Wat is er nieuw

Sterfte vissen

H

Hbart

Guest
Hallo iedereen!

Zonet heb ik een account gemaakt op dit forum omdat ik met een heel eigenaardig probleem zit. Ik kan namelijk heel moeilijk vissen houden in mijn aquarium. Ik heb een gewoon zoetwateraquarium van 110 liter. Als ik visjes koop, gaan de meeste al na enkele dagen dood. Ik heb bijvoorbeeld 15 guppy's gehad, en na een paar maanden had ik er maar 5 van over. Nu zijn er visjes die er al 3 jaar inzitten. Ook heb ik garnalen (japonica en neocaridina). Het rare is dat als ik er kreeften of garnalen inzet, deze het uiterst goed doen. Echter vorige keer had ik 10 baby plattys gekocht, en reeds na twee dagen zag ik er geen enkele meer van rondzwemmen. Op een gegeven moment kocht ik bepaalde visjes (kan niet meer op de naam komen, platte ruitenvegers laat ons zeggen), waarvan ze in de winkel zeiden: oei, die ga je moeilijk kunnen houden. Wel, deze deden het ook dan weer uitstekend, maar als ik dan probeer 10 guppys erbij te zetten, sterven deze 1 per 1 in een paar weken, terwijl ik sommige visjes heb die er al 3 jaar inzitten. Toch heb ik dit van in het begin gehad. Ik heb met testen mijn gehele aquarium getest. Ph, K, NH, CO2, O2, noem maar op. Op alle testen komt mijn water er goed uit. Het eigenaardige is dus dat ik wel kreeften en garnalen gemakkelijk kan houden, maar geen vissen. Iemand een idee wat ik nog kan doen om na te kijken wat er aan de hand zou kunnen zijn?

Alvast bedankt voor al jullie feedback!

Mvg,

Bart

Nou Bart, dat klinkt erg bijzonder en vervelend! Heb je een foto van je bak? En wat zijn je waterwaardes? Groetjes

Zeker Norion,

Hieronder zie je een foto van mijn bak. Dit is wel even geleden, maar deze had ik nog op mijn gsm staan. Ik kan straks na mijn werk wel een nieuwe sturen. De visjes die je bovenaan ziet zijn dus ook allemaal doodgegaan. Hetzelfde geval heb ik ook met mijn plantjes soms. Sommige worden snel bruin en gaan dood, bijvoorbeeld diegene die je helemaal rechts ziet tegen de filter. Andere floreren helemaal en overwoekeren het aquarium als ik ze niet inkort (zal hier nog een geupdate foto van toevoegen later). Voor de waardes: dit kan ik je straks zeker meedelen! Ik heb alles opgeschreven in een boekje maar ben nu op het werk, dus dat post ik straks zeker nog!

IMG-20200107-WA0037.jpg

Soms is het alsof ik, wanneer ik ze in mijn aquarium zet, ze geen zuurstof krijgen en ze dan doodgaan. Maar dat is echt raar want mijn zuurstofwaardes waren goed en ik heb toch ook garnalen en een paar andere visjes...

Deze foto is van een paar dagen geleden (een gedeelte van de visbak met een plant die het erg goed doet)
IMG-20200816-WA0072.jpeg

Wachten de waardes wel af. Kunnen meerdere dingen zijn. Je voegt zo te zien geen Co2 toe toch? Test je met druppeltests btw? Algemene vraag: Zou het zo kunnen zijn dat het water bovenaan genoeg zuurstof bevat en onderin de bak niet? Lijkt mij wel toch?

Andere punten kunnen zijn dat de waterwaardes waar de vissen in de LFS zitten erg verschillen met die van jou en de nieuwe vissen zodoende een schok van krijgen terwijl de oude vissen (welke gewend) zijn er geen last van hebben. Je decoratie materiaal, van wat voor spul zijn deze gemaakt? Niet alles is altijd geschikt voor aquaria (zelfs soms al zegt men dat in de winkel). Bepaalde ornamenten kunnen stoffen afstaan aan het water. Tot slot zou het ook nog zwakke vissen steeds kunnen zijn en als je het bovenstaande uitgesloten hebt zou je nog is kunnen proberen dezelfde vissen bij een andere zaak te halen.

