Stoppen met diepvriesvoer?


Daphne

Well-known member
Lid geworden
17 oktober 2023
Berichten
174
Leeftijd
24
Hallo allemaal,


Ik zit met wat vragen… Ik heb eerder goudvissen gehad en amper problemen ondervonden met ziektes. Nu heb ik voor een jaar weer goudvissen. Ik ben graag bezig met deze hobby, dus doe er ook alles aan om ze een goede gezondheid te geven.

Ik test het water regelmatig, ververs ook minstens 30 procent per week en geef ze afwisselend voer. Dit houd in, soms wat (zinkende) brokjes, maar meestal diepvriesvoer zoals muggenlarven, atermia en vlooien. Dit voer geef ik nu een half jaar ongeveer (voorheen alleen brokjes)

Nu heb ik sinds een half jaar veel last van zieke vissen. Van buikwaterzucht tot schimmels. Nu weer een van mijn oudste vissen last van een dik oog en lusteloosheid. Ik heb zitten kijken voor een visdokter maar er zit geen in de buurt.

Ik ben het wel zat dat de vissen steeds ziek worden. Ik behandel regelmatig met verschillende middelen die mij aangeboden worden door dierenwinkels, alleen twijfel er ook aan hoe goed dit is.

Ook is er verteld door iemand in de dierenwinkel dat sluierstaart goudvissen snel ziek worden en veel mensen daardoor snel klaar zijn met deze hobby en dat dit niet aan mij ligt.

Kan iemand mij vertellen wat er fout gaat en of dit misschien in het diepvriesvoer kan zitten? Ik heb een juwel 240 aquarium met nu in totaal 8 visjes. Ik test met strips, alleen de nitriet met druppels.
 
Wij hebben 3 sluiers en geven het ook regelmatig maar hebben (nog) geen ziekte. Heb je een foto van de bak en de vissen en hoeveel ververs je?
 
ECCFFD77-DB6D-472C-9EF6-20A920D9DC69.jpeg

Het gaat nu om het oranje visje wat ziek lijkt. Ze zit nu verstopt in de boot en heeft een dik oogje.

E6F20988-0138-496E-8701-90C5936F4F77.jpeg


Dit is het aquarium. Ik weet dat de visjes lomp kunnen zijn en de boot misschien iets is waar ze tegenaan kunnen zwemmen. Ik heb hier nog nooit gezien dat dit gebeurd. Ze zitten er wel graag in af en toe, vooral als ze gaan slapen zitten de meeste in de boot. Ik ververs wekelijks minimaal 30%.
 
Even uitgaand van volwassen exemplaren; 240l is al krap voor 5 goudvissen, laat staan 8. Ook is met voldoende liters per vis 30 procent wisselen wat aan de lage kant. Tenzij je bak vol gezonde planten staat is er weinig kans dat 30% genoeg wissel is.

Dit terzijde. Hier wat tips.

Goudvissen zijn voornamelijk herbivoren. Ze eten wat graag levend/diepvriesvoer, maar van nature eten ze voornamelijk plantaardig materiaal. Ik zou meer plantaardig gaan voeren en diepvriesvoer voor eens per week bewaren.

Goudvissen, zelfs de doorgefokte sluiers, zijn goed bestand tegen koeler water. Als je je bak verwarmd zou ik daar mee stoppen. Ook zou ik de wekelijkse waterwissels verdubbelen naar 60%, dan haal je altijd meer dan de helft aan de slechte stoffen uit het water, mochten die er zijn. Bij minder dan 50 procent loopt de concentratie van gifstoffen week op week op zonder stoppen.
 
Ik zie ook bruinalg wat duidt op een hoge organische belasting dus meer verversen zou ik zeker doen. Wat voor filter zit erop? Wij hebben een 240 liter met 3 Sluiers en ik mer dat een JBL 1502 al amper voldoende is.
De temp zit hier op 21-22 graden want we verwarmen wel wat bij ivm de planten.
 
Even uitgaand van volwassen exemplaren; 240l is al krap voor 5 goudvissen, laat staan 8. Ook is met voldoende liters per vis 30 procent wisselen wat aan de lage kant. Tenzij je bak vol gezonde planten staat is er weinig kans dat 30% genoeg wissel is.

Dit terzijde. Hier wat tips.

Goudvissen zijn voornamelijk herbivoren. Ze eten wat graag levend/diepvriesvoer, maar van nature eten ze voornamelijk plantaardig materiaal. Ik zou meer plantaardig gaan voeren en diepvriesvoer voor eens per week bewaren.

Goudvissen, zelfs de doorgefokte sluiers, zijn goed bestand tegen koeler water. Als je je bak verwarmd zou ik daar mee stoppen. Ook zou ik de wekelijkse waterwissels verdubbelen naar 60%, dan haal je altijd meer dan de helft aan de slechte stoffen uit het water, mochten die er zijn. Bij minder dan 50 procent loopt de concentratie van gifstoffen week op week op zonder stoppen.
Dank je wel voor je reactie. Ik ga dan sowieso minder met diepvriesvoer en zal meer water gaan verversen. (En ook geen nieuwe vissen bij zetten als er een overlijd)
 
Ik zie ook bruinalg wat duidt op een hoge organische belasting dus meer verversen zou ik zeker doen. Wat voor filter zit erop? Wij hebben een 240 liter met 3 Sluiers en ik mer dat een JBL 1502 al amper voldoende is.
De temp zit hier op 21-22 graden want we verwarmen wel wat bij ivm de planten.
We hebben de standaard pomp er op die bijgeleverd wordt. Nu hebben we er wel nog een dubbele luchtpomp in die alleen snachts uit staat voor de rust van de vissen
 
Sorry als ik het nu ingewikkelder ga maken, hehe. Maar de conventionele wijsheid dat plantaardig voeren goed is voor goudvissen zou ik niet helemaal willen onderschrijven. Plantaardige bronnen bevatten meer koolhydraten dan gemengde/dierlijke en vissen verteren die koolhydraten slecht. Het wordt grotendeels onverteerd uitgepoept en geeft zo voeding aan bacteriën in het water. Bacteriën waar die kweekvormen van goudvissen (inderdaad) al vatbaarder voor zijn dan normale goudvissen. Je bent dan eigenlijk extra voer in het water aan het laten vergaan en zo je onderhoudslast + ziekterisico aan het vergroten.

Ik geef zelf dan ook zelden tot nooit groenvoer aan de goudvissen en ze mankeren niks. Het droogvoer bevat alles wat ze nodig hebben. Verder eten ze ook wel diepvries en gevriesdroogde insecten e.d..

Filtering is verder een heel stuk belangrijker dan waterverversen. Bacteriën breken de meeste stoffen in het water gewoon voor je af. Maar probleem met sluiers is natuurlijk dat al te veel stroming in het water niet handig is..... En je moet toch iets doen om e.e.a. fris te houden. Het blijft een vak apart, die sluiers. :)
 
Sorry als ik het nu ingewikkelder ga maken, hehe. Maar de conventionele wijsheid dat plantaardig voeren goed is voor goudvissen zou ik niet helemaal willen onderschrijven. Plantaardige bronnen bevatten meer koolhydraten dan gemengde/dierlijke en vissen verteren die koolhydraten slecht. Het wordt grotendeels onverteerd uitgepoept en geeft zo voeding aan bacteriën in het water. Bacteriën waar die kweekvormen van goudvissen (inderdaad) al vatbaarder voor zijn dan normale goudvissen. Je bent dan eigenlijk extra voer in het water aan het laten vergaan en zo je onderhoudslast + ziekterisico aan het vergroten.

Ik geef zelf dan ook zelden tot nooit groenvoer aan de goudvissen en ze mankeren niks. Het droogvoer bevat alles wat ze nodig hebben. Verder eten ze ook wel diepvries en gevriesdroogde insecten e.d..

Filtering is verder een heel stuk belangrijker dan waterverversen. Bacteriën breken de meeste stoffen in het water gewoon voor je af. Maar probleem met sluiers is natuurlijk dat al te veel stroming in het water niet handig is..... En je moet toch iets doen om e.e.a. fris te houden. Het blijft een vak apart, die sluiers. :)

Wat zou jij in dit geval aanraden om te doen? Qua voer en verversen?
 
Sorry als ik het nu ingewikkelder ga maken, hehe. Maar de conventionele wijsheid dat plantaardig voeren goed is voor goudvissen zou ik niet helemaal willen onderschrijven. Plantaardige bronnen bevatten meer koolhydraten dan gemengde/dierlijke en vissen verteren die koolhydraten slecht. Het wordt grotendeels onverteerd uitgepoept en geeft zo voeding aan bacteriën in het water. Bacteriën waar die kweekvormen van goudvissen (inderdaad) al vatbaarder voor zijn dan normale goudvissen. Je bent dan eigenlijk extra voer in het water aan het laten vergaan en zo je onderhoudslast + ziekterisico aan het vergroten.

Ik geef zelf dan ook zelden tot nooit groenvoer aan de goudvissen en ze mankeren niks. Het droogvoer bevat alles wat ze nodig hebben. Verder eten ze ook wel diepvries en gevriesdroogde insecten e.d..

Filtering is verder een heel stuk belangrijker dan waterverversen. Bacteriën breken de meeste stoffen in het water gewoon voor je af. Maar probleem met sluiers is natuurlijk dat al te veel stroming in het water niet handig is..... En je moet toch iets doen om e.e.a. fris te houden. Het blijft een vak apart, die sluiers. :)
Enkel de goedkope troep bevat zo veel koolhydraten, maar wel goed dat je het aankaart.

Zelf voer ik plantaardig op basis van spirulina of chlorella. Voer met granen voer ik nimmer.
 
Ik geef zelf dan ook zelden tot nooit groenvoer aan de goudvissen en ze mankeren niks.
Toch lees ik vaak dat men Dr Bassleer adviseert met plantaardige bestanddelen. Hier zijn ze gek op de planten en Vallisneria houden ze als gras zo kort. Ook zachte snelgroeiers staat hoog op hun menu.
 
Ik zou nu wel graag een waterwissel willen doen, doe ik goed aan een waterwissel van 60%?
 
Wat zou jij in dit geval aanraden om te doen? Qua voer en verversen?
Qua voer kun je denken aan iets met veel eiwit erin. Liefst rond de 50% of meer. Dan kom je al vrij snel uit op voer met relatief veel dierlijke ingrediënten. Voorbeeld (wat ik zelf geef) is Hikari Discus Bio-Gold. Relatief duur hoor, moet ik eerlijk zeggen. Maar wel goed spul. Zoals @EmotionalSupportPuppy al zegt zit er in goedkoper voer vaak plantaardige opvulling zoals graan. Daar heeft een vis niet zoveel aan.

Qua verversen, dat hangt echt af van de mate van filtering. Ik filter zelf veel en ververs weinig. Eens in de 2 maanden de helft of zo. Als je niet met meerdere filters (met filterspons erin ook) wilt werken, zou ik toch voor wekelijks een grote verversing gaan, zoals al aanbevolen door de anderen.
 
Toch lees ik vaak dat men Dr Bassleer adviseert met plantaardige bestanddelen. Hier zijn ze gek op de planten en Vallisneria houden ze als gras zo kort. Ook zachte snelgroeiers staat hoog op hun menu.
Goudvissen lusten nog straatstenen als je die goed bakt. :D
 
Ik ga even naar de winkel, kijken voor eventueel beter droogvoer. En ik zal dan straks toch even een grote waterwissel uitvoeren. Er zit nu ook nog een middel in tegen parasieten wat mij is aangeboden vanwege een aantal witte stipjes in de vinnen.
 
Ik zou ook alleen medicatie gebruiken als het moet en niet anders kan en het duidelijk is wat er speelt. Een lfs wil soms nogal snel wat meegeven namelijk.
Je kan een volgende keer ook hier foto s posten van de vis waarvan je denkt die heeft iets vreemds.
 
Ik lees dat je een Juwel met de originele filtering hebt. Ik heb geen goudvissen in mijn Juwel, maar wat minder vervuilende vissen en die hebben al onvoldoende filtering met het Juwelfilter! Goudvissen zijn erg vervuilende vissen, en die hebben dus een GROOT FILTER nodig! Het interne filter van de Juwel is verre van voldoende. Ik zou als ik jou was er een flink buitenfilter opzetten waarbij je via een spraybar de uitstroom zoveel mogelijk 'breekt'.
En dan zit ik echt aan een JBL 1502 of een Eheim min 600 of iets in die klasse te denken.

