Stofvoer voor jonge garnalen, nuttig of niet?


Kikkervis

Well-known member
Lid geworden
21 september 2014
Berichten
1,361
Leeftijd
26
Locatie
Groningen
Beste Aquaforum,

Ik lees gemengde verhalen over het speciaal voeren van jonge garnalen met stofvoer. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen. Waarom wel en waarom niet?

Momenteel voer ik een mix van snowflakes, spinazie- en wortelpellets. Soms ook wat dieprvries muggenlarven en geblancheerde groentes. Ik zie ook wel jonkies, maar zou ik ook nog gericht de jonkies kunnen helpen met het vinden van voer?
 
Of het extra belast weet ik niet maar ja zo krijgen ze wel wat sneller voer al zal er zoals Antje al zegt veelal genoeg te vinden zijn.
 
Werk af en toe met stofvoer, kleine tetra's doen het er goed op en mijn amano's ook, zo laat ik ze de eerste weken wennen aan granules van mijn keuze. Heb geen problemen met waterwaarden, slakken zijn er wel dol op.
 
Zolang je niet teveel voert zal het ook niet zo snel een enorme extra belasting veroorzaken lijkt mij. Daarentegen denk ik ook dat er flink wat voeding aanwezig is in een bak die al een tijdje draait. Het is dan wel van belang dat de bak niet te schoon gemaakt wordt zodat er nauwelijks vuil/voer aanwezig is.
 
Voer zal geen probleem zijn in mijn ingedraaide bak. Met hout en veel planten zal er ongetwijfeld inderdaad genoeg liggen. Ik denk dat ik van stofvoer maar af zie.
 
Ben begonnen met stofvoer voor de kweekbak. Daar bleef altijd wel deel liggen wat dagen erna opgegeten werd.
Sinds kort maar spirulina vlokken gevoerd en die waren binnen no time weg.
Leg er ook wel is sticks in maar die blijven vaak heel lang liggen.
 
Ik gebruik 1 tot 2 keer in de week stofvoer van Tima. Ik meng het met mineralenpoeder.
Ik heb redelijk wat Sulawesi's zitten ook en die krijgen de kans niet om bij ander voer te komen ( Tima care paste) dus ze eten mee van het stofvoer. Ik heb veel kleintjes die goed groeien. Ik heb 2 sponsfilters dus overbelasting is haast onmogelijk.
 
Ook hier geen stofvoer, maar de kleintjes groeien als kool. Inmiddels al meerdere keren een worp gehad en deze volgroeien goed
 
Als je een goed ingedraaide bak heb kan je best stofvoer voeren.
Goed ingedraaid zodat er genoeg bacteriën aanwezig zijn in de bodem die het kunnen afbreken.

Ik vind persoonlijk goed stofvoer, bij een aardig bezette bak een pré.
De ukkies krijgen dan sneller wat te pakken. Als je bak niet druk bezet is heb je geen stofvoer nodig dan vinden ze uiteindelijk de voerplek wel.
 

Terug
Bovenaan