Wat is er nieuw

Stock oplossing KNO3 / KH2PO4

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Flavio
  • Startdatum Startdatum
F

Flavio

Guest
Na jarenlang een algen-probleem te hebben gehad, wil ik vanaf morgen de EI - methode gaan proberen. Kort samengevat wat ik de afgelopen week heb gedaan;

- Aquariumverlichting vervangen
- In bezit van Profito en Plantenpracht
- Meer dan een week dagelijks Easycarbo toevoegen
- CO2 (zonder PH controller, wel met magneetventiel) aangeschaft, wat vanaf morgen in gebruik zal gaan. Ga het proberen met een laag aantal bellen en dit de eerste dagen goed in de gaten houden / meten. Heb wel gemerkt dat CO2 tabellen onderling nogal verschillen, hier moet ik niet al te kritisch naar kijken gok ik?

De volgende waarden wil ik aan gaan houden:
CO2: 25-35ppm
NO3: 20-30ppm
PO4 : 2,0 ppm

Nu is vandaag mijn testset (druppeltest) binnengekomen, waarbij ik wekelijks ook de waarden in de gaten kan gaan houden. Zit echter nog met een vraag waar ik zelf niet helemaal uitkom, zelfs niet met de calculator gegeven in een ander topic. Nu heb ik ook de volgende poeders aangeschaft:

KNO3
Dosering:
82 gram afwegen en in een donkere fles doseren. De fles aanvullen tot 500 ml, met lauw water, goed schudden.

Toepassing:
10 ml oplossing, verhoogd de NO3 concentratie met 2.0 ppm per 500 liter aquariumwater, en de Kalium concentratie met 1.3 ppm per 500 liter aquariumwater.

KH2PO4
Dosering:
4 gram afwegen en in een donkere fles doseren. De fles aanvullen tot 500 ml, met lauw water, goed schudden.

Toepassing:
10 ml oplossing, verhoogd de PO4 concentratie met 0.1 ppm per 500 liter aquariumwater.


Laten we voor de berekening er even vanuit gaan dat de waardes beide '0' zijn. Mijn vragen;
- Kan ik het aantal opgegeven gram mengen met water en dit aanhouden, of kan ik dit beter wijzigen?
- Begrijp niet goed hoe ik moet berekenen hoeveel oplossing ik nu moet toevoegen aan het aquarium om bij de NO3 bijvoorbeeld tot de 20 - 30 ppm te komen.
- De eerste keer moet er meer toegevoegd worden dan regulier (lees: wekelijks na een waterverversing). Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Wekelijks een standaard dosis toevoegen, of meten en het herberekenen?


Heb overigens een RIO125, waarbij er door het interne filter en de inrichting ruim 100 liter netto over zal blijven. Dit is althans een schatting, maar gemakshalve ga ik hier maar even vanuit.

Hoop dat iemand me kan helpen met de juiste oplossings- en toedienings hoeveelheid!
 
EI = uw kachel volle bak zetten en de deur open laten om zo de temperatuur te regelen.
Enfin, je begrijpt wel wat ik bedoel 😉
 
Hmm, maar na jarenlang 'gezeur' met algen wil ik eigenlijk vanaf dit weekend het roer eens volledig omgooien.
CO2 is daarin denk ik al een flinke stap, maar hoe zou jij het dan aanpakken als ik vragen mag?
 
In het begin licht overdoseert en nauwkeurig bijhouden hoeveel je doseert en hoe de waarden(po4, no3, Fe) evolueren.
Dan kan je bepalen hoeveel uw aquarium verbruikt op een week.

Daarna gewoon daarop doseren en na verversing de waarden op peil brengen. Dan doseer je niet meer dan nodig. Kom je een pak zuiniger uit.
In het begin ga je 2x per week alles moeten testen. Maar na een paar maand merk je dat de boel stabiliseert en is een maandelijkse test ter controle voldoende.
 
Hmm, iemand anders nog een mening hierover?
Niet dat ik je niet geloof hoor Wharfedale, maar hoor altijd graag een reactie van meerdere mensen 😉

Wat zou overigens in mijn geval dan goed zijn? Stel dat ik mijn NO3 uiteindelijk naar 20ppm wil brengen;
Dan zou dat inhouden dat ik behoorlijk wat toe moet voegen volgens de 'bijsluiter'.
Stel dat 10ml oplossing (zoals aangegeven) de NO3 concentratie met 2ppm per 500 liter verhoogt, is dit dan juist 10ppm per 100 liter, of 0,4ppm per 100 liter?

