Stoffig water?


Nanoe

Well-known member
Lid geworden
1 februari 2014
Berichten
758
Locatie
Kockengen
Nee, ik snap dat water niet stoffig kan zijn, maar zo ziet het er wel uit.
Zowel @rjoemman als ik hebben er enorm last van.
De stroming al anders gezet, maar het maakt geen klap uit!
Ik had hier eerst helemaal geen last van, pas sinds een paar weken komt het op.
Op dit moment is het net een stofnest.

Als iemand ideeën heeft waar dit vandaan komt of tips heeft om het te verhelpen dan graag!

Filtermateriaal bestaat uit, filtervlies, spons, K1 en siporax.
Boden is aquariumzand en verder kan ik niks bedenken wat zo stoft.
 

Bijlagen

  • IMG-20200603-WA0038.jpeg
    IMG-20200603-WA0038.jpeg
    168.9 KB · Weergaven: 180
Zijn jullie bezig geweest met het schoonmaken van filters o.i.d.? Water royaal ververst? Dan wil dit nog wel eens gebeuren. Een bacterie explosie. Het beste kan je dan je bak een poos met rust laten. Eventueeel wat waterpest of Cabomba in je bak zetten. Even géén waterversen.
 
Stoffig? Ik kan het niet goed zien op de foto maar hebben jullie geen last van bacteriebloei?

Nee, het ziet er echt wel anders uit.
Plus de bak draait al een paar maanden met een continu ververst systeem, dus dat zou wel vreemd zijn.
 
Ik heb ooit een aquariumzand gehad (weet het merk niet meer) die zo fijn was dat het nog wel eens de neiging had om door de bak te zweven. Zou het met je zand te maken kunnen hebben?
 
Ik kom eigenlijk nooit aan het bioloog.
Alleen een filtervlies wat ik regelmatig wissel.

Ik gebruik Wildkamp filterzand 0.4/0.8
 
Als ik naar het hout kijk, dan lijkt hier ook duidelijk een laag aanslag op te liggen. Er zweeft blijkbaar iets door de bak wat ook weer bezinkt en neerslaat op hout en ik denk ook op planten. Ik vind het er te grof en niet wit genoeg uitizen voor bacterie bloei, dus dat geloof ik persoonlijk niet.

De waterwaarden zijn heel stabiel, dus ook daar zit geen logische oorzaak.

Ik vind het persoonlijk (ondanks dat ik het niet helemaal kan verklaren) wel passen bij het rjipen van een bak. Ook ik heb wel eens wat "zweefvuil" gehad, geen duidelijke oorzaak geen aanwijsbare oplossing. Door dit te blijven "affilteren" en de bak haar gang te laten gaan, is dat ook weer verdwenen met de tijd. Ik zou het gewoon even de tijd geven, en zoveel als mogelijk afzuigen en weg waaien/filteren. Zet desnoods even een stromings pomp in die je bak lekker in beweging brengt, zodat het minder neerslaat, of in de nacht wordt afgevoerd naar je bioloog.
 
Ik heb nu even wat veranderd qua stroming.
Ik heb nu 3 uitgangen en deze stonden alle 3 dezelfde kant.

De 2 die het dichtst bij de overloop staan nu de andere kant op en blazen naar de overloop.
Er zit nu in ieder geval veel meer stroming richting de overloop (in de hele bak.)

Even als volgt hoe ik het morgen wil gaan maken, een 4e uitstroom erbij.
De rode lijn in het midden van de bak is er nu dus nog niet.
 

Bijlagen

  • 20200603_213712.jpg
    20200603_213712.jpg
    187.8 KB · Weergaven: 129
Dus oorspronkelijk gingen die twee blauwe naar rechts en is er 1 rode.
Bij mij in de bak ook.
En wat we vermoeden is dat vuil van voeren en zo blijft circuleren in het midden omdat alle uitstroom dus naar rechts gaat terwijl de overloop links zit
 
Wat voer je zoal?

Als ik dierlijke cichliden sticks heb gevoerd heb ik dit ook, maar is na een uur of 2-3 weer weg.

'S morgens diepvries, 's Avonds korrels, wafers voor de cory's en wafers voor de L-nummers.
En het blijft de hele dag zo.
 
Lijkt me toch bacteriebloei of beginnende zweefalg. Echt grover zweefvuil zou ofwel in je filter verdwijnen of toch bezinken lijkt me. Ik heb ook enkele weken last gehad van zoiets. Een uv c filter was bij mij de definitieve oplossing
 
Probeer is filterwatten, mooi laagje en alle zwevende deeltjes zijn zo weg (als je stroming goed is).

Dit. Voldoende filterwatten zou alles (op den duur) moeten oplossen.

Stroming aanpassen etc. is allemaal geen oplossing, maar symptoombestrijding. Doel is om het stof eruit te filteren.
 
In zeewaterbakken gebruikt men vaak de boosterfilter voor dat zweefvuil dus ik denk dat het proberen wel waard is.
 
Ziet er niet als bacteriebloei of zweefalgen maar kleine deeltjes Rommel wat te licht is om te bezinken en in het water blijft circuleren door slechte mechanische filterwerking.
Als je genoeg debiet hebt en wat stroming door je bak heen moet dat echt wel afdoende zijn om je water helder te krijgen en vrijwel vrij van fijne zwevende deeltjes.
Wat je zou kunnen proberen is inderdaad filterwatten een laag op de spons leggen in de gehele lengte en breedte dat moet bijvoldoende debiet en wat stroming gewoon vrijwel alles eruit filteren.
Wil je tijdelijk even extra mechanische filtering kan je tijdelijk een potfilter bijzetten op de bioloog of internfilter erin hangen werkt ook of direct op/in het aquarium die gevuld is met mediumspons en daarop dikke laag filterwatten om alles echt eruit te filteren + plus je hebt wat meer stroming zodat eventueel fijnvuil los komt van de bodem en wordt mee gepakt.
Nog een oplossing is de ouderwetse filtersok aan je overhevel buis hangen voordat het water in de bioloog komt hoeveel micron deze sok moet zijn durf ik niet meer te zeggen. maar een goede nylonkous voor dames deed ook goed zijn werk..
 
Zowel @rjoemman als wij hebben in het 1e vak over de hele lengte en breedte een laag filtervlies liggen. Het moet dus eerst daar doorheen voordat het in de sponzen terecht komt.
Lijkt mij dus wel dat het eruit gefilterd wordt.
Het opvoervak in het bioloog is ook kraakhelder, dus vuil wordt er wel uitgehaald.
 
Alleen bij mij is het filtervlies supersnel vol, om de anderhalve dag vervang ik het.
 
Zowel @rjoemman als wij hebben in het 1e vak over de hele lengte en breedte een laag filtervlies liggen. Het moet dus eerst daar doorheen voordat het in de sponzen terecht komt.
Lijkt mij dus wel dat het eruit gefilterd wordt.
Het opvoervak in het bioloog is ook kraakhelder, dus vuil wordt er wel uitgehaald.


Als dat het geval is zou je met schone glazen vaas het water moeten opvangen voor de bioloog en tegen het licht houden en kijken hoeveel zwevende deeltjes er in komt. dan als test retour water naar het aquarium opvangen en ook met licht bekijken of er minder of geen zwevende deeltjes meer in het water zit.. zo kan je goed bepalen of je mechanische filtering ook echt zijn werk doet want door in het aanvoer vak en retour vak in het water te kijken zegt niks.. ook al is je retourvak schoon..logische het is zo fijn licht vuil dat wordt gewoon terug gepompt en slaat niet neer op de bodem..

is dit wel het geval dat het retour water schoon is of zichtbaar schoner dan zul je het in het debiet van je filter zelf moeten zoeken en dat er te weinig water door je bioloog heen gaat en zweefvuil gewoon niet wordt opgepikt door de afhevel/overloop en dus blijft rond dwarrelen door je bak heen.
 
