Wat is er nieuw

Stenen van de zee in zoetwater?!

• Onderwerp starter Onderwerp starter storm337
  • Startdatum Startdatum
S

storm337

Guest
Hallo mensen!

Ik ben net terug uit Italië en heb stenen meegenomen voor mijn aquariums.
Ik doe dit vrijwel elk jaar maar nog nooit heb ik stenen meegenomen (keien) van het strand.

Uit amerika had ik ook stenen meegenomen maar die kwamen uit zoet water en dat durf ik altijd wel aan ; Beetje schrobben, in kokend water en klaar is kees.

Maar deze stenen ruiken ook nog naar zout en is nog niks mee gedaan. Hoe pak ik dit aan zodat ze veilig in mijn zoetwater aquarium kunnen?

IMG_4109.JPG

Ik denk dat je wet zeewater, zout en andere stoffen er niet uit zult krijgen, maar ik heb daar geen ervaring mee verder.

Ik denk dat je wet zeewater, zout en andere stoffen er niet uit zult krijgen, maar ik heb daar geen ervaring mee verder.

Ik hoop stiekem dat er iemand is met ervaring hiermee, die mij het tegendeel bewijst haha.

Ik heb dit een paar jaar geleden ook gedaan, stenen vanuit Frankrijk. Ze lagen iets hoger op de kust. Ik heb ze gewoon afgespoeld en in de bak gedaan, geen problemen mee gehad.
Je zou ze gewoon een tijdje in een emmer kunnen leggen en het water proeven, kijken of het zoutig smaakt. Maar ik denk wel dat je het schoon genoeg krijgt hoor.

Ik heb dit een paar jaar geleden ook gedaan, stenen vanuit Frankrijk. Ze lagen iets hoger op de kust. Ik heb ze gewoon afgespoeld en in de bak gedaan, geen problemen mee gehad.
Je zou ze gewoon een tijdje in een emmer kunnen leggen en het water proeven, kijken of het zoutig smaakt. Maar ik denk wel dat je het schoon genoeg krijgt hoor.

Hmm ik denk dat ik het dan maar gewoon ga proberen, en ik zal op mijn gevoel moeten afgaan..

Is het slim om ze er allemaal in een keer in te doen nadat ik ze heb gekookt in water?

Ik zou ze eens uitkoken en een poosje in water te weken leggen. En desnoods goed afborstelen. En even testen of ze kalk afgeven voor de zekerheid.

Ik zou ze eens uitkoken en een poosje in water te weken leggen. En desnoods goed afborstelen. En even testen of ze kalk afgeven voor de zekerheid.

Ja dat ga ik zeker doen, en kalk testen heb ik al gedaan.
Helaas gaven de 3 mooiste stenen kalk af wat wel jammer is maarja ik wil ook niet dat mijn Stiphodons enig risico lopen 😛

Ik heb in dit bakje al bijna een jaar stenen liggen die ik uit de zee in Spanje opgevist heb en heb er toch geen problemen mee gehad. De vissen, garnalen en planten doen het nog steeds goed in dat bakje. Heb de stenen zelfs niet uitgekookt, alleen maar afgespoeld dus ik zou het wel aandurven en voor de zekerheid kan je altijd nog uitkoken 😉
20170729_222959.jpg

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan