Sterfte discussen


Gedrag van vissen is moeilijk te bepalen. Maar de 4 vissen zijn schrikachtig. Vervolgens gooi je er 10 nieuwe vissen bij. Je zou verwachten dat de 10 vissen het gedrag van de 4 vissen zou aanpassen, maar dat is niet. De 4 vissen passen het gedrag van de 10 vissen aan (in dit geval negatief). Dit KAN gebeuren doordat die vissen nieuw zijn en de gewoontes van de schrikachtige vissen overnemen. Ze komen tenslotte in dit klimaat terecht. Wat je zou kunnen doen is die 4 vissen overtuigen dat het niet eng is. Dan zullen die 10 andere ook volgen.
Ik heb dit gehad met een ancistrus, waarbij ik echt tijd en energie gestoken heb om hem minder schrikachtig te maken. En ik heb dit gehad bij mijn koi karpers. Waarbij 1 vis schrikachtig was en dat ervoor zorgde dat die andere dat ook waren. Ik herken het probleem en weet dat het vervelend is, maar ga er is bij staan (stil) voor een aantal minuten. Maak dan kleine bewegingen en bouw dit uit. Klinkt misschien stom, maar het hielp bij mij echt.
 
Tja van discussen weet ik helemaal niets, maar gevoelsmatig kan ik me er wel iets bij voorstellen. Meerdere vissen schoten door de bak alsof de duivel ze achterna zat en waren daarna dood. Misschien hebben ze toch een soort bewustzijn van "als ik niet uitkijk ben ik de volgende". In dat geval kan ik me voorstellen dat ze tijd nodig hebben om in te zien dat er geen gevaar meer dreigt.
 
Ik heb ook geen ervaring met discussen.
Wat ik wel heb, zijn vissen die niet (meer) bang voor me zijn. Sommige zijn tam, die eten uit de hand. Anderen hebben iets meer tijd nodig gehad om aan me te wennen, maar zijn uiteindelijk ook die 'drempel' over gestapt. En er zijn individuen die het gewoon niet ligt, om wat voor reden dan ook.

Wat ik zelf heb gemerkt is dat vissen tijd nodig hebben om zich te realiseren dat je geen gevaar vormt, maar wel eten brengt. Eten is de nummer 1 motivator.
Ik sluit me aan bij het advies van @Tom.
Begin eens met een stoel naast je aquarium zetten en er regelmatig gewoon eens op te bestaan. Zonder je vissen aandacht te schenken. Boekje lezen, tv kijken, muziek luisteren, maar negeer je vissen compleet. Beweeg je rustig in de buurt van de bak. Combineer dat met voederen op gezette tijden, zodat ze weten wanneer ze je kunnen verwachten. Geef het tijd. Probeer dit een paar weken zo vol te houden. Heb geduld. Kijk wat er gebeurt. Komt er een moment waarop de dieren je beginnen op te wachten rond voedertijd? Dan gaat het de goede kant op. Blijft dit uit? Dan speelt er mogelijk iets anders waardoor de dieren angstig blijven.
 

Thnx Tom, heb er een stoel bijgezet en eens kijken als ik iedere dag een tijdje bij de bak ga zitten wat het effect is.
Ga eens kijken naar de mineralen die je noemt Raoul!

Mijn gedachte was dat de 10 nieuwe er wel voor zorgden dat de groep zich beter zou voelen, maar helaas dus niet het beoogde effect.

Ondertussen is alle feedaback off gedachte welkom!
 
@raoul, mineralen zijn besteld en verwacht ik dinsdag binnen.

Nu zat ik nog te kijken naar de setup zo en ik vroeg mij af of de verlichting die ik er destijds bij gekocht heb niet te fel is voor de vissen het gaat om 4 balken (2 x 2) van de volgende verlichting:
2x Solar Stinger LED Sunstrip Plant 16W-900mm (die ik om 08:00 aan laat gaan en om 21:00 uit met een verschil van +- half uurtje van elkaar)
2x Solar Stinger Sunstrip Daylight 18W-900mm (die ik rond 10:00/30 aan laat gaan en rond 20:00/30 uit laat gaan).

Zijn allemaal dimbaar maar heb die controller ervoor niet dus dat heb ik nooit gedaan.

De lampen liggen nu op de glazen platen maar dit wil ik binnenkort dichtmaken aan de bovenkant met een kap van kunststof zodat ik de lampen er onder kan hangen.

Ondertussen wat vaker bij de vissen gaan zitten en ze komen al eten terwijl ik er zit.
Kreeg ook de tip dat het kiewworm kan zijn, maar dan vraag ik me wel af of dit het is gezien ik ze niet zie schuren, ademhaling is wel wat snel naar mijn mening.
 