Gr
Stefan

Goedemiddag Stefan,

Klopt, ik voeg geen CO2 toe. Ik doe de tests inderdaad ook met druppeltjes en test meestal van het water bovenaan, zou dat misschien een fout kunnen zijn? Ik weet niet of het iets uitmaakt, maar ik heb ook de uitstroom van mijn filter in plaats van naar boven te richten eens omgedraaid naar beneden. Hoewel ik dat heb uitgeprobeerd nadat ik al mijn vissen naar de vaantjes zag gaan. Wat je zegt over de schok zie ik inderdaad precies wel gebeuren, maar ik doe het altijd voorzichtig zoals ze voorschrijven. Een beetje water toevoegen, dan wachten, opnieuw water toevoegen, ... Ik heb ook al geprobeerd om verschillende vissen bij verschillende winkels te gaan halen maar meestal tevergeefs 🙁 dezelfde heb ik nog niet direct geprobeerd. Tegenwoordig zie ik direct wanneer een vis het moeilijk heeft. Zo heb ik vorige keer twee zwaarddragers gaan kopen (twee om eens te testen). Toen ik ze in de visbak zette, zag ik direct dat er eentje bij was die het moeilijk had, maar ik vermoed dat deze het al moeilijk had van in de winkel zelf. De andere zwemt nu nog rond (ik klop even op hout). Ook bij de babyvisjes, ik zag er onmiddelijk één naar de bodem zinken en daar blijven liggen. Pas als er een andere vis naartoe zwom ging hij een beetje zwemmen en verder liggen. Ik vind ze nu niet meer terug. Toch vind ik het eigenaardig. Mijn japonicagarnalen hadden in het begin zelfs eitjes. Helaas zijn deze nooit uitgekomen (ik vermoed omdat de bak "te proper" was en ik had gelezen dat deze een klein beetje ik troebel water moeten zitten om de eitjes te laten uitkomen). Ook had ik twee rode hoornslakken. Deze waren direct kapot. Twee gele appelslakken deden het goed en gaven veel eitjes (al is er toch eentje gesneuveld). Het materiaal heb ik geen idee van. Deze dingen zitten er namelijk ook al bijna 3 jaar in. Ik heb dat toen gekocht bij een dierenwinkel (zowizoo). Ik zou eens moeten kijken of ze dat daar nu nog verkopen dat ik kan nagaan welk materiaal dit is. Alvast enorm bedankt voor je feedback Stefan!

Mvg,

Bart

Nou dan is het in ieder geval geen verstikking door teveel Co2. Weet niet of dat helpt de uitstroom naar beneden, is volgens mij zo dat wanneer die beetje naar boven staat je meer stroming bovenin de bak hebt en daardoor een betere gasuitwisseling aan het oppervlak krijgt. Zou nog wel de testwaarden hier plaatsen, wie weet zien we nog iets. Verder als je toch denkt dat het de zuurstof is kan je een luchtpompje of oxidator plaatsten, maar zou normaliter niet nodig hoeven zijn. En geen dank 🙂 .

Gr
Stefan

Dat doe ik ook en ik denk iedereen wel.

Ja, ik haal meestal een glas tot halverwege de bak, geen idee of het uitmaakt. Maar heb hier volgens ergens in een topic volgens mij wel is gelezen dat de waardes dicht bij de bodem kunnen verschillen met die aan het oppervlak. Co2 kun je natuurlijk wel een verschil in hebben als je distributie niet goed is dus wellicht geldt dit alleen eventueel voor opgeloste gassen. Staat overigens ook niks over in de beschrijving van mijn tests.

Zonet de waardes nog eens bekeken.
De eerste keer meting was in januari dit jaar. Toen stonden de waardes als volgt:
Kh 8
Ph 7
NH <0,05
No2 <0,1
No3 5
Co2 24

De laatste keer meting was op 20/8 toen ik verhuisd ben en enkele extra tests heb gekocht.
Kh 7
Ph 7,6
GH 13
Nh4 <0,05
No2 0,025
O2 10
N03 15
Co2 24

Laatst bewerkt door een moderator:
Correctie, bij de eerste test moet de no2<0,01 zijn. Mijn n02 kan iets hoger liggen de laatste keer mits ik toen na het kuisen vergeten was de filter terug in te steken 8| maar dat is al gedaald want dit stond op 0,1 :$

Mijn japonicagarnalen hadden in het begin zelfs eitjes. Helaas zijn deze nooit uitgekomen (ik vermoed omdat de bak "te proper" was en ik had gelezen dat deze een klein beetje ik troebel water moeten zitten om de eitjes te laten uitkomen).
De jongen kunnen alleen in brak water overleven. In een zoetwateraquarium zul je dus nooit jonge japonicagarnalen zien.

