Wat is er nieuw

stroming Ferplast Cayman Scenic 110

• Onderwerp starter Onderwerp starter timney
  • Startdatum Startdatum
T

timney

Guest
Hallo,

wij willen de stroming verbeteren in ons aquarium van bruto 300L.
De stroming is nu niet optimaal. We hebben veel planten, stenen en hout.
We hebben nu een Eheim 2073 filter. Met de invoer en de uitvoer aan de rechterzijde. En links achter onderin een aquaflow 200 zonder filter en spraybar, alleen voor het verbeteren van de stroming.

Wat zal het beste resultaat geven?
Een 2e Eheim 2073 toevoegen en de stroming van de zijkanten naar het midden of vanaf de achterwand naar voren?

Of een stromingpomp van bijvoorbeeld SunSun? En welke dan?

Graag advies

Heb je ook flink wat bewoners? want dan zou ik voor een extra filter kijken ipv enkel extra rondstroming.
Zelf heb ik de boel zo dat de stroming vanaf een zijkant naar de andere zijkant langs het oppervlak stroomt en dan weer onderlangs ombuigt en terug gaat naar de zijkant waar de stroming begonnen is en ook de inlaat hangt.

De volgende bewoners zitten in het aquarium:

latijnse naam nederlandse naam aantal
Bunocephalus�coracoideus braadpan meerval 1
Pterophyllum scalare Koi maanvis koi 2
Paracheirodon axelrodi kardinaal tetra 11
Platydoras�costatus gestreepte doornmeerval 1
Corydoras paleatus corydoras 10
Anatome Helena slak etende slak 4
Hymenochirus boettgeri dwerg klauw kikker 2
Carnegiella strigata marmer bijlzalm 6
Gastromyzon punctulatus steenkuiper 1
Rineloricaria L010A rode hexen meerval 1
Atyopsis moluccensis waaierhand garnaal 2
Megalamphodus sweglesi rode fantoomzalm 10

Wij hebben zoals genoemd de spraybar en aanvoer aan de rechter zijkant.
Het filter wordt nu om de 3 weken schoon gemaakt.
Elke week een waterwissel van gemiddeld 30%.
En wij gebruiken Festal plantenvoeding.
Daarnaast een CO2 systeem, JBL ProFlora CO2 pH Control.

Denk dat een extra filter wel op z'n plek is.

Ik zou ook een tweede filter nemen. Om de 3 weken schoonmaken is wel heel veel, waarom doe je dit? Normaal gesproken is het enkel nodig het filter schoon te maken wanneer te stroming te min is.

Ik heb een tijd 1x per 4 weken het filter schoon gemaakt. Maar elke keer merkte ik dat dit eigenlijk te laat was. Het filter werkte minder krachtig. En het filter was elke keer zeer vies.
Nu doe ik dit elke 3e week. Nu blijft de watercirculatie hetzelfde. De witte filterwatten zijn nu niet "zwart" zoals om de 4 weken, maar toch behoorlijk, hoe zal ik het noemen: niet zwart, maar grijs.

En wat voor capaciteit zou z'n filter moeten hebben? Ook een 2073 of raden jullie nog iets anders aan?

Ik heb noodgedwongen een eheim 2213 moeten aanschaffen omdat mijn eheim 2073 plotseling kuren kreeg en niet meer inzetbaar was. Is inmiddels een onderdeel besteld.

Ik wil beide filters gebruiken en mijn vraag is als volgt:
zal ik de beide instroom(aanzuig) op de zelfde plek (rechts onderin) doen en aan de rechter-bovenkant de uitstroom van de 2073 en linksonder de uitstroom van de 2213?

Is dit een goede oplossing voor de stroming?

Niemand een reactie?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan