Stikstof


Aquafrederik

Active member
Lid geworden
21 september 2018
Berichten
37
Leeftijd
43
Hallo

Ik ben deze week begonnen met de opstart van mijn allereerste aquarium.
Ik heb nog geen visvoer in huis daarom heb ik wat havermoutvlokken in het water gedropt als voeding voor de bacterien in filter en bodem.
Ik vroeg mij nu af als het zinvol is om al wat meststof toe te dienen? De bacteriën hebben stikstof nodig om uit te breiden en ik heb ook al vijf plantjes in de bak staan.
Het nitraatgehalte in het water is nu maar 1mg/l.

Welke meststof raden jullie uit goede ervaring aan?

Ik heb een biologische plantenmeststof van de Action staan op basis van vinasse (restproduct van de suikerindustrie). Deze bevat 4% organische stikstof en 6% Kaliumoxide. Kan ik deze ook gebruiken? Het stikstofgehalte lijkt me nogal laag tov andere stoffen

Groeten
 
Ik voeg vanaf de opstart altijd gelijk voeding toe omdat de plantjes ook willen eten. Ik zou er niet iets ingooien wat niet voor het aquarium is bedoeld.
Je kan gewoon de csm+ poeders kopen als bemesting of die van Easylife,

Visvoer moet je toch kopen dus ik zou dat dan nu doen en wekelijks een klein beetje verkruimelen. Het is nu eerst zaak om ook geduld te betrachten tijdens het indraaien.
 
Hallo

Ik ben deze week begonnen met de opstart van mijn allereerste aquarium.
Ik heb nog geen visvoer in huis daarom heb ik wat havermoutvlokken in het water gedropt als voeding voor de bacterien in filter en bodem.
Ik vroeg mij nu af als het zinvol is om al wat meststof toe te dienen? De bacteriën hebben stikstof nodig om uit te breiden en ik heb ook al vijf plantjes in de bak staan.
Het nitraatgehalte in het water is nu maar 1mg/l.

Welke meststof raden jullie uit goede ervaring aan?

Ik heb een biologische plantenmeststof van de Action staan op basis van vinasse (restproduct van de suikerindustrie). Deze bevat 4% organische stikstof en 6% Kaliumoxide. Kan ik deze ook gebruiken? Het stikstofgehalte lijkt me nogal laag tov andere stoffen

Groeten


Ga jij een tuin maken dan? Dar is dat voor bedoelt ,he. Niet in je aquarium.
 
Soms gebruikt men wel osmocotekorrels voor in de bodem maar dan moet je wel goed weten of deze geschikt zijn en ik zou daar mn vingers niet aan willen branden.
 
Ik voeg vanaf de opstart altijd gelijk voeding toe omdat de plantjes ook willen eten. Ik zou er niet iets ingooien wat niet voor het aquarium is bedoeld.
Je kan gewoon de csm+ poeders kopen als bemesting of die van Easylife,

Visvoer moet je toch kopen dus ik zou dat dan nu doen en wekelijks een klein beetje verkruimelen. Het is nu eerst zaak om ook geduld te betrachten tijdens het indraaien.

Dus een beetje bemesten met een geschikte meststof kan al als ik het goed begrijp?
 
Ja hoor zolang het geschikt is voor je bak wel.
 
Ga jij een tuin maken dan? Dar is dat voor bedoelt ,he. Niet in je aquarium.

Dat spul vd Action lijkt idd niet geschikt.

Ik experimenteer al eens graag maar met het aquarium ben ik voorzichtiger aangezien er straks levende wezentjes in moeten.
 
Inderdaad, dat is voor de tuin.

Easy Carbo. Fosfo, en Profito zijnplant voedingen.
En voor moerasplanten lateriet. bolletjes.
 
Soms gebruikt men wel osmocotekorrels voor in de bodem maar dan moet je wel goed weten of deze geschikt zijn en ik zou daar mn vingers niet aan willen branden.
Niet zomaar er wat in mikken nee, maar dat geld ook voor bemesting van de waterkolom ;)
 
Inderdaad, dat is voor de tuin.

Easy Carbo. Fosfo, en Profito zijnplant voedingen.
En voor moerasplanten lateriet. bolletjes.

carbo. 1 ml per 50 l/
profito 1ml per 50 l/
fosfo 10 ml per 500 l.
vrrhoogd met 0,1 ppm.
 
Ondertussen meer kennis van zaken?
 

Terug
Bovenaan