Laatst bewerkt:
Als dat het geval is zou je met schone glazen vaas het water moeten opvangen voor de bioloog en tegen het licht houden en kijken hoeveel zwevende deeltjes er in komt. dan als test retour water naar het aquarium opvangen en ook met licht bekijken of er minder of geen zwevende deeltjes meer in het water zit.. zo kan je goed bepalen of je mechanische filtering ook echt zijn werk doet want door in het aanvoer vak en retour vak in het water te kijken zegt niks.. ook al is je retourvak schoon..logische het is zo fijn licht vuil dat wordt gewoon terug gepompt en slaat niet neer op de bodem..

is dit wel het geval dat het retour water schoon is of zichtbaar schoner dan zul je het in het debiet van je filter zelf moeten zoeken en dat er te weinig water door je bioloog heen gaat en zweefvuil gewoon niet wordt opgepikt door de afhevel/overloop en dus blijft rond dwarrelen door je bak heen.

Dit gedaan. In 1e Vak zit absoluut stof.
Alleen in de opvoerbak ook. Vind dat opzich al knap als je ziet waar het doorheen moet.
Heb nu een extra laag filtervlies aangebracht en kijken of dat iets doet.
 
Ik heb het ook gedaan.
In het eerste vak verwacht je stof en dat is er ook, maar niet zoveel als boven in het aquarium
In het laatste vak, pomp vak, heb ik geen stof.
Conclusie het circuleert boven in lijkt me.
Ik heb de stroming veranderd zoals op de foto van Judith hierboven
 
Oké, ik heb er een uitstroompunt bij gezet.
Ik hoop dat er nu stroming is in de hele bak en het niet meer rond blijft circuleren.
De uitstromers staan zoals op bovengenoemd foto.
Heb filtervlies extra toegevoegd aan het bioloog.

Ga even 2 dagen aankijken wat dit doet.
Anders toch eens kijken naar een extra potfilter of een boosterfilter.
 
Voor vissen zal dit weinig boeien maar voor het aangezicht is vaak een ander verhaal.
Als je ziet waar wilde discussen in leven hoe troebel en donker dat water is kan je thuis zowat niet door je aquarium heen kijken :ROFLMAO: !
 
Het is bij ons inmiddels wel wat verbeterd.
Maar niet zoals het eerst was.
Ga zo maar eens zo'n powerfilter in elkaar knutselen.
Had nog wat liggen waarmee ik dat mooi is kan maken.
 
Gisteren einde van de middag het powerfilter opgehangen.
Nog geen 24 uur later een behoorlijk heldere bak en een vuil powerfilter.

Hoop dat dit voor nu werkt en hij er uiteindelijk weer uit kan.
Maar dat gaan we testen.
Alleen waar al die zooi vandaan komt is me echt een raadsel!

20200606_163325.jpg
 
Gisteren einde van de middag het powerfilter opgehangen.
Nog geen 24 uur later een behoorlijk heldere bak en een vuil powerfilter.

Hoop dat dit voor nu werkt en hij er uiteindelijk weer uit kan.
Maar dat gaan we testen.
Alleen waar al die zooi vandaan komt is me echt een raadsel!

Bekijk bijlage 300521

Denk als je de Powerfilter eruit haalt het probleem wel weer terug gaat keren omdat dit filter heeft aangetoont dat je mechanische filtering of debiet via de bioloog gewoon niet op orde is en vuil niet goed gepakt wordt door je afhevel/overloop of de mechanischefiltering in de bioloog laat teveel door.
Waar het vuil vandaan komt kan van alles zijn organische plantdeeltjes, verwerkte vispoep, voerdeeltjes die zijn afgebroken tot stof en ook decoratie kan stof afgeven zoals Hout of schelpen/kokos/catalpa etc etc. iets wat kan ontbinden en kan worden afgebroken geeft iets af aan het water.
 

Terug
Bovenaan