Stroming middels convectie?


Mafkees

Well-known member
Lid geworden
3 maart 2018
Berichten
928
Hoi allen, ik vroeg mij af of het mogelijk is om stroming te creëren in een aquarium door middel van verwarming. Ik overweeg om deze verwarming onder de bodem te plaatsen (kiezels) in een nano aquarium. Ik besef dat het héél weinig stroming zal zijn, maar zou er wel enige stroming ontstaan door de convectie?

En zou het dan mogelijk zijn de verwarming te omringen door bio ringen zodat een filter overbodig wordt voor de filtratie en verspreiding van voedingsstoffen? Het wordt een plant only nano bakje!
 
Volgens mij is dit te verwaarlozen wat het aan stroming zal opleveren en qua filtering zal je bodem zelf meer dan dan de speciale bio ringen denk ik.
 
Volgens mij is dit te verwaarlozen wat het aan stroming zal opleveren en qua filtering zal je bodem zelf meer dan dan de speciale bio ringen denk ik.
Ik zoek geen zichtbare of tastbare stroming. Alleen dat voedingsstoffen en zuurstof en CO2 evenredig worden verdeeld.

De bio ringen zouden gewoon uit mijn ingedraaide filter komen om het geheel wat bestendigheid te geven.
 
Poogt en gij zult ondervinden. :D En zo moog'lijk ons het resultaat mededelen.

Hmmm ik vraag het me af. En ik hoop voor je dat de betreffende verwarming het kan hebben om de warmte niet goed kwijt te kunnen. Weet niet hoe die kunststof gevallen het doen wat dat betreft.
 
Dan krijg je een opsteigende lichte stroming door de verwarming die soms juist genoeg kan zijn.
 
Poogt en gij zult ondervinden. :D En zo moog'lijk ons het resultaat mededelen.

Hmmm ik vraag het me af. En ik hoop voor je dat de betreffende verwarming het kan hebben om de warmte niet goed kwijt te kunnen. Weet niet hoe die kunststof gevallen het doen wat dat betreft.
Een verwarming van 6W kan zichzelf niet iververhitten, zou je haast denken 🙄

Ik kies bewust zo’n laag wattage omdat hij er dan langer over doet en ik hoop daarmee dat de convectie wat meer continu plaatsvindt.

ik vind dit plan spannend omdat ik het element onder de bodem zou inbouwen, dus als het niets wordt dan kan alles weer uit elkaar. Toch maar een Filtosmart 100 halen wellicht.
 
De kunst van bodemverwarming is te zorgen dat deze 24 uur aan kan blijven staan, zonder dat de bak te warm wordt.

Als je dat voor elkaar krijgt en icm het juiste substraat. Dan krijg je een hele lichte (niet waarneembare) circulatie door de bodem.
In theorie zou die stroming dan ook voor een circulatie in het aquarium zorgen.
Echter een vis die langs zwemt, geeft al meer turbulentie in water.

Daarnaast heb je nog een omgekeerde convectie aan het oppervlak, als de verlichting brand.
Dit zorgt dat het warme opgestegen water vanuit de bodem (let op zeer overdreven uitvergroot) door de lampen verder opwarmt.
Daardoor zakt dit water niet terug naar de bodem, dus stopt de circulatie.
Als het licht niet brand, zou dit water in theorie afkoelen aan het oppervlak (door verdamping) en weer naar beneden zakken.
En dan begint de circulatie weer opnieuw door de bodemverwarming.

Maar goed, dit is puur theoretisch. In het echt, zal dit niet afdoende zijn in het aquarium. En zich alleen richten in de bodem zelf.
 
Ik zoek geen zichtbare of tastbare stroming. Alleen dat voedingsstoffen en zuurstof en CO2 evenredig worden verdeeld.

De bio ringen zouden gewoon uit mijn ingedraaide filter komen om het geheel wat bestendigheid te geven.
Warm water is lichter als koud water en stijgt dus op, dus je gedachten gang is niet zo raar. Wanneer je dus dieper gaat verwarmen zal ook dit water opstijgen naar de bovenlaag. Maar... zodra het water in je nano bakje in z'n totaliteit is verwarmt en er dus nauwelijks nog verschillen zijn in de waterlagen verdwijnt dit effect bijna helemaal.
 
