Stroming voor Goeramis


Juvke

Member
Lid geworden
4 juli 2022
Berichten
5
Leeftijd
33
Hoi iedereen.

Sinds een goede week huisvesten er een koppel Blauwe Spat en een koppel Goudgoeramis in mijn aquarium (een Juwel Rio 230)

Deze doen het zeer goed; echter merk ik wel dat ze zich vaak verstoppen (wat niet onlogisch is voor Goeramis natuurlijk), en ze ook vooral in de onderste lagen van het aquarium rondzwemmen.

Nu merkte ik net bij het reinigen van mijn filter (een Tetra 1200 ex plus) en het uitschakelen hiervan dat de Goeramis zich opeens volledig lieten zien; met 4 samen rondzwommen in heel het aquarium, maar toch vooral naar de bovenste laag toe.

Ik heb de afgelopen week al wat geprobeerd te spelen met de uitloop van mijn filter, omdat ik wel het idee had dat de stroming niet volledig naar de zin van de Goeramis was, en het gedrag bij het uitschakelen van de filter bevestigd dit natuurlijk.
Ik maak gebruik van een spraybar die langs de rechtse kant uitkomt. Deze is iets onder het wateroppervlak geplaatst en de uitstroom zorgt voor een rimpeling in het oppervlak.(dit lees je ook overal ivm de plaatsing van de uitstroom; maar ik vind 'een rimpeling' maar een abstract begrip..)

Zijn er tips of handige dingen om te kijken of je uitstroom goed staat?
Alle plantjes bewegen mooi mee, en heb niet echt deadspots. Ik merk wel dat al mijn drijfplantjes volledig tegen de overstaande kant van de uitstroom blijven hangen. Als ik de spraybar wat lager kantel bewegen deze rond over het ganse oppervlak.

Iemand tips om de uitstroom zo te krijgen dat zowel mijn planten gelukkig blijven, er voldoende gaswisseling is (zit mer co2 installatie) en ook de Goeramis wat meer willen rondbewegen?

Eventueel moet ik eens kijken om een filmpje te posten..
 
Als je wat minder harde uitstroom wil dan zou je de gaatjes wat groter kunnen maken. Je hebt gelet op de drijvers denk ik best een sterke uitstroom. De spraybar kun je het beste iets naar beneden laten wijzen en wel een hoek van ongeveer 30 graden.
 

Terug
Bovenaan