Stijging nitriet


J

Jackstazia

Guest
Goede middag,

Ik heb een aquarium. Door teveel voeren is het nitriet naar boven gegaan (beginnersfout). Toen heb ik de vissen in een andere bak gezet. In beiden bakken heb ik een waterwissel gedaan. Eerste twee dagen 50% en nu 1/3 van het water. Bij de bak van de vissen is zowel de nitriet als ammoniak nul. Ik ben ook gestopt met de waterwissel daar. De bak is een noodbak waar niets inzit (geen planten, filter en grind). Bij de het aquarium waar de vissen uiteindelijk weer in moeten komen is de nitriet inmiddels gestegen naar 2.0 en het ammoniak is sinds 3 dagen 0. Dit was eerst nitriet 0,5 en ammoniak 0,5. In de bak zit fijn grind, waterpest, een eheim pickup filter 160 en een poelslak die is meegekomen met de planten. Die heb ik laten zitten. In de bak zelf kan

Mijn vraag: hoe krijg ik het nitriet in de bak omlaag? Welke stappen kan ik ondernemen
Hoe kan het zijn dat in de veel kleinere bak de nitriet en ammoniak nu 0 is, en dat in de grotere bak de ammoniak blijft stijgen?
 
Van je filter afblijven. En waterwissels doen. Als er nu geen vissen inzitten even gerust 90% Waterwissel doen
 
Ligt er nog voer in de oorspronkelijke bak want als dat niet het geval is zou de no2 met veel verversen moeten dalen.
 
Zoals ik het lees is je ammoniak in de bak niet aan het stijgen maar toch weer 0? De nitriet is aan het stijgen en dat klopt. Ammoniak wordt omgezet naar nitriet en nitriet weer naar nitraat. Dus nu wachten tot je nitriet is omgezet naar nitraat en dan is de 'stikstofkringloop' weer compleet en zou je de vissen terug kunnen zetten. Wel in de gaten blijven houden en minimaal voeren. En inderdaad verder van je filter afblijven, die moet nu zonder dat je iets doet vanzelf 'op orde' komen.
 
Maar dan heb je wel extreem veel gevoerd als je nitriet op 2.0 uitkomt :S

Of draait de bak in kwestie nog niet zo lang?
 
Hoooi,
Aan het filter zit ik niet. Ammoniak was eerst 0,5, maar is nu 0 en stijgt ook niet meer sinds 2 dagen. Nitriet wel. Toen de vissen nog in de bak zaten was die 0,5 omdat ik teveel voerde. Toen heb ik besloten om de vissen in een apparte bak te doen, met als hoop dat het nitriet eerder over gaat. Toen heb ik de vissen in een andere bak gedaan. Nu blijkt dat de nitriet alleen maar erger wordt. in de bak met vissen blijft het nul, voer ik nu een keer per dag. Daar zit het probleem niet in. Nadat de vissen uit de bak zijn gehaald is de nitrietwaarde enorm gestegen (van 0,5 na 2.0). Zit voor zover ik weet geen eten in, heb alles gecontroleerd met een visnetje en de steentjes (nadat de vissen in de andere bak zaten) omgegooid. Dacht eerst ook dat er nog voer inzat, maar helemaal clean. Wel zit er waterpest in. Die laat soms blaadjes los, maar die vis ik elke dag het water uit.

Ik had eerst een klein aquarium, de bak waar ze nu weer inzitten. sinds 3 weken een grotere bak opgestart, met het water van de oude bak en nieuw water erin. ook dezelfde filter. Echter heb ik wel nu grind toegevoegd en meer planten (wel ook waterpest). En toen is alle elend begonnen....
 
Ik heb in mijn reactie hierboven al beschreven waarom je nitriet is gestegen. Dat is normaal als je eerst een hoge ammoniak waarde had. Het beste heb je nog even geduld, is goed voor je filter om dit nu te verwerken naar nitraat.
 
Het is mis gegaan toen ik de niewe bak had en levend visvoer begon te geven met ook vlokken. Dat was teveel voer..
Sinds ik ben gestopt met levend visvoer en alleen vlokken geef in die kleine bak is het bij de vissen prima, maar grotere bak nog steeds niet
 
Wat denken jullie dat het beste is om morgen te doen?
1. De bak morgen verversen met 90% zoals Ancistruz zegt (en dat de komende 3 dagen?)
2. Blijven verversen van 1/3 water (tot nitriet 0 is) en de pomp zijn tijd gunnen.
3. Anders?
 
Zie mijn vorige twee berichten, staat het antwoord op al je vragen. Sorry dat ik wat bot klink maar het is alsof ik mijn tekst op een blinde muur schrijf.
 
DanielHoogland, je klinkt niet bot en je schrijft je tekst ook niet op een blinde muur. Ik ga er zeker wat mee doen en het filter nog verder zijn werk laten doen, ook al duurt nu inmiddels alweer 3 weken. Geduld is een schone zaak haha
Ik wil je bedanken voor je hulp!
 
Oke, dan nog wat extra informatie :)

Je filter is eigenlijk door al de veranderingen nog aan het indraaien en kan op dit moment niet alle nitriet verwerken. Blijkbaar wel de ammoniak want dat is fase 1 van je filter maar nitriet (fase 2) is nog moeilijk en dit komt vanzelf. Natuurlijk kun je de nitriet verlagen door water te verversen maar daarmee help je het filter nu even niet dus dat zou ik ook niet aanraden. Het beste kun je dus de vissen nog even tijdelijk in de 'goede' bak (zonder nitriet) laten zitten en het filter z'n werk laten doen. Zodra je nitriet 0 is weet je dat het filter is ingedraaid en je dit probleem later niet nogmaals krijgt. Hieronder een illustratie van de huidige situatie.
Screenshot_3.png

Je kunt dus nu het beste wachten tot het rode kruis bij nitriet is verdwenen en ook die stap door je filter is genomen.
 
een paar dagen later... Mag ik jullie weer om avies vragen?

De nitrietwaarde in het aquarium zit inmiddels tussen de 2,0 en 5,0 in. De ammoniak waarden blijven 0. Echter zijn mijn vissen de kleine bak inmiddels spuug zat volgens mij. Ze vreten elkaar bijna op. 1 vis had vanochtend een beschadigde achtervin. Denk dat ze gevochten hebben oid. So sad... Beiden vissen eten wel. De vis met de beschadigde vin drijft zielig in het water (niet in een hoekje).


Om de vis te laten herstellen wil ik hem alleen in een bak zetten (de goede bak). En de andere vis in het aquarium. Kan dit eigenlijk wel met die hoge nitrietwaarde? Of is die gezonde vis dan ten dode opgeschreven?
 
Gewoon even bij de Action een 60 of 75 liter plastic bak halen voor tijdelijk en daarin de vis doen.
Kost 15 euro ongeveer.
 
Bij de gamma haal je een speciekuip van 65L voor 4.99 dat is ook nog een idee.

Het kan overigens ook zo zijn dat je testmethode gewoon verkeerd is want ik begreep dat je dit met teststrips doet? Daar is maar een oplossing voor en dat is een druppeltest kopen, die is veel nauwkeuriger.
 
2 tot 5, is zowatt massa sterfte in je bak.

lijkt mij zeer onwaarschijnlijk. Koop een druppels. is vele malenbetrouwbaarder
 
Ik heb druppels van sera en inmiddels het probleem gevonden. Er zat alleen een normale filter in (eheim pickup 160). Nu heb ik er sera siporax en watten inzitten. Hij is nu 1,0. Iets beter! :)
Mijn visje is alleen niet nog niet gelukkig. Zijn vin gaat afrafelen aan de bovenkant. Wel eet die nog gewoon ( ook hapt hij nog gewoon uit mijn vinger als ik een vlokje in het water wil doen). Maar hij zwemt nog wel met ingetrokken bovenvin. Voer: flokvoer 1 a 2 vlokken per dag. Zijn poepjes zijn wel normaal. Niet slierterig of doorzichtig. laten meteen los. Hij zwemt nog steeds op een plek. Hapt niet naar zuurstof.
 
Weet iemand eigenlijk hoe lang het duurt voordat een bak weer opnieuw is ingedraaid? Mijn nitriet waardes blijven schommelen tussen de 1,0 en 5,0. Vis zwemt nog steeds in de andere bak, maar vind het eigenlijk wel zielig.. Ammoniak blijft 0. Zou voer in het water gooien alles bevorderen of juist niet? Iemand andere tips? Zou het misschien komen door het grind wat erin zit?
 
ook heb ik een extra optie op die filter dat die zuurstof/lucht bubbels in het water blaast. Uitzetten of juist aanhouden. of maakt dat niet uit?
 
voer gaat zeker het proces bevorderen.
Normaal duurt het een 3 a 4 weken voordat de bak goed is ingedraaid.
 

Terug
Bovenaan