Stille binnenfilter 60l zoetwater aquarium


R

RainbowFish

Guest
Hallo allemaal

Ik ben nieuw in de aquariumwereld. En heb nu een superfish 70 start tropical aquarium gekocht. Ik heb daarbij een superfish aqua flow 200 gekregen. Maar die maakt nu wel echt veel geluid. Heb al geprobeerd om er filterwatten achter te stoppen, laten indraaien, omgekeerd gehangen, schuin gehangen, geprutst met het snoer, vaseline ingesmeerd. Kortom alles geprobeerd ?.
graag zou ik dus opteren voor een nieuwe filter. Liefst zo geruisloos mogelijk.
Welke soort filter en welk merk raden jullie aan? (Mijn aquarium heeft een kap met een lamp in dus wss moeilijk om te veranderen naar een externe filter)
Alvast bedankt!
 

Bijlagen

  • 0945353E-6F4A-45CE-BB20-2CDF67081245.jpeg
    0945353E-6F4A-45CE-BB20-2CDF67081245.jpeg
    21.2 KB · Weergaven: 191
De kap kun je gewoon met een zaagje insnijden zodat de slangen erin en eruit kunnen. Ik zou je gewoon een externe Eheim 2213 aanraden, maar dan wel met 2 dubbele kranen.
Is een alltime zeer goede en zeer stille filter, die in jouw bakkie een standtijd ( zonder schoonmaken) heeft van wel 4-5 maanden. Heeft meer dan genoeg capaciteit en wil je niet voor nieuw gaan, op MP staan er tig te koop en elk onderdeeltje is nog nieuw te koop voor weinig.!! Je bak en vissies zullen er blij mee zijn.
 
Zelf heb ik jaren vele Aquaflow 100 gebruikt en zonder lawaai dus het kan ook zijn dat de filter even moet indraaien.
 
Ik zou ook voor een externe filter gaan. Heb je veel meer capaciteit en mogelijkheden om filtermaterialen te gebruiken in een filter. De Aquaflow filters zijn leuk, maar qua mogelijkheden zeer beperkt. Ik ga dus met Bigsmoke mee en zou een Eheim2213 zien te scoren. Krijg je zeker geen spijt van.
 
Een buitenfilter is inderdaad beter en zelf heb ik op een 65 liter bak een 2211 gehad.
 
Om je een voorbeeld te geven, bij Hornbach zijn ze ook te koop. Ik heb hem op een 60 liter bak, Eheim 2213, met daarin 3 black molly.
 
dankjewel allemaal!
heb er gisteren nog wat mee geprutst. Maar blijft hetzelfde. Die eheim lijkt me wel vrij groot. En het aquarium verhuist mee naar mijn studio. Daar zal ik nog wat op moeten vinden. Ik vroeg me ook af of de resonanties en het geluid van de filter die ik nu heb kwaad kan voor mijn vissen? Ik laat die er nu nog een week in want momenteel is het nog niet mogelijk om naar een winkel te gaan ... door corona... ik zag op het internet ook filter die je over je bak moet hangen. Zou dit een optie zijn? Ik ga zeker eens verder informeren naar de eheimm
 
Zelf heb ik jaren vele Aquaflow 100 gebruikt en zonder lawaai dus het kan ook zijn dat de filter even moet indraaien.
Heeft deze genoeg debiet en kracht voor een 60l tank?
 
Deze is voor bakken van 80-300 liter dacht ik dus je moet wel een filter nemen die geschikt is voor jouw bak. Als je googelt op hang on filter dan kom je er wel meer tegen.
 
Ik zag dat de Aquaflow 200 eigenlijk voor 100-200l is. Zou deze te krachtig kunnen zijn voor mijn 60l aquarium? Lijkt me vreemd dat ze die er dan standaard bij doen ...
 
Je mag wel gemiddeld 4x de inhoudt van je bak rekenen dus dan is deze niet te zwaar verwacht ik.
 
Ik zag dat de Aquaflow 200 eigenlijk voor 100-200l is. Zou deze te krachtig kunnen zijn voor mijn 60l aquarium? Lijkt me vreemd dat ze die er dan standaard bij doen ...
Die piepkleine interne filtertjes doen niet veel voor je bak; je bent echt beter af met een extern filter. :)
 
Tja, ik heb altijd op bakken tot 65 liter de interne gehad en met een niet te grote bevolking doen ze het vaak wel goed hoor. Maar natuurlijk is een externe filter beter.
 
Bedankt voor de tips en de antwoorden iedereen! Hielp zeer goed ♥️
 
Die kleine interne filters moet je vaak schoonmaken om de stroming er wat in te houwen. En je moet elke keer ‘in’ je bak rommelen Gevolg dat je elke keer veel van je bacteriën uit het filter spoelt. Een Extern filter kun je veel langer laten draaien en houdt je waterwaardes dus ook stabiler.
ik zou dus altijd voor een extern filter gaan, zeker met een bak van 60cm of groter.
 
Wat Albert zegt klopt en zelf spoel ik ze vaak om de week even uit. Dat gaat in de regel wel goed met een bak die niet teveel bewoners heeft.
 
Tja, ik heb altijd op bakken tot 65 liter de interne gehad en met een niet te grote bevolking doen ze het vaak wel goed hoor. Maar natuurlijk is een externe filter beter.
Wel bietje boel stress voor je vissen als je wekelijks dat filter eruit moet trekken en weer terug moet steken.
 
Ondertussen een zwaarddrager gestorven, veel stress maar denk eerder door de andere vissen die erbij zitten ... straks wat meer planten halen en eens informeren naar een filter. Eerste aquarium is altijd wat trial en error vermoed ik. Bedankt allemaal
 
Wel bietje boel stress voor je vissen als je wekelijks dat filter eruit moet trekken en weer terug moet steken.

Valt mee want de cartridge trek je makkelijk even van de filter af bij een Aquaflow 100 en druk je er ook zo weer op. Als je toch ververst en wat snoeit eventueeel dan is dat maar bijgaan en de vissen zullen dat amper merken.
 
Valt mee want de cartridge trek je makkelijk even van de filter af bij een Aquaflow 100 en druk je er ook zo weer op. Als je toch ververst en wat snoeit eventueeel dan is dat maar bijgaan en de vissen zullen dat amper merken.
Ik blijf 't ondingen vinden.
 
Ik draai zelf ook al jaren zonder problemen op een aquaflow 100 in een 50liter bak. Filtratiekracht neemt wel zeker af met een week. Dus regelmatig schoonmaken is van belang. Daar ik toch wekelijks water ververs maakt het voor mij niet uit qua werkzaamheden
 
Update:
Ik ging naar de winkel een aqua flow 100 kopen. Eenmaal thuis en geïnstalleerd verliep alles prima. Na een week begon die toch ook hevig te ratelen. Ik was het zat haha
Heb uit wanhoop de pot vaseline gaan halen en heb nogmaals de oude filter aquaflow 200 ingewreven. Maakt nu geen lawaai meer ....
conclusie: de oude hangt weer in de bak haha
... benieuwd Hoelang die het volhoudt.
kan vaseline kwaad voor de vissen?
 
Hahahahaha ja vind ik nu ook ? ik ga sparen voor een externe filter. Eens kijken hoe en waar ik die kan plaatsten.
 
Ben je echt beter mee af :) Als je bak zo op 't aanrecht moet blijven waar ie in de foto staat, kun je ook een Hang On Back filter kiezen. Die hang je gewoon aan de zijkant van je bak. Voorbeelden zijn een Eden501, Azoo Mignon of Dennerle Scaper's Flow. De Azoo is het snelste binnen bereik qua budget, de Eden kost ook maar een paar tientjes.
 
Ben je echt beter mee af :) Als je bak zo op 't aanrecht moet blijven waar ie in de foto staat, kun je ook een Hang On Back filter kiezen. Die hang je gewoon aan de zijkant van je bak. Voorbeelden zijn een Eden501, Azoo Mignon of Dennerle Scaper's Flow. De Azoo is het snelste binnen bereik qua budget, de Eden kost ook maar een paar tientjes.
Moeten daar geen filterspads in? Ik ben daar niet zo een fan van. Voornamelijk om ecologische redenen. Of kan je daar self filtermedium instoppen?
 
Hij staat zo momenteel
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    79 KB · Weergaven: 217
Moeten daar geen filterspads in? Ik ben daar niet zo een fan van. Voornamelijk om ecologische redenen. Of kan je daar self filtermedium instoppen?
Niet per se. Ik heb de Eden501, vol met spons en Seachem Matrix. Spons kun je gewoon uitspoelen en seachem doe je echt knetters lang mee ook.
 
Hahahahaha ja vind ik nu ook ? ik ga sparen voor een externe filter. Eens kijken hoe en waar ik die kan plaatsten.
Kijk op MP. vaak zie je voor niet al te veel geld een hele goede filter. vaak zie je Eheim 2213 of 2215 voor nog geen 30 euro.
 

Terug
Bovenaan