Sterke waterdaling vijver


huub

Member
Lid geworden
7 april 2024
Berichten
9
Leeftijd
48
Ik heb zo'n 2 jaar geleden ipv mijn voorgevormde kuipvijver zelf een vijver afgegraven van ongeveer 2 bij 3m, bekleed met sterk pvc folie en wat kranten eronder. Het zand wat in mijn tuin ligt is vrij zacht en zonder steentjes oid.
Zoals op de foto's te zien is heb ik een watervalletje gemaakt en een hoop lavastenen rondom. Verder de gebruikelijke diepe en ondiepe waterplanten en zuurstofplanten.
Wat me alleen van begin af aan tegenvalt, is dat het waterpeil erg snel zakt. In eerste instantie dacht ik dat het gewicht vh water alles wat omlaag had geduwd, maar helaas bleef het peil zakken.

Naarmate het minder warm werd en meer ging regenen hoefde ik het water bijna niet meer aan te vullen. 1 keer in de maand misschien. Maar als ik dus op internet lees, zie ik dat het waterpeil maar max 3 cm mag zakken per dag, terwijl het bij mij nu wel 6 cm kan zakken. Het is nu natuurlijk wel droog, warm en winderig weer, maar toch. Heb ik gewoon alle slechte eigenschappen voor het waterpeil (weer, lavastenen die als een spons werken, waterval) die er maar zijn of is er toch nog iets anders aan de hand? De vijver krijgt overigens maar een halve dag zon op zijn max, dus zomers.

Op de 2e foto is goed te zien hoe het waterpeil van 18 uur tot 11 uur de volgende dag is gedaald. Zo'n 4 cm.
 

Bijlagen

  • 20240407_111147.jpg
    20240407_111147.jpg
    645.3 KB · Weergaven: 46
  • 20240407_111156.jpg
    20240407_111156.jpg
    476.5 KB · Weergaven: 41
  • 20240407_111205.jpg
    20240407_111205.jpg
    787.2 KB · Weergaven: 40
Het kan door capilaire werking komen, of toch ergens een poreus wordende pvc folie. Beter was het geweest om met EPDM rvijverfolie te werken. Dit is wat dikker ook.


Stukje gevonden op het www over capilaire werking enzovoorts.

Verdamping
Tijdens de voorjaars- en zomermaanden kan een vijver tot een halve centimeter water per dag verliezen door verdamping. Zeker bij zonnig weer en een lage luchtvochtigheid daalt het waterpeil vanzelf. Wanneer in de randafwerking poreus materiaal is gebruikt, zoals jute of turf, kan waterverlies door verdamping nog sneller gaan.

Capillaire werking vijverfolie
Wanneer het vijverfolie geplooid over de vijverrand is aangebracht, kan er in deze plooien water omhoog sijpelen. Dit wordt capillaire werking genoemd. Vooral bij een nieuwe vijver komt dit voor. Door het folie wat anders te plooien, kun je dit probleem verhelpen.

Lekkage vijverslang, waterval of uitstroom filter
Een lekkende aansluiting van een vijverfilter of waterval veroorzaakt ook een dalend waterpeil in de vijver. Hetzelfde geldt voor een lek in de vijverslang. Ook een waterval of filteruitstroom waarbij een deel van het water naast de vijver spettert, leidt tot verlies van water in de vijver.

Poreus worden PVC-vijverfolie
PVC-vijverfolie wordt na vijf tot tien jaar minder soepel en kan hierdoor op sommige plaatsen poreus worden. Vooral de foliedelen die veel zonlicht opvangen, zijn hiervoor gevoelig. Er is dan natuurlijk wel sprake van een ‘echte’ lekkage in de vijver, maar je kunt deze niet meer repareren. Vervanging van het hele folie is dan helaas de enige oplossing. Rubberfolie is nauwelijks gevoeli
 
Houd er ook rekening mee dat een waterval het water in beweging brengt, waardoor de verdamping gestimuleerd wordt.
Verder zou ik eens heel kritische kijken of je niet ergens een verborgen plooi hebt die het water afvoert. Zoek op een droge dag naar wat vochtiger plekken. Ook spetteren van een waterval waarbij het water net naast de bedding valt kan een boosdoener zijn.
Enne, ik weet niet of er herten ofzo in je tuin kunnen komen, en hoeveel beschikbaar water er in de buurt is, maar het is natuurlijk ook nog mogelijk dat iemand je vijver als drinkplaats gebruikt.
Vooralsnog denk ik niet dat je vijver lek is, maar dat je het dus eerder in die richting moet zoeken.
 
