Matts
Well-known member
Het gaat hier nu alleen maar over de voeding, maar wat zijn de gebreksverschijnselen van de overige planten, misschien moet je ook eens aan de verlichting denken?
De verlichting bestaat uit een 24watt pl (8u) en Superfish Retroled Combi (6u) en Superfish Retroled Bright (5u)
De groei lijkt me niet helemaal hoe het zou moeten, maar de onderste stengels van de rotala hebben blaadjes, en de afstand tussen de bladeren lijkt me normaal.
Ook is er wat groene punt alg en op de oude bladeren van de anubias en varens was er behoorlijk wat baardalg.
De rotala kleirt niet mooi en groeit relateif traag, somigge blaadjes vertonen ook kleine gaatjes. Zelfs de hydrocotyle tripartita doet het niet zo als ik gewend was, en daar moest ik erg vaak in snoeien.
Zie ook: https://aquaforum.nl/threads/alg-problemen.162646/
Afgaande op de hardheid en Ph is de shrimpsoil ondertussen ook uitgewerkt, en geeft die ook geen voedingsstoffen meer af, dat speelt ook wel enigszins mee vermoed ik.
Ik dacht dat ik best de bemesting eerst op punt stel, en dan kan ik misschien de verlichtingstijd van de leds weer wat verlengen.
Dus om dan even samen te vatten:
3 keer macro per week, 3 keer micro per week
En dan zaterdag telkens dan telkens niets, met elke 2de zaterdag de verversing.
Fles 1: KNo3 19.11gr/500ml->No3: 3.75ppm, K: 2.36ppm
Fles 2: KH2PO4 1,70gr/500ml->Po4: 0.38ppm, k: 0.16ppm (blijkbaar foutje gemaakt bij de vorige berekening)
Fles 3: K2SO4 15,1/500ml->+2,168 =K:4,88
Fles 4: 3 ml verdunde profito-> Fe: 0,096, K: 0,192 , Mg: 0,036 (volgens de eerder genoemde calculator)
De aanbevolen dosis voor profito Is 5ml/50L +-40%, per week dat zou dan 1,67 zijn op mijn 50L voor 3 dagen. (oftewel Fe: 0,08ppm per dag)
Omdat doseerpompen doorgaans een resolutie van 1ml lijken te hebben, lijkt me de profito verdunnen de beste optie, 2 delen Profito op 1 deel water.
De profito lijkt me de makkelijkste en ook de veiligste optie, gezien de garnalen.