Steur dood maken?


N

nick_vis

Guest
Hoi,

Dit is even voor de steur van mijn stiefvader....
De titel klinkt nogal wat hard maar ik wist even niet hoe ik het anders moest brengen.....
Het beestje ligt al drie weken op zijn kop op de bodem van de vijver, na een tijdje werd hij zelfs krom.
M'n stiefvader heeft hem toen met een stukje pvc buis gespalkt :S
Hij wil het beestje nu doodmaken, omdat hij zegt dat het toch niet beter wordt.
Zelf wil ie hem een tijdje boven water houden....
Dat vond m'n ma te zielig, en toen zei ik dat een klap op de kop eigenlijk het beste is.
Hij stelde toen voor er met de auto over heen te rijden omdat hij het niet zo rechtstreeks wilde doen ofzo :juggle:

Toen kwam ik met kruidnagelolie, dat vonden ze allebei toch het best, maar wat is de dosering voor vijvervissen? Hetzelfde als aquariumvissen?

Ik ben benieuwd naar jullie mening....
 
Klap op kop geven.
Simpel en effectief.

Er over heen rijden??????
Hoe komt hij er op.

En ,3 weken op zijn kop in de Vijver???

En wat,in schoon water zetten?
Wie weet.
 
Tja dat van eroverheen rijden dat hoor ik voor het eerst Nick. Zelf neem ik voor mijn vissen een klein bakje met een klein laagje water en dan de vis erin en in de vriezer.
Ik ben ook niet geschikt om een klap op de kop te geven dus. Lastig altijd zoiets he.
 
jessicapilon zei:
Tja dat van eroverheen rijden dat hoor ik voor het eerst Nick. Zelf neem ik voor mijn vissen een klein bakje met een klein laagje water en dan de vis erin en in de vriezer.
Ik ben ook niet geschikt om een klap op de kop te geven dus. Lastig altijd zoiets he.

O,o,o . ;(
 
jessicapilon zei:
Tja dat van eroverheen rijden dat hoor ik voor het eerst Nick. Zelf neem ik voor mijn vissen een klein bakje met een klein laagje water en dan de vis erin en in de vriezer.
Ik ben ook niet geschikt om een klap op de kop te geven dus. Lastig altijd zoiets he.

van aquaforum :

De minst diervriendelijke methoden

De vis invriezen
Het invriezen van een vis wordt gezien als een minder diervriendelijke methode. Je doet de vis met een klein beetje aquariumwater in een bakje. Het bakje zet je in de vriezer. Doordat het water afkoelt, zal de vis zelf ook onderkoeld raken en uiteindelijk overlijden. Het nadeel van deze methode is dat het afkoelen van het water geleidelijk gaat, waardoor de vis onnodig lijdt.
 
Tja dat ben ik me echt wel bewust. Maar een klap geven of dood gooien dat kan ik dus niet.
Al krijg ik 500 euro toe dan doe ik zoiets nog niet hoor.
Hij verliest door de kou ook het bewustzijn heb ik gelezen en beseft dan eigenlijk niet veel of niks, maar ja hoe je het ook went of keert ik kan de vis niet doodslaan of gooien dus.
Het is dus ook maar te hopen dat het niet tevaak gebeurt.

Eroverheen rijden lijkt me voor de vis ook niet prettig. Wat zal er door het visje heengaan als hij de auto aan ziet komen rijden ;)
 
Hoopt hij dat hij goed verzekert is.
En geen eigen risico.
 
Tja, ik weet ook niet hoe hij er op komt....
Wat zal ik nu doen dan?
 
Eerst nachtje over slapen, dan morgen doen.
 
Gewoon kruidnagelolie... je zegt dat je vader geen klap of dergelijk wilt geven. Dus dan heb je weinig andere opties ;)
 
terug naar de gestelde vraag dan maar?
nick_vis zei:
Toen kwam ik met kruidnagelolie, dat vonden ze allebei toch het best, maar wat is de dosering voor vijvervissen? Hetzelfde als aquariumvissen?
@Meksjoef: jij hebt ook 'wat grotere' vissen. Bemerk je daarbij dat een andere dosering (lees: hogere) nodig is dan voor 'klein grut'?

~ Ivo
 
Bij het euthanaseren van vissen maakt de dosis in principe niet zo heel veel uit. Je dient per slot van rekening een overdosis te geven.
Maar je wilt liever niet de vis in ��n keer in een hoge dosis stoppen, want dat is nogal stressvol. Je wilt het liever geleidelijk doen, dwz eerst een verdovingsdosis.
Ik maak zelf altijd een oplossing van 10% kruidnagelolie in 96% alcohol, omdat de olie niet goed mengt met water (het kan ook zonder alcohol, maar dan moet je beter mengen). Van die oplossing gebruik ik dan 10mL op 10L water. Om te verdoven. Als de vis verdoofd is, gooi ik er nog een goede scheut KO bij. En dan gewoon een tijd laten staan. Half uur moet zeker genoeg zijn.

