Strepen, kleuren en communicatie…


Giebeltje

Well-known member
Lid geworden
30 juni 2019
Berichten
2,823
Locatie
Hakketakkebos
In topics over Discussen kun je lezen dat deze vissen communiceren d.m.v. strepen. Is dat bij Maanvissen ook zo? En hoe zit het met andere kleurpatronen? Zijn er bij kweekvormen van vissen verschillen te merken in acceptatie van afwijkende kleuren, bijvoorbeeld bij Discussen die helemaal blauw zijn, of witte en marmer-Maanvissen? Ik had een donkere mannelijke Sluierstaart die het regelmatig aan de stok had met mijn territoriale Ancistrus van dezelfde kleur. Van Stekelbaarzen is bekend dat ze sterk op rood reageren; ik kwam een verhaal tegen over een mannelijke Stekelbaars die zeer agressief werd als de rode bestelwagen van de postbode voor de deur stond. Wat zijn jullie ervaringen?
 
Ik ben heel benieuwd naar bijvoorbeeld de gedachten van @rjoemman @sschot,
@oostijnoo en andere Discushouders over de communicatie dmv strepen, en natuurlijk wil ik weten van @Jos Hut, @jessicapilon en andere Maanvishouders of deze vissen ook communiceren via strepen. Dit naar aanleiding van de threads over de Maanvissen van @Barwaz en de verhuizing van de witte maanvis naar de bak met de witte Goudvis Fishie, met wie hij het prima lijkt te kunnen vinden. Verder ben ik benieuwd of andere Cichliden ook communiceren via strepen of kleuren. De Stekelbaars is een baarsachtige en Cichliden zijn verwant, vandaar. @Gino88 , @tuinkabouter , @Patrix en anderen met Cichliden of Baarsachtigen (Dario’s?), hebben jullie ideeen hierover?
 
Ik heb Heterandria formosa (nu nog 2 mannetjes) en wat ik zag bij de mannetjes was dat ze van kleur konden veranderen. Ze hebben een zwarte streep op hun zijde, maar die kan helemaal verdwijnen als ze ruzie hebben onderling, en als de mannetjes op de versiertoer zijn verdwijnt die streep en worden ze egaal lichtgeel. Alsof ze bij de vrouwtjes niet op willen vallen en dan haar stiekem snel bevruchten. Na de bevruchting kwam de streep weer terug.
 
Het klopt inderdaad dat m'n platinum maan toen hij de bak in kwam gelijk naar m'n witte goudvis trok. Achtervolgen, bij in de buurt blijven, meezwemmen, etc. Qua lichaamsbouw heeft hij meer gemeen met de twee sluiers die er ook zitten. Nog steeds trekt hij meer naar m'n goudvis dan de anderen (die oranje zijn).
Heel lang verhaal heel kort: de maan zit bij de goudjes omdat hij met zijn soortgenoten overhoop ligt. Sinds dat hij hierbij zwemt is hij van een boze bullebak veranderd in een vis die qua karakter nu ook past bij z'n engelachtige voorkomen.

Interessant detail: goudvis is blind, dus kan niet op uiterlijk selecteren.
Ander interessant detail (en is wat @Giebeltje scherp opmerkte toen ik er over schreef): Maanvis lag overhoop met andere maanvissen (met andere tekening) waardoor de vraag ontstond; kan het zo zijn dat een platinum maan en een wildkleur maan een communicatieprobleem kunnen hebben, omdat de een kan communiceren via zijn strepen, maar de ander niet?
 
Bij mijn Groene Wildvang Discus is heel goed te zien dat ze communiceren met hun strepen.
De hoogste in rang doet zijn strepen steeds uit. Diegene die de hoogste in rang probeert aan te vallen doet ook zijn strepen steeds uit.
Van de 17 discus in mijn bak zijn er altijd 2 of drie met de strepen regelmatig uit, een seconde later kunnen ze zo weer aan staan.
 
Verder ben ik benieuwd of andere Cichliden ook communiceren via strepen of kleuren. De Stekelbaars is een baarsachtige en Cichliden zijn verwant, vandaar. @Gino88 , @tuinkabouter , @Patrix en anderen met Cichliden of Baarsachtigen (Dario’s?), hebben jullie ideeen hierover?
Niet zo heel veel ervaring mee. ^^ Ik zie het wel bij mijn Geophagus brasiliensis. Hij heeft zijn standaardkleuren, dat is effen gekleurd met links en rechts een zwarte vlek op zijn zij. Hij kan dit veranderen als hij schrikt, enthousiast is over eten o.i.d., of als hij dominantie wil tonen. Dan kan hij de twee zwarte vlekken in korte tijd "uitzetten", en zijn effen kleur veranderen in een contrast van lichte en donkere banden. Zag het laatst nog toen ik probeerde die zwarte goudvis bij hem te zetten (yep... ik wist van tevoren eigenlijk ook wel beter, maar toch even getest). Meteen de agressieve houding aannemen met bijbehorend kleurenpalet... oftewel: wat kom jij hier doen!!
 
