wat water laten testen in de LFS en dan zeiden ze of het kon of niet… De platy's hadden geen last van de opstart (een maand zonder verversen) maar ik moest wel een extra week wachten om andere vissen toe te voegen omdat het water nog niet goed was. Na hertesten bij 5 weken was het wel goed. In de aquariumzaak hangen ook stickers op de aquaria welke visjes passen voor opstart. Ik heb dat bij het opstarten van mijn grote aquarium dezelfde platy's overgezet en zij hebben dat opnieuw goed gedaan… ze hebben voor veel nageslacht gezorgd. Na alles wat ik gelezen heb (en als je geen platy's of zo wil) zou ik het nu misschien wel anders doen…

Ik heb een keer uit pure nood een 100cm juwel ingericht en direct er een flink aantal vissen ingedaan. Zonder te meten want hier had ik niks voor in huis en zonder bacteriën uit het vorige aquarium. Met alle waarschuwingen over indraaien van het aquarium in het achter hoofd had ik niet verwacht dat het goed zou gaan, maar op 1 na hebben alle vissen het overleefd.

Hoewel ik voor de veiligheid zelf altijd kies voor indraaien zonder vissen, denk ik dat we soms teveel willen meten en regelen. Mijn persoonlijke ervaring is dat vaak wel losloopt. (Ik heb echter nooit hele moeilijke/gevoelige vissen gehad)

Visvoer toevoegen heb ik eigenlijk nooit gedaan en las ik pas voor het eerst op dit forum. Ook meten van waterwaardes heb ik eigenlijk nooit gedaan. Maar goed dat zegt niks natuurlijk.

Conclusie van een ietwat onsamenhangend verhaal 😛 Ik denk dat je prima een bak in kan draaien met vissen (geen hele gevoelige) maar dat je het beste af bent met 4 weken indraaien.

Het zal ook denk ik met de rest van de bak te maken hebben, de hoeveelheid planten en welke (snelgroeiers of niet) het type filter en het volume ervan.
En niet te vergeten welke bodem en welk water osmose of niet.
Zo is geen enkele bak hetzelfde. 😉

Ik heb mijn huidige bak ook met vis erin opgestart, 130 liter. Vroeger altijd de langzame methode, nu gekozen voor iets nieuws.

Heel veel planten, opstart bacteriën en na 3 dagen 5 corrydoras erin. Licht eerst op 8 uur per dag, na 14 dagen per week opbouwen tot gewenst aantal uren.
1x Per week waterwissel van ongeveer 30 liter , wel meerdere malen per week testen. Geen nitrietpiek gehad. Na 14 dagen stapsgewijs het visbestand opbouwen.
Ik heb geen uitval gehad en zou een volgende bak precies zo weer indraaien.

Slecht idee, dan beter sponzen overzetten of uitknijpen en deel oud aqua.water, dan kunnen ze gelijk erin.

De kans dat je een nitrietpiek meest is klein, piek kan snel voorbij zijn en de schade aan de dieren groot.

Ik heb beide methodes gebruikt toen ik nog grote aquaria had. Nu gebruik ik uitsluitend de fishless methode omdat ik alleen maar kleine aquaria heb.

Ik dacht aan deze stelling omdat jaren geleden op dit forum iemand gefileerd werd omdat hij zijn zelfbouw aqaurium opstartte met een klein schooltje neon tetra's. Ik weet niet meer precies hoe groot de bak was, maar volgens mij was de bak meer dan 2000 liter. Inderdaad, een echt grote bak. Wil je in zo'n bak 1 mg/l ammoniak halen, moeten die vissen dus 2 gram ammoniak aanmaken. Uitgaande van de aanname dat kleine vissen rond de 0,1 - 0,3 mg NH3/NH4 per dag aanmaken ( "Tolerance to temperature, pH, ammonia and nitrite in cardinal tetra, Paracheirodon axelrodi, an Amazonian ornamental fish", Acta Amazonica, Vol. 38(4), pp. 773–779, 2008) zou je kunnen aannemen dat je met 5 neon's in 2000 liter niet echt gevaar loopt op een ammoniak-nitiet piek oploopt.

Daarnaast, een klein aqaurium (< 150 liter, arbitrair gekozen) fishless indraaien en dan het volledige visbestand in een keer toevoegen is naar mijn bescheiden mening ook een "recipe for disaster".

Ik heb enige ervaring met beide methoden en het gaat mij er helemaal niet om wat beter is. Wat mij wel opvalt is dat we vaak kijken naar wat anderen doen en dat als juist accepteren. Vaak correct, even zo vaak is er meer dan een goede methode. Veelal is het gebruik van gezond verstand verstandig en je leert heel veel als je actief op zoek gaat naar informatie. Toen ik mijn eerste aquarium had, heeel lang geleden (opa vertelt) , moest ik naar de bibliotheek om informatie te halen. Nu hebben we internet met veel bronnen. Doe daar je voordeel mee!

Gr., Hans

Ik zou zeggen, neem geen onnodig risico. Aquariums en geduld gaan hand in hand! We hebben het wel over levende dieren.
Ik heb gezien dat het kan, vissen er meteen in. maar de meeste van ons hebben gewoon een baan en de kans dat je dan de nitrietpiek mist is gewoon aanwezig.
wacht gewoon lekker die vier weken. Zoals het aloude gezegde al laat zien, geduld is een schone zaak!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan