Strijdverslag tegen de ijselijke baardalgen


Inderdaad, zeker mijn betoog over de koehandel in elektronen is erg langdradig. Ook ben ik volledig mee eens dat voor vele dit chemische verhaal een ver-van-mijn-bed-betoog is. Zo las ik dit REDOX-artikel van American Aquarium Products (AAP) ook voor de eerste keer, als iets langdradig. Daarom probeerde ik het hier eenvoudiger uit te leggen hoe een appel verrot op moleculair niveau, of hoe een mooie steak vies-bruin wordt, of hoe een composthoop werkt. Allemaal gelijk de mulm in ons aquarium, ook daar vindt 'gewoon' ontbinding plaats.

Kennelijk ben ik toch te moeilijk, want dit zou een goeie samenvatting zijn: Door de eigenschappen van atomen, worden er verschillende groepjes atomen gemaakt, deze worden ookwel moleculen genoemd. De pH meet dan de watermoleculen, de Geleidbaarheid meet dan hoeveel andere moleculen er in het water zitten, de ORP meet de som van negatief geladen en positief geladen moleculen en de rH meet dan de som van negatief geladen en positief geladen H atomen. Die samen weer aangeven hoeveel ontbinding er plaats vind: Bij <20rH = te weinig, 20-28 rh = gewenst >28rH te veel. En het lichtprofiel heeft daar inderdaad een werking op…

Op zich zorgt dat niet voor een (rood)algen-plaag, ook niet het type licht dat er wordt gebruikt. Maar deze twee samen (ontbinding én een verkeerd lichtprofiel) zorgt wel voor een meer H+ atomen dan H- atomen bij de moleculen in ons water (dus niet de H atomen in de watermoleculen). Met als gevolg dat de complexe planten meer moeite hebben om voedsel op te nemen, terwijl de (rood)algen dan wellig kunnen tieren.

Terug over de rH: Een goeie oplossing tegen een ongewenste rH is gewoon een goeie waterwissel – bij voorkeur met geremineraliseerde RO-water, omdat dan de gewenste mineralen (Alkalie en aard-alkalie metalen > K, Ca, Mg, etc.) tot geen ongewenste moleculen hebben gevormd met andere atomen. Deze mineralen kunnen dan de H atomen ondersteunen. Dus een goeie waterwissel, maar ook een zak met Calciet, koraalgrind, etc.


Daar hoorde ik ook bij, maar wij hebben het allemaal dus wel al ‘gezien’, namelijk bij ontbinding. Maar dat verrotting zo moeilijk in elkaar zat…


Tja, dat is inderdaad Limnelogie. Daar ben ik al mee bezig om in te lezen, al heb ik wél een voorliefde voor echte waterplanten… Dat ga ik hopelijk wel op een eenvoudige manier delen.


Volledig mee eens, het chemische proces hiervan heb ik hierboven beschreven, al dan wel met de focus op de algen.


Bedankt om het licht als elektrisch-magnetische straling opnieuw, maar eenvoudiger uit te leggen. Het klopt inderdaad dat bij koel licht geen verbranding optreedt, omdat daar inderdaad geen infra-rood meer in zit. Zowel te veel infrarood, als te veel ultraviolet is gewoon schadelijk voor de planten. Gelijk een te weinig van elk/beide.

Vandaar dat 6500K wordt aangeraden door AAP:

-----

Bedankt om ook de eletrisch-magnetische werking van het licht eenvoudiger dan ik uit te leggen. Net als het verhaal rondom de mineralen. Maar dan van baardalgen, roodalgen en CO2, daar kan ik echt niet mee in zee. Zo heb ik zelf enkel en alleen Vallisneria's en Anubiassen in mijn aquarium die gerust C kunnen halen uit de Kh. Tevens groeide er baardalgen op mijn CO2-spullen, net als op de uitstroom van mijn filter. Dit bracht mij uit eindelijk in de chemische wereld van koehandel in elektronen...


Gelijk ieder van ons, denk ik zo. Zowel jij, als ik kijken graag naar ons aquarium en doen wat nodig is. Een klein verschil is, dat ik graag wil begrijpen waarom X werkt, zoals X werkt en graag ook nog eens op moleculair niveau. Niet om beter te zijn, maar om elkander te helpen in elkaars (aquarium-)problemen. Vandaar ook mijn handtekening:
Je schat je verhalen in als te moeilijk voor ons. Of dit waar is waag ik te betwijfelen. Hier zijn er velen die van wanten weten op dit gebied! Maar of het zinvol is om je problemen op deze manier te benaderen acht ik evenmin kansrijk.
Je verhaal in het kort: Je zegt last te hebben van roodalgen. Baardalg en Penseelalg behoren allen tot de familie der roodalgen. De bestrijden is ook gelijk. CO2 tekorten veroorzaken de groei van dit soort alg.
M.a.w. te weinig, een onstabiel CO2 óf een slechte waterdistributie, daar moet je de oorzaken zoeken. Behalve veel, nutteloos, uitzoek werk bespaard het je ook veel ellende wanneer je deze strategie volgt. Maar het is, uiteraard, aan je zelf of je dit wilt.
 
Laatst bewerkt:
Nou ik ben blij dat een computer niet alles kan regelen en doen voor ons want dan was het een saaie hobby ;)

De mens moet in een kunstmatige gesloten biotoop altijd ingrijpen om het draaiend te houden, dus bij Aquariums zal de techniek niet bar veel meer gaan veranderen dan door ontwikkelen van de hulmiddelen.
Bacterie blijft een bacterie in een filter die veranderen niet maar enkel de filter techniek kan verbetert worden door betere biomedia, maar andere soorten filters die high-tech zijn moah... nee het concept (canister) potfilter zal niet veel meer gaan veranderen dan wat extra electronika om de pomp te regelen of te programmeren voor dag en nacht flow... die zijn er trouwens al weer een poosje.

Techniek van led verlichting zal komende jaren nog wel verbeterd worden totdat led is weer is achterhaald door een andere type led die nog zuiniger is en meer licht opbrengt.
Ook verwarming technieken is er bar weinig veranderd de laatste 30jaar zou ook niet echt weten waarom het nog beter zou moeten, er zijn al units die computer gestuurd de temperatuur regelen in het aquarium ..niks nieuws dus.,

Nee ik zie de komende 20jaar niet veel verandering dan enkel Led verlichting dat sterk verbetert wordt en mogelijk na 10jaar weer een ander type led is uitgevonden met meer lumen en minder energie verbruik..dus kunnen we weer opnieuw beginnen boven het aquarium.
We hebben de Q-led we hebben O-led en wat varianten... komen er nog wel meer bij.
Verder verwacht ik geen grote veranderingen op- techniek in de Aquarium wereld .. en volledige computer gestuurde aquariums zijn nog een heel eind weg in de huiskamer.. tenzij de houder zelf gaat knutselen met meet en regel techniek.
 
De mens moet in een kunstmatige gesloten biotoop altijd ingrijpen om het draaiend te houden, dus bij Aquariums zal de techniek niet bar veel meer gaan veranderen dan door ontwikkelen van de hulmiddelen.
Bacterie blijft een bacterie in een filter die veranderen niet maar enkel de filter techniek kan verbetert worden door betere biomedia, maar andere soorten filters die high-tech zijn moah... nee het concept (canister) potfilter zal niet veel meer gaan veranderen dan wat extra electronika om de pomp te regelen of te programmeren voor dag en nacht flow... die zijn er trouwens al weer een poosje.

Techniek van led verlichting zal komende jaren nog wel verbeterd worden totdat led is weer is achterhaald door een andere type led die nog zuiniger is en meer licht opbrengt.
Ook verwarming technieken is er bar weinig veranderd de laatste 30jaar zou ook niet echt weten waarom het nog beter zou moeten, er zijn al units die computer gestuurd de temperatuur regelen in het aquarium ..niks nieuws dus.,

Nee ik zie de komende 20jaar niet veel verandering dan enkel Led verlichting dat sterk verbetert wordt en mogelijk na 10jaar weer een ander type led is uitgevonden met meer lumen en minder energie verbruik..dus kunnen we weer opnieuw beginnen boven het aquarium.
We hebben de Q-led we hebben O-led en wat varianten... komen er nog wel meer bij.
Verder verwacht ik geen grote veranderingen op- techniek in de Aquarium wereld .. en volledige computer gestuurde aquariums zijn nog een heel eind weg in de huiskamer.. tenzij de houder zelf gaat knutselen met meet en regel techniek.

Als aanvulling: een Qled is eigenlijk geen led. Dit begrip komt uit de TV wereld. Samsung werkt hiermee. Qled wil eigenlijk zeggen dat er gebruik is gemaakt van quantum dot technologie. Nano kristallen eigenlijk. Dat is een filterlaag die men op het TV scherm heeft aangebracht. De aangebrachte kristallen zorgen voor de kleuren wanneer ze vanachter het scherm worden aangelicht door leds.
Nu zijn Oleds eigenlijk ook geen nieuwe soort leds. Eigenlijk zijn er gewoon, kort door de bocht, RGB leds. Iedere pixel in een Olded TV geeft zelf licht af in de gewenste kleur. Dit soort TV's worden dus niet vanachter het scherm belicht maar geeft iedere pixel zelf licht, dit in tegenstelling bij de Qled technologie. Geen nieuwe led soorten dus...
 
Als aanvulling: een Qled is eigenlijk geen led. Dit begrip komt uit de TV wereld. Samsung werkt hiermee. Qled wil eigenlijk zeggen dat er gebruik is gemaakt van quantum dot technologie. Nano kristallen eigenlijk. Dat is een filterlaag die men op het TV scherm heeft aangebracht. De aangebrachte kristallen zorgen voor de kleuren wanneer ze vanachter het scherm worden aangelicht door leds.
Nu zijn Oleds eigenlijk ook geen nieuwe soort leds. Eigenlijk zijn er gewoon, kort door de bocht, RGB leds. Iedere pixel in een Olded TV geeft zelf licht af in de gewenste kleur. Dit soort TV's worden dus niet vanachter het scherm belicht maar geeft iedere pixel zelf licht, dit in tegenstelling bij de Qled technologie. Geen nieuwe led soorten dus...

Je heb gelijk... gaf het ook alleen maar aan als een voorbeeld... maar Q-led niet bruikbaar dus om 150lumen uit te halen, denk dat ze nog wel de komende 10jaar met weer iets nieuws komen op led gebied..
 
Ik denk dat we als we 10 jaar verder zijn weer zullen zeggen vroeger hadden we.....................:deal:. Op het gebied van de techniek zal het vast niet stil komen te staan.
 
Led zal nog erg moeten uitgroeien voordat we over standarisering kunnen gaan praten en iedere leverancier de juiste parameters op zijn verpakking gaat gebruiken.
 

Terug
Bovenaan