Ow de Geophagus.
Die van mij hadden strepen aan staan wanneer ze een nest hadden. Verder stonden die uit.
 
Nou je het zegt: mijn Pterygoplichthys pardalis Teuntje werd destijds door een paar oude mensen in een grote emmer met het deksel van een braadpan erop bij mij afgeleverd. Toen het deksel eraf ging, kon je goed zien waarom het dier ‘pardalis’ heette: een zwart Luipaardpatroon op een lichtere ondergrond. Als ze gestrest was of niet helemaal lekker, zag je deze tekening. Lag ze helemaal senang te chillen in haar hol, dan was ze bijna egaal donkergrijs. Ook Bessie-Tha-Bitch verandert soms van kleur, als ze haar territorium verdedigt zie je ook een lichtere tekening.
 
Ja precies, ik zie hetzelfde bij mijn ancistrus nu ik erover nadenk. :) Die is eigenlijk zwart maar laat met enige regelmaat (vooral als hij weer eens van me schrikt..?) een gedeelte vervagen naar grijs. Het is uiterlijk dan bijna alsof ie een ziekte onder de leden heeft, dat schimmelachtige...
 
Nou je het zegt: mijn Pterygoplichthys pardalis Teuntje werd destijds door een paar oude mensen in een grote emmer met het deksel van een braadpan erop bij mij afgeleverd. Toen het deksel eraf ging, kon je goed zien waarom het dier ‘pardalis’ heette: een zwart Luipaardpatroon op een lichtere ondergrond. Als ze gestrest was of niet helemaal lekker, zag je deze tekening. Lag ze helemaal senang te chillen in haar hol, dan was ze bijna egaal donkergrijs. Ook Bessie-Tha-Bitch verandert soms van kleur, als ze haar territorium verdedigt zie je ook een lichtere tekening.
Maar dat is stress en heeft m.i weinig te maken met communiceren naar andere soorten
 
Ben ik met je eens, maar bij de Discussen zie je ook stress-strepen. Ik heb maar even 2 Ancistrussen gehad, weet niet of die onderling ook met kleur communiceren.
 
Is wel grappig om te zien dat niet iedere cichlide op dezelfde manier communiceert met de strepen en kleuren etc.
Mijn redbacks hebben bijvoorbeeld bijna altijd strepen, de grijstint van de strepen verschilt wel van vis tot vis (ik denk dominantie?).
Maar zodra ze gevoerd worden hebben ze allemaal gitzwarte strepen en zodra er stress is trekken de strepen volledig weg.
De geophagussen die ik had waren dan weer altijd volop in kleur, mooi diep rood met de blauwe glinstering, echter zodra ze een nestje hadden of gingen slapen kwamen pas de grijze banden tevoorschijn en leek het rood met blauw af te zwakken.
De eliotties die ik nu heb zijn dan weer ietsje anders, die paraderen de hele dag door met alle kleuren die ze hebben, pas als ze een nestje hebben kan je de grijze banden waarnemen.
Maar dan blijft de kleurenpracht wel goed zichtbaar.
En bij stress lijkt het erop dat bijna alles weg trekt op de stip op de rugvin na, alles wat je dan ziet is een heel flets visje wat je haast nog zou kunnen verwarren met je zandbodem
 
Mijn redbacks hebben bijvoorbeeld bijna altijd strepen, de grijstint van de strepen verschilt wel van vis tot vis (ik denk dominantie?).
Dat is ook mijn ervaring maar echt weg zijn de strepen bij mijn Redbacks nooit. Wat me wel opvalt is dat de rode rug de ene keer meer "rood" kleurt dan de andere keer en vooral in het begin van de avond is dat mooier rood gekleurd.
 
Dat is ook mijn ervaring maar echt weg zijn de strepen bij mijn Redbacks nooit. Wat me wel opvalt is dat de rode rug de ene keer meer "rood" kleurt dan de andere keer en vooral in het begin van de avond is dat mooier rood gekleurd.
Dan heb jij nog nooit een neefje met nichtje gehad die het een goed idee leken het aquarium als drumstel te gebruiken….
 
ter illustratie
Met jongen in schutkleur
82E1C3F5-FC86-4154-A29F-3E168FB65548.jpeg

“Normaal”
0CD9C5EB-C5D1-4CFE-9CA7-521FF70E9DC8.jpeg
 

Terug
Bovenaan