Waterverlies door plooivorming lijkt me niet te kunnen omdat het waterpeil zo'n 15 cm onder de rand nog steeds hard zakt. Ook nergens natte plekken gevonden. Vorig jaar ook het watervalletje en alle slangen van en naar de pomp toe gecheckt.
Ik heb een schutting om mijn tuin dus geen olifanten die het komen leegzuigen😉.
Ook het water spettert niet zo hoog op bij het watervalletje.
Ik heb nu alle lavastenen op waterniveau weggehaald en ga kijken of dat wat scheelt. Anders gaan ze gewoon onder waterniveau geplaatst worden of zo.
Ik twijfel trouwens of het folie pvc of iets anders was. Is dat nog te checken? Elasticiteit of zo? Ik zie er geen letters meer op staan. Het was wel prijzig (vond ik). 130 euro waarvan ik 1/3e overhield.
Ik hou jullie op de hoogte.
 
Waterverlies door plooivorming lijkt me niet te kunnen omdat het waterpeil zo'n 15 cm onder de rand nog steeds hard zakt. Ook nergens natte plekken gevonden. Vorig jaar ook het watervalletje en alle slangen van en naar de pomp toe gecheckt.
Ik heb een schutting om mijn tuin dus geen olifanten die het komen leegzuigen😉.
Ook het water spettert niet zo hoog op bij het watervalletje.
Ik heb nu alle lavastenen op waterniveau weggehaald en ga kijken of dat wat scheelt. Anders gaan ze gewoon onder waterniveau geplaatst worden of zo.
Ik twijfel trouwens of het folie pvc of iets anders was. Is dat nog te checken? Elasticiteit of zo? Ik zie er geen letters meer op staan. Het was wel prijzig (vond ik). 130 euro waarvan ik 1/3e overhield.
Ik hou jullie op de hoogte.
Als je waterval 1 dag uit zet en het water blijft toch zakken, dan kan je weer wat uitsluiten. Hopelijk heb je geen lek in de folie!
 
Capilaire werking is efficient een niet te onderschatten kracht, juist wenselijk voor wat er omheen groeit.
Leuk regentonnetje is misschien al handiger
 
Capilaire werking is efficient een niet te onderschatten kracht, juist wenselijk voor wat er omheen groeit.
Leuk regentonnetje is misschien al handiger
Hoe bedoel je wenselijk? Ik gebruik inderdaad vaak ook water uit 2 80 liter-regentonnetjes.
De lavastenen wegleggen heeft niks geholpen op het eerste gezicht.
Nu inderdaad eens waterval uitzetten testen. Deze loopt wel via filter. Ik heb wel eens gelezen dat de goede bacteriën dood kunnen gaan daarvan, maar ik weet niet hoe snel dat gaat. En anders moet ik de slang lostrekken van de waterval en deze direct in het water laten uitstromen. Deze zit alleen flink ingegraven in een rotsbergje zoals op foto te zien was.
Tegen het weekend weet ik waarschijnlijk weer meer.
 
Filterbacteriën kunnen best een paar uur zonder doorstroming.Anders misschien een luchtsteentje erin hangen?

en ik denk dat Edwin bedoelt dat dan de planten eromheen water krijgen, maar het lijkt me handiger als je dat zelf kunt regelen....
 
Vandaag nog eens gemeten en maar liefst 5cm gedaald in 1 dag zonder lavastenen en met waterval. Vandaag eerst weer bijvullen en dan meet ik weer.
 
Als je ergens een gaatje verwacht in de bak dan kun je het bespeuren door in in stilstaand water een scheutje melk te gieten en dat zou kunnen aangeven waardoor het zo snel minder word.
 
Open aquaria verdampen ook veel binnenshuis, zo met je hoeveelheid buitenwater in het huidig klimaat krijg je ne een droog windje weer meer mm verschil.
Dan kan het ook nog zo zijn dat er door de dieren in je omgeving uit gedronken wordt.
Je kunt de zgn vloedlijn natuurlijk laten zakken en het enigzins met randpeplanting becompenseren qua bedekking of camoeflage.
Het moet een vredig geheel worden neem ik aan en dan moet je het maar op de omgeving en klimaatsituatie aan passen.
 