Evenals de dosering (poeder met water), kom niet uit het Excel bestand namelijk!
 
Mijn mening: dat er bij algenproblemen snel wordt gegrepen naar meer, meer, meer, soms zelfs zonder te beseffen dat minderen ook een hele goede optie is. Algenproblemen zijn een gevolg van mismatches tussen licht en voeding, en bijgevolg dus op meer manieren op te lossen. Alle oplossingen zijn gebaseerd op het weer in balans brengen van die twee. EI kan een oplossing voor jou blijken, maar is dus zeker niet de enige weg naar Rome.

En bij EI gooi je wekelijks ook nog eens een heleboel van dat meer, meer, meer weg. Ik heb dus alle begrip voor de kachelanalogie van Wharfedale en zijn (?) oplossing, want die zoekt naar de balans tussen licht en voeding.

Gaat het hier om je Rio125 Flavio? heb je de variant met T5 lampen?

~ Ivo
 
Snap inderdaad jullie achterliggende gedachte. Probleem is dat ik op dit moment helemaal geen CO2, KNO3, KH2PO4, Plantenpracht / Profito toevoeg, maar alleen EasyCarbo.
Om heel eerlijk te zijn ben ik het algenprobleem (draadalg / baardalg) zo ontzettend zat geworden, dat ik alleen het water ging verversen en heel soms eens wat Profito erin heb gedaan.

Alle draadalg een kleine twee weken geleden verwijderd, er staan alleen nog maar een paar plantjes in op het moment. Dit weekend wil ik dan ook de CO2 installatie aanzetten, wat andere planten (heb deze al in huis) erin zetten en 'opnieuw' beginnen in de ruime zin van het woord. Vandaar dat ik ook nog een beetje zoekende ben, omdat deze bak nu ruim 1,5 jaar draait en het wel echt goed wil doen.

Heb inderdaad een Rio125 Ivo, de variant met de T5 lampen. Deze lampen staan 8 uur per dag aan en heb ze onlangs vervangen voor een JBL Color en een JBL Tropic (4000k).

@Roosen, neen deze calculator: http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1054781
 
Zitten er reflectoren op?
 
Nope, bij dit aquarium zitten er geen reflectoren op 😉
 
Ik volg ook de EI en de resultaten kun je in mijn FA zien.
Als je het zoals boven hebt opgelost, dus 4 en 83 gram op 500 ml dan voeg je toe per 100 liter aqua water:
20 ml nitraat en 40 ml fosfaat. Hierbij voeg je wekelijks ongeveer 20/2 toe aan je bak.

Natuurlijk weet ik niet of het nodig is in je bak, maar veel EI gebruikers doen het voor het gemak en er zeker van te zijn geen tekorten te hebben.
Toen ik begon draaide de bak ook redelijk goed maar op deze wijze kun je tekorten voorkomen en het is vrij gemakkelijk en je hoeft amper nog je waarden te meten.
Ik heb het ook toegepast op de Rio125 en dat werkt prima met de genoemde toevoegingen. Wellicht zou wat minder kunnen maar dat heb ik verder nooit bekeken.
In de richtlijnen voor de EI wordt voor jou bak met zo n 0,4W/L en co2 ook 20 tot 30 mg aanbevolen voor nitraat en 2 tot 3 mg fosfaat/L.
Dus met de genoemde hoeveelheden zit je dan wel goed.
Natuurlijk zijn er ook tegenstanders van de EI en ieder is hier vrij in en dat respecteer ik ook. Maar ik hou van gemak en zo voorkom je ook nogeens tekorten.
Zorg ook voor een goede stroming en een niet al te lange belichting. 9 uur is prima op zich.
 
Dat is dan al positief 😉
Gelukkig is al die bemesting niet per se noodzakelijk.
Maar helaas ben je het slachtoffer van wat ik noem verkeerde marketing.
Tegenwoordig steken ze t5 in die bakken. Maar eigenlijk is dat voor de meeste onder ons veel te veel.
Je zou kunnen proberen met drijfplanten. Die dempen het licht en zuiveren het water heel goed.
Daardoor krijgen algen een heel sterke concurrent.

