Wat is er nieuw

Sterfte na verversen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Stephan1970
  • Startdatum Startdatum
S

Stephan1970

Guest
Goeiendag

Ik heb een vraag die hoop ik door jullie experts kan beantwoord worden.
Ik vervang elke 1 a 2 weken een deeltje van mijn aquariumwater en verschoon de filterwatten e.d...en dat gaat altijd heel goed.
Nu heb ik dat gisteren ook gedaan en kom ik vanmorgen beneden is het water heel erg troebel, verscheidene visjes (7 stuks) hangen dood in het water. Heb het water met een strip getest en daar kwamen geen rare waarden uit. heb gelijk een deel van het aquarium water vervangen voor nieuw. Heb het schone water behandeld met water verbeteraar, de filters zijn niet onder de kraan schoongespoeld maar in aquarium water. De troebelheid blijft.
Kortom, ik heb niks anders gedaan als anders en nu overkomt mij dit. Ik ben tamelijk wanhopig aangezien ik niet zo goed weet wat ik moet doen.

Alvast bedankt voor de tips die jullie hebben

Hi Stephan, iets meer info graag..
Zoals maat bak, welke filterpomp, wat voor media, schoonmaak-regime, verversings-regime, welke visjes betrof dit, hoe lang staat deze bak?
Nog andere zaken die relevant kunnen zijn?

Nou het gaat om een 80 cm, plusminus 110 liter bakje, inbouw filter en pomp van Juwel, 1 keer in de 1 a 2 weken schoonmaak en verversen, enkele kardinaaltetras en wat pristellas, de bak draait zon 2 jaar nu

Lastig, zeker dat troebele water, heb je ook een totaal foto van de bak?
Iets van planten bijgekocht of iets dergelijks veranderd?

ik ben momenteel niet bij mijn aquarium...maar er is niks nieuws bij gekomen...al maanden niet
en die sterfte vind ik ook nogal iets

De sterfte kan te maken hebben met de plotselinge vertroebeling, dus iets met je waterwaarde,
Zijn er toevallig grote wegwerkzaamheden bij je in de buurt?

Er wordt nergens bij je in de buurt aan de leidingen gewerkt? Dan wil er nog wel eens wat chloor aan het water toegevoegd worden wat tot sterfte kan leiden.

Kun je bepaalde dingen uitsluiten? Er is bijvoorbeeld niemand bij je thuis die veel te veel voer in de bak gedumpt kan hebben? Dat maakt je water ook troebel.

Als je niets hebt toegevoegd en niks anders hebt gedaan, is het vreemd dat er nu in een keer zoveel sterfte is.

er wordt zover ik weet niet aan de waterleidingen gewerkt, en ik gebruik water verbeteraar...niemand anders dan ikzelf voeder ze

en ik heb de waterwaardes getest..ook al was het maar met een strip en daar kwam niks raars uit...chloor was nul zelfs

aangezien je dit ritme al 2jaar aanhoud zonder datgene waar je nu last van hebt...

niet toevallig net even teveel filtermateriaal schoongemaakt?

hoeveel water had je eigenlijk ververst in %´en?

Bij troebelheid komen er 3 dingen bij mij naar boven:

-Bacteriebloei
Verstoring van de waterwaarden kan een bacteriebloei veroorzaken, verstoring van de waterwaarden kan ook tot dode vissen leiden.
klink het meest pausibel

-Alg
Bak die constant teveel licht heeft kan teveel zwevende algvorming krijgen waardoor je water troebel word, dit zou echter geen effect mogen hebben op te vissen

-Vervuilde bodem
Ook niet aan je bodem gezeten toevallig? als je bodem flink vervuild was en je hebt erin lopen wroeten komt er flink wat rotzooi vrij.
dit kan en troebel water veroorzaken, en zeker ook dode vissen.

om nog even terug te komen op je gedane test:
Test nog even een keer en kijk goed naar de HN3/4 en NO2 waarden.. deze behoren beide 0 te zijn.

Ik weet de waarde in nummer niet helaas aangezien het een kleurenstrip test (van tetra) betrof
ik zal nog eens testen ja...
Ik hoop dat het snel wegtrekt voor ik geen vis meer overheb

Heb je een foto of video van het gedrag van de vissen? Heb je niets aan de bodem gedaan de laatste dagen?

Niet per ongeluk een schoonmaakmiddel gebruikt in je aquariumemmer (of iemand anders in je huis)?

Maar dat mijn water ineens zo troebel is...wit troebel...dat vind ik zo moeilijk te verklaren aangezien ik echt niks anders deed dan anders

Wit is vaak bacteriebloei, welke bij opstartende bakken voorkomt of als er veel in de bodem gewoeld is of verkeerd /teveel filteronderhoudt heeft plaats gevonden.
Maar dat blijft gissen natuurlijk.

Er is wat aan de filter gedaan maar wat is me niet helemaal duidelijk en dat kan inderdaad de bacteriebloei verklaren en wellicht andere waarden die de oorzaak zouden kunnen zijn.

Meten met een strip is ook niet zo heel betrouwbaar namelijk.

Tsja...al heb ik de filters niet meer dan anders gereinigd...en de bodem stofzuigen doe ik ook elke keer

Kan ik iets doen om het weg te krijgen? Weer water vervangen?

Tsja...al heb ik de filters niet meer dan anders gereinigd...en de bodem stofzuigen doe ik ook elke keer

Kan ik iets doen om het weg te krijgen? Weer water vervangen?
De enigste remedie daarin is rust vooral niet aankomen en spaarzaam voederen.

Dan heb je teveel heterothrophe bacterien in je bak en zodra het "eten" op is voor ze dan zal het afnemen.

Nee, de Nitrificerende bacterie is over, de andere dood.
Die weer toevoegen , bij je instroom doen. en de rest gewoon laten draaien, gaat vanzelf weg, als filter weer in balans is.

Had het ook vorige week, Filter LEEG gegooit. toen even 2 ingedraaide bijgezet.

Filter schoonmaken, in teiltje leeggooien. laten bezinken, dan water rustig terug gieten.
Zitten de bacterie er weer in. vuil weg.

Nou....na 2 dagen is de bak weer helder....de vissen zwemmen weer dartel rond en eten weer normaal

Schiet mij maar lek want ik snap er niks van....helaas 8 slachtoffertjes te betreuren

Bedankt voor alle feedback

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan