Stoppen met (Stendker) Runderhart, tips ?


DiscusBart

Well-known member
Lid geworden
22 juli 2022
Berichten
119
Leeftijd
59
Locatie
Haaglanden
Ik heb mijn disus vissen tot nu toe op Stendker beefheart grootgebracht, en dat werkt goed, mijn kweker gebruikt het en wie ben ik om een 5cm groot discusje ineens op een ander dieet te zetten ?

Stender (de kweker) heeft gezworen dat er alles inzit (100+ ingredienten) en je het als enige voer zou kunnen gebruiken, maar dat doe je natuurlijk ook niet.

Nu mijn discussen bijna volwassen zijn (en er ziten een paar hele mooie grote bij) merk ik niet alleen dat ze wat minder gaan eten, maar ze tonen ook merkbaar minder interesse in runderhart, het wordt als ik goed oplet grotendeels opgegeten door mijn dozijn corydoras en zelfs de cardinal tetras snoepen ervan.

Het (in kleine blokjes 'geknipt') ligt ook veel te lang op de bodem voordat het aan het eind van de dag dan toch weer verdwenen is, en ik denk dat dat weer narigheid als bruinalg veroorzaakt.

Kortom, ik wil de Stender voeding gaan afbouwen en er uiteindelijk voor de volwassen vissen mee stoppen. Maar wat zijn de beste alternatieven, graag krijg ik van jullie wat ideeen en suggesties ?

Ze zijn al gek op Artemia, Ruto diepvries ik geef ze dat smorgens en savonds voordat ze de runderhart krijgen, je moet wel oppassen met dat spul dat je niet teveel geeft want het verdwijnt zo je filter in in plaats van op de bodem te blijven liggen. Mysis zijn ze nooit zo enthouisiast over, maar misschien als ik het in platen (Ruto) koop en het dagelijks langzaam opbouw dat ze eraan gewend raken.

Maar garnaaltjes bevatten natuurlijk niet alles wat ze nodig hebben, voeding die echt veelzijdig is is natuurlijk droogvoer, ik heb wat potten Bassleer, Dennerlee diskus soft, DiscusFood, er wordt wel een beetje aan geknabbeld maar alleen als ze echt honger hebben ik wil ze ook niet op 100% droogvoer zetten.

En dan zijn er mosselen, zelfs als ze ziek zijn eten ze dat heb ik ontdekt, dus dat ga ik ze voortaan 1x per week allemaal geven.

Mosquito larven zie ik meer als een snack zo nu en dan, ze laten ze ook vaak liggen.

Ik zoek nog een echte "staple" food, zoals wij onze aardappelen eten zeg maar...

Vertel, hoe heb jij ze van de Runderhart afgekregen, of is dat niet echt gelukt ?
 
Ik weet niet precies wat het beste is voor ze, maar heb wel twee tips. Je kunt het filter even een kwartiertje uitzetten als ze eten, dan komt het voer niet in je filter terecht.
Ik mixte droogvoer met diepvriesvoer. Zo hebben ze droogvoer leren eten. Ik kan me voorstellen dat je op die manier ze van alles kunt leren eten. Favoriet voer mixen met minder favoriet voer en dan langzaam de verhouding van favoriet voer naar minder favoriet voer tot ze eten wat je wilt.
 
Ik weet niet precies wat het beste is voor ze, maar heb wel twee tips. Je kunt het filter even een kwartiertje uitzetten als ze eten, dan komt het voer niet in je filter terecht.
Ik mixte droogvoer met diepvriesvoer. Zo hebben ze droogvoer leren eten. Ik kan me voorstellen dat je op die manier ze van alles kunt leren eten. Favoriet voer mixen met minder favoriet voer en dan langzaam de verhouding van favoriet voer naar minder favoriet voer tot ze eten wat je wilt.

Ik moest er even over doordenken, hun favoriet nu is dus duidelijk mosselen, met artemia op de tweede plaats, als ik daar droogvoer door ga mengen zakt het droogvoer als enige direct naar de bodem dus dat zal misschien niet werken. Maar ik wil ze evenveel mysis als artemia leren eten en dat gaat natuurlijk wel heel goed, ik maak een mix van 1:3:4 van hun wekelijkse portie mosselen, gemengd met 3x zoveel mysis en 4x zoveel artemia, even laten smelten in een bakkie voor een lekker prakkie en dat geef ik ze dan dagelijks, bedankt voor het idee dat ga ik proberen !

Het filter uitzetten heb ik over gedacht, maar ik vergeet dan om het weer aan te zetten dus daat zou ik dan nog een slimme stekker bij moeten halen om dat te automatiseren.
In plaats daarvan heb ik nu een groot pre-filter op proef als alternatieve inlaat dat lijkt ook goed te werken want als ze honger hebben wordt het een en ander daar weer uitgeplukt.

Droogvoer kan ik ze misschien leren door te zorgen dat ze wat meer honger hebben als ik op mijn werk zit, maar dan blijft de vraag of het niet mijn corydora's zijn die dat voor hun rekening nemen ?
 
Het kan ook zijn doordat je bijv droogvoer door mosselen mengt, dat de geur van mosselen in het droogvoer trekt. Als je het een paar minuten laat intrekken. Dan heb je kans dat ze daar sneller op afkomen.
En ja, coryā€™s eten alles dus die zullen er wel blij mee zijn.šŸ˜ƒ
 
Mgv knoflook

IMG_20210217_190107.jpg
 
Het (in kleine blokjes 'geknipt') ligt ook veel te lang op de bodem voordat het aan het eind van de dag dan toch weer verdwenen is
Nog een gedachte. Een discusgroep vreet alles in 2 minuten op. Wat er daarna ligt is teveel. Het kan ook zo zijn dat ze slecht voedsel pakken wat minder bevalt omdat ze al vol zitten. Minder voeren zodat ze meer trek krijgen kan er ook voor zorgen dat ze makkelijker ander voedsel pakken.
 
Ik heb nooit discus gehouden, wel andere cichliden.
Ik hoop dat je ze op een goede dag gewoon op granulaat of vlokken kunt houden.
1693761605020753204712.jpg
en soms wat mossel etc. Tussendoor geven.
Het lijkt me logisch dat als ze niet meer zo aan de groei zijn de voedselbehoefte verminderd.
 
Nog een gedachte. Een discusgroep vreet alles in 2 minuten op. Wat er daarna ligt is teveel. Het kan ook zo zijn dat ze slecht voedsel pakken wat minder bevalt omdat ze al vol zitten. Minder voeren zodat ze meer trek krijgen kan er ook voor zorgen dat ze makkelijker ander voedsel pakken.
Ik denk dat je daar wel gelijk in hebt ja, als je jonge discussen groot brengt hoop je natuurlijk dat ze mooi groot worden dus ja ik ben wel schuldig aan bewust overvoeren en ik zal niet de enige zijn. Nu ze wel zo'n beetje volgroeid beginnen te raken wordt het tijd voor nieuw beleid. Evengoed als ik success heb met kweken ga ik die jonkies ook weer goed vol stoppen !
 
Dat is een goeie ja, ik heb echter moeite in de omgeving Delft iets te vinden, ik zal nog eens navraag doen bij Romberg, de Kaaiman, Aquacompleet, weet iemand anders nog een goed adresje in de streek Haaglanden ?
 
Je zou bij Ronald een bestelling kunnen doen. Hij brengt het eens per maand thuis voor je.
Zoek op google: Ronald diervoeders Weesp.
 
Bedankt voor de tip maar ik kan hem zo niet vinden, ik kom terecht op een oude planet website die niet meer functioneert, ik kan hem vinden op facebook maar zie daar niets over diervoeders, alsof hij niet gevonden wil worden ?
 
Haaglanden moet ik denken aan Living Colors Waterworld, die zit gewoon in Den Haag.

Maar ik bestel mijn discusvoer altijd bij Discus Texel. Wordt netjes verpakt en verstuurd. Volgens wel minimaal
8 platen ofzo bestellen, maar daar zit je zo aan met een fatsoenlijke groep discusvissen.
 
Haaglanden moet ik denken aan Living Colors Waterworld, die zit gewoon in Den Haag.

Maar ik bestel mijn discusvoer altijd bij Discus Texel. Wordt netjes verpakt en verstuurd. Volgens wel minimaal
8 platen ofzo bestellen, maar daar zit je zo aan met een fatsoenlijke groep discusvissen.

Living Colors is de kweker waar ik mijn discussen heb gekocht, John moest helaas zijn winkel in Den Haag sluiten en heeft zijn kwekerij nu aan huis, waar hij momenteel niet genoeg ruimte heeft om veel diepvries voer te verhandelen.

Hij heeft momenteel wel prachtige import uit azie, wat grotere vissen maar voor een relatief erg lage prijs dus laat mijn bericht je er niet van weerhouden om eens bij hem te gaan kijken in Nootdorp ?

Overigens heb ik zelf ook niet veel ruimte in de vriezer dus zoveel als 8 plakken bestellen is geen optie ;-)
 
Ah zo dat wist ik niet. Ja ik ben er vorig jaar eens geweest voor vissen, mooi zeker. Maar uiteindelijk toch voor Discus Texel gekozen. De man heeft een mega kennis en
een prachtige proffesionele zaak/kwekerij. Webshop voor discusvoer met ruime keuze, die wel eens wisselt met wat hij op voorraad heeft. En toen mooie blauwkop heckels die ik graag wilde...
 
Als je in de omgeving woont, ik krijg net een mailtje van Kaaiman in Bergschenhoek (dicht bij Rotterdam) dat ze in principe het hele assortiment diepvriesvoer van www.jarathana.nl leveren, als niet op voorraad dan op bestelling, dus daar kan ik de "discus life" knoflook en andere platen halen, ook als het er maar 1 per keer is.
 
Opmerkelijke conclusie: Ik zal toch Stendker blijven kopen speciaal voor mijn grootste en mooiste koppel, die zitten nu apart in mijn kweektank en laten na een paar weken zonder beefheart merken dat ze het er niet mee eens zijn. Ze gingen slechter eten van mijn zelfgemaakte mix (artemia, mysis, mosselen, kril en de discus life sefood mix) dus ik denk laat ik het nog eens proberen en de beefheart die ik ze geef wordt echt onmiddelijk opgevroten !

Naarmate je meer koppels even apart zet om te kijken of ze kweekrijp zijn leer je ze individueel beter kennen, inclusief hun eetgedrag. De conclusie is dat al die tijd de beefheart die ik ze voerde vooral werd opgegeten door het jumbo koppel dat in de grote tank de baas was, en door de Corydora's en cardinaal tetra's.

De andere discussen daarentegen hebben liever mijn eigen mix, dus ook dat is een aanwinst !

Ik begin wel te begrijpen dat kwekers beefheart blijven gebruiken, het verschil in grootte tussen mijn 'beefheart' koppel en de rest is echt opmerkelijk ;-)
 

Terug
Bovenaan