Als je ergens een gaatje verwacht in de bak dan kun je het bespeuren door in in stilstaand water een scheutje melk te gieten en dat zou kunnen aangeven waardoor het zo snel minder word.
Ja zoiets heb ik al geprobeerd maar is bij mij best moeilijk te doen. Je zou het dan moeten laten zakken totdat het niet verder zakt, water bijvullen en dan melk bij de randen erin doen.
Ik vraag me wel af of je niet belletjes moet zien als het zo snel gaat. Ik heb ongeveer 3 m3 water als het tot de rand gevuld is. En na een week zou ik de kraan zeker 2 uur vol aan kunnen zetten met bijvullen. Als er dan zo'n groot lek is dan zou je toch belletjes moeten zien, of een hoopje pulp/drek wat daar naartoe wordt getrokken?
Maar zoals gezegd, ik ga nu eerst bijvullen en pomp/waterval testen.
Bedankt voor meedenken!
 
2uur verlet dan moet je het uitgaanzoeken.
 
Update; zo goed als geen waterverlies door stopzetten filter/waterval. Nu kijken of daling terugkomt met alleen slang van filter rechtstreeks terug in vijver. Maar het lijkt alsof waterval zorgt voor sterke verdamping, ook door beweging van het water natuurlijk. Als het waterpeil nu nog niet gaat zakken ga ik eerst (opnieuw) kijken of er geen lekkage zit in de waterval.
 
Misschien is het niets, maar even voor de zekerheid: Kan het zijn dat de waterval (als ik het goed zie een kant en klare waterval) iets achterover gekanteld ligt?
Andere mogelijkheid is dat bij de uitstroom van de waterval water onder de uitmonding naar een punt buiten de vijver lekt. (net zoals druppels aan glas)?
 
De waterval verdampt gewoon dat is niet wonderlijk.
En als er uiteindelijk geen lek is dan is het bijvullen😀
 
dat is duidelijk, maar ik vind het wel veel. En ja ik weet dat een waterval voor flinke verdamping kan zorgen, ik heb er zelf eentje van 15m gehad. Maar die zorgde alleen als ie ergens lekte (door bladerophoping ofzo) voor een verdubbeling van de verdamping uit de vijver.
 
Misschien is het niets, maar even voor de zekerheid: Kan het zijn dat de waterval (als ik het goed zie een kant en klare waterval) iets achterover gekanteld ligt?
Andere mogelijkheid is dat bij de uitstroom van de waterval water onder de uitmonding naar een punt buiten de vijver lekt. (net zoals druppels aan glas)?
Ik heb de waterval 2e hands gekocht en toentertijd niet gezien dat ie gepatcht was bij een inloopgat aan de onderkant vh bovenste(1e) gedeelte. Deze was inmiddels slap geworden door hitte en slijtage en lekte!
Het lekte mijns inziens niet enorm hard(het water liep rustig de bodem in) en in de herfst en 's winters zakte het peil ook niet enorm veel, maar waarschijnlijk alles bij elkaar met verdamping op de warmere dagen ging het toch snel.
Gat gerepareerd en weer aangesloten, nu ook met zeil onder het watervalletje dat afloopt naar de vijver. Alles goed gecheckt of er niks langs sijpelde.
Ben benieuwd hoe snel/langzaam het peil nu nog zakt.
 
Misschien is het niets, maar even voor de zekerheid: Kan het zijn dat de waterval (als ik het goed zie een kant en klare waterval) iets achterover gekanteld ligt?
Andere mogelijkheid is dat bij de uitstroom van de waterval water onder de uitmonding naar een punt buiten de vijver lekt. (net zoals druppels aan glas)?
Ik heb de waterval 2e hands gekocht en toentertijd niet gezien dat ie gepatcht was bij een inloopgat aan de onderkant vh bovenste(1e) gedeelte. Deze was inmiddels slap geworden door hitte en slijtage en lekte!
Het lekte mijns inziens niet enorm hard(het water liep rustig de bodem in) en in de herfst en 's winters zakte het peil ook niet enorm veel, maar waarschijnlijk alles bij elkaar met verdamping op de warmere dagen ging het toch snel.
Gat gerepareerd en weer aangesloten, nu ook met zeil onder het watervalletje dat afloopt naar de vijver. Alles goed gecheckt of er niks langs sijpelde.
Ben benieuwd hoe snel/langzaam het peil nu nog zakt.
 
Laatste update;
Het water zakt nauwelijks. De laatste 3 dagen amper een halve cm gezakt. Dus zelfs met wind, warmer weer, een waterval en lavastenen hoeft je water niet hard te zakken. Maar het zal bij iedere vijver anders blijven. Ik ben in ieder geval weer een blij mens en kan weer rustig genieten.
 

Terug
Bovenaan