Stroming en volgorde vulling jbl 1501


C

Chewie

Guest
Ik krijg als het goed is volgende week een 2e jbl 1501 filter binnen.
Ik heb nu een 1501 en een 701 en die 701 wordt vervangen.

41BNsJHSiHeYINM7RfpUciGy-gYUn_LZ.png


Nu was mijn idee om in beide hoeken een afzuigkorf te hangen en over de lengte de spray bars te doen.

-De belangrijkste vraag ontstaat er tussen die 2 spray lengte dan geen dode zone, waar stromingen elkaar tegen werken?

-Is het verstandig de slangen kruislings te laten lopen? Spraybar rechts en zijn afzuiging links? Denk zelf dat het weinig uit maakt, tot het moment er een pomp uitvalt, omdat je dan niet blijft zitten met afzuig en aanvoer aan dezelfde kant. Voor het gemak van aansluiten is het makkelijkste de ene pomp links en de andere rechts.

- Gaan de sprays bars niet teveel stroming geven voor de maan vissen?

-Dan een vraag mbt de indeling van de JBL. Ik heb nu altijd de jbl standaard indeling gebruikt.
41BNsJHSiHeYINM7RfpUciGy-gYUn_LZ.jpeg


Volgens het standaard plan(van boven naar beneden) 1 mand met grof filter materiaal, 1 mand iets fijne spons, 1 mand micromec en 1 mand keramische pijpjes. Ik wilde in het centrum van de bovenste mand nu ook filterwatten gaan gebruiken. Hierdoor ben ik op inet wat verder gaan lezen en lees nu ook over andere volgordes.
Namelijk.
1ste mand zijkant grove spons, (1ste filtering van viezigheid) centrum biologisch? filterwatten
4e mand (onderste) blauw standaard spons met topping filter watten. (dat is alle troep gefilterd)
3e +2 mand gebruik voor biologische filtering


De logica van de laatste optie is gefilterd water door je biologische media te laten lopen, zodat het niet dichtslipt met prut. Maar wat zal ik dan doen met het centrum van mand 1? Meer biologisch of nog een laatste mechanische filtering? (spons/ watten)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb de 901 en heb in de bovenste mand onder de spons in het midden een laagje filterwatten gedaan. Ik mis hoeveel liter je bak is dacht ik:)
 
ah ja een 1.50x0.6x0.6 mtr dus 540litr excl inrichting
 
Kruislinks is beter. Krijg je betere menging. Vooral, als je aan 1 kant CO2 toevoegd.
 
Ik had filterwatten onder de grove spons liggen in het bovenste vak.
Wisselde deze eens per 2 weken
 
Ik had filterwatten onder de grove spons liggen in het bovenste vak.
Wisselde deze eens per 2 weken

Dat is dus ook wat ik bedoelde met mn eerdere post. Maar dan allen in het middelste deel. Op 540 liter heb je nu straks zo n filtercap van 3000 liter dus dat lijkt me ruim voldoende.
 

Terug
Bovenaan