Ik denk dat ik het ga oplossen door eerdergenoemde verwarming alsnog te verstoppen onder de bodem maar daarnaast een zeer compacte skimmer vul met spons en wat bioringen en inzet als filter. Ik wil zo min mogelijk techniek in de bak.
 
Alternatieve stroming in het water van een aquarium kan gecreëerd worden doormiddel van convectie, maar ook doormiddel van een bubbel lift. Zo nu en dan stijgen methaan en nitrogeen bubbels op uit de bodem dit veroorzaakt ook een stroming. Daarnaast creëeren bewoners van het aquarium stroming.

In principe heeft een aquarium zonder pomp voldoende stroming om de co2 te verdelen. Juist door het gebruik van de pomp kan je deadspots creeren. Er is wel minder co2 uitwisseling op het wateroppervlak zonder pomp. Maar er zijn ook genoeg aquarianen die er bij zweren, filterloos aquarium.
 
Alternatieve stroming in het water van een aquarium kan gecreëerd worden doormiddel van convectie, maar ook doormiddel van een bubbel lift. Zo nu en dan stijgen methaan en nitrogeen bubbels op uit de bodem dit veroorzaakt ook een stroming. Daarnaast creëeren bewoners van het aquarium stroming.

In principe heeft een aquarium zonder pomp voldoende stroming om de co2 te verdelen. Juist door het gebruik van de pomp kan je deadspots creeren. Er is wel minder co2 uitwisseling op het wateroppervlak zonder pomp. Maar er zijn ook genoeg aquarianen die er bij zweren, filterloos aquarium.
Oh dit vind ik interessant om te lezen. Ik heb een filterloos aquarium, maar wel een powerhead voor stroming omdat ik dacht dat dat nodig was voor een goede verdeling van nuttige stoffen en voorkomen van deadspots. Maar ik zat me juist vandaag af te vragen of ik ook zonder kan, mijn vissen hebben niet echt stroming nodig en het ding zit me eigenlijk overal een beetje in de weg...
 
Oh dit vind ik interessant om te lezen. Ik heb een filterloos aquarium, maar wel een powerhead voor stroming omdat ik dacht dat dat nodig was voor een goede verdeling van nuttige stoffen en voorkomen van deadspots. Maar ik zat me juist vandaag af te vragen of ik ook zonder kan, mijn vissen hebben niet echt stroming nodig en het ding zit me eigenlijk overal een beetje in de weg...
Het voordeel van een pomp is dat het de oppervlakte spanning kan verstoren waardoor er meer mening is in het water met de lucht. Een pomp is meestal aangesloten met een filter wat het water schoonhoud en dat is meestal wel onmisbaar in een aquarium. Je kan het proberen maar het is niet zonder risico. Je water blijft wel schoner met een mechanische stroming.

Kwa co2 zal het wel goed verdelen. Ik heb begrepen dat de meeste planten hun co2 wel vinden. of je moet echt heel veel co2 voor je planten willen gebruiken, hoe meer hoe belangrijker de stroming word omdat het ook weer snel uit het water verdwijnt.
 
Ik zou eerlijk gezegd geen heater onder de bodem brengen. Mocht deze defect raken, dan kun je de hele bak afbreken of (electrocutie.) Ik zou dan kiezen voor een bodemverwarming, met laag Volt kabels...
 
Het voordeel van een pomp is dat het de oppervlakte spanning kan verstoren waardoor er meer mening is in het water met de lucht. Een pomp is meestal aangesloten met een filter wat het water schoonhoud en dat is meestal wel onmisbaar in een aquarium. Je kan het proberen maar het is niet zonder risico. Je water blijft wel schoner met een mechanische stroming.

Kwa co2 zal het wel goed verdelen. Ik heb begrepen dat de meeste planten hun co2 wel vinden. of je moet echt heel veel co2 voor je planten willen gebruiken, hoe meer hoe belangrijker de stroming word omdat het ook weer snel uit het water verdwijnt.
Ik hou hem nog wel even 🙂
 

Terug
Bovenaan