Stress na verbouwing buren


vinnig

Well-known member
Lid geworden
14 mei 2022
Berichten
254
Leeftijd
39
Niet echt een ziekte maar wel een kwaal..
Onze bovenbuurman heeft verbouwd(tegels eruit gehaald met een soort drilboor). En dat was dusdanig luid dat we niet een in ons huis konden zijn :eek: over de grens van oorveilige decibel heen zelfs!
Nu een maand later zitten onze vijfstrepen barbeeltjes nog steeds bleek in n hoek achter de planten.
Savonds en met het eten geven komen ze wel tevoorschijn, savonds half half en met het eten geven zichtbaar angstig.
Terwijl ze normaal gesproken altijd rustig voor in zwemmen en goed van kleur zijn.

Is er iets wat ik kan doen om ze uit de stress te halen, en Hoe lang kunnen vissen in n stress mode blijven zitten?
 
Eigenlijk heeft de bouwwerkzaamheid de vissen verknoeit.
Kunnen we zelf niets aandoen.
Helaas trieste constatering, sorry.
Neem maar nieuwe vissen die niet halfkapotgestresst zijn
 
Lol, dat slaat nergens op Edwin:ROFLMAO:

Ik zou het vooral de tijd geven. Wat je kunt proberen is de inrichting van de bak aan te passen. Dit kan het gevoel geven dat ze zich in een andere omgeving bevinden, al geeft ook het verbouwen natuurlijk weer stress dus maak het niet te gek.
 
Misschien is het geen gek idee om in deze situatie voogle van Easy life te gebruiken. Ik heb er zelf niet echt ervaring ermee, maar er zijn mensen die er bij zweren, en het zou stresshormoon moeten remmen en weerstand verhogend werken.
Verder kun je proberen ze wat te stimuleren door lekkere dingen te geven: een mossel, diepvriesbeestjes, groentes. Als ze bezig zijn met eten, hebben ze geen tijd om zich bang te voelen.
 
Misschien wat drijvers toevoegen (al heb je deze nog niet natuurlijk 😉). Maar vooral tijd helaas.
 
Tijd, puur gewoon tijd.
ik heb hier zware stresskippen die na een verhuizing gewoon niet tevoorschijn komen.
Na een paar weken komen ze voorzichtig weer kijken, nog een paar weken verder en ze springen bijna de bak uit als er gevoerd wordt.

Dat zeggende: ik heb nog niet eerder meegemaakt dat geluid/trillingen voor stress zorgt bij vissen.
Heb hier ook vissen naast een boom-boom box gehad maar ze reageerden er totaal niet op.
 
Lol, dat slaat nergens op Edwin:ROFLMAO:

Ik zou het vooral de tijd geven. Wat je kunt proberen is de inrichting van de bak aan te passen. Dit kan het gevoel geven dat ze zich in een andere omgeving bevinden, al geeft ook het verbouwen natuurlijk weer stress dus maak het niet te gek.
Ja je moet je vissen wel voorbereiden voor weer een volgende verbouwing, want anders moeten wij met het scapen ff voorrang geven aan de bouwers.
Sla gi.
 
Niet echt een ziekte maar wel een kwaal..
Onze bovenbuurman heeft verbouwd(tegels eruit gehaald met een soort drilboor). En dat was dusdanig luid dat we niet een in ons huis konden zijn :eek: over de grens van oorveilige decibel heen zelfs!
Nu een maand later zitten onze vijfstrepen barbeeltjes nog steeds bleek in n hoek achter de planten.
Savonds en met het eten geven komen ze wel tevoorschijn, savonds half half en met het eten geven zichtbaar angstig.
Terwijl ze normaal gesproken altijd rustig voor in zwemmen en goed van kleur zijn.

Is er iets wat ik kan doen om ze uit de stress te halen, en Hoe lang kunnen vissen in n stress mode blijven zitten?
Je zou wat voogle kunnen geven.

 
Neem je dan je vissen daar mee naartoe?
Nee mijn vissen gaven aan dat het vertrouwen in de wetgevende macht tot een nulpunt gedaald was, dus ik heb links achterin het aquarium een buurthuis gerealiseerd. En in ruil daarvoor participeren zij meer in het onderhoud en het continueren van de leefbaarheid.
 
Ik weet niet of dat hier helpt. De cichliden van mijn zoon waren heel erg schuw. Zaten voornamelijk in hun grotten. Nu we er een paar guppen bij hebben gedaan, zijn ze veel vrijer en minder schuw. Dat schijnen signaalvissen te heten. Vissen die happy en zonder vrees zwemmen, geven andere vissen de zekerheid dat er geen bedreiging is en dat ook zij vrij kunnen zwemmen.
 
  • Leuk
Waarderingen: TLS
Ik weet niet of dat hier helpt. De cichliden van mijn zoon waren heel erg schuw. Zaten voornamelijk in hun grotten. Nu we er een paar guppen bij hebben gedaan, zijn ze veel vrijer en minder schuw. Dat schijnen signaalvissen te heten. Vissen die happy en zonder vrees zwemmen, geven andere vissen de zekerheid dat er geen bedreiging is en dat ook zij vrij kunnen zwemmen.

Engelse term daarvoor = dither fish, kan je wellicht wat meer info op vinden als je google'ed.
die heb ik hier ook in gebruik voor enkele cichliden, kan inderdaad zeker werken!

Maar als de vissen van de TS hiervoor geen probleem hadden zou ik het daar niet in zoeken maar voornamelijk in het even "de tijd" geven.
 
Ik ga een buurthuis realiseren met een zwemmend buffet van mosselen, daphnias en andere etenswaardigheden! en ze de tijd geven dan maar.
Ik heb ze al wel verteld dat over een maand of wat de andere buren waarsch. ook gaan verbouwen. Ze eisten transport en overnachting in een 5 zeesterren hotel.... 😮
 

Terug
Bovenaan