Stiphodon cf. rutilaureus


M

Mieka

Guest
Heb vandaag op een site van een groothandel die alleen aan winkels levert het volgende visje gezien:

Stiphodon cf. rutilaureus

- Hoe oud kunnen deze visjes worden?

- Hoe zie je het verschil in man/vrouw?

- Zijn het grote/moeilijke eters?
Ik heb begrepen dat ze voornamelijk groenvoer moeten hebben, klopt dat?

- In wat voor aantal kun je ze het beste houden en in welke verhouding?

- Wat is de minimale bakmaat voor een groepje van deze vissen?
Ze worden dan wel gecombineerd met andere vissen.

- In welke kleurvarianten zijn deze visjes verkrijgbaar?
Ik zie namelijk als ik op hun naam zoek via Google, enorm veel afbeeldingen met allemaal verschillende kleuren visjes verschijnen.
Zijn ze echt zo variabel in hun soort qua kleur/aftekeningen?

- Zijn het sterke of zwakke visjes?
Leggen ze snel het loodje of staan ze hun mannetje wel?

- Zijn er nog andere belangrijke wetenswaardigheden of tips die van belang kunnen zijn voor het houden/verzorgen van dit visje?


Ik kan deze visjes nu nog niet aanschaffen omdat ik nog geen geschikte bak heb.
Maar zodra ik een leuke bak gevonden heb ( denk ergens in de zomervakantie), dan wil ik heel graag over dit visje gaan nadenken :)
Ook denk ik dat ik voor dit visje ga omdat deze soort redelijk gemakkelijk te bestellen is door de dierenwinkel, ze staan immers op de site,... dus moet denk ik wel lukken dan.
 
visjes kunnen zeker 4 jaar worden (mijn oudste), voor de rest is het eigenlijk niet bekend wat de maxinale leeftijd is.
Het verschil is per stiphodon soort verschillend en ook daar zijn ze nog niet helemaal over uit!.
Het zijn hele moeilijke eters ze eten wel eens een mug of algtabletje met spirulina maar over het algemeen grazen ze de bealgde stenen af naar microscopisch kleine diertjes die daar in leven.
Voor een mooi groepje en je moet ze ook als groepje houden zou ik voor een 80 cm gaan.
Combineren kun je ze met andere vissen die van lagere temperaturen houden en tegen veel stroming kunnen.
Het zijn vrij sterke visjes als je ze maar geeft wat ze willen en dat is zuurstofrijk stromend water en alg.
Ja het is allemaal nogal lastig welke vis bij welke naam hoort voor de stiphodon geld dat wat je ook googeld je de zelfde foto's krijgt....Over het algemeen kom je vaak dezelfde soorten tegen in de handel en welke dat zijn???
Voor de beste info over de stiphodon kun je lezen op seriouslyfish!
Ik denk dat ik zo een beetje alle vragen beantwoord heb, enigste wat ik kan zeggen is dat het schitterende vissen zijn en niet alleen qua uiterlijk maar ook qua gedrag...
 
heb met die specifieke soort geen ervaring, maar mijn stiphodons aten niks anders dan alg. Dus geen vlokken/tabletten etc etc. Een bak met algen is dus een must, anders verhongeren ze. Wat platte stenen om een territorium op te hebben. De vrouwtjes zaten graag samen en mannen hadden onderling wel eens ruzie. Erg aparte visjes die niet fatsoenlijk kunnen zwemmen, erg grappig gezicht. Mijn vrouwtjes waren zwart/wit en de mannen een beetje grijs met rode vinnen.... duidelijk verschillend dus.
 
Ik heb Stiphodon cf. rutilaureus regelmatig bij een winkel hier in de buurt zien zwemmen.
Waarom ze die naam gebruiken is me een raadsel, omdat die visjes helemaal niet lijken op S. rutilaureus.
De echte S. rutilaureus zul je ook niet in winkels hier aantreffen, aangezien ze voorkomen op plaatsen waar niet voor de aquariumhandel gevangen wordt.

Ik zie namelijk als ik op hun naam zoek via Google, enorm veel afbeeldingen met allemaal verschillende kleuren visjes verschijnen.
Zijn ze echt zo variabel in hun soort qua kleur/aftekeningen?

Stiphodon cf. rutilaureus wil zeggen dat dit een visje is dat lijkt op S. rutilaureus.
Lukraak zoeken op google heeft niet zoveel zin, omdat bijna alle informatie niet juist is.
Voor goede informatie moet je gericht zoeken. Bijvoorbeeld op Seriouslyfish, zoals immixronnie aangaf.


http://www.seriouslyfish.com/species/search/Stiphodon

Ps. Wil je nog steeds info over S. atropurpureus via PB?
Ik vraag dit omdat je nu geswitcht bent naar een andere Stiphodon soort.(Wat Stiphodon cf. rutilaureus ook moge wezen ;))

immixronnie schreef:
Over het algemeen kom je vaak dezelfde soorten tegen in de handel en welke dat zijn???

Meestal zijn dat Stiphodon ornatus, S. semoni, soms S. atropurpureus of S. percnopterygionus en S. maculidorsalis.
Soms ook een Stiphodon die wat weg heeft van S. weberi/atratus/pelewensis; We zijn er nog niet uit welk soort dat zou moeten zijn.
 
Kajsa12 zei:
Ps. Wil je nog steeds info over S. atropurpureus via PB?
Ik vraag dit omdat je nu geswitcht bent naar een andere Stiphodon soort.(Wat Stiphodon cf. rutilaureus ook moge wezen ;))

Nee, hoeft niet.

Als ik een Grondeltje wil, zal dat dit visje worden, deze zijn veel gemakkelijker verkrijgbaar dan die andere.

Nu alleen nog wachten tot er eindelijk een grotere bak kan gaan komen.
Moet eerst het halve huis verbouwen en anders inrichten voordat dat kan en het kost natuurlijk ook de nodige centjes,...
Zijn dus wel eerst toekomst plannen, maar wil dit zeker ooit gaan realiseren.
 
Voor welke bak had je deze in gedachten? :)

~ Ivo
 
Ik heb zelf twee Stiphodon electric blue in mijn gezelschapsbak zitten en ik moet zeggen...dat ze het nog steeds erg leuk doen :) ieder ander visjes laat ze lekker met rust..en ze zijn zelf ook erg mak..

- Hoe oud kunnen deze visjes worden? Ik heb ze nu ruim een jaar

- Hoe zie je het verschil in man/vrouw?Is volgens mij niet te zien..maar deze twee doen elkaar geen vlieg kwaad..dus wie weet is het wel een stelletje

- Zijn het grote/moeilijke eters?
Ik heb begrepen dat ze voornamelijk groenvoer moeten hebben, klopt dat? Zijn algen eetertjes..en ze zijn ook dol op kleine stukjes vlokkenvoer.

- In wat voor aantal kun je ze het beste houden en in welke verhouding? Ik zou ze met even aantal houden..als je een 60 cm bakje zijn nemen..zou ik er zeker 4 in doen.

- Wat is de minimale bakmaat voor een groepje van deze vissen?
Ze worden dan wel gecombineerd met andere vissen. 60 cm moet ruimschoots voldoende zijn...ze worden zelf niet veel groter dan 4 cm

- In welke kleurvarianten zijn deze visjes verkrijgbaar?
Ik zie namelijk als ik op hun naam zoek via Google, enorm veel afbeeldingen met allemaal verschillende kleuren visjes verschijnen.
Zijn ze echt zo variabel in hun soort qua kleur/aftekeningen? Je hebt ze in allerlei kleuren..is maar net wat je wilt en wat de LFS te bieden heeft

- Zijn het sterke of zwakke visjes?
Leggen ze snel het loodje of staan ze hun mannetje wel? Heb ze ruim een jaar..en met regelmatig water verversen kun je er lang plezier van hebben

- Zijn er nog andere belangrijke wetenswaardigheden of tips die van belang kunnen zijn voor het houden/verzorgen van dit visje? Ze willen nog wel eens onder een steen kruipen..ze gaan namelijk onder het zand of fijn grind als ze zich bedreigt voelen..maar komen altijd weer na een paar minuten terug...bak ingericht met stenen..hout...en veel planten vinden ze het prettigst

152247_0_82_stiphodon_atropurpureus.jpg


Ik heb ze zelf bij http://verduijncichlids.com/ vandaan


Suc6!
 
Mascha&Ivo zei:
Voor welke bak had je deze in gedachten? :)

~ Ivo

Voor een bak die nog moet komen.
Gaat wel een grote worden.

Maar moet eerst kijken hoe en wat en huis aanpassen :)
 
De naam S. rutilaureus kom je inderdaad vaak tegen in de handel, zou ze zelf ook graag willen maar ben ze nog nooit tegen gekomen. :)
Houd ze in een groepje, stromend zuurstofrijk water, afgeronde stenen en een zandbodem, omdat ze er soms graag in graven. Ik heb erbij die al zo'n 6 a 7 jaar zijn (geworden)..
 
Ze eten ook gewoon mee van bijvoorbeeld Vipachips of Tabimin-tabs?
En het schijnt dat ze diepvries rode muggenlarven, diepvries Artemia etc. ook wel eten?

Dat begreep ik van een stukje tekst op internet, maar het was een andere taal, dus kan zijn dat ik dat verkeerd begrepen heb.
 
En het schijnt dat ze diepvries rode muggenlarven, diepvries Artemia etc. ook wel eten

Ja, maar ik zou het niet aanraden.
Stiphodon zijn herbivore vissen en hebben een darmstelsel dat daaraan is aangepast.
Teveel dierlijk eiwit is niet goed voor zulke visjes en krijgen dan geheid een keer problemen met hun darmstelsel.

Ik vind het eigelijk geen beginnersvisjes; je moet wel goed weten wat je doet.
Ook het feit dat ze een ingewikkelde voortplantingsstrategie hebben die niet in een aquarium is na te bootsen en vele soortjes in hun natuurlijke habitat met uitsterven bedreigd worden geeft stof tot nadenken voor aanschaf.

@Aquariaan1967

De Stiphodon op je foto heet Stiphodon atropurpureus.
Die wordt inderddad een cm of 4 � 5. Sommige andere soorten kunnen wel iets groter worden.
Het verschil tussen mannetjes en vrouwtjes is erg duidelijk te zien. Mannetjes hebben felle kleuren, vrouwtjes niet.
 

Terug
Bovenaan