Verder vraag ik me af of alle planten die ik op de foto's zie, wel echt voor in het aquarium zijn en niet eigenlijk bedoeld voor een terrarium? Misschien wat close-ups ervan of als je namen ervan hebt nog beter. Dit vraag ik omdat planten die het eigenlijk niet lang volhouden onder water ook een hogere organische belasting geven, vanwege afstervende plantenmassa.

Ik begrijp dat je erg gehecht bent aan je schip, misschien er eens uithalen en met een fijn schuurpapiertje alle randen en binnenin voorzichtig schuren (daarna even goed afspoelen). aan dergelijke ornamenten kunnen 'bramen' zitten (=uitstekende puntjes van het plastic) waar ze zich aan kunnen beschadigen.Door die weg te schuren, verminder je de kans op verwondingen.

Ik hoop dat je het in orde weet te krijgen met je vissen. Wat ik hier zo op het forum regelmatig lees, is dat best een uitdaging!
 
Ik heb sluiers gehad en mijn ervaring is dat het water goed schoon moet zijn, anders gaan ze al snel wat mankeren.
Je hebt het filter die bij het aquarium werd geleverd. Ik weet niet wat dat is, maar ga ervan uit dat dat filter niet voldoende is voor 8 sluiers op 240 liter water.
Ik zou zelf voorlopig wekelijks 80 waterwissel doen. Ze eens een poos op goed vers water houden.
En dan al die middeltjes de deur uit.
Als je ooit een middeltje gebruikt, kan het mogelijk niet zoveel kwaad, maar als je steeds middeltjes moet gebruiken ondat er vissen ziek worden is dat heel goed voor de financiën van de dierenwinkel, maar op langere termijn niet al te best voor je vissen.

Als er iets bij mij is, ga ik altijd terug naar de basis: rust, regelmaat en reiniging. Grote wekelijkse waterwissel, rust daartussen, goed kwaliteitsvoer die je regelmatig voert maar niet teveel. En dan observeren wat er gebeurt.
 
En wat @Lysia adviseert. Schip eruit. Elke kleine beschadiging kan bij sluiers uitgroeien tot een probleem. Zeker nu je in deze situatie zit dat er steeds vissen ziek zijn en je medicatie gebruikt. De weerstand is laag en dat geeft alles wat je sluiers ziek kan maken een kans.
 
T is jammer dat sluiers zo goedkoop zijn, want ze zijn aantrekkelijk. Maar eigenlijk zijn sluiers net zo moeilijk als het houden van discussen vind ik. En dat betekent dat je ze goed kan houden maar dat ze veel zorg en kwaliteit van de verzorging eisen.
 
Bij veel vissen is een dagje vasten erg goed voor ze, is dat bij goudvissen/ sluiers ook zo?
 
Bedankt allemaal voor het meedenken! Ik heb zojuist ander voer gehaald en een zakje met bacteriën ( fresh bacto heet het ). Ik ga nu het water goed verversen en zal dit ook wat vaker doen. Ik zal ook wel even naar de boot kijken. Ik kan nu geen visjes eruit halen en weg doen, maar zodra er eentje komt te overlijden zal ik geen nieuwe halen.
 
@Daphne als ik je een tip mag geven..
Ik zou eens kijken naar een goed buitenfilter bij Hornbach. Meestal zijn ze daar goedkoper dan bij een LFS.

Je hebt dan meer filtervolume, meer opties.
 
@Daphne als ik je een tip mag geven..
Ik zou eens kijken naar een goed buitenfilter bij Hornbach. Meestal zijn ze daar goedkoper dan bij een LFS.

Je hebt dan meer filtervolume, meer opties.
Dank je wel voor de tip, ik ga even kijken!
 
Ik lees dat je een Juwel met de originele filtering hebt. Ik heb geen goudvissen in mijn Juwel, maar wat minder vervuilende vissen en die hebben al onvoldoende filtering met het Juwelfilter! Goudvissen zijn erg vervuilende vissen, en die hebben dus een GROOT FILTER nodig! Het interne filter van de Juwel is verre van voldoende. Ik zou als ik jou was er een flink buitenfilter opzetten waarbij je via een spraybar de uitstroom zoveel mogelijk 'breekt'.
En dan zit ik echt aan een JBL 1502 of een Eheim min 600 of iets in die klasse te denken.

Verder vraag ik me af of alle planten die ik op de foto's zie, wel echt voor in het aquarium zijn en niet eigenlijk bedoeld voor een terrarium? Misschien wat close-ups ervan of als je namen ervan hebt nog beter. Dit vraag ik omdat planten die het eigenlijk niet lang volhouden onder water ook een hogere organische belasting geven, vanwege afstervende plantenmassa.

Ik begrijp dat je erg gehecht bent aan je schip, misschien er eens uithalen en met een fijn schuurpapiertje alle randen en binnenin voorzichtig schuren (daarna even goed afspoelen). aan dergelijke ornamenten kunnen 'bramen' zitten (=uitstekende puntjes van het plastic) waar ze zich aan kunnen beschadigen.Door die weg te schuren, verminder je de kans op verwondingen.

Ik hoop dat je het in orde weet te krijgen met je vissen. Wat ik hier zo op het forum regelmatig lees, is dat best een uitdaging!
Dit zijn geen planten voor een terrarium. Gewoon allemaal waterplanten, gekocht in dierenwinkels in waterbakken.
 
C0B7A7D8-FB7F-443B-832D-F1DC13D999E4.jpeg


Dit is Fientje, de vis met het dikke oog. Ze heeft in haar achtervin een pluisje, en een zwarte vlek. De man van de dierenwinkel zegt dat het een bacteriële infectie moet zijn en dat ik dit wel moet behandelen. Wat is jullie mening?
 
Bekijk bijlage 367412

Dit is Fientje, de vis met het dikke oog. Ze heeft in haar achtervin een pluisje, en een zwarte vlek. De man van de dierenwinkel zegt dat het een bacteriële infectie moet zijn en dat ik dit wel moet behandelen. Wat is jullie mening?
Ik zou beginnen met een goede basis. En dan kijken of het verminderd.
Maar ja, ik ben niet zo van de medicatie.
 
Het is mogelijk dat het een infectie is, maar er zijn meerdere manieren om iets te behandelen. Schoon water, dus frequente waterwissels, gezond en voldoende filtering zijn al een paar erg belangrijke behandelmethoden. Overigens noemde je net dat je een flesje bacteriën had meegenomen van de winkel. Laat die maar lekker daar in het vervolg!
 
Het is mogelijk dat het een infectie is, maar er zijn meerdere manieren om iets te behandelen. Schoon water, dus frequente waterwissels, gezond en voldoende filtering zijn al een paar erg belangrijke behandelmethoden. Overigens noemde je net dat je een flesje bacteriën had meegenomen van de winkel. Laat die maar lekker daar in het vervolg!

Vanwaar moet ik dat zakje niet mee mee nemen?

Zou een zoutbadje misschien goed zijn?
 
Vanwaar moet ik dat zakje niet mee mee nemen?

Zou een zoutbadje misschien goed zijn?
Daphne,

Op een forum moet je niet denken in moeten maar mogen. Het zijn adviezen zonder winstoogmerk.

Een filter en bodem daar ontwikkelen zich met het indraaien al vanzelf bacteriën in. Een flesje bacteriën aanschaffen is nergens voor nodig.

Begin eerst maar eens met grote waterwissels. De vissen zal het goed doen.
 
Ja snap ik, maar ik was benieuwd naar de reden.

Ik heb deze bacteriën mee genomen omdat ik vandaag een hele grote waterwissel heb gedaan en eerder medicaties heb toegediend. Ik hoop zo dat het wat sneller hersteld.
 
Die bacteriën in een flesje hebben zeer beperkt nut, en het grootste nut dat ze hebben is op de portemonnee van de LFS en wishfull thinking van de aquariumeigenaar. dat geldt trouwens voor erg veel middeltjes voor de verbetering van de waterkwaliteit.
Wat wel werkt is om aan het einde van de medicijnkuur een dagje over actieve kool te filteren, dan ben je de medicatie snel kwijt.

Als je bezig bent met grote waterwissels is het ook niet erg dat je filter tijdelijk minder doet, eventuele afvalstoffen verwijder je met je waterwissels.
 

Terug
Bovenaan