Anders moet je idd richting CO2 en alle andere elementen.
 
is toch ook makkelijk die calculator

eerste vak is hoeveelheid poeder
2 de vak is de hoeveelheid water waarin die hoeveelheid poeder is opgelost

inhoud aquarium zijn de aantal liters van je bak ( bij jouw dus 100 )

laatste is met hoeveel je de no3 waarde wil verhogen
bv je streefwaarde is 30 mg en je meet 10 mg dan wil je dus verhogen met 20 mg


de calcutator berekend dan voor jouw hoeveel milliliter je moet toevoegen om tot die waarde te komen


voor po4 geld net hetzelfde
 
Wharfedale zei:
Anders moet je idd richting CO2 en alle andere elementen.

en dan koop je er die spullen bij wat weer goed is voor hun kassa
 
Dus, resumerend zijn er denk ik voor Flavio grofgenomen twee opties (want het huidige amper toevoegen werkt duidelijk niet):
- de middenweg: drijfplanten, een beetje KNO3 (maar misschien niet eens nodig, want uitstoot van vissen), een beetje KH2PO4 (maar misschien niet eens nodig, want uitstoot van vissen), een beetje sporenelementen, een beetje CO2, 'normale' waterwissels.
- 180 graden de andere kant op: EI

Waarbij voor beiden geldt dat er een bepaalde balans moet worden gevonden.

~ Ivo
 
Ik zou niet gelijk op 20/2 gaan zitten , maar eerst eens op 5 en 0,5 .
Of 7 en 0,7 . Dan kijken wat je planten doen en hoe de bak algemeen reageert.
Ik maak de oplossingen gewoon zelf aan .
KNO3 : 25gr/500ml
PO4 : 10gr. 500ml
Dan pak ik die tool van aquaplant en vul mijn waardes in en die van de stockoplossingen .
En geef dan in wat ik wil bereiken .
Die ml voeg ik dan toe , op die manier kan je ook makkelijk corrigeren (bv. als er fosfaat neerslaat)
 
Tja ieder zn eigen, maar waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan. Ik doseer liever iets over dan dat ik risico loop tekorten te krijgen.
Je hebt vaak sneller de algen in je bak dan je zelf doorhebt.
En dan is het al te laat.
Door de EI toe te passen kun je een boel ellende voorkomen. Maar goed zoals met alles zijn er ook wel nadelen maar die wegen niet op tegen de voordelen.

Tuurlijk zou je ipv 20/2 eerst 10/1 kunnen proberen toe te voegen. Maar zoals ik al zei kies ik voor de gemakkelijke weg waarbij je er eigenlijk zeker van bent dat er geen tekorten optreden.
En zo hoef je ook zo goed als niet te meten.

Met de T5 in mijn bakken en co2 is het verbruik al minstens 10 mg nitraat en 1 fosfaat. Dus waarom eerst op 7/0,7 gaan zitten. Met die T5 en co2 is dat hoogstwaarschijnlijk toch niet voldoende.
En wat overdoseren kan eigenlijk ook geen kwaad als je geen gevoelige vissen in je bak hebt/neemt.
 
Kijk met de EI kun je veel kanten op. Je hoeft ook niet perse 50% te verversen, maar 25% kan ook zolang je de toevoeging er maar op afstemt.
Daarnaast is het niet nodig om 20/2 toe te voegen. Als je weet dat je verbruik lager is dan kun je lager starten maar dat zou ik alleen doen als je je verbruik kent.
Als je verbruik wekelijks 10/1 is bijvoorbeeld en bij de start van de EI zijn de waarden nog 8/0,8 dan kun je prima maar 15/1,5 toevoegen.
Maar als je niet je verbruik kent zou ik zelf wat hoger starten en door te meten in het begin ontdek je hoeveel je voor de wissel over hebt. Dan kun je de dosering nog bijstellen naar boven of beneden.
Die 20/2 is een richtlijn en verder ook niks. Geen bak is immers gelijk.
Dus diegene die liever niet teveel overdoseren kunnen best hoog beginnen en dat in de loop van de weken naar beneden bijstellen.
 
