Sterbai Eitjes


Pla

Well-known member
Lid geworden
30 mei 2013
Berichten
509
Locatie
Den Haag
Onze Corydoras Sterbai vinden het leuk om regelmatig eitjes hoog tegen het raam te plakken. Meestal zijn die kleine witte balletjes na een dag of zo weer weg.

Op wat voor manier zouden we kunnen proberen om wat van die eitjes te redden en zien of er jonkies komen? Heb geen flauw idee.
 
Wat je zou kunnen proberen, is om een netbreeder te kopen (is in de meeste winkels wel verkrijgbaar voor rond de €5). Dit is een soort raamwerkje met gaas eromheen waar je de eitjes in kunt doen. Doordat hij van gaas gemaakt is, stroomt er water van het aquarium doorheen, maar de eitjes zijn hierin wel veilig. Je kunt de eitjes weghalen, door de heel zachtjes met de vinger van het raam of de planten waar ze op zitten af te rollen.
Ik doe meestal een stukje catappablad of eventueel een elzenprop bij de eitjes om te zorgen dat ze minder snel beschimmelen en zodat ze jonge visjes een schuilplekje hebben.
 
Zeer interessant topic wat ik graag ga volgen aangezien ik ook 5 volwassen Sterbai heb zitten.Ik had er zelf 3 en heb onlangs een bak gekocht met vissenbestand en daar zaten 2 super grote Sterbai in wellicht 2 vrouwtjes en ze hokken alle 5 mooi samen en zijn heel druk in de weer.:thumbs:
 
Interessant. Ik heb ook het stukje hierboven gelezen. Ik ga het zo eens proberen. Kijken wat er van komt.
Zo'n netbreeder is wellicht wel handig en catappablad heb ik ook nog wel.

Bedankt voor de tips.
 
Sommige soorten eitjes zijn gevoeliger voor schimmel dan anderen. Bij mij werkte bovenstaande manier prima, maar mocht dit niet zo zijn kan je eens kijken naar een egg-tumbler. Deze kan je op heel veel gebieden inzetten; voor garnaleneitjes te redden tot zelfs algenetereitjes.

Mocht je eenmaal jongen hebben is het belangrijk om te zorgen dat je vaak voer geeft. Het beste werkt doorgaans jonge Artemia, maar met artemia vervanger/Liquifry oid kan het ook prima. Een zandbodem is vaak wel aan te raden omdat er anders een bacterieel laagje komt. Elke dag even door het bodempje zand gaan en de ruiten schoonwrijven met een pasje of een tandenborstel en elke dag zoveel mogelijk schoon water verversen(1x per dag 95% is genoeg, wel erop letten dat het de juiste temperatuur is).
 

Terug
Bovenaan