Stenen voor een aquascape


G

Guppie880

Guest
Hallo allemaal.

Ik wil gaan starten met een nieuwe Aquascape aquarium.
In de tuin liggen een aantal stenen die ik misschien wil gebruiken.
Nu had ik gelezen dat met azijn je kan kijken of de steen geschikt is, dan mag het azijn niet bruisen.
Dit heb ik gedaan maar zie erg weinig gebeuren, bij 1 steen komt er een paar luchtbellen, maar weet niet of dit bedoeld wordt. Is er een nog betere methode zodat je zeker weet of de steen geschikt is?
Er liggen ook lava stenen bij, kan je deze ook gebruiken om deze onderin te leggen en zodoende minder grind nodig hebt?
En er van uit gaan dat ik alle stenen goed schoonmaakt en uitkookt ;)
 
Stenen hoef je niet uit te koken hoor - sterker nog, lavasteen ABSOLUUT NIET KOKEN. Lavasteen kun je gebruiken voor hardscape als het grotere stukken zijn; of idd als vulling als je lavasplit hebt (formaatje grind). Andere methode om te kijken of je stenen geschikt zijn is hier een foto ervan posten zodat wij even met je mee kunnen kijken ;)
 
Een beetje zoutzuur ipv azijn kan ook helpen om een iets duidelijkere reactie te geven.
 
Ik zou er niet te moeilijk over denken hoor. Er zijn steensoorten die de hardheid en de pH ietwat kunnen beïnvloeden, maar dit effect is maar klein. Zeker wanneer iets langere tijd in weer en wind buiten heeft gelegen.

Tenzij je vissen hebt die specifiek een lage pH nodig hebben voor de kweek, of zo, zou ik de stenen (schoonmaken en) gewoon erin doen.

 
Stenen hoef je niet uit te koken hoor - sterker nog, lavasteen ABSOLUUT NIET KOKEN. Lavasteen kun je gebruiken voor hardscape als het grotere stukken zijn; of idd als vulling als je lavasplit hebt (formaatje grind). Andere methode om te kijken of je stenen geschikt zijn is hier een foto ervan posten zodat wij even met je mee kunnen kijken ;)
ik ben een expert in het koken van lava steen👨‍🍳 doe dat heel veel jaren zonder problemen wat is daar het probleem me?
 
ik ben een expert in het koken van lava steen👨‍🍳 doe dat heel veel jaren zonder problemen wat is daar het probleem me?
Resultaten uit 't verleden bieden geen garantie voor de toekomst :)
Lavasteen in 't bijzonder zit vol gaatjes/kiertjes waar water en vocht kunnen ophopen. Als je dat kookt en 't zet uit kan je hele steen uit elkaar spatten.
 
ik ben een expert in het koken van lava steen👨‍🍳 doe dat heel veel jaren zonder problemen wat is daar het probleem me?
Daar kunnen holle ruimtes in zitten.
Warmte=uitzetting van gas = kaboem.
Al zal dat in de praktijk eerder een uitzondering zijn.
 
Stenen hoef je niet uit te koken hoor - sterker nog, lavasteen ABSOLUUT NIET KOKEN. Lavasteen kun je gebruiken voor hardscape als het grotere stukken zijn; of idd als vulling als je lavasplit hebt (formaatje grind). Andere methode om te kijken of je stenen geschikt zijn is hier een foto ervan posten zodat wij even met je mee kunnen kijken ;)
Had altijd begrepen dat hardscape uit gekookt moest worden.
Zal morgen een paar foto's maken en hier neer zetten.
 
ah ja laats kwam iemand met idee om dan de stenen effe in oven te leggen dat is ook een goeie optie minder moeite ook
 
Had altijd begrepen dat hardscape uit gekookt moest worden.
Zal morgen een paar foto's maken en hier neer zetten.
Vooral hout nooit koken, de celstructuur gaat kapot waardoor je hout eerder zal vergaan.
 
Vooral hout nooit koken, de celstructuur gaat kapot waardoor je hout eerder zal vergaan.
Duidelijk! Had het in mijn grote aquarium wel gedaan en er eigenlijk geen last van gehad.
Wel goed om dit te weten, scheelt aardig wat werk ;)
Dan alleen maar in een bak met water leggen en zich vol laten zuigen
 
Duidelijk! Had het in mijn grote aquarium wel gedaan en er eigenlijk geen last van gehad.
Wel goed om dit te weten, scheelt aardig wat werk ;)
Dan alleen maar in een bak met water leggen en zich vol laten zuigen
Mooi om te horen dat je er geen last mee had. Ik geloof dat niet koken zo'n beetje de consensus is hier op het forum. Toevallig werd mij dat vorige week ook nog op het hart gedrukt in de LFS.

Heb geduld met inwateren, soms gaat het reuze snel, ook met grote stukken, andere keren.... Zorg dat het hout volledig onder water ligt.
 
Dat had ik gelezen, ik heb geduld en een hele grote kuip waar ik het hout in kan doen.
Op dit moment heb ik nog geen hout of een aquarium, alleen nog maar ideeën en daarnaast erg veel aan het inlezen over allerlei dingen :D
 
Dat had ik gelezen, ik heb geduld en een hele grote kuip waar ik het hout in kan doen.
Op dit moment heb ik nog geen hout of een aquarium, alleen nog maar ideeën en daarnaast erg veel aan het inlezen over allerlei dingen :D
Goed bezig! :thumbs:
 
Beetje druk gehad vanwege het werk, ik heb deze stenen gevonden in mijn tuin.
Zoals jullie zien, ze moeten erg goed schoon gemaakt worden.
De lava stenen ga ik niet gebruiken, die zitten helemaal onder de mos. Daar kunnen de vogels en andere dieren meer plezier van hebben 😁

Wat mij opviel, toen ik ze neer legde voor de foto, is dat ze best wel zwaar zijn.
Ik ga er sowieso een mat onderleggen ter bescherming van de ruit maar kan een aquarium ruit wel zo veel gewicht aan?
Of zijn er tips om hier iets tegen te doen?

IMG_20210407_152724.jpg
 
Je moet sowieso een mat onder je bak leggen inderdaad; je kunt ook eea in je bak leggen voor je je stenen plaatst; zoals substraat (zand/grind/soil), egg crates, aquariummatten, piepschuim, etc. Mooiste is als je hiervoor niet-natuurlijke materialen gebruikt, dat je het afdekt met bijvoorbeeld zand.
 
Stekkenrooster werkt ook prima denk ik.
 
Je moet sowieso een mat onder je bak leggen inderdaad; je kunt ook eea in je bak leggen voor je je stenen plaatst; zoals substraat (zand/grind/soil), egg crates, aquariummatten, piepschuim, etc. Mooiste is als je hiervoor niet-natuurlijke materialen gebruikt, dat je het afdekt met bijvoorbeeld zand.
Helemaal duidelijk voor mij.
Ik ga weer verder op onderzoek uit wat ik precies nodig heb.
Bedankt voor de antwoorden!
 

Terug
Bovenaan