Sterrekruid onderhoud, snoeien of toppen terug zetten?


Friesian

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
9 februari 2020
Berichten
4,921
Locatie
2e boom, 4e tak rechts.
Hoi allemaal.

Ik heb even een vraagje. Ik heb gisteren de sterrenkruid gesnoeid, toppen niet terug gezet.

Welke ervaring hebben jullie met deze plant? Wat is beter toppen terug, onderste van stengels eruit? Of onderste van stengels laten staan?
 
Als je een grotere bos wil dan kun je de onderste delen laten staan en de toppen herplanten. Zelf gooi ik vaak het onderste weg.
 
Mijn ervaring die ik met deze plant gemaakt heb, en ik weet echt niet wat ik fout doe of of deze plant voor mijn bak helemaal niet geschikt is want ik bestel hem iedere paar maanden opnieuw. Maar ik vind de plant wel zo mooi
1 of 2 keer kan ik hem opnieuw inzetten en zet de toppen er opnieuw in maar staat hij te lang word hij lelijk, krijgt zwarte stengels, bladeren enz.
Soms kan ik wel wat redden en hij komt nog eens maar meestal eindigt het in de onlineshop en het begint opnieuw...
 
Opzich is het geen veeleisende plant en ik dan dan toch dat er ergens een tekort is aan voeding Hannah.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tig
Ja en ik denk dat ik de enige ben die er zo geduldig mee is want dat gaat al 10 jaar zo :LOL:
Het lukt nog het best in de kleine bak dat ik nog wat redden kan, in de grote helemaal niet, gelijk waar ik hem zet. In het midden niet, door die dwarsbalk(?).
 
Ik heb het bij de garnalen gehad met ph verlagende bodem en geen voeding en het groeide met heel weinig licht nog behoorlijk. Soms wil een plant gewoon niet aanslaan en is de oorzaak vinden lastig.
 
Ja en ik denk dat ik de enige ben die er zo geduldig mee is want dat gaat al 10 jaar zo :LOL:
Het lukt nog het best in de kleine bak dat ik nog wat redden kan, in de grote helemaal niet, gelijk waar ik hem zet. In het midden niet, door die dwarsbalk(?).
In mn bak met voedingsbodem groeit hij mooi, in nn bak zonder voedingsbodem groeit hij net zoals je zegt heel lelijk met zwart en dooie bladeren. Ik krijg het voor elkaar om al mn snelgroeiers langzame groeiers te maken terwijl de rest het prima doet 😂
 
  • Leuk
Waarderingen: Tig
In mn bak met voedingsbodem groeit hij mooi, in nn bak zonder voedingsbodem groeit hij net zoals je zegt heel lelijk met zwart en dooie bladeren. Ik krijg het voor elkaar om al mn snelgroeiers langzame groeiers te maken terwijl de rest het prima doet 😂
Zou natuurlijk kunnen dat het aan de onbrekende voedingsbodem ligt, die heb ik er inderdaad niet in.
Misschien ook de temperatuur, door de meervallen (L333) is de temperatuur in de bak rond 27°.
 
Mijn ervaring die ik met deze plant gemaakt heb, en ik weet echt niet wat ik fout doe of of deze plant voor mijn bak helemaal niet geschikt is want ik bestel hem iedere paar maanden opnieuw. Maar ik vind de plant wel zo mooi
1 of 2 keer kan ik hem opnieuw inzetten en zet de toppen er opnieuw in maar staat hij te lang word hij lelijk, krijgt zwarte stengels, bladeren enz.
Soms kan ik wel wat redden en hij komt nog eens maar meestal eindigt het in de onlineshop en het begint opnieuw...
De plant wordt mooier wanneer ze veel licht krijgt. De "sterren" van deze Heteranthera zosterifolia worden dan ook mooi groot. Als je de plant laat drijven kan ze ook, dat deed ze tenminste bij mij, bloempjes krijgen. Van die kleine blauwe bloempjes. De plant staat het liefst in een wat zanderige bodem en is eigenlijk heel eenvoudig te houden. Bij een temperatuur zo tussen de 23 en 27, 28 graden moet het wel lukken lijkt me.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tig
De plant wordt mooier wanneer ze veel licht krijgt. De "sterren" van deze Heteranthera zosterifolia worden dan ook mooi groot. Als je de plant laat drijven kan ze ook, dat deed ze tenminste bij mij, bloempjes krijgen. Van die kleine blauwe bloempjes. De plant staat het liefst in een wat zanderige bodem en is eigenlijk heel eenvoudig te houden. Bij een temperatuur zo tussen de 23 en 27, 28 graden moet het wel lukken lijkt me.
Maarja op meer licht moet ook de voedselvraag en co2 er op aangepast worden lijkt me.(als dat er nu gebrek aan is word dat alleen een groter probleem misschien) En ik merk zelf op dat de plant moeite heeft om te groeien in een bodem zonder toevoeging van voeding. Tenopzichte van een bodem met wel voeding Zou dat beter gaan als hij met zn wortels in het water drijft misschien?
 
Of de voeding omhoog moet is maar altijd de vraag want dat kan wel voldoende aanwezig zijn maar dat de plant toch te weinig licht krijgt. Dan is licht een beperkende factor en door meer licht te geven hef je die beperking op.
 
Of de voeding omhoog moet is maar altijd de vraag want dat kan wel voldoende aanwezig zijn maar dat de plant toch te weinig licht krijgt. Dan is licht een beperkende factor en door meer licht te geven hef je die beperking op.
Zit een verschil tussen voeding in het waterkolom en voeding in de bodem. Dat zijn 2 complete werelden die je appart van elkaar moet zien denk ik. De bodem op voeding testen is moeilijker dan je waterkolom testen. (Volgens mij teminste) als je het over rich en lean dose hebt spreek je ook eigenlijk alleen over het waterkolom. Je kan best een zware voedingsbodem hebben met lean dose in het water bijvoorbeeld. Als je bijvoorbeeld vooral op wortelende planten wilt focussen.
 
Of de voeding omhoog moet is maar altijd de vraag want dat kan wel voldoende aanwezig zijn maar dat de plant toch te weinig licht krijgt. Dan is licht een beperkende factor en door meer licht te geven hef je die beperking op.
Ik zou eens een sterkere lamp boven mn 60l kunnen doen om te kijken hoe me sterrekruid reageert (alle planten eigenlijk) ik heb het gevoel dat bij mij de gebrek aan bodemvoeding en co2 in het waterkolom de beperkende factoren zijn bij mij en dat zou bij ts ook heel goed kunnen zijn aangezien ik het herken 😄

Zou een blauwe lamp voldoende zijn als extra licht?
 
Planten kunnen voedsel opnemen deels via de waterkolom en deels via hun wortels. Hoe die verhouding is verschilt per soort. Echinodorussen bijvoorbeeld doen dit grotendeels via hun wortels waardoor het zinvol is om bodemvoeding toe te dienen. Maar ook Sterrenkruid heeft van tijd tot tijd ook baat bij wat bodemvoeding hoewel ze zeker ook via de waterkolom opneemt.
 
Ik moest Sterrenkruid vaak om de 14 dagen stekken en dan hadden de stengels amper wortels dus die plant neemt denk ik de meeste voeding uit de waterkolom op.
 
Ik moest Sterrenkruid vaak om de 14 dagen stekken en dan hadden de stengels amper wortels dus die plant neemt denk ik de meeste voeding uit de waterkolom op.
Dat klopt, daarom schreef ik al, ze heeft van tijd tot tijd baat bij wat bodemvoeding...
Ik zal de mijne is uit de bodem trekken en laten drijven, kijken of die weer uitspruit, het is nu een leeg levend stammetje waar eens in de maand een wanhopig plukje uit probeert te komen die vanzelf weer afsterft 😐
 
Mijn ervaring die ik met deze plant gemaakt heb, en ik weet echt niet wat ik fout doe of of deze plant voor mijn bak helemaal niet geschikt is want ik bestel hem iedere paar maanden opnieuw. Maar ik vind de plant wel zo mooi
1 of 2 keer kan ik hem opnieuw inzetten en zet de toppen er opnieuw in maar staat hij te lang word hij lelijk, krijgt zwarte stengels, bladeren enz.
Soms kan ik wel wat redden en hij komt nog eens maar meestal eindigt het in de onlineshop en het begint opnieuw...
Ik heb nu ook geen voedingsbodem maar dat maakt bij mij geen verschil.
 
Ik heb nu ook geen voedingsbodem maar dat maakt bij mij geen verschil.
Ik denk ook niet dat het met de voedingsboden maken heeft. Misschien is het echt zo dat het in de grote bak niet genoeg licht krijgt, de bak te hoog is? of ik te ongeduldig ben. Want licht is er eigenlijk genoeg, voeding ook.

In de 240-bak groeit het zelfs op hout en het komt altijd opnieuw.
 
Vaak omschreven als een gemakkelijke en snelgroeiende plant.
Maar kan lange tijd het goed doen en dan opeens kuren vertonen ( zwart komen /glazig /smelten ) zelf plant ik 2a3 stengels samen laat minimum een 5a7tal cm tussen de volgende stengelgroepen.
Sterkruid snoei ik voor die het wateroppervlak raakt , vroeger trok ik ook alles eruit en herplanten van de verse toppen +- 20a25 cm lengte.
Nu pas ik al jaren een andere techniek toe die minder tijd en betere/ dikkere bossen maakt .
Je neemt de top van de plant en je kijk naar de laagste vertakking/zij scheut je knijpt net boven de vertakking de lange top eruit met je nagels die verse topjes kun je eventueel voor je bosje sterkruid zetten.
Als je deze laatste snoei manier toepast krijg je minder plantenproblemen en is er amper een groeivertraging doordat die verse vertakking nu volle voeding en licht krijgt via blad maar ook via de niet verstoorde wortels.
Na 5a8 x zo snoeien start ik terug eens met verse stengels.
 

Terug
Bovenaan