Wat is er nieuw

"Stof"deeltjes in water

• Onderwerp starter Onderwerp starter Patrick89
  • Startdatum Startdatum
P

Patrick89

Guest
Goedenavond,

Sinds kort ben ik begonnen met het opbouwen van een aquarium. Hier heb ik alles behalve spijt van, maar zoals de meeste onder ons waarschijnlijk is opgevallen is alle begin moeilijk. Tot op heden weet ik de meeste probleempjes in m'n bakje wel op te lossen, maar nu zit ik ergens mee waar ik niet zo 123 een heldere (pun intended) oplossing voor kan vinden. Die is als volgt....

Mijn bak staat nu ondertussen 3 maanden. 1 maand warm draaien zonder vis, 1 maand met enkel een betta halfmoon vrouw en sinds 1 maand zit daar nu een zestal corydoras peleatus bij. Dit zijn overigens jonkies van 2.5-4 cm.

De eerste 2 maanden was er eigenlijk niets onoverkomelijks aan de hand, maar sinds de komst van de cory's lijkt er een steeds grotere hoeveelheid aan fijn stof in het water te zitten. De filters krijgen dit er tot op heden niet uit. Buiten het feit dat ik het niet zo fraai vind ogen maak ik me zorgen dat het misschien ook niet zo goed kan zijn voor m'n vissen. Ik heb expres vissen uitgekozen die niet extreem gevoelig zijn voor waterwaardes, maar ik me voorstellen dat ook hun een limiet hebben. De cory's lijken nergens last van te hebben, maar m'n betta lijkt de laatste tijd wat minder actief. Nu is ze sinds de komst van d'r huisgenoten toch al verwikkeld in een ernstig geval van identiteitscrisis, gezien ze voer niet meer van het oppervlak of midden van het water pakt, maar enkel nog maar van de bodem.

Helaas zit ik ivm omstandigheden een beetje krap bij kas en gaat het volgende week pas lukken om een testzetje te halen om de waterwaardes mee te testen. Ik hoop dus dat jullie voor die tijd wat licht op de situatie kunnen werpen zodat ik snel gericht te werk kan.

Hier wat informatie die eventueel nog relevant is:

Visbestand: 1 betta halfmoon vrouw en 6 kleine cory's dus

Bak: 60×30×30

Filter: jbl cristalprofi i40 (pomp+filter) en jbl cristalprofi i60 (enkel filter)

Verwarming: staafverwarming superfish 75W

Temp: 25 graden

Ik hoop dat jullie me een beetje op weg kunnen helpen.

Bij voorbaat dank,

Patrick

PS: mijn bak heeft trouwens geen lichtkap erop en is dus wat meer blootgesteld aan stof uit de lucht. Normaal had ik het probleem daar gezocht, ware het niet dat de eerste 2 maanden niets aan de hand leek.

Mischien kunt u een foto plaatsen, dan word het wat duidelijker:juggle:

Een foto kan eea wel verduidelijken. Maar ik vermoed zelf een bacteriebloei.

Hey ruben, bij deze een foto. Denk alleen niet dat de camera op m'n telefoon scherp genoeg is om de stof goed vast te leggen. Misschien dat het morgen bij daglicht beter lukt

20161025_195102.jpg

Dat komt wel aardig overeen met wat er in de bak speelt inderdaad. Wel heb ik het aquarium goed laten warm draaien en ontstond dit probleem al voor ik de filters had schoongemaakt.

In ieder geval ga ik van de week dus maar even kijken voor wat cabomba. Ziet er nog leuk uit. En dan maar hopen dat het daarmee is opgelost. Thx guys!

Heb je een totaal foto? En wat voor bodem zit er in? Ook een voedingsbodem?

Heb je iets met de filters of de bodem gedaan toevallig?

De Cory's zijn denk ik niet de oorzaak, heb ze in drie bakken, de ene met colorzand van de hornbach en de ander met fijn filterzand. Of je moet een kleibodem hebben???

Is het laatste stuk van je filter fijn genoeg? Ik had dat namelijk een keer niet en daardoor spuugde het filter die fijne deeltjes gezellig weer uit 😉

Het lijken wel kleine ``staafjes`` hè. Ik heb dat ook een heel korte periode gehad. Het is eigenlijk ook spontaan weer weg gegaan met enkele keren waterwissel. Ik voeg zelf gemaakte plantenvoeding toe. Daarvan heb ik even het idee gehad dat bepaalde bestanddelen daarvan met elkaar neerslaan en tot deze waas aanleiding geven.

Probeer anders gewoon een aantal waterwissels en kijk het even aan. Mijn vissen hebben er nooit last van gehad in elk geval. Sterkte

Bij deze een foto van de gehele bak.

@Rubz bij deze een foto van het geheel. Op dit moment zitten ze nog op heel fijn wit zand gemengd met een paar handjes fijn grind. En tot op heden geen voedingsbodem. Ik twijfel erover binnenkort een makeover te doen met sowieso wat meer zand voor betere worteling voor de planten en er misschien ook voedingsbodem aan toe te voegen.

@jessicapilon ik heb niets bijzonders met de filters of bodem gedaan. Wel een aantal keer in de bodem lopen graven om planten te verplaatsen of filters een beetje in te graven. Ben nog een beetje zoekende naar de ideale setup. Ik hoop dat het inderdaad de bacterien zijn. Het lijkt er wel op. Al is het in de meeste gevallen waar ik over lees zo dat het bakken zijn die nog maar een 2-3 weken draaien. Die van mij staat nu al zo'n 3 maanden en het is iets wat recent de hoek om is komen steken. Hopen dat het vanzelf weer weg gaat inderdaad.

@benvo klinkt aannemelijk, ware het niet dat ik de bodem zeer gronding heb omgewoeld en schoongespoeld voor ik het in de bak heb gedaan. Er kwam toen 0 vuil meer vanaf.

@Sanneke80 geen kleibodem maar enkel heel fijn wit zand en fijnd grind, voor de cory's om rustig te grondelen zonder verlies van baarddraden. Het zou inderdaad goed kunnen dat m'n filter de kleine deeltjes weer uitspuugt. Bedoel je met het laatste deel van de filter de uitlaat?

@tiki niet zozeer kleine staafjes maar echt piepkleine korreltjes. In de foto zie je er een beetje van, maar het meeste is zo fijn dat de camera het niet echt goed vastlegd zoals het eruit ziet van dichtbij.

@Loaches 1 keer per week zo'n 20%. 2 weken terug eenmalig 50% verschoond. Toen leek het even opgelost, maar het komt langzaam weer terug.

Mochten jullie trouwens nog tips hebben betreft verbeteringen aan de hand van de foto van mijn bakje, zijn die altijd welkom. Volgende week gaat er in ieder geval groot onderhoud plaats vinden waar ik 50-100% extra bodem erin ga doen. Ik twijfel nog over voedingsbodem en wil m'n plantbestand uitbreiden met 3-4 flinke planten. De sprietjes die er nu staan waren tijdelijk, de meeste doen het slecht omdat er pas sinds een maand verlichting op zit denk ik en het zand nog niet verzadigd genoeg leek om goede voeding te bieden.

Overigens zit er sinds gisteren een ancistrus goud van 1.5 cm in die algen in bedwang moet gaan houden waneer die gaan toeslaan.

20161028_131047.jpg

Vandaag alvast een setje waterpest gehaald. Die gaat er morgen in. Ik wou eigenlijk cabomba omdat het een zo'n mooie plant is, maar volgens de dierenwinkel is deze plant verboden in nederland sinds een poos omdat hij door uitsetting in wateren een gevaar werd voor inheemse waterplanten. Misschien maar eens op zoek naar een illegale waterplant handelaar?