En om nog even op de vraag van de TS terug te komen.
Je kunt prima die aantallen van 4 en 83 gram gebruiken op 500 ml.
Dat doe ik ook hier.
Op die manier voeg je met 20 ml nitraat en 40ml fosfaat 20/2 toe op een bak van 100 liter..
Dus voor een 10/1 als toevoeging heb je 10/20ml nodig op 100 liter aquariumwater.
Je kan ook een calculator gebruiken maar ik heb van horen en zeggen dat in enkele wel foutjes worden gemaakt dus dan is de gebruiksaanwijzing van het zakje een prima methode.
Zelf gebruik ik de calculator ook niet.
 
De bedoeling van de EI is om alles makkelijk te maken, en om niet met onbetrouwbare meet setjes te werken. Al dat meten kan leuk zijn in het begin, maar na een tijd ben je het wel beu en is dat uiteindelijk geldverspilling.
De EI is ook niet mijn methode, maar is wel een methode die kan werken. En als je niet teveel tijd wil verspillen met van alles in het oog te houden en over alles teveel na te denken is dit de perfecte oplossing.
Als de TS het simpel wil houden, is het advies van John perfect!
 
backplay zei:
De bedoeling van de EI is om alles makkelijk te maken, en om niet met onbetrouwbare meet setjes te werken. Al dat meten kan leuk zijn in het begin, maar na een tijd ben je het wel beu en is dat uiteindelijk geldverspilling.
De EI is ook niet mijn methode, maar is wel een methode die kan werken. En als je niet teveel tijd wil verspillen met van alles in het oog te houden en over alles teveel na te denken is dit de perfecte oplossing.
Als de TS het simpel wil houden, is het advies van John perfect!

Merci 🙂

En ja ik hou van makkelijk aquarium houden met een methode die erg goed kan werken.Steeds meten is dus ook niet mijn ding en zonde van de dure testen.Al is het wel makkelijk ze achter de hand te hebben, maar dat is iets anders dan bv wekelijks te moeten meten.
Maar opletten zul je altijd moeten blijven doen 😉.
 
Allereerst bedankt voor al jullie reacties! Heb het de afgelopen dagen even rustig laten bezinken.
Ook nog eens gekeken naar de calculator, maar nu snap ik deze ook daadwerkelijk. Begrijp alleen niet goed waarom je ervoor kan kiezen om de stockverhouding anders te maken. Men zal niet voor niets de hoeveelheid hebben aangehouden denk ik dan gelijk.

CO2 set ook nog niet ge�nstalleerd, van de week / uiterlijk dit weekend staat dit absoluut op de planning. Eens rustig de juiste waarde vinden (meten en kijken naar de planten), dit zal hopelijk ook al veel schelen m.b.t. de draadalg.

@Ivo, met 'sporenelementen' doel je op plantenvoeding als 'Profito' of 'Plantenpracht' toch? Zag namelijk ook iets staan met de naam 'Sporenmix', maar dit heb ik dan weer net niet op dit moment.

@John, heb de stockoplossingen nog niet opgelost, maar de wijze als op de verpakking staat zou goed moeten zijn.
Als ik het goed begrijp zou ik wel moeten meten hoeveel NO3 en PO4 er op dit moment in het aquarium zit en dan de eerste keer volledig 'opvoeren' tot bijvoorbeeld 20/2. Stel dat ik ga beginnen met wekelijks 25% van het water te verversen; is het dan een kwestie van wekelijks 5/0,5 toevoegen om de tekorten op te vangen, of hoe moet ik dit precies zien?

'Als je verbruik wekelijks 10/1 is bijvoorbeeld en bij de start van de EI zijn de waarden nog 8/0,8 dan kun je prima maar 15/1,5 toevoegen.'
Om je verbruik te weten, dan ontkom je toch sowieso niet aan het meten d.m.v. een testset?

Wanneer op zaterdag de waterwissel plaats zal vinden, dan is het denk ik het meest verstandig om de stockoplossing KNO3 en PO4 ook op zaterdag toe te voegen, en dan zondag de Profito of Plantenpracht. Doordeweeks dagelijks 2 / 2,5ml EasyCarbo toevoegen en de CO2 in de gaten houden, maar dan zou ik wel redelijk in de goede richting zitten me dunkt?
 
Als je met de EI start kun je gewoon 5/0,5 toevoegen hoor.
Dat als je dit wekelijks wil toevoegen dan. Als je 25% gaat verversen dan ook maar de helft van de toevoeging doseren.

Als je je verbruik wilt weten moet je wel een aantal weken meten om dat vast te stellen ja.

Wil je wekelijks 10/1 toevoegen dan moet je bij 25% verversen dus de helft toevoegen.
 
Als je ververst dan direct de nitraat en fosfaat erin en de dag erna de plantenvoeding.
Zoals ik al zei kun je met de EI alle kanten wel op en als jij wekelijks eigenlijk 10/1 wil toevoegen dan met de 25% wissel dus de helft doseren.
Als je start even na de eerste dosering kijken wat er in zit en dan voor de eerste wissel weer meten om te kijken wat er over is. Dan weet je na een week of 2 a 3 wel je verbruik en daar kun je dan op inspelen waardoor je niet veel te veel overdoseerd.
 
Nogmaals bedankt voor je reactie! Ga in eerste instantie dan inderdaad een hoeveelheid toevoegen om op een bepaalde waarde te komen, bijvoorbeeld 20/2.

Toch nog even een vraagje hoor, wil het even helder hebben voor mezelf;

Na week 1, kwestie van meten om te kijken wat er is verbruikt.. Stel nu dat blijkt dat NO3/PO4 in de verhouding 15/1,5 nog aanwezig is (laten we het even evenredig houden, om makkelijk te kunnen rekenen). Stel dat ik op deze dag ook gelijk 25% van het water ga verversen. Dan dalen de waardes nog eens met 25% toch? Oftewel, heel globaal is er dan 11/1,1 aanwezig. Dit moet ik dan berekenen en weer aanvullen tot 20/2?

Dan is het daarna een kwestie van de eerste weken meten / monitoren. Bij een verandering van het planten- of visbestand kunnen de waardes wijzigen, dan is het ook een kwestie van goed in de gaten houden.

Klinkt misschien een beetje wazig, maar even kijken of ik zo in de goede richting aan het denken ben! 😛
 
Je kunt het beste meten na de verversing en het aanvullen wekelijks tot wat jij wilt.
Als je je verbruik wilt bepalen moet je voor de verversing even meten een paar weken en dan moet je daar 1/4 af doen als je 25% ververst.dat is wat je overhoudt.
Na een week of 3 weet je denk ik wel je verbruik.
Dus wat je aangeeft klopt hoor. De waarden zullen door bv een nieuwe plant niet zoveel be�nvloed worden.
Je kunt bv 1x per maand eens meten om te controleren of alles nog gelijk is gebleven qua verbruik.
 
Wederom bedankt voor je reactie John! Ik ga het de komende periode eens proberen!
 
Als er vragen zijn dan horen we het wel.
Succes.
 
Ligt eraan waarmee je ververst.
Hier zit er bijvoorbeeld aardig wat nitraat (>10ppm NO3) in het kraanwater.
Dat kan je berekeningen aardig in de war maken.

@offtopic
Ik heb wel iets wat ik niet snap over de huidige EI 'methode'. Ik zie steeds meten en <50% verversen.

Bij de EI methode denk ik altijd aan veel voedingsstoffen toevoegen en wekelijks minimaal 50% verversen.
Verversen zodat voedingsstoffen niet gaan oplopen en meten overbodig maakt.

Ik heb deze methode bijna 3 jaar gebruikt met alleen een KH test en een pH meter.
Omdat je niet hoeft te meten en er niet hoeft bij na te denken. Lekker simpel!

Verversen en je NO3 en PO4 aanvullen tot een bepaald niveau en volgens een ratio is toch geen echte methode?
Ik dacht altijd dat de EI meer als een schatting bedoeld was. (estimative zeg maar)
 
Ja als er redelijk veel no3 in je water zit dan moet je daar rekening mee houden. dan moet je de waarden even testen van je leidingwater.
Op zich maakt het niet zoveel uit maar na toevoeging en verversing zal dan de no3 of po4 wat hoger zijn.

De echte EI is ook wekelijks dezelfde hoeveelheid toevoegen. daar heeft Frank gelijk in. Wat jij doet is verversen en tot een bepaald nivo aanvullen. een beetje een verkaptte EI zeg maar.
Maar je uitgangspunt blijft hetzelfde, namelijk zorgen voor ruim voldoende voeding.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan