Wat is er nieuw

stoppen met easy carbo en vraag over licht uren

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Laetacara
  • Startdatum Startdatum
L

Laetacara

Guest
Mijn aquairum draait nu 4 weken en ik ben gelijk gestart met te veel ligt uren :stom:

12:00 tot 15:00 aan
15:00 tot 17:00 uit
17:00 tot 21:00 aan

Net zoals in het echt komt er even een donkere wolk voorbij. Ik kan de timer zo zetten dat het elke dag anders is maar ik was even dit aan het testen. ( als iemand hier tips over heeft graag)

Daarnaast voeg ik 16 druppels Easy Carbo per dag toe en wekelijks profito. De planten die er in zitten zijn Javavaren (uiteraard op hout)drijfplantejes volgens mij de Salvinia natans (als ik het goed spel), Ceratopteris thalictroides en verder veel hout.

Eigelijk wil ik geen Easy Carbo meer toevoegen aangezien javavaren erg makkelijk schijnen te zijn en easy carbo toch iets van een geconcentreerd chemisch iets is.
Nou vertelde mijn oom laatst dat hij vroeger nooit co2 toevoegde en de lampen van tegenwoordig veels te vel zijn, en dat je daarom co2 bij moet bij doen of zooi als easy carbo (dit hadden vroeger niet eens in de winkel) en vervolgens daarom ook veel vaker je water moet verversen voor de afval stoffen van planten vervolgens veel moet snoeien en daarnaast is de kans op algen groter.


Maar hoe kan ik het best gaan stoppen met easycarbo? Afbouwen? door bijvoorbeeld:
deze week: gewoon 18 druppels en (zaterdag) verversen.
week 2: 12 druppels en zaterdag verversen
week 3: 6 druppels en zaterdag verversen
week 4: 0 druppels en zaterdag verversen
week 5: zaterdag verversen en dan verlopig niet meer verversen.

of gewoon zaterdag verversen en dan geen easy carbo meer toevoegen.

en de ligt uren ook stap voor stap terug schroeven of morgen het aquarium om 13:00 aan?

( http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1891989 )
 
Gezien het gering aantal planten en hun moeilijkheidsgraad, zou ik inderdaad stoppen met de carbo, misschien wel even je waterwaarden posten, hoe vaak en hoeveel ververs je? en hoe is je stroming en filtratie geregeld?

(aantal druppels zal niemand wat zeggen, beter is te spreken in milliliters)
 
Je hebt een nano van 30 liter zie ik als het goed is en daar zit in de regel nooit echt veel licht boven. In dat geval lijkt mij carbo of co2 ook niet nodig met deze planten. Zelf zou ik de verlichting rond de 8 uur per dag aandoen. Wat plantenvoeding zou ik verder wel wekelijks doseren.
 
Hoezo teveel licht en wat is het probleem precies?
7 uur licht lijkt mij alles behalve teveel en je bakkie ziet er toch prima uit? Waarom zou je dan wat veranderen?
 
Wouter18 en John:
ja over de licht uren als je alles bij elkaar optelt kom je uit op 9uur uit. of maakt dat niet uit kwa fotosynthese?


Ton:
Ik heb net mijn water ververst dus ik ga vanmiddag even een recente druppel test doen word vervolgt. Ik ververs het water elke week 20 - 30%.
Daarnaast heb ik een gewone dennerle hoek filter met daar in een beetje turf (superpeat) meer voor de kleur.

ik doe 18 druppels omdat bij een infuus wordt uit gegaan van 20 druppels per milliliter waterige vloeistof. zo schatte ik het in...

Wijjo:
Die ESTIMATIVE INDEX klinkt interessant maar kort door de bocht dat is gewoon NPK toevoegen toch? ik heb namelijk een flesje npk boost liggen van dennerle.

Daar staat op:
nitraat - fosfaat - Calium
5ml / 100L 2,5 0,1 0,5
10ml/ 100L 5 0,2 1
15ml/ 100L 10 0,4 2

zou ik deze ook kunnen gebruiken?
en dan 1 ml per week? en dan daarnaast gewone planten voeding? ( ik zie op internet dat ze dit combineren met scapers green van dennerle?
 
Laetacara zei:
12:00 tot 15:00 aan
15:00 tot 17:00 uit
17:00 tot 21:00 aan
Dit is toch echt 7 uur licht en geen 9 uur, of is dit het nieuwe schema en geef je nu dus 7 uur licht? En waarom wil je iets veranderen, je bak draait toch goed?
 
nou ik dacht dat je de pauze ook mee moet rekenen maar dat hoeft dus niet?

en dit schema heeft die al vanaf het begin
 
Over de Estimative methode zal John je meer over kunnen vertellen denk ik.
 
Nee, die pauze reken je niet mee.

Voor die paar makkelijke plantjes zou ikzelf nooit aan de EImethode beginnen.

Elke dag 1 ml Easy Carbo en eens in de week een paar ml plantenvoeding ( iets als Profito) is meer dan genoeg icm het licht wat op dit bakje zit.
 
Ik kom ook op 7 uur uit. Zoals Ton ook al aangeeft is de EI een beetje overtrokken in een nano van 30 liter vind ik. Daar is momenteel de verlichting beperkt en de planten niet veeleisend.
Ik ben het helemaal met Ton eens voor wat betreft het advies over de voeding.
 
dus gewoon stoppen met easy carbo
1x per week 2 ml profito
en 1 � 2 weken waterverversen 20 / 30%
zal genoeg moeten zijn.

en de licht uren gewoon zo laten hoe het is
 
Wat zit of komt er in deze bak?
 
Persoonlijk zou ik wat meer drijvers en planten gebruiken want dat stelt de Betta wel op prijs.
Verder kan een Betta prima in zo n nano hoor.
 
Laetacara zei:
Mijn aquairum draait nu 4 weken en ik ben gelijk gestart met te veel ligt uren :stom:

12:00 tot 15:00 aan
15:00 tot 17:00 uit
17:00 tot 21:00 aan

Net zoals in het echt komt er even een donkere wolk voorbij. Ik kan de timer zo zetten dat het elke dag anders is maar ik was even dit aan het testen. ( als iemand hier tips over heeft graag)

Daarnaast voeg ik 16 druppels Easy Carbo per dag toe en wekelijks profito. De planten die er in zitten zijn Javavaren (uiteraard op hout)drijfplantejes volgens mij de Salvinia natans (als ik het goed spel), Ceratopteris thalictroides en verder veel hout.

Eigelijk wil ik geen Easy Carbo meer toevoegen aangezien javavaren erg makkelijk schijnen te zijn en easy carbo toch iets van een geconcentreerd chemisch iets is.
Nou vertelde mijn oom laatst dat hij vroeger nooit co2 toevoegde en de lampen van tegenwoordig veels te vel zijn, en dat je daarom co2 bij moet bij doen of zooi als easy carbo (dit hadden vroeger niet eens in de winkel) en vervolgens daarom ook veel vaker je water moet verversen voor de afval stoffen van planten vervolgens veel moet snoeien en daarnaast is de kans op algen groter.


Maar hoe kan ik het best gaan stoppen met easycarbo? Afbouwen? door bijvoorbeeld:
deze week: gewoon 18 druppels en (zaterdag) verversen.
week 2: 12 druppels en zaterdag verversen
week 3: 6 druppels en zaterdag verversen
week 4: 0 druppels en zaterdag verversen
week 5: zaterdag verversen en dan verlopig niet meer verversen.

of gewoon zaterdag verversen en dan geen easy carbo meer toevoegen.

en de ligt uren ook stap voor stap terug schroeven of morgen het aquarium om 13:00 aan?

( http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1891989 )

Dit vind je vast interessant:
http://www.aquascaping-blog.com/169/aquarium-zonder-co2

Groet,
Ben.
 
Zou wel echt 1 keer per week water wisselen. Nu is 1 betta geen extreme vervuiling, maar kleine bakjes zijn toch wat lastiger stabiel te houden. Zelf doe ik 1 keer per week 30 procent en dan zie je de Betta echt opleven. En zoveel werk is het nu ook weer niet met die kleine bakjes 😉
 
Zelf doe ik op 30 liter zo n 5 liter schat ik. Maar zoals Noa al zegt is een wekelijkse verversing wel aan te bevelen.
 
Oke zal ik doen. Het is inderdaad niet veel werk. Had het vabdaag in een kwartiertje gedaan.

Bedankt!
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      Thijs.ariens: Truste!
      Terug
      Bovenaan