De jongen kunnen alleen in brak water overleven. In een zoetwateraquarium zul je dus nooit jonge japonicagarnalen zien.
Spijtig Quistero, ze heeft al vaak eitjes gehad... misschien moet ik een bijkomend aquarium kopen om ze daar in te zetten als ze eitjes heeft. Nu wel al hele tijd geleden.

Ook snel een algemene vraag. Ik heb een tank van 110l en ik heb al verschillende zaken gehoord voor water te verversen. Sommige zeggen om de twee weken de helft, anderen een 3de om de week. Wat is nou exact de beste regel?

Spijtig Quistero, ze heeft al vaak eitjes gehad... misschien moet ik een bijkomend aquarium kopen om ze daar in te zetten als ze eitjes heeft. Nu wel al hele tijd geleden.
Je kunt het proberen maar het schijnt niet makkelijk te zijn.

Ja brak water maken is zo makkelijk nog niet! Haha!

Ik denk eigenlijk meer aan een ziekte die in je bak blijft hangen zoals vissen tbc hoe zien de dode vissen er uit?
mager, bleek

Nou volgens mij meten ze in zoet worden geboren en moet je ze dan overzetten naar brak. Maar goed daar is wel via google genoeg over te vinden.

Klinkt misschien raar. Ik moet hier denken aan kruis besmetting.

Afgelopen week getest met 2 koppen water. Een van boven en een gevuld met water onderin de bak.
hier zat er geen verschil in. Toeval?

Succes!

Ik denk eigenlijk meer aan een ziekte die in je bak blijft hangen zoals vissen tbc hoe zien de dode vissen er uit?
mager, bleek
Bart, ze worden vrij bleek en takelen af. Ik denk ook aan een ziekte eerlijk gezegd. Bij sommige dacht ik ook inderdaad te zien dat ze wat mager worden (ik zie dan precies hun graten erdoor komen). Ze worden bleek, scheiden zich af van de groep en worden traag, hebben geen zin meer om te zwemmen... Dan gaan ze meestal op de grond liggen, tot ik ze uit de bak haal omdat ik het niet meer kan aanzien.

Nou, dat klinkt wel als tbc. Of de tetraziekte. Erg naar Bart!

Allen, aan ieder van jullie alvast bedankt voor al jullie reacties! Het is echt fijn om te lezen want ik de winkel krijg je enkel te horen: huum, dat is raar. En daarmee is de kous af. Het is eigenlijk al zo sinds de start van het aquarium drie jaar geleden. Ik heb ondertussen al vrij veel geld gespendeerd aan vissen en diegene die langer dan 1 jaar leven kan ik bijna op 1 hand tellen. Misschien is het inderdaad iets dat zich enkel op vissen zet, want mijn kreeftjes en garnalen doen het super. Dankzij jullie reacties ben ik vissen TBC eens gaan googelen, en ik vrees dat er inderdaad TBC in de bak zit aan de beschrijving te lezen. Deze lijkt bijna identiek op hoe de vissen doodgaan. Ik las dat je zelf ook erg hard moet oppassen en de dode vis zeker niet aanraken en je best werkt met handschoenen? Nu vind ik het nogal raar om in mijn aquarium met handschoenen te werken en dode vissen neem ik er toch uit met een schepnetje. Wat raden jullie aan? Kan ik iets in de bak gooien zodat deze ziekte verdwijnt? Of is het beter om heel de bak leeg te halen, de bewoners even apart te zetten en dan opnieuw te beginnen?
Ik ben er ook over aan het nadenken me voorlopig op kreeften en garnalen te concentreren en later opnieuw te beginnen mits ik toch wat meer aan aquascaping wil doen, maar dan zit natuurlijk wel nog de ziekte in de bak...

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik las laatst hier op dit forum dat iemand tbc in zijn bak had en dat dat pas verdween toen hij alle tetras weg had gedaan. Weet verder ook niet hoe het zit. Het lijkt mij een bacterie die je niet zomaar weg krijgt en waarbij verhoging van weerstand vissen vooral helpt? Hoop dat er hier wat knappe koppen zijn die je ermee kunnen helpen!

Ik las laatst hier op dit forum dat iemand tbc in zijn bak had en dat dat pas verdween toen hij alle tetras weg had gedaan. Weet verder ook niet hoe het zit. Het lijkt mij een bacterie die je niet zomaar weg krijgt en waarbij verhoging van weerstand vissen vooral helpt? Hoop dat er hier wat knappe koppen zijn die je ermee kunnen helpen!
Ik hoop het ook Norion, alvast bedankt voor je reactie. Heb ondertussen mijn reactie wat aangepast mits ik vanalles had gelezen. Ik ga eens goed brainstormen over wat ik kan doen en hopelijk zijn er inderdaad een paar knappe bollen tussen die mij op weg kunnen helpen. Alleszins ben ik al super blij met alle reacties want het heeft mij jaren geduurd om dit te weten te komen mits ze in winkels me nooit echt verder konden helpen, hier kreeg ik op 1 dag al direct goede informatie mee! Wat een zaligheid om uit het duister te komen en even licht te zien!