Ik weet niet in welke vorm je de KO hebt. Druppeltjes? Dan zou ik een klein bad maken waar de vis nog net onder water in past, aantal druppels er in, goed roeren, vis erin. Je merkt wel of de vis gaat slapen. Als de vis verdoofd is, de dosis verhogen zodat ie een overdosis krijgt.

Niet het leukste werk, maar je bent als dierhouder verplicht om dit zorgvuldig te doen. Overigens is het wel zo dat sommige vissoorten sneller 'uit' gaan dan andere, maar bij het in laten slapen maakt dat niet uit.

Succes.
 
met een stukje pvc buis gespalkt??
Speelde hij voor Mc.Yver?
 
Oke heel erg bedankt AlexAnders!

Tja bertus, de vis was krom dus hij moet weer recht :O
Hij zei dat hij het op internet had opgezocht en dat het wel kon, toen voor een week op het hoogste punt in de vijver gelegd zonder dat het beestje kon bewegen of normaal kon eten ;(
 
Hoe doet hij dat met een banaan,of komkommer? :daisy:
 
Mascha&Ivo zei:
terug naar de gestelde vraag dan maar?
nick_vis zei:
Toen kwam ik met kruidnagelolie, dat vonden ze allebei toch het best, maar wat is de dosering voor vijvervissen? Hetzelfde als aquariumvissen?
@Meksjoef: jij hebt ook 'wat grotere' vissen. Bemerk je daarbij dat een andere dosering (lees: hogere) nodig is dan voor 'klein grut'?

~ Ivo

Ik heb tot nu toe maar drie keer een vis moeten laten inslapen... Bij ��n vis was deze klem komen te zitten onder een steen en daardoor te ernstig beschadigd :(

Verhouding heb ik eerlijk gezegd nooit op gelet... Maar stress of iets soortgelijks heb ik niet opgemerkt.
Vis was vrij snel "suf" en was in enkele minuten voor mijn gevoel weg. Om zeker te zijn heb ik het dier een 15 minuten erin laten liggen.
 
het is gebeurd hoor....
Het duurde wel heel lang maar de vis heeft volgens mij helemaal geen stress gehad
ik heb expres geleidelijk aan de druppels er bij gedaan ;)
 
Tip voor de volgende keer (hopen dat die nooit komt). Doe aquariumwater in een fles, voeg de druppels toe en schud goed met de fles. Door het schudden zijn de druppels beter vermengt met het water ;)
 
Nog een tip, maar eigenlijk meer een mening; neem gewoon geen Steuren. :)
Ze hebben schoon, stromend en zuurstofrijk water nodig met koele temperaturen, worden groot vanaf 3 meter tot sommige soorten die zo'n 10 meter worden. Er is ook de kleinere Sterlet die maar 1,50 meter wordt. Maar toch, alleen geschikt voor een gigantische speciaal-vijver.
Worden met uitsterven bedreigd, vreemd want ze worden minimaal 50 jaar, sommige soorten dik 100 jaar.
Hun eitjes zijn gewild en ook 99% van alle baby-visjes die in de handel aangeboden worden sterven binnen een jaar..
 
Vergeet vooral niet dat het brakwatervissen zijn die als volwassene op volle zee zwemmen. Volstrekt ongeschikt voor vijvers.
 
je moet de vis in een bak (je) met chloor doen heb ik gehoord.
 
Geloof nou niet alles wat je hoort...
Wordt steeds gekker ;)
 
DePlantenMan zei:
je moet de vis in een bak (je) met chloor doen heb ik gehoord.

Je bedoelt zeker zoutzuur????

Of ongebluste kalk?
 
Bertus zei:
DePlantenMan zei:
je moet de vis in een bak (je) met chloor doen heb ik gehoord.

Je bedoelt zeker zoutzuur????

Of ongebluste kalk?

nee had gehoord dat vissen na 1a3 minuten dood zijn door chloor
 
1 a 3 minuten,weet je hoelang dat is en wat een gruwelijke manier??
 
ja inderdaad maar dat het waar is weet ik niet
 
DePlantenMan zei:
nee had gehoord dat vissen na 1a3 minuten dood zijn door chloor
klap op de kop = enkele seconden
andere methoden in dit topic genoemd = enkele seconden

Dan hoef je je eigenlijk niet eens af te vragen of iets dat minuten duurt een goed idee is.

~ Ivo
 

Terug
Bovenaan