Dat is echt weinig licht. Ik heb er een veelvoud van boven mijn bak en die dingen zwemmen er vol onder. Het licht zelf geloof ik niet dat dit jou probleem is. Maar zorg wel voor een stuk hout net als bij mij waar ze lekker onder kunnen schuilen. Die van mij vliegen na een schrik wel eens door de bak en dan hebben ze een plekje om zich terug te trekken. Van daaruit komen ze dan weer voorzichtig te voorschijn tot de hele groep weer ik vol licht zwemt. Zo geef je de vissen een keuze en een gevoel van veiligheid in geval van gevaar.
 
Ondertussen wat vaker bij de vissen gaan zitten en ze komen al eten terwijl ik er zit.
Dat is al best een aardig resultaat in twee dagen. Geef het tijd. Vissen hebben wat tijd nodig om nieuwe gewoontes aan te leren. Voer je ze ook op vaste tijdstippen? Dat raad ik je echt aan. Het zal helpen je vissen een pavlov reactie aan te leren; zodra ze zich hebben aangewend dat jij degene bent die met voedsel komt en niet met iets naars, zullen ze automatisch ook minder bang voor jou zijn, en op den duur naar je toe komen zwemmen zodra je de bak nadert. Op termijn betekent dat ook minder stress voor de dieren, aangezien je een substantieel onderdeel en aanwezigheid bent in hun bestaan, en ze je zullen gaan beschouwen als positieve invloed in plaats van een bedreiging.
 
Thnx voor de tips :).

Maak me overigens wel zorgen over de bodem.... door meerdere problemen heb ik wat uitdagingen met medicatie gehad en ik zie nu al een tijdje bellen uit sommige gedeeltes komen in de bodem.
Als ik het goed begrepen heb kan dit duiden op bodemrot....

Maar ga weer verder in Raoul zijn topic lezen rondom de techniek en eens kijken voor de lessons learned daar ;).
Binnenkort mijn aquariumtopic ook weer eens leven in blazen, leuk om onder "like minded" op zoek te gaan naar de oplossingen, zie ook groepen op Facebook maar wat daar soms geroepen wordt . pfff.........
 
Bodem rot op zich is niet dodelijk.
Het is een overschot aan organisch materiaal wat altijd in een discus bak zal zitten. Dat materiaal ontbind en daarbij komt moerrasgas of methaangas vrij. Dat stijgt meteen op en verdwijnt uit je bak.

Gewoon dagelijks met een houten keukenlepel oid door je bodem wroeten.

Heb je gewoon zand of filterzand erin liggen.
Voor discus is een grovere korrel filterzand wel aan te bevelen.
Ik had eerst de 0.4-0.8mm maar die is ondertussen vervangen door de 0.7-1.25mm. De kans in bodem rot is daarmee kleiner maar kan nog steeds voorkomen.
 
Nee, dat gaat hem helaas niet worden. Ik heb echt een overschot aan Helenaslakken. Ik moet minimaal 2x per jaar slakken uit de bak halen en dan heb ik een emmer vol van rond de 100 van die dingen.
Daar kan ik torenslakjes wel bijzetten maar dat gaat hem niet worden vrees ik :D

Thnx voor de bodemrot advies, ja ik heb nu 0.4-0.8 filterzand en moet eens met de lepel door de bak binnenkort. Eerst de discussen maar eens op goed niveau krijgen.

En bedankt voor het aanbod Raoul!! Laatste keer dat ik jou in real life heb gesproken was in huizen op de beurs met PunkyFish :D

de NO3 is bijna nihil (snel even met een strookje getest) dus daar maak ik me geen zorgen over.
 
Net Raoul zijn verhaal gelezen en twijfel nu toch of het niet beter is in te grijpen, een 240L quarantainebak op te zetten (4 grote en 10 kleintjes), alles over te verhuizen en vanuit daar een warmtekuur, gevolgd door even wat strakker monitoren wat er precies kan zijn.

Ben wel al overtuigd door het avontuur van Roaoul dat het liggend hout er uit gaat en ik nog op zoek ga naar een paar mooie stukken kienhout.
Toch nog wel een twijfel of niet gewoon alles er uit moet en vers zand, veel gedoe gehad met medicijnen in deze bak en misschien gewoon eens goed om opnieuw op te starten. Achter de achtrerwand kan ik dus haast niet komen, en vindt het stiekem ook wel heel mooi dus verwacht daar niet echtr nog problemen.\

Liggend hout is voor de garnalenbak of de Axelotls :)
Less is more wat dit betreft!!

of ga ik me hier op glad ijs??


@raoul, thnx man, heel inspirerend om zo te lezen!!!
 
:D
Maar wel/niet in quarantaine en de boel op de schop?
Wat denk jij, kan een RIO 240 op de kop tikken, moet toch genoeg zijn voor deze groep voor een paar dagen?
 
doen.
Die medicatie in de bodem....

En de Rio is altijd handig om standby te hebben staan als het weer fout gaat.

Gewoon puur glas. Luchtpomp met bruissteen erop en dagelijks deels verversen
Filter is verder niet nodig.
Ook geen licht erboven.
 
Probeer mangrove te krijgen.
Mangrove komt gewoon uit de jungle is knetter hard en komt niks vanaf.
Even afspoelen en klaar

Kienhout heeft honderden jaren in het veen gelegen en kan nog wel wat stoffen en kleur uit komen.
 
Wel een rare vraag maar wel gerelateerd aan de lockdown, wil dus na kerst beginnen met de vissen gezien 2e kerstdag mijn zusje en haar kids komen eten en daarmee wel heel druk is voor de vissen in een quarantainebak :D
Is het misschien een optie om het filterzand uit het aquarium te halen en deze goed te spoelen?

NM, heb al gezien dat ik kan afhalen dus komt goed.
Wat is je ervaring met het grotere filterzand, beter?
En wildkamp of Hornbach ? Zie zoveel kleurenverschil, bij Hornbach hebben ze ook aquariumzand voor ongeveer dezelfde prijs maar die valt heel wit uit.
 
Ik haal mijn zand altijd bij de Wildkamp en daar kan je gewoon bellen om een x aantal zakken te laten klaar leggen en afhalen.
 
Start voor de quarantaine is begonnen. Kon deze Rio van nog geen 4 weken voor een zacht prijsje op de kop tikken, nu zand bestellen en wat plantjes erbij šŸ˜‡
 

Bijlagen

  • 20211220_211439.jpg
    20211220_211439.jpg
    77.1 KB · Weergaven: 133
Aanvliegroute voor mijn vissen wordt als volgt.
Ik wil de 26e beginnen met het opzetten van een quarantainebak en wel via de volgende methode:
26-12 : water verversen (80%) in de ochtend, in de middag het water uit het hoofdaquarium naar de quarantaine voor 50% en dan weer 50% vers water toevoegen, temperatuur beide op 30 graden houden.
27-12 : Alles stabiel metingen met druppelkit en dan de vissen over naar de quarantainebak
28-12 : temperatuur ophogen naar 31 graden en einde middag naar 32 graden (vissen in de gaten houden).
29-12 : temperatuur ophogen naar 33 graden en einde middag naar 34 graden (vissen in de gaten houden).
tot in ieder geval 12-01 temperatuur aanhouden, om de dag 50% verversen en vissen in de gaten houden voor verschijnselen die duiden op kiewworm of als ze er slechter aan toe zijn wat duid op bacterien.
Ook iedere dag mineralen toevoegen naar gelang ik ververs en uiteraard blijven voeren en het water in de middag blijven testen.

Nu het tricky gedeelte, zal ik na de 12-01 nog met bactopur direct aan de slag gaan of zal ik dit achterwege laten? gezien het schrikgedrag zou dit ook bacterieel kunnen zijn las ik op nemunda maar de vraag is wel of je dan niet andere sympoment ziet.
Ik zou dan nog een kuurtje erna kunnen doen.
Ik twijfel nog over het toevoegen van metronidazole gezien ik geen echte tekenen zie van flagelaten eerlijk gezegd (op 1 discus na maar die is gehavend van een eerdere aanval waar ik veeeeeel te laat bij was, ander verhaal).

In de tussentijd haal ik het hele aquarium leeg, laat ik de bioloog in zichzelf doordraaien (bypass terug naar vak 1)
Ik haal het zand er uit en vervang dit door vers zand.
Stukken hout die ik teveel vindt gaan er ook uit, ik ben op zoek naar nieuwe stukken mangrovewortel (1 grote) die er dan in kan (weet iemand een mooi adres?)
De honderden Helena slakken gaan er op max 5 ook uit, dus zet er nadien weer 5 uit.
Ik bestel nieuwe planten die er in gaan.
En dit allemaal in week 1 van 2022, ik twijfel nog even of ik de bioloog ook niet een reset moet geven, maar dan begint echt het hele circus weer vooraan.

In de tussentijd gaan de L nummers, Kardinalen, coridora's, Roodneuszalmpjes weer terug in de bak en probeer ik alles door te starten. rond 16-01 wil ik de discussen weer terug zetten als ze goed eten en aanwezig zijn en wil ik met name een kalere bak, met laaggroeiende planten, wat hout en oppervlaktedrijvers maar met name rust.
iemand zij hier ook haal die achterwand er uit, maar blijf het mooi vinden, al twijfel ik wel omdat ik nog steeds vermoed dat deze onderdeel is geweest van het probleem....


Tips/Ideeƫn/opmerkingen/commentaar?
 
Ik zou met schoon water beginnen in de nieuwe bak. Niks over zetten uit je huidige bak.

Ook je filter zou ik resetten.
Je hebt auto ververs erop dus zou ik me geen zorgen maken met het terug zetten ivm nitriet. Gewoon eerste tijd waterverversing hoog zetten.
 
Zou graag de afloop willen weten van de verbouwing en het allerbelangrijkst, hoe gaat het nu met de discusvissen
 

Terug
Bovenaan