Stroming verbeteren


Stann

Well-known member
Lid geworden
24 maart 2021
Berichten
91
Leeftijd
29
Hi allemaal!

Ik ben niet helemaal tevreden over de stroming in mijn aquarium (zie video). Het filter heb ik vrij hoog zitten zodat het wateroppervlak in beweging blijft, maar daardoor remt de stroming veel af door de drijfplanten en komt het niet goed rond. Ik heb de uitlaat van het filter al op verschillende hoeken geprobeerd maar krijg nog niet het gewenste resultaat. Momenteel richt deze op de tegenovergestelde hoek (iets rechts daarvan, dus tegen de korte kant).

Hoe ik de uitlaat ook richt, aan de rechtervoorkant blijft blijft het een dode zone en hoopt er veel troep op die ik bij de wekelijkse waterwissel weer op moet zuigen.

Ik zit er aan te denken om iets toe te voegen wat de stroming verbeterd en ik geen dode zones meer heb. Iemand tips voor een bepaald product om hiervoor te gebruiken? Of andere tips om de stroming te verbeteren met de huidige setup?

Andere vraag: heb ik genoeg beweging zo aan het oppervlak? Ik heb 2 kleine delen met wat rietjes afgezet zodat niet het hele oppervlak dicht groeit met de drijfplanten. Deels zodat ik nog kan voeren en deels zodat er meer beweging komt bij het oppervlak.
 

Bijlagen

  • VID_20230219_224751.mp4
    76.5 MB
Om wat voor bak en wat voor filter gaat het?
 
Om wat voor bak en wat voor filter gaat het?
Oeps vergeten om er bij te zetten. Het lijkt er op dat ik het bericht niet meer aan kan passen dus hier de info:
Gaat om een Juwel Primo 70 (61x31x44 cm) met een JBL CristalProfi i100 greenline intern filter. Mijn huidige vissenbestand is een koppel honing gourami, 5 cory panda's, 2 vuurtetra's en een leger vuurgarnalen (~150?).
Op het filter uitlaat heb ik nu een stukje geplaatst die bij het filter meegeleverd werd, een soort versmalling? Zie video. In de hoop dat deze een wat krachtigere straal geeft.
 
Is het bijvoorbeeld verstandig om een extra stromingspomp toe te voegen? Of een luchtsteen/pomp waar de dode zone zit?
 
Stromingspomp in zo’n bakje veroorzaakt een golfslagbad. Kun je beter een extern filter nemen, een eheim classic of een JBL e702. Heb je gelijk ook meer mogelijkheden qua filtering.
 
Stromingspomp in zo’n bakje veroorzaakt een golfslagbad. Kun je beter een extern filter nemen, een eheim classic of een JBL e702. Heb je gelijk ook meer mogelijkheden qua filtering.
Zijn er geen pompen met een lage stroming/capaciteit? De uitstroom van het filter kan ik ook verlagen, wellicht in combinatie met een relatief zwakke stromingspomp is dat dan wel goed?

En wat betreft een luchtpomp/steen?

Extern filter wil ik nu niet dus ik zoek een optie met mijn huidige filter.
 

Terug
Bovenaan