Wat is er nieuw

Stomme stomme fout spoedje

• Onderwerp starter Onderwerp starter Rubz
  • Startdatum Startdatum

Rubz

Well-known member
Lid geworden
23 januari 2016
Leeftijd
36
Bosje cacomba in mijn aquarium, binnen 1.5 uur al mijn japonicas op hun rug.... gvd

Heb nu 2z achter elkaar meer dan de helft van het water eruit gehaald?

nog een keer verversen??

Heeft niet zoveel nut meer denk ik, morgen weer zou ik zeggen, verder afwachten totdat je geen vergiftigingsverschijnselen meer ziet.

Zou ik ook zeggen.

Oorzaak weghalen (die plantjes dus blijkbaar?), en verversen. Heeft geen zin om oneindig vaak te verversen nu.

Succes!

Bedankt, ze staan nu allemaal verkrampt op hun pootjes. En af en toe doen ze spastisch, schieten ze omhoog. Een enkele is alweer bijna is zijn normale doen

Heb de luchtpomp nu aan, heeft dit nut?

Had het net al gelezen in je andere topic. Dit is echt niet tof. Zou je luchtpompje even aan laten staan. Beetje extra zuurstof kan denk ik geen kwaad.

Succes! Ik zal voor je duimen dat ze de nacht overleven.

Als je koolstof sponsje hebt die in het filter proppen, zuivert misschien nog laatste restjes.

Vette pech 😡

jaaa echt stom, ik wist het ook wel achteraf.. Goed plan!! die heb ik nog liggen bedankt

zou even kijken hoe ze morgen doem, nogsteeds niet normaal dan verversen.

of die luchtpomp helpt denk ik niet... kwaad kan het iig zeker niet.

altijd eerst al je planten en mos goed spoelen.. heb er zelf ook ervaring mee helaas.

Ja dat zal door het gif van de Cabomba komen. Planten moet je in het algemeen eerst 4-5 dagen weken in een emmer.

Is de cabomba nu wel uit de bak?
Was gisteren zeker net geleverd in de winkel toen je het kocht,weet je van welke handelaar de plant komt toevallig?

Ik zet de nieuwe plantjes altijd in een emmer met een scheut Easy Life filtermedium, en idd goed spoelen voordat ze het aquarium in gaan. Moet zeggen dat dit voor mij altijd prima heeft gewerkt.

Hoop dat ze weer als vanouds zijn...het zijn best sterke beestje trouwens.

Ik heb die cacomba gelijk in mn kamerplant gesmeten toen ik de garnalen zag haha.

@Seabait; Bij Petsplace leverancier weet ik niet, ja en op vrijdag krijgen ze altijd nieuwe plantjes binnen.

Garnalen zijn nog steeds een beetje stijfjes. De meeste lopen gewoon weer door de bak heen. Er zijn 2 bij die hun staartwaaiertjes niet goed meer naar binnen willen. Ze slepen er soms wat mee.

kan zijn dat ze blijvend beschadigd zijn. maar misschien ook niet.

de tijd zal het leren.

Ik hoop dat ze door de vervelling komen daarna zal het wel goed komen denk ik.

nu hen ik laast planten besteld
bij binnenkomst zat er een waarschuwing bij let op buitenlandse import niet geschikt voor garnalen
is mischien ook hier het geval en heeft petsplace even vergeten door de geven
zonde hoor
sterkte

groet

jaap

Ok, die kende ik nog niet, zo'n waarschuwing, wel netjes op zich..

Tja, hier zeggen ze dat niet,schijnbaar.
Eerst een week spoelen.

flipper34 zei:
nu hen ik laast planten besteld
bij binnenkomst zat er een waarschuwing bij let op buitenlandse import niet geschikt voor garnalen
is mischien ook hier het geval en heeft petsplace even vergeten door de geven
zonde hoor
sterkte

groet

jaap

dat is aquarium123.nl die dat bij zijn planten zet geloof ik, maar ook als het er niet bijstaat zou ik toch ook eerst de planten even een paar dagen laten weken.

van petsplace vandaan hoef je zoiezo niet te verwachten dat ze het melden helaas.

Ja nouu de fout ligt bij mezelf, niet bij Petsplace. Ik wist het ook wel maar was het stomweg even vergeten. Inderdaad zo'n sticker is wel een goeie! Had die er bij mij maar opgezeten!

Rubz zei:
Ja nouu de fout ligt bij mezelf, niet bij Petsplace. Ik wist het ook wel maar was het stomweg even vergeten. Inderdaad zo'n sticker is wel een goeie! Had die er bij mij maar opgezeten!

Tja, maar de mensen die dat niet weten, die hebben dan nog wel een groter probleem, want ze weten dan niet wat er aan de gang is.

Ik weet helaas hoe dat voelt 🙁 maandje of twee geleden dezelfde fout gemaakt 🙁 ongeduldig als ik ben enthousiast de plantjes er direct in gezet en weggegaan. Toen ik 6 uur later thuis kwam lagen al mijn CR's en Japonica's te creperen op de bodem. Ik heb nog een stuk of 3 japonicas gered, maar voor de rest was het te laat. Kon mezelf wel voor mijn kop slaan (op zijn zachts gezegd), wat een ellendig gezicht is dat zeg, en dan de wetenschap dat het jouw schuld is 🙁

Ik heb de planten er uit gehaald en een dag of 5 laten weken en elke dag uitgespoeld, water ververst en actief kool in mijn filter gedaan. Uiteindelijk de planten er weer in gezet en toen ging het wel goed met het handjevol garnalen dat er nog in zit.

JA echt klote Sven. Inderdaad. De garnalen hebben een flinke tik gehad. Geen dooien gevonden maar hun gedrag is heel anders dan daarvoor. Ze laten zich een stuk minder zien. Jagen niet meer zo achter voer aan als ze deden. Scharrelen veel op de bodem en poetsen hun staart abnormaal vaak. Ik wacht op de vervelling eigenlijk. Ik hoop dat als ze hun ouwe jasje uitdoen hun lichaam ook weer sterker wordt. Het bijzondere is dat ondanks het slakkengif is, mijn minislakjes nog gewoon leven...

Trouwens Cedric, mn 80 cm juwel gaat wel goed. Ondanks de kritische geluiden. Vissen ogen gezonder, nieuwe planten niet aangetast door alg. Morgen starten met een antibacterieel kuurtje. Blauw alg sporen zitten alleen nog licht in de ouwe javavaren. Maar als die oud blad verliest denk ik dat, dat ook weg is.

Tja, nog even geduld hebben met je garnalen zeker..

Ze zullen waarschijnlijk nog wel aan het herstellen zijn.

Ik heb al ergens gelezen dat iemand die hetzelfde probleem had veel garnalen niet door de vervelling zijn gekomen. Maar die garnalen hadden 6 uur lang met het gif in de bak gezeten. Die van mij ruim een uur.

1 uur en 6 uur is natuurlijk wel een behoorlijk verschil.

Geduld hebben, momenteel zal je niet veel meer kunnen doen.

Helaas hetzelfde hier ooit meegemaakt. Vol enthousiasme een bos in de garnalenbak want staat zo mooi groen. Alleen was dat van mij even snel tussendoor, want werd bijgebeld voor het werk. Kwam er de volgende dag pas achter, ruim 16 uur later. Paar garnalen die nog in leven waren in de grote bak gedaan, maar bijna alles was helaas overleden. Dit gebeurd mij iig nooit weer, al lag het bij mij aan het feit dat ik het loodje was vergeten te verwijderen. Nog zoiets doms.. Wist wel gelijk wat ik fout had gedaan, maar toch

En hoe gaat het nu met de garnalen Rubz?

C�dric Vleminckx zei:
Maar zegt helemaal niets, als niet ook bekend is hoe snel het gif wordt 'losgelaten' in de bak door de plant.

Mascha&Ivo zei:
C�dric Vleminckx zei:
Maar zegt helemaal niets, als niet ook bekend is hoe snel het gif wordt 'losgelaten' in de bak door de plant.

inderdaad, het was 1 bosje cacomba van 3 a 4 stengeltjes. Op zo'n 50 liter water. En binnen ruim een uur lagen ze allemaal op de kop.

De garnalen lopen nog steeds rond, zitten nu 3 bij m'n voorruit. Ze doen alles lopend met af en toe een klein sprongetje. Dit terwijl ze eerst van de ene bak naar de andere door het water vlogen wanneer ik er voer in had gedaan bijvoorbeeld.

Heb je zelf wel het idee dat er 'vooruitgang' in zit?

Ja! Alle garnalenbakjes met Cabomba en Anubias waar het goed gaat bewijzen dat. Het probleem is niet het hebben van de planten op zich maar de verkeerde behandeling daarvan.

Trouwens, niet heel chique om Ruben hier die zichzelf al genoeg voor zijn hoofd heeft geslagen te gaan confronteren met een quote uit een ander topics om het punt dat je in dat andere topic veel te kort door de bocht hebt gemaakt te gaan onderbouwen. Heeft in dit topic geen enkel nut (dat Cabomba goed voorbehandeld moet worden is hier al een tijdje duidelijk) en Ruben is er bovendien niet echt mee geholpen.

Er zijn genoeg mensen die fouten maken met deze planten, misschien is het daarom wel handig mensen zoals ik topic1 te laten weten dat ze gevaarlijk kunnen zijn!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan