Stroming te hard?

Friesian

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
9 februari 2020
Berichten
5,099
Locatie
2e boom, 4e tak rechts.
Ik heb een JBL e1502 op een 1 meter bak. Spraybar diy 2mm boor op een 90 cm buis elke 3 cm.
Planten beweging is fors te noemen.

Kan de stroming te hard zijn in een plantenbak ook voor vissen, stress? Wellicht een aantal gaatjes wat groter?
 
Nou ik weet niet wat je verstaat onder hard maar voor planten maakt dat niet zoveel uit denk ik en voor vissen kan dat voor sommige soorten niet prettig zijn zoals bv voor Betta s.
Heb je een video waarop de planten te zien zijn in de stroming?
 
Of zoiets stress oplevert weet ik niet maar je kunt de spraybar toch ook verticaal plaatsen.
 
Ik heb een JBL e1502 op een 1 meter bak. Spraybar diy 2mm boor op een 90 cm buis elke 3 cm.
Planten beweging is fors te noemen.

Kan de stroming te hard zijn in een plantenbak ook voor vissen, stress? Wellicht een aantal gaatjes wat groter?
Wat stroming in het gehele aquarium is uitstekend zodat de voedingsstoffen overal terrecht komen. Misschien de helft om en om uitboren naar 3mm om te kijken of het beter gaat?
 
Nou ik weet niet wat je verstaat onder hard maar voor planten maakt dat niet zoveel uit denk ik en voor vissen kan dat voor sommige soorten niet prettig zijn zoals bv voor Betta s.
Heb je een video waarop de planten te zien zijn in de stroming?
 
lijkt me prima hoor
 
Vind het ook wel meevallen. Ik had een keer de stroming zo fors staan dat zelfs mijn echinodorus bijna horizontaal op de bodem hing šŸ¤£šŸ¤£
 
Als de stroming te hard is, dan verschijnt vaak penseelalg op planten en hardware.
 
Baardalg doet het inderdaad goed met veel stroming maar opzich is die stroming geen oorzaak/trigger volgens mij. Maar als je het hebt dan gaat het wel harder met meer stroming.
 
Jeetje. Een goed, toch echt wel hoog gewaardeerd LFS dacht mij toen ik de JBL Cristalprofi e1502 kocht de 1902 te verkopen.

Nou ja, tot zover vertrouwen in goed advies.......
 
Of zoiets stress oplevert weet ik niet maar je kunt de spraybar toch ook verticaal plaatsen.
Weet ik niet. Minder gaatjes, korte buis, veel grotere diameter gaatjes. Stroming komt dan overal?
 
Via de achterwand is in de regel het beste.
 
Ik heb nog nooit een spraybar gebruikt.
 
Ik heb nog nooit een spraybar gebruikt.
Wat mij is opgevallen is dat Oase een andere uitvoering heeft als uitstroom dan een JBL. Een bochtje met een doorzichtig kapje. Gebruik je een extra stromingspomp?
 
Laatst bewerkt:
Wat mij is opgevallen is dat Oase een andere uitvoering heeft als uitstroom dan een JBL. Een bochtje met een doorzichtig kapje. Gebruik je een extra stromingspomp?
Ik heb alles zelf in elkaar geknutseld met pvc.
Dus gewoon een 90 graden knie als uitstroom, zoā€™n 2 cm onder water. Linksachter naar rechtsvoor.
 
Hoe gedragen je vissen zich met die stroming ? Heb je daar een filmpje van ?
 
Hoe gedragen je vissen zich met die stroming ? Heb je daar een filmpje van ?
Ik ben opnieuw begonnen, dus geen vissen. Het ging gewoon niet meer. Te veel ging fout met koudwater (vijver) planten, uitval met vissen.

Nieuwe start. Ik geloof dat er ook een terrarium of paludarium plant linksvoor staat?

 
Die links voor kan ik niet goed herkennen en het lijkt ook op Blyxa japonica.
 
Voor planten niet. Ik zit hier met een filtercapaciteit van 13,5x het bakvolume.
Is dat bruto / bruto? Bruto / netto of netto / netto?
Kan heel wat verschil maken.

Hier bruto / bruto een 5,7x Maar bruto / netto 7,7x en netto / netto (is giswerk) 3,8x

Filters hebben bruto 2300 l/uur en de bak is bruto 400l (netto 300)
 
Hier 5x bruto maar als we dan de helft overhouden zitten we rond de 2,5x.
 
JBL E1502 op 1 meter, Juwel Rio 180 (bruto)
101*41*50.

. 1400 l/h bruto. 900 l/h netto.
Sponzen en 1 mand siporax. Heb een combinatie van wat @Gino88 adviseert en @biljoenblik.
 
opzich is die voldoende hoor met bruto zo n 7x.
 
ja dat is gelijk 10x en dat hoeft ook niet want dan liggen je planten pas echt plat;)
 
Volgens mij kun je de uitstroom wat minderen met het hendeltje maar zelf doe ik het liever niet.
 
Volgens mij kun je de uitstroom wat minderen met het hendeltje maar zelf doe ik het liever niet.
Ik heb in de grote bak hem ook niet voluit staan. Dan krijg ik dus inderdaad een platte echinodorus šŸ¤£
 
Ik heb op mijn Juwel rio 350 de JBL 1502, en heb een platte uitlaat, die ik net onder het wateroppervlak onder een hoek van 45graden op de ruit heb staan. Dan is de oppervlakte goed in beweging,maar blijven de planten rechtop staan.
 
Is dat bruto / bruto? Bruto / netto of netto / netto?
Kan heel wat verschil maken.

Hier bruto / bruto een 5,7x Maar bruto / netto 7,7x en netto / netto (is giswerk) 3,8x

Filters hebben bruto 2300 l/uur en de bak is bruto 400l (netto 300)
Ik heb het nooit nagemeten, maar ik geeft 350 liter per uur op een bakje van 25 liter. Ik kan de uitstroom niet afknijpen en gebruik weinig filtermedia.
 
Bij mij gaan de planten te gemakkelijk plat, zelfs nu, met de 2 mm boor. Stroming maak ik liever wat rustiger via wat eerder is genoemd. Iets grotere diameter boor. Spuitmondje waar @Lysia op doelt heeft absoluut ook een voordeel.
 
Terug
Bovenaan