Stroming te hard?

En als je de uitstroom van je filter maximaal tegen de ene zijruit laat zonder iets, dus zonder gaatjes boren of lily uitgangen.
Dan heb je toch wel een acceptabele stroming die je planten niet omver laat stromen omdat er geen gerichte stroom op is.
Denk dat je geen mest of co2 uitdrijft, krijg je naast debiet ook een fijn filter die mag doen waar die voor ontworpen is.
Ook kun je op een uitstroom een stuk grove spons doen en dan spuit het niet maar stroomt het wel.
 
Das mijn ervaring. Exact op de plek waar het water uit de lilypipe stroomt, daar zie ik op de planten penseelalg. In de rest van het aquarium komt geen penseelalg voor.
 
Das mijn ervaring. Exact op de plek waar het water uit de lilypipe stroomt, daar zie ik op de planten penseelalg. In de rest van het aquarium komt geen penseelalg voor.
Is dat niet door een combi van veel licht onder de led en de hardere stroming. Je kan sneller vaak op planten vlakonder het oppervlak baardalgen krijgen door een co2 tekort tov het licht en de hardere stroming geeft de baardalg dan een zetje extra nog.
 
Is dat niet door een combi van veel licht onder de led en de hardere stroming. Je kan sneller vaak op planten vlakonder het oppervlak baardalgen krijgen door een co2 tekort tov het licht en de hardere stroming geeft de baardalg dan een zetje extra nog.
De toppen onder het wateroppervlak zijn algenvrij. De lilypipe stroomt ongeveer 25 cm onder het wateroppervlak uit, en alleen voor de lilypipe groeit er plaatselijk penseelalg in de plantengroep.
 
Das mijn ervaring. Exact op de plek waar het water uit de lilypipe stroomt, daar zie ik op de planten penseelalg. In de rest van het aquarium komt geen penseelalg voor.
Stroming dat zorg zou dragen van baard en/of penseel alg? Mijn is gedachte is dan dat dit niet de grond oorzaak zou zijn maar meer een gevolg van iets anders. Zoals het wegblazen van toevoegingen van CO2 en/of voeding? Dit dan juist op die plekken gaan zorgen van tekorten t.o.v. van het licht dat bovenin het sterkst is. 't Is maar een gedachte hoor.
 
Zoals het wegblazen van toevoegingen van CO2 en/of voeding?
Dat is dan ook mijn gedachte en dat zag ik met een spraybar ook wel op de buis. Volgens mij kon @biljoenblik mooi uitleggen hoe dat zat als ik me niet vergis.
 
Dat is dan ook mijn gedachte en dat zag ik met een spraybar ook wel op de buis. Volgens mij kon @biljoenblik mooi uitleggen hoe dat zat als ik me niet vergis.
Komt door venturi effect.

Op een plaats waar water met kracht uit een opening komt, neemt het extra water vanuit de omgeving mee. Vaak oppervlakte water. Dit water heeft weinig co2 in zich.
 
Even een beeld vanuit de zijkant van de bak..
 
Vindt het als ik het zo bekijk meevallen volgens mij. En zoals Corne aangeeft kan het geen kwaad voor de planten.
 
Dit vind ik toch wel een beetje teveel van het goede. Planten kunnen zo moeilijk recht omhoog groeien. Ik denk dat je meer moet concentreren op waterverplaatsing dan als op stroming.
Waterverplaatsing heeft te maken met de hoeveelheid water die verplaatst wordt in je bak, terwijl stroming verwijst naar de beweging van water in een bepaalde richting.

En hoe je dat voor elkaar kan krijgen? Geen idee. Misschien toch iets grote gaatjes in de uitstroom?
maar daar zal best wel iemand een antwoord op weten.
 
Maar hoe doe jij dat dan Corne want jij hebt in verhouding veel meer debiet dan Andre met je filter. Hoe hou jij dan de uitstroom in "bedwang" waardoor je planten niet plat gaan liggen.
Meende dat jij meer dan 10x bruto hebt op de kleine bak.
 
Waarom zet je niet een brede uitstroom, of Lilypipe aan de korte zijde en laat die schuin door de bak gaan? Nu is het maar een kort stukje van achter- naar voorkant van de bak waardoor de stroming inderdad hard is.

Hier een filmpje van mijn Lido met een Eheim 2213 uitstroom op de zijkant.
Ik vindt dit meer dan genoeg. De planten bewegen maar niet te overdreven. En ja je ziet aan de verplaatsing van het aanwezige zweefvuil, waar ik me niet aan stoor, hoe de stroming door de bak gaat.

En ja, er zit wat alg op de verwarming en de ruit. Wie er zich aan stoort mag me PM-en voor mijn adres om te komen poetsen. :)

 
En ja, er zit wat alg op de verwarming en de ruit. Wie er zich aan stoort mag me PM-en voor mijn adres om te komen poetsen
Ik stoor me er heel erg aan maar wil het ook wel wegpoetsen voor je mits je me even ophaalt en weer thuisbrengt:DD;)
 
Ik stoor me er heel erg aan maar wil het ook wel wegpoetsen voor je mits je me even ophaalt en weer thuisbrengt:DD;)
Als je snel bent… K is in Ten Post…kan je zo oppikken bij het Daip. Moet je wel terugfietsen want ik breng je niet terug..
En nu weer on-topic? Want geloof niet dat André hierop zit te wachten… ;):LOL:
 
Als je snel bent… K is in Ten Post…kan je zo oppikken bij het Daip. Moet je wel terugfietsen want ik breng je niet terug..
En nu weer on-topic? Want geloof niet dat André hierop zit te wachten… ;):LOL:
Nou ik ken Andre redelijk en die kan wel tegen een geintje en die zit nu te schuddenbuiken op zn tak.
Dog Crying GIF by joeyahlbum
 
Nou ik ken Andre redelijk en die kan wel tegen een geintje en die zit nu te schuddenbuiken op zn tak.
Dog Crying GIF by joeyahlbum
Nee hoor. Hij ligt krom over het stuur van zn postfietsie.
 
Ik gebruik een lilypipe, misschien heeft dat invloed
Zeker maakt dat uit. Bij een diameter verkleining (venturi) krijg je een stroomversnelling en blij een diameter vergroting (zoals een lily pipe krijg je een stroming vertraging.

Om er een beetje gevoel bij te krijgen kan je met wat getallen spelen: https://www.eclecticsite.be/calc/buisvelocity.htm
Je hebt een E1501 met een pompcapaciteit van 1400 l/h (fabriekwaarde weet ik. even voor het voorbeeld.)
Stel je hebt 10 gaten in je uitstroom buis dan is dat per gat 140l/h = 2,3liter/min
bij een gat van 1mm in diameter komt het water eruit met zo'n 42m/s. Maak je er 2mm van dan is het nog maar zo'n 10m/s.
Doordat de snelheid lager is wordt er ook veel minder water aangezogen door het venturi effect en zal er dus ook duidelijk minder water gecirculeerd worden. Ondanks dat gesteld is dat de doorstroom van 1400l/h hetzelfde is gebleven.

Er komen nog veel meer effecten bij spelen als je het exact zou willen berekenen (de tegendruk wordt nl ook kleiner bij een groter gat dus het totaal debiet zal wat omhoog gaan) maar ik denk dat dit wel een mooie indicatie geeft. Dus ook mocht je de gaten willen opboren dan heeft een klein beetje al een groot effect dus pak dan niet direct een 5mm boortje want terug gaan is een stuk lastiger;)
 
Mooie uitleg Jelle en best een verschil bij 1 of 2 mm gaatjes zeg.
 
En als je de uitstroom van je filter maximaal tegen de ene zijruit laat zonder iets, dus zonder gaatjes boren of lily uitgangen.
Dan heb je toch wel een acceptabele stroming die je planten niet omver laat stromen omdat er geen gerichte stroom op is.
Denk dat je geen mest of co2 uitdrijft, krijg je naast debiet ook een fijn filter die mag doen waar die voor ontworpen is.
Ook kun je op een uitstroom een stuk grove spons doen en dan spuit het niet maar stroomt het wel.
Wel draait het precies om
 
Ik gebruik een lilypipe, misschien heeft dat invloed
ja dat denk ik ook want ik heb een RFG en dan is de uitstroom veel minder krachtig.
Misschien is en lilypipe of RFG iets voor Andre:!

Een lilypipe zorgt ervoor dat je heel veel waterverplaatsing (filtering) kunt realeren zonder storm in je aquarium.
Daarom zijn ze bij scapers ook zo populair.
 
Mooie uitleg Jelle en best een verschil bij 1 of 2 mm gaatjes zeg.
Ja, dat is bij 1 gaatje. Een spraybar heeft er meer hoop ik.
Een grotete en een aantal kleinere. Heb je een blokfluit.
 
Stel je hebt 10 gaten in je uitstroom buis dan is dat per gat 140l/h = 2,3liter/min
bij een gat van 1mm in diameter komt het water eruit met zo'n 42m/s. Maak je er 2mm van dan is het nog maar zo'n 10m/s.
Jelle heeft het wel over een buis met 10 gaten:)
Maar ja ongeacht het aantal gaten zal de uitstroom dus beduidend minder zijn als je het gat vergroot van 1 naar 2 mm. Je houdt daarna nog maar 1/4 ongeveer over en dat is denk ik ongeacht het aantal gaten.
 
Jelle heeft het wel over een buis met 10 gaten:)
Maar ja ongeacht het aantal gaten zal de uitstroom dus beduidend minder zijn als je het gat vergroot van 1 naar 2 mm. Je houdt daarna nog maar 1/4 ongeveer over en dat is denk ik ongeacht het aantal gaten.
Klopt stel stel.. even als voorbeeld. Je zal ook zien dat het effect van 3 naar 4mm bijvoorbeeld veel kleiner is
 
En als je de uitstroom van je filter maximaal tegen de ene zijruit laat zonder iets, dus zonder gaatjes boren of lily uitgangen.
Dan heb je toch wel een acceptabele stroming die je planten niet omver laat stromen omdat er geen gerichte stroom op is.
Denk dat je geen mest of co2 uitdrijft, krijg je naast debiet ook een fijn filter die mag doen waar die voor ontworpen is.
Ook kun je op een uitstroom een stuk grove spons doen en dan spuit het niet maar stroomt het wel.
Ik moest dit even opnieuw lezen om het op me in te laten werken. Maar begrijp dat je bedoelt uitstroom niet door de bak richten met een bochtje maar afremmen door het meteen tegen de zeer korte zijruit te laten botsen.
 
Dit vind ik toch wel een beetje teveel van het goede. Planten kunnen zo moeilijk recht omhoog groeien. Ik denk dat je meer moet concentreren op waterverplaatsing dan als op stroming.
Waterverplaatsing heeft te maken met de hoeveelheid water die verplaatst wordt in je bak, terwijl stroming verwijst naar de beweging van water in een bepaalde richting.

En hoe je dat voor elkaar kan krijgen? Geen idee. Misschien toch iets grote gaatjes in de uitstroom?
maar daar zal best wel iemand een antwoord op weten.
Dit was idd ook mijn gedachte. Vertrouwde het niet helemaal. Planten die te veel in de stroming staan.

Ik heb 3 opties dus om alles samen te vatten. Bedankt allemaal.

Spraybar verbeteren.
Lillypipe
Brede spuitmondje JBL.

Ik moet het wel nog ff goed doorlezen. Ben net thuis. :cool:
 

Bijlagen

  • 20240604_171330.jpg
    20240604_171330.jpg
    2.3 MB · Weergaven: 9
Laatst bewerkt:
Je vergeet de random flow generator en die is net als een uitstroombek vrij klein.
Begrijp ik de benaming zo correct?
Een continu wisselende stroming, richting.
Anders dan bij een spuitmondje dat een vaste richting heeft en plat is.
 
Haha ja daar is een mooie video van en ik zal hem proberen te vinden voor je.
 
Oooh. Een soort van pulserende uitstroom.
 
Ja zo kun je het zien Andre. Hoe het precies werkt weet ik niet want de rfg heeft geen bewegende delen zeg maar. @biljoenblik heeft mij destijds hierop gewezen en daarna heb ik hem aangeschaft.
 
Terug
Bovenaan