Stroming pomp soorten


World Citizen

Well-known member
Lid geworden
16 mei 2018
Berichten
1,075
Leeftijd
39
Hey,

Ik heb al ontzettend veel manieren gezien om stroming in je bak te krijgen. Naast je filter wil je vaak graag wat extra stroming in je bak zetten, en men gebruikt daarvoor "stromingspompjes"

Nu zijn er die ontzettend veel en ik moet er eigenlijk een aantal hebben. Om te voorkomen dat ik iets niet ken of over het hoofd zie wilde ik een overzichtje maken van wat ik zelf gevonden heb, en hoop dat jullie dit aanvullen met andere vormen van stromingspompjes.

Het gaat me om de fysieke verschillen en niet de functies. Ik ben aan het kijken welke ik het beste weggewerkt kan krijgen en die ik bovenin de bak kan hangen zonder dat ze lucht gaan trekken

Mocht je nog andere modellen hebben dan hoor ik het graag.

Traditioneel recht..

upload_2018-7-11_11-56-38.png





Traditioneel Rond..
upload_2018-7-11_11-57-56.png




Traditioneel rond met beugel
upload_2018-7-11_11-58-51.png




Onbekend
upload_2018-7-11_11-59-26.png




Rechte buis met 2 horizontale blazers
upload_2018-7-11_12-0-14.png




Rechte buis met ronde propellers.
upload_2018-7-11_12-1-0.png





Traditioneel rond met elektronica buiten de bak.
upload_2018-7-11_12-1-28.png





(Nieuw) Ultra flat en grotere propellor
upload_2018-7-11_12-2-16.png





Gesloten met aanzuigbuis
upload_2018-7-11_12-2-54.png




Gesloten met draaibare kop
upload_2018-7-11_12-3-18.png
 
Ik zie zeker 1 model zonder korf, die korf zou ik er zelf wel op willen om te voorkomen dat ik een gemalen Ancistrus zou krijgen of zo.
 
Ik zie zeker 1 model zonder korf, die korf zou ik er zelf wel op willen om te voorkomen dat ik een gemalen Ancistrus zou krijgen of zo.

Die bescherming verzin ik wel iets op. Met bv muggengaas. Het grootste probleem wat ik heb is dat bij die ronde stromingspompjes van er een waterkolk aan de bovenkant ontstaat, en hij dus lucht gaat trekken. Ik kan ze dan wel dieper steken, maar dan vallen ze onder de lichtkap uit en dat is niet mooi.

Ik zoek dus alle mogelijke opties om iets helemaal bovenaan te hangen zonder dat het lucht aantrekt. Bijvoorbeeld die onderste 2 (gesloten varianten) zou dat kunnen. De onderste met dat rode accent is van Hydor en die heb ik hier 3 liggen. Die gaan echter na een paar maanden al ratelen en wil ik eigenlijk geen nieuwe.

Die daar net boven hebben ze ook van Fluval. Het voordeel is dat die niet snel lucht aanzuigen maar wel diep in het aquarium steken en op de aanzuigbuis inderdaad iets van schuim moeten krijgen zodat ze geen garnalen opzuigen.

Ik ben dus nog aan het oriënteren wat er mogelijk is.

Een optie zou namelijk zijn om een aanzuigbuis te hangen bij de buizen die er nu al in zitten, en die dan door de lichtkap heen naar de andere kant van het aquarium te brengen en daar uit te laten spuiten. Ergens tussenin dan een eheim opvoerpompje.

Dan zit de aanzuigbuis dus naast die van het potfilter, maar is de uitstroom aan de andere kant van de bak bovenin.
 
Wil dat zeggen dat je nu te weinig stroming door heel de bak krijgt?

Nouw, ja en nee. Ik ik wil net zo veel stroming als nu, maar ipv dat ik het allemaal vanuit 1 richting laat komen wil ik het dus vanuit meerdere richtingen laten komen. In elke hoek van de bak dus een klein pompje die een beetje tegen elkaar instromen.

Het idee is dat door de wisselende turbulentie elke hoekje wel een keer stroming krijgen.
 
Waarom overweeg je geen transparante spraybar, zoals @benvo gebruikt, deze zit net onder de waterlijn en over de hele lengte van de bak, de uitstroompunten en diameter kan je er zelf inboren.
 
Waarom overweeg je geen transparante spraybar, zoals @benvo gebruikt, deze zit net onder de waterlijn en over de hele lengte van de bak, de uitstroompunten en diameter kan je er zelf inboren.

Ja normaal sluit je die aan op je potfilter maar dat gaat bij mij niet omdat ik die omgekeerde sump heb. Het water loopt dus gewoon de bak in en staat niet meer onder druk van het potfilter. Ik zou dan dus een losse opvoerpomp moeten hebben met een uitstoombuis maar dan heb ik hetzelfde probleem. Waar laat ik die pomp en hoe voorkom ik dat hij lucht aanzuigt.
 
Het grootste probleem wat ik heb is dat bij die ronde stromingspompjes van er een waterkolk aan de bovenkant ontstaat, en hij dus lucht gaat trekken


Dat merk ik ook bij ze zeewaterbak maar als je hem iets verder onder het oppervlak plaatst dan is dat snel opgelost.
 
Dat merk ik ook bij ze zeewaterbak maar als je hem iets verder onder het oppervlak plaatst dan is dat snel opgelost.

Klopt, en als je er een deksel bovenmaakt van een paar cm groter dan de pomp heb je er ook bijna geen last van. Dus workarounds kan ik wel maken, maar wellicht dat er nog pompjes zijn die ik over het hoofd heb gezien.
 

Terug
Bovenaan