Een vraagje langszij: ik heb een filter met sponsjes (witte spons, zwarte carbon dacht ik, groene nitraat of nitriet, en dan een blauwe). Nu heb ik al meermaals garnalen op deze spons gaan zien zitten en ik weet niet of ze er nog uit geraken dus heb ik een soort netje voor de ingang van de filter gezet. Nu lees ik dat dit met een sponsfilter niet nodig is. Iemand hier ervaring mee?

Die is er niet. Hangt van veel dingen af zoals filtering, bezetting, soort bewoners.
Mijn bak ziet er meestal zeer proper uit, dus ik heb al beide geprobeerd. Ik ben aan het denken om deze om de twee weken te doen, omdat ik heb gelezen dat garnalen vervellen na een waterverversing. Als die dan alle weken hun schildje moeten afgooien heb ik daar compassie mee... 🤣

Mijn bak ziet er meestal zeer proper uit, dus ik heb al beide geprobeerd. Ik ben aan het denken om deze om de twee weken te doen, omdat ik heb gelezen dat garnalen vervellen na een waterverversing. Als die dan alle weken hun schildje moeten afgooien heb ik daar compassie mee... 🤣
Het is niet zo dat alle garnalen spontaan vervellen als je water ververst. Alleen bij degene die al in de buurt zitten om te gaan vervellen kunnen dit sneller doen door de waterwissel. Heb zelf ook garnalen en ververs wekelijks.
Als je denkt dat je vis-tbc in het aquarium hebt zou ik toch overwegen om met lange handschoenen te werken en voorzichtig te doen als je wondjes hebt. Heb hier op het forum foto's voorbij zien komen van iemand die besmet is geraakt en dat zag er niet goed uit.

Ja gaf aan dat ze ook al na enkele dagen sterven nieuwe visjes toch? Dan denk ik niet gelijk aan visTBC. VisTBC wordt veroorzaakt door Mycobacterium marinum voorheen balnei. Mycobacteria vermenigvuldigen zich in de regel langzaam met enkele uitzonderingen na, wat meestal een chronisch beloop kent. Op zich dat afzonderen en vermageren zijn wel weer symptomen maar dat nieuwe vis binnen enkele dagen sterft vind ik dat weer raar voor deze diagnose.

Misschien dat je nog wat aan dit topic hebt: https://aquaforum.nl/threads/mycobacterium-marinum-vistuberculose-aquariumgranuloom.80066/ . Misschien dat @Merethe meer kan vertellen want zij heeft het gehad aldus dit topic.

Gr
Stefan

Ik ben het met Stefan eens en denk ook niet direct aan visTBC. Ik begrijp het wel, het is redelijk onverklaarbaar en houdt lang aan dus is de 'makkelijke' diagnose visTBC.

Worden de vissen altijd bij dezelfde winkel gekocht? Ik zit eerder te denken aan een groot verschil in water tussen de winkel en jouw aquarium waardoor het overwennen wellicht het knelpunt is geworden. Je zou eens kunnen vragen wat de waardes in de winkel zijn en die met jouw eigen aquarium vergelijken.

wat het is weet ik ook niet maar het klinkt wel als een ziekte zwemmen ze soms ook raar?​
meesta is het wel het beste om vissen die dit soort gedrag vertonen zo snel mogelijk uit je gezeldschap bak te halen.​

TBC wordt veroorzaakt door een mycobacterie.
Er zijn uiteraard mee soorten mycobacterieën die ziektes veroorzaken.

Zelf heb ik me ooit gigantisch verslikt met aanzuigen van een slang. Week later zo ziek als een hond en het reageerde niet op een standaard antibioticum. Bleek een mycobacterie te zijn die een longontsteking had veroorzaakt en die lekker verder had kunnen broeien omdat die niet op de eerste twee antibioticum kuren reageerde.

Of er een verband is tussen het verslikken met aanzuigen van de slang en een week later ziek worden kan ik natuurlijk nooit aantonen, maar vind het wel erg veel toeval.

Ergo, ben nu voorzichtig met het werken in de bak.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan