Biologische Filters, vervolg
Om Ammonia en Nitriet succesvol te kunnen omzetten naar Nitraat dat door de planten kan worden opgenomen, hebben we dus plek nodig om nitrificerende bacterien te kunnen huisvesten. Dat doen we in een biologisch filter. Een standaard intern filter zoals je in de dierenwinkel koopt bij je aquarium, is veel te klein als je Goudvissen of Sluierstaarten wilt houden. Zoals
@DanielHoogland al aangaf, is een filterspons behalve mechanisch, ook een biologisch filter. In de porien van de spons vestigen zich namelijk ook nitrificerende bacterien. Dat is alleen niet voldoende om alle ammonia en nitriet om te zetten, zeker niet bij Goudvissen en Sluierstaarten. Daarom hebben we biologisch filtermateriaal nodig, en wel meer dan bijvoorbeeld in een tropisch aquarium. Annabella Laws geeft het volgende vergelijkende voorbeeld:
Vergelijking gewicht Biomedia benodigd in een filter:
Tropisch gezelschapsaquarium: 1 kg/100 l water
Koudwateraquarium: 1 - 1,5 kg / 100 l water
Roofvissenaquarium: 1,5 - 2 kg / 100 l water
Grote Ciclidenaquarium: 1,5 - 2 kg /100 l water
Malawi/Tanganyika-aquarium 1,5 - 2 kg / 100 l water
Zeewateraquarium 1,5 - 2 kg / 100 l water
Gemengde visvijver 1 kg / 200 liter water
Koi- of goudvisvijver 1 kg / 150 liter water
* Sumpfilters
Biologische filtering werkt het beste in een sump, omdat je daar naar verhouding meer biomedia in kwijt kunt. In het aquarium van Artis , gebouwd in 1882 en ontworpen door G.B. Salm, wordt het water voortdurend gefilterd in enorme sumps ( meer dan 1 miljoen liter water!) in de catacomben.
https://www.ensie.nl/xyz-van-amsterdam/aquarium-van-artis
Het meest ideale is doorlopend verse aanvoer van water, zoals je in veel dieren- en aquariumwinkels ziet. Maar deze methode is niet voor iedereen weggelegd. Vele mensen met grote aquaria hebben wel een sump, waar het water door een filtersysteem wordt gepompt. Meestal is er eerst een vak met filtersponzen, van grof naar fijn, en/ of filterwatten en filterdoek, en daarna volgen een of meer vakken met biologische filtermedia. Annabella Laws noemt de volgende Biomedia:
1: De bladeren van je planten, je bodem, maar ook de ruiten en achterwand van je aquarium, je decoratie en alle oppervlakken die zich onder water bevinden. Daarop kunnen nitrificatiebacterien zich vestigen.
Je moet deze daarom zo min mogelijk verstoren.
2: Biomedia in je filter zoals: Bio Balls, Bio Max, Keramische Biomedia zoals Siporax, plastic Bio balls, Biohome Ultimate filter media.
3: Goedkopere alternatieven voor kant- en klare Biomedia: Brokjes lavasteen, plastic schuursponsjes, restjes stenen en grind uit het aquarium.
Hier op het forum is ook een topic over Kaldness K1 filtermedia, waarmee je een vak in kunt richten als " bewegend bed". In de middelste foto is een sump te zien waarin dit wordt gebruikt.
https://aquaforum.nl/threads/uitstekend-filtermedium-kaldness-k1.170805/
Bekijk bijlage 312413Bekijk bijlage 312408 Bekijk bijlage 312409
Er zijn kant- en klare sumps te koop, maar je kunt ze zelf ook maken van een oud aquarium. Of een DIY overhead sump gemaakt van een plantenbak. Mijn eigen aquarium bleek een ingebouwde overhead sump te bevatten. Met dank aan
@DanielHoogland en andere leden heb ik hem werkend gekregen. Er zit nu in totaal zo'n 3 kg biomedia in mijn aquarium, waarvan een klein deel in mijn 2 interne Fluval U4 filters en de rest in mijn overhead-sump. In onderstaand filmpje is ook te zien dat ik bewust de baardalgen op mijn filters niet weghaal. Op de aanzuigopening van de Eheim Powerhead heb ik een cilindervormige spons geschoven, die het water eerst filtert, voordat het de overhead-sump ingaat. In het eerste vak heb ik ook wat K1 gedaan als experiment, en tot nu toe ben ik er tevreden over. Dat eerste vakje heb ik gemaakt door een blauwe spons als afscheiding te gebruiken, gevolgd door een fijne witte filterspons. De rest van het filter is gevuld met keramische pijpjes van diverse merken en Aquael keramische balletjes. Je ziet daarna het water via de overloop terug het aquarium in stromen. Het tweede filmpje is een instructiefilmpje om zelf een overhead-sump te bouwen.
* Potfilters
Veel mensen kopen een aquarium met kastjes eronder. In het aquarium zit meestal een ingebouwd filter, maar dit is helaas ook niet genoeg als je Sluierstaarten wilt houden. Goudvissen laten we vanaf nu even buiten beschouwing, die vinden het doorgaans binnen te warm en komen in een vijver buiten beter tot hun recht. Sluierstaarten zijn extra gevoelig voor slechte waterwaarden, met name de vissen met extreem lange staarten, " wen" -vorming op de kop, bijzondere " parel" -schubben, " pompons", telescoop- of blaasogen en wat er nog meer aan bijzondere varieteiten rondzwemt. Om toch genoeg biomedia kwijt te kunnen, schaffen we het liefst een of liever twee grote externe filters aan. Eigenlijk werken die hetzelfde als de sumpfilters, maar dan verticaal. Hieronder links een foto van een doorzichtige potfilter, en daarnaast een foto uit het Fotoalbum van
@michelle1 , omdat ik het een heel mooi voorbeeld vind van hoe dat eruit ziet. Het is tevens een goed voorbeeld van het formaat dat Sluierstaarten kunnen krijgen als ze goed uitgroeien.
Bekijk bijlage 312423 Bekijk bijlage 312427
Twee filters is beter dan een, want als je er een schoonmaakt ( door voorzichtig de sponzen uit te knijpen in een emmertje oud aquariumwater, en de mandjes met biomedia voorzichtig in datzelfde emmertje op en neer te halen) haal je wat van de nitrificerende bacterien weg, dus laat je de andere filter met rust zodat die zijn werk kan blijven doen. Met name voor Sluierstaarten is dit enorm belangrijk. Veel van deze vissen komen uit massale kweek en zijn vanaf hun geboorte besmet met bacteriestammen, die nare en soms dodelijke infecties kunnen veroorzaken. Het is dus zaak om de weerstand van Sluierstaarten optimaal te houden door te zorgen dat de Ammonia- en Nitrietwaarden 0 zijn.
* Interne Filters
Deze zijn eigenlijk te klein, als je Sluierstaarten wilt gaan houden. Ik heb zelf 2 stuks van de grootste die ik kon vinden gekocht, omdat mijn bak staat ingebouwd en er eigenlijk geen gelegenheid was om een extern filter neer te zetten. Van deze filters, de Fluval U4, heb ik de actieve koolstoffilters vervangen door filterwatten ( filterdoek kan ook), zodat ik ook hier alleen biologische filtering heb. Eigenlijk waren deze twee samen net voldoende om 2 Sluierstaarten en 1 Ancistrus in mijn bak te houden, met veel waterwissels. Sinds ik mijn overhead-sump in werking heb, is de kwaliteit van het water sterk verbeterd, en kon ik er nog een Sluierstaart bijplaatsen.
Bekijk bijlage 312436
4. Chemische Filtering
Annabella Laws noemt in haar artikel Aktieve Kool als chemische filtering, maar ook Poly Filter, Granulaire Ijzeroxide en turf. Andere voorbeelden van Chemische filtering zijn Elzenproppen ( ja, gewoon, die je in de herfst buiten vindt), UV filters en zelfs middelen tegen alg. Ook Zeoliet kan tot de Chemische filtering gerekend worden. Het gaat hier om stoffen die meestal een reactie aangaan met een bepaalde stof of deze absorberen.
Bijgevoegd bestand is het complete artikel van Annabella Laws in PDF-formaat.
Ik heb gemerkt dat het bij Sluierstaarten belangrijk is om de hardheid van het water in de gaten te houden. Als het water te zacht en te zuur is, worden ze gevoeliger voor infecties. Ik kreeg de indruk dat de vinnen ook zachter werden toen ik turfplaten ( voor de planten) in mijn bak had, en heb die dus snel verwijderd.
Het allerbelangrijkste bij het houden van Sluierstaarten is, net als bij alle andere aquaria:
HOUD DE WATERWAARDEN IN DE GATEN.
Het is het handigste om een testkoffer met druppeltests aan te schaffen en regelmatig te meten.
Ik vond de volgende natuurlijke waterwaarden voor Sluierstaarten:
- Temperatuur van het water 16 - 26 graden Celcius,
- Ph 7 - 8,5
- GH 8-20 DH
- KH 6 - 10
Tot zo ver mijn overzicht, met dank aan iedereen waarvan ik de kennis, afbeeldingen en inzichten heb gebruikt. Aanvullende info is natuurlijk van harte welkom...