Wat is er nieuw

Stroming vuurgarnalen in nano aquarium

• Onderwerp starter Onderwerp starter mkatoen
  • Startdatum Startdatum
M

mkatoen

Guest
Hallo,

ik ben op dit moment een Superfish Home 8 (8 liter) aan het indraaien. Hier wil ik wat vuurgarnaaltjes in doen. Ik heb het pompje op de laagste stand gezet. Het oppervlak is matig in beweging. Gezien het zo'n klein bakje is, en het pompje nog best wat kracht heeft, is al snel het hele bakje redelijk in beweging. Hebben vuurgarnaaltjes behoefte aan (veel) stroming, of valt dit mee? Ik kom hier niet echt een eenduidig antwoord over tegen. Ik neem aan dat in een nano bakje al snel overal circulatie hebt, ook al is de stroming redelijk zwak. Of zie ik dit verkeerd?

Ik heb niet veel ervaring met vuurgarnalen maar zie van mij zitten ook in een kleine bak met een eigenlijk te grote pomp. Ze surfen gewoon in de uitstroom. Ze fokken als mallen en heb nooit geen dode dieren.

Je kan ook uit de uitstroom direct tegen het raam aan richten.

Maakt niet zoveel uit volgens mij. En wat jezelf al zegt in een nano heb je overal wel stroming. Had je waaierhandgarnalen gehad was het een ander verhaal.

Zolang ze kunnen kiezen tussen een snel stromend gedeelte en een rustig gedeelte maakt het niets uit.
Ze spelen soms echt heel leuk in de stroming.

Zolang ze kunnen kiezen tussen een snel stromend gedeelte en een rustig gedeelte maakt het niets uit.
Ze spelen soms echt heel leuk in de stroming.
Ze kunnen idd erg leuk van de ene plek naar de andere plek "springen" met de stroming mee.

Houd wel even in de gaten dat de garnalen(baby's) niet in het filtercompartiment kunnen komen!
Anders heb je garnalengehakt 😉

welke filter gebruik je?

Houd wel even in de gaten dat de garnalen(baby's) niet in het filtercompartiment kunnen komen