Vandaag alvast een setje waterpest gehaald. Die gaat er morgen in. Ik wou eigenlijk cabomba omdat het een zo'n mooie plant is, maar volgens de dierenwinkel is deze plant verboden in nederland sinds een poos omdat hij door uitsetting in wateren een gevaar werd voor inheemse waterplanten. Misschien maar eens op zoek naar een illegale waterplant handelaar?

Er zijn meerdere soorten Cabomba op de markt hoor😉

Ik zou geen voedingsbodem gaan gebruiken omdat die beperkt te gebruiken is en dan mag de bak weer op de kop. Je kan indien nodig voedingscapsules gebruiken of kleibollen.

Misschien dat het hout stukjes aflaat.. is het oud of 'nieuw' hout?
Je kan eventeel wat fijne filterwatten bij het grote filter in doen om de kleine deeltjes op te vangen

Goede tip en ik zou ook filterwatten proberen te gebruiken en kijken of dit helpt.

Top! Filterwatten klinkt als een goed plan inderdaad. En van de week maar ff naar de aquarium speciaalzaak voor cabomba.

Het hout zit er nog maar sinds 2 dagen in. Ik heb het eerst een maand in water laten staan om de ergste verkleuring tegen te gaan, dus denk niet dat het daar aan ligt. Het stof zit er al een paar weken in.

Ik zie maar af van de voedingsbodem dan. M'n onderbuikgevoel ging ook al uit naar tabletten of iets dergelijks.

En loaches, is dat een modderkruiper op je plaatje? Zo ja, Ik overweeg om een indische modderkruiper aan te schaffen, maar de dame in de dierenwinkel zei dat ze het best in groepjes van minstens 3 geplaatst kunnen worden. Als ik dat doe, kom ik als ze volgroeid zijn straks ruim over de aan te raden hoeveelheid vis voor mijn bakje heen, dus dat is niet de bedoeling. Alleen las ik om bepaalde sites dat ze prima ook solitair gehouden kunnen worden. Wat zijn jouw ervaringen hiermee en wat zou je adviseren?

Ik zou geen voedingsbodem gaan gebruiken omdat die beperkt te gebruiken is en dan mag de bak weer op de kop. Je kan indien nodig voedingscapsules gebruiken of kleibollen.

+1

filterwatten +1

Mijn complimenten voor je inrichting! Als je voor deze inrichting gaat zou ik voor fijnbladige planten gaan. Dan is het geheel veel meer op schaal. Dat wou ik nog even toevoegen😀

@Rubz thanks man! Ik zat alleen wel aan wat meer robuuste planten te denken om die hele meuk aan apparatuur rechts in de hoek te bedenken. Ben heel blij met m'n bakkie. Maar al dat spul is me echt een doorn in het oog.

@Rubz thanks man! Ik zat alleen wel aan wat meer robuuste planten te denken om die hele meuk aan apparatuur rechts in de hoek te bedenken. Ben heel blij met m'n bakkie. Maar al dat spul is me echt een doorn in het oog.

Ja maar er zijn ook wel grote planten met klein blad. Maar succes met je bakje. Ben benieuwd naar een update over een paar weekjes.

Als het maar een volle plant is die goed bedekt. Cabomba is ook daarvoor dus weer ideaal :-D. Paar plantjes daarvan en de filters zijn foets.

Die update komt er wel. Dit forum is facking leerzaam tot nu toe. Dus ik zal hier in de toekomst nog wel vaker te vinden zijn.

Deze bak is ook puur om de hele hobby een beetje in de vingers te krijgen. Trial and error enzo. Uiteindelijk wil ik naar een bak van 1.20-2 meter. Ben er wel achter gekomen dat je met 60cm veel te beperkt bent in de keuze qua visbestand.

Top! Filterwatten klinkt als een goed plan inderdaad. En van de week maar ff naar de aquarium speciaalzaak voor cabomba.

Het hout zit er nog maar sinds 2 dagen in. Ik heb het eerst een maand in water laten staan om de ergste verkleuring tegen te gaan, dus denk niet dat het daar aan ligt. Het stof zit er al een paar weken in.

Ik zie maar af van de voedingsbodem dan. M'n onderbuikgevoel ging ook al uit naar tabletten of iets dergelijks.

En loaches, is dat een modderkruiper op je plaatje? Zo ja, Ik overweeg om een indische modderkruiper aan te schaffen, maar de dame in de dierenwinkel zei dat ze het best in groepjes van minstens 3 geplaatst kunnen worden. Als ik dat doe, kom ik als ze volgroeid zijn straks ruim over de aan te raden hoeveelheid vis voor mijn bakje heen, dus dat is niet de bedoeling. Alleen las ik om bepaalde sites dat ze prima ook solitair gehouden kunnen worden. Wat zijn jouw ervaringen hiermee en wat zou je adviseren?
Ja dat is inderdaad een modderkruiper op de foto,ook een aziatische, maar deze wordt wel 30+cm groot.
De Indische modderkruipers (kuhli) blijven klein (max 10cm). Bijna alle soorten modderkruipers leven graag in groepjes, ik zou ze dan ook niet alleen houden, maar tenminste 2 van dezelfde soort, liever meer natuurlijk, maar dan moet de ruimte dat ook toestaan. Ik zie ze vaak tegen elkaar aanliggen of elkaar betasten, dat hebben ze echt nodig.Ze houden zich overdag graag schuil onder hout of steen oid, dus dat moet wel voldoende aanwezig zijn om de beestjes zich fijn te laten voelen.
Hou er wel rekening mee dat modderkruipers bodemvissen zijn, en corydoras ook. Zelf zou ik voor de corydoras liever minimaal een 80cm bakje adviseren, maar misschien een idee voor de toekomst? 😉

Waarom heb jij dat fijne zand? Stuift ook, he. En slaat binnenkort dicht, dan bodemrot.
Bodem moet kunnen luchten, dat er zuurstof door kan.
Cabomba verboden? Waterpest dan? Of hoornblad ?

Enne,, sinds gisteren een ancistrus goud van 1.5 cm in die algen in bedwang moet gaan houden wanneer die gaan toeslaan.???

Die lust stukje komkommer.

@Loaches de planning is inderdaad ook om naar een grotere bak te gaan. Liefst zo'n 1.20 a 2 meter. Met de modderkruiperjes maar ff wachten tot die tijd daar is idd ;-)

@Bertus het idee achter het fijne zand was dat het beter voor de cory's zou zijn. Ze lopen er iig lekker in te woelen. Ze houden de bodem ook aardig in beweging. Vanuit mijn leken verstand zou ik denken dat dit bodemrot wel een beetje tegen moet gaan. Dit kan ik mis hebben natuurlijk. Ik voeg even een foto bij van een zak grind die ik al heb staan ondertussen, die ik met het fijne zand gemengd heb. Als ik de bodem alleen van dit grind zou voorzien, zou dat te grof zijn voor de baardraden van de cory's, of kan dat wel?

Ondertussen staat er inderdaad waterpest in. Ik zal nog ff kijken of hoordblad wat is. Thx voor de tip.

De ancistrus zal niet verhongeren. Er zat al een beetje alg in de bak waar ie al zo goed als doorheen gejaagd is. Komkommer vind ie inderdaad heerlijk en heb gisteren ook "jbl novo pleco chips" voor zuigmeervallen gehaald. Smaakt hem prima. Naar wat ik heb begrepen hebben ze ook dierlijk voedsel nodig? De rest van mijn vissen krijgen afwisselend 6-7 verschillende soorten voeding, al zie ik de ancistrus bijna nooit op de bodem zitten, waar veel van het andere voer terecht komt. Maar mocht ie het willen, is ook dat beschikbaar voor hem.

20160829_120626.jpg

Dat heb ik ook on mijn bakken.
En moet toch ook elk half jaar de bodem afzuigen, vanwege vuil en stof wat er in weg zakt.

Hoornblad zal nu wel niet te krijgen zijn, denk ik.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan