stockoplossing maken met KNO3 en K2SO4


Lysia

Well-known member
Lid geworden
1 januari 2021
Berichten
2,943
Leeftijd
51
Locatie
Roermond
Ik geef nu al een tijdje makro-oplossing met KNO3 en K2SO4 in één oplossing. Het valt me op dat ik toch wel wat sediment onderin de fles heb.

Vandaar mijn vraag:
Ik los nu in 500ml water de voorgeschreven hoeveelheid K2So4 én KNO3 op en doe dat 2x voor een liter makro.
Doe ik dat fout en moet ik in 500 ml de K2SO4 oplossen en in een ándere 500 ml KNO3? En die dan samenvoegen voor een liter makro (en dan is dus de concentratie gehalveerd)
 
Sediment krijg je meestal als de stockoplossing te lang blijft staan, een lichtdoorlatende fles, als niet goed is opgelost of hard water wat word gebruikt met het maken van de oplossing.
Gebruik daarom het liefst lauwwarm osmosewater voor de stockoplossingen en in kleinere oplossingen.
De oplosbaarheid van Kalium sulfaat is 11.1g per 100ml en Kalium nitraat is 36g per 100ml.
 
Dus mijn recept van K2SO4 en KNO3 op 500 ml is niet de boosdoener?

(Het staat op zich niet lang, deze oplossing is nu een week of 2 of 3(?, zo precies houd ik het maken van nieuwe oplossing niet bij) oud, dus dat lijkt me niet het probleem. Het kastje waar het in staat krijgt ligt via de aquariumbodem (kale bodem momenteel), dus dat kan wel een oorzaak zijn.
Hard water: ja
Bij het aanmaken gebruik ik warm water.

Volgende vraag:
Kan het kwaad?
 
Ik los altijd de kaliumnitraat op in ook 500ml en heb dat ook en ik los 83 gram op.
 
Dus de dosis van twee producten in 1x 500 ml?
 
Ik heb het in 1 fles de kaliumnitraat maar voorheen had ik het wel samen met kaliumfosfaat. Maar om bij te kunnen sturen heb ik het in 2 flesjes.
 
Dus mijn recept van K2SO4 en KNO3 op 500 ml is niet de boosdoener?

(Het staat op zich niet lang, deze oplossing is nu een week of 2 of 3(?, zo precies houd ik het maken van nieuwe oplossing niet bij) oud, dus dat lijkt me niet het probleem. Het kastje waar het in staat krijgt ligt via de aquariumbodem (kale bodem momenteel), dus dat kan wel een oorzaak zijn.
Hard water: ja
Bij het aanmaken gebruik ik warm water.

Volgende vraag:
Kan het kwaad?
Nee, dat lijkt me niet.
En als na een 3 weken de flesjes leeg zijn ligt daar ook het probleem niet.
Zou een keer een litertje osmosewater halen bij het Krruitvat en daarin de poeders oplossen. kijken of dit helpt.
 
Ik gebruik ook osmosewater maar voor het residu helpt dat niet. Wel had ik in het verleden na verloop van tijd er wat schimmeltjes in en dat zie ik nu niet meer maar ja dan praat ik wel over heel wat weken en niet na een week of 3.
 

Terug
Bovenaan