Wat is er nieuw

Sterrenkruid.

• Onderwerp starter Onderwerp starter Ami
  • Startdatum Startdatum
A

Ami

Guest
Hallo forumleden.

Komt het iemand bekend voor dat de blaadjes van de sterrenkruid breukjes vertonen?
Ik heb hem nu iets meer dan een maand in mijn bak. Deze moest natuurlijk van emers na submers. Heb hem nu twee weken terug afgeknipt en opnieuw geplant en de onderste stekken verwijderd. Ik heb gemerkt dat het plantje vrij teer is en snel knikken in komen. Nu zie ik na een paar dagen ook knikken in de nieuwe bladeren.
Voor de rest voeg ik de aanbevolen dosering profito toe.
Ik voeg ook nitraat en fosfaat toe. Probeer mijn nitraat op 20 en de fosfaat op 1,5 te houden. Verl. 8 uur per dag en bio co2 dmv omgekeerd bakje.
Heb ook easy carbo liggen, maar die heb ik niet gebruikt omdat ik ergens gelezen had de plant er niet tegen kon.

Ow en de cory's razen af en toe erdoorheen. Misschien dat hij daarom beschadigd?

Nee hoor, ik ga ervan uit dat je Heteranthera zosterfolis bedoelt?

Deze plant heeft enorm veel licht nodig, en groeit in zowel hard als zacht water uitstekend.

Als het licht of de voeding onvoldoende is, dan begint de plant "uitval" verschijnselen te vertonen, eerst net kleine donkere barstjes en bladbreuken, later wordt de onderzijde van het blad donker tot zwart en gaan de bladkransen verloren.

Ingrijpen: 1) zorg veel VEEL licht van lampen die niet ouder zijn dan 1 max 2 jaar
2) CO2 vindt deze plant heel erg fijn.
3) Zij reageert heel erg op Overbemesting met bv fosfaat of nitraat, daar kan
ze echt slecht tegen.

Zo weet je de oorzaken, aan jou de taak om de planten, die idd schitterend zijn in habitat en kleur, weer gezond te krijgen. Wacht niet te lang met aanpassen, anders gaat ze helemaal te gronde!

Greetzz BigSmoke

Ja ik bedoel idd de heteranthera zosterifolia.

Ik zal beginnen met de verl, omdat ik ook best wel wat drijvers heb.
Zal dan wat moeten verzinnen dat de drijvers niet boven de plant blijven hangen.
Denk dat hun de verl afnemen. Lampen zijn 10 mnd oud dus die laat ik zitten.
Zou ik ook easy carbo kunnen toevoegen. Kan hij er tegen?
En ja wanneer is er sprake van overbemesting van nitraat/fosfaat voor dit plantje?

1) span een vislijntje schuin over het wateroppervlak van je bak, zodat een deel van de lijn op het wateroppervlak ligt. Daarachter verzamel je de drijfplanten en voila, ze gaan nergens anders meer heen!

2) Easy carbo is oke.

3) Als je waardes binnen de grenzen van de Redfield Ratio blijven zit je goed.

Greetzz BigSmoke

Ah ok dan zal ik er eerst voor zorgen dat hij genoeg licht krijgt ook zal ik weer met easy carbo beginnen en mijn waardes nitraat/fosfaat in de gaten houden.

Bedankt voor de info.

BogSmoke zei:
3) Zij reageert heel erg op Overbemesting met bv fosfaat of nitraat, daar kan
ze echt slecht tegen.
BigSmoke zei:
3) Als je waardes binnen de grenzen van de Redfield Ratio blijven zit je goed.
Heb je daarbij ook maximumwaarden? Want, overbemesting klinkt alsof je doelt op bepaalde maximumwaarden. Dat terwijl Redfield bij mijn weten niets zegt over maxima, maar verhoudingen.

Is bv. 40 / 4 of 50 / 5 - volgens Redfield keurig - niet alsnog te veel van het goede? Of, meer concreet voor Ami, de genoemde 20 / 1,5, hoe zit het daarmee?
Alle voorgaande verhouding zit namelijk keurig in het OK deel van deze tabel, maar zeker de twee eerstgenoemde zijn nogal hoorde waarden.

~ Ivo

Wat ik probeer te zeggen is dat de H.zosterfolia uitval verschijnselen vertoont als je veel PLANTENMEST toepast, zonder daar specifiek nitraat of fosfaat mee te bedoelen.

De plant blijft namelijk steeds maar meer mineralen en sporenelementen opnemen en dat wat niet verwerkt kan worden wordt in het blad opgeslagen, en daar kunnen dan de bladcellen niet goed tegen en deze gaan kapot of sterven af. Zo ontstaan de uitval verschijnselen!

Ook als er veel nitraat of fosfaat in het water zit, dan gebeurt daar hetzelfde mee.
Vergeet niet dat ook de vissen, slakken e.d. maa rook voerresten afvalstoffen in de vorm van nitraat en fosfor vormen.

Maar vaak is het een combinatie van factoren die de moeilijkheden veroorzaken, daarom steeds 1 (mogelijke) oorzaak aanpakken en dan goed observeren en gedurende een tijdje vastleggen hoe daarop wordt gereageerd enz. enz.

Greetzz BigSmoke

Ik heb me even ingelezen over de redfield ratio, en ik kom idd zoals Ivo al zegt geen max waarde tegen. Ik had toen even snel gelezen en ik dacht dat er stond dat je een waarde aan moet houden van 10:1 (no3/po4), maar daar wordt de verhouding dus mee bedoeld.
Ik heb ergens ook gelezen dat een te hoge nitraat waarde slecht is voor dit plantje, maar dan werd er volgens mij niet gesproken over wat te hoog was.
Nu ik er over nadenk. Zou de heteranthera zosterifolia het dus ook slecht doen in een bak waar de ei methode gehanteerd wordt?

@ bigsmoke

Ik zal eerst ook beginnen met mijn verl en kijken hoe hij het doet.

Helemaal goed, goed blijven observeren en dan goed noteren wat en hoe. zo krijg je op den duur een naslagwerk van JOUW ervaringen en neem maar van mij aan dat je jezelf en ook veel anderen een grote lol kan doen, als je weer eens tegen iets aanloopt in je hobby wat je zo even niet direct kunt plaatsen.

Veel succes!

Greetzz BigSmoke

Ik heb hem nu verplaatst waar hij direct onder het licht valt.
Nu idd observeren.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan