Stroming te hard?

Waarom zet je niet een brede uitstroom, of Lilypipe aan de korte zijde en laat die schuin door de bak gaan? Nu is het maar een kort stukje van achter- naar voorkant van de bak waardoor de stroming inderdad hard is.

Hier een filmpje van mijn Lido met een Eheim 2213 uitstroom op de zijkant.
Ik vindt dit meer dan genoeg. De planten bewegen maar niet te overdreven. En ja je ziet aan de verplaatsing van het aanwezige zweefvuil, waar ik me niet aan stoor, hoe de stroming door de bak gaat.

En ja, er zit wat alg op de verwarming en de ruit. Wie er zich aan stoort mag me PM-en voor mijn adres om te komen poetsen. :)


Er vallen me 2 dingen op in het filmpje. Planten staan veel beter overeind, lichte beweging. En jouw methode van CO2 toevoer begint dieper in de bak.

Bedankt! Dit maakt het heel goed duidelijk. Stroming is te hard, gaatjes staan schuin naar beneden. Wat lijkt beiden een oorzaak te zijn waar ik al langer tegenaan loop in combinatie met een witte laag op het oppervlak.
 
Ik begrijp er steeds minder van. Breed spuitmondje geplaatst en wat dieper. Maar nog steeds te veel harde stroming voor de planten.

Plant op de voorgrond zou geen aquarium plant zijn?

1000003352.jpg


1000003353.jpg
 
Laatst bewerkt:
Plant linksvoor is dacht ik inderdaad geen echte aquariumplant. Dat bekje heeft een vrij smalle en nauwe opening waardoor het nog met redelijke kracht eruit komt denk ik. Volgens mij heb je bij de JBL set ook een bochjte die je erop kan zetten en dan zal het denk ik minder zijn.
 
Tja 1502 is wel 8x bruto dus reken maar 4x netto en dat is stevig en anders zou ik eens zo n RFG nemen. Mijn bak is 120cm met ook een 1502 en dan is de uitstroom vrij rustig hoor.
 
Ik heb als optie om de 902 te gebruiken.. Ik verwacht, vermoed dat daar de oplossing ligt. Of de Eheim 2073. Dan heb ik dezelfde aansluiting. Ook eens kijken bij Horbach, Eheim filters.
 
Tja 1502 is wel 8x bruto dus reken maar 4x netto en dat is stevig en anders zou ik eens zo n RFG nemen. Mijn bak is 120cm met ook een 1502 en dan is de uitstroom vrij rustig hoor.
Een RFG is niet aan te raden. Deze blaast nog meer water. Namelijk het water vanuit de filter en het water wat via de RFG vinnen aangezogen wordt.
Het voordeel is wel, dat de stroming continue anders gaat, dus de planten zwiepen dan meer, ipv dat ze 1 kant op plat liggen.

Ik heb de RFG er weer af gehaald. Ik vond de stroming te sterk worden in mijn bak. Maar heb ook bruto 2300 l per uur.

Wat de stroming kan verzachten is een zelfgemaakte instroom van 25mm pvc buis. Die is groter. Daardoor komt water met minder kracht eruit.
 
Dat is wel een forse buis diameter. Ken hem uit de stal. Maar een grotere diameter dan de 16 mm daar geloof ik ook in. Ook eens kijken op de wildkamp.
 
Ik heb als optie om de 902 te gebruiken.. Ik verwacht, vermoed dat daar de oplossing ligt. Of de Eheim 2073. Dan heb ik dezelfde aansluiting. Ook eens kijken bij Horbach, Eheim filters.
Als ik wist wat ik nu weet.
Dan kocht ik een Eheim classic. En vulde die met alleen K1 media. Niks anders.
Heb nu de Eheim 2275 en 2373. Maar daar zit alleen K1 in.
Dus mandjes zijn eigenlijk niet nodig.
 
Dat is wel een forse buis diameter. Ken hem uit de stal.
Hier is alles daarmee aangesloten. De 2 filters zitten samen op 1 aanzuig en 1 retour.
 
K1 beter dan Siporax? Ik had in de stal een 32 mm en een 25 mm op de laatste was een doseerpomp voor medicijnen aangesloten en ontworpen. Echt een geweldig apparaat.
 
Het voordeel is wel, dat de stroming continue anders gaat, dus de planten zwiepen dan meer, ipv dat ze 1 kant op plat liggen.
Nou ik zie de planten wel iets bewegen hier met een 1502 en de RFG maar dat is bepaald niet echt veel hoor.

Ik denk dat een 902 het ook moet kunnen doen Andre want die had ik ook op de oude meter.
 
O ja Andre.

Ik wil je nog 1 wijze raad geven, die ik ook zojuist weer heb moeten ontdekken. Je moet engelen geduld hebben.
Ik zie dat nu met mijn opstart.
En de bak is nog steeds niet helemaal waar die moet zijn. Maar gaat wel steeds vooruit.

Een filter gaat het ook pas echt goed doen na 2-3 maanden. En dat zie je aan het water.
 
Nou ik zie de planten wel iets bewegen hier met een 1502 en de RFG maar dat is bepaald niet echt veel hoor.

Ik denk dat een 902 het ook moet kunnen doen Andre want die had ik ook op de oude meter.
Maar dan loop ik tegen de 12/16 aan.
 
K1 beter dan Siporax? Ik had in de stal een 32 mm en een 25 mm op de laatste was een doseerpomp voor medicijnen aangesloten en ontworpen. Echt een geweldig apparaat.
Dat is 10x beter.

Zie.

 
O ja Andre.

Ik wil je nog 1 wijze raad geven, die ik ook zojuist weer heb moeten ontdekken. Je moet engelen geduld hebben.
Ik zie dat nu met mijn opstart.
En de bak is nog steeds niet helemaal waar die moet zijn. Maar gaat wel steeds vooruit.

Een filter gaat het ook pas echt goed doen na 2-3 maanden. En dat zie je aan het water.
Dat is juist mijn planning. Vissen komen pas veel later in beeld. Eerst de balans krijgen. :)
 
Ik begrijp er steeds minder van. Breed spuitmondje geplaatst en wat dieper. Maar nog steeds te veel harde stroming voor de planten.
Hij blaast bij mij schuin tegen de ruit aan, (onder een hoek van 45graden) en niet direct de bak in. Als ik 'm recht in de bak zet zoals jij gedaan hebt, heb ik een golfslagbad. Ik heb 'm ook een stuk ondieper, zodanig dat ie het oppervlaktewater in beweging brengt. Maar met CO2 toevoeging zal dat misschien niet zo/n goed idee zijn.
 
Hij blaast bij mij schuin tegen de ruit aan, (onder een hoek van 45graden) en niet direct de bak in. Als ik 'm recht in de bak zet zoals jij gedaan hebt, heb ik een golfslagbad. Ik heb 'm ook een stuk ondieper, zodanig dat ie het oppervlaktewater in beweging brengt. Maar met CO2 toevoeging zal dat misschien niet zo/n goed idee zijn.
Bij mij ook schuin naar de voorruit.
 
Ik heb de uitstroom met de rfg juist kaar links gericht en dan ongeveer het midden van de zijruit. Zo heb ik ook een poosje met de eendenbek gewerkt.
 
recht op de ruit dan? Beetje proberen?
 
Ik denk dat ik gewoon de 902 op een meterbak zou pakken en dan is het opgelost.
 
Misschien wat mosterd na de maaltijd, maar ik heb ook veel te dikke pompen voor mijn aquariums. Wat ik heb gedaan om de stroming te verminderen is een stuk grof filterspons met tie-wraps om de spraybar heen te doen. Des te dikker het stukje spons, des te lager de stroming. meer gaatjes boren kan ook, maar dat is iets permanenter dan een spons.
 
Daar ben ik het volledig mee eens.
Doet een spons ervoor of eromheen, dan komt de flow uit wel 1000 verspreide gaatjes vandaan.
Opgelost😁😎😀
 
Ja ja, een talent waar een luchtje aan zit, zet er maar snel een 🔓 op voor dat er meer vragen komen.
 
Ja ja, een talent waar een luchtje aan zit, zet er maar snel een 🔓 op voor dat er meer vragen komen.
Vragen zet ik door naar mn 2 gewaardeerde collega s onder het mom van delegeren:ROFLMAO::ROFLMAO:
 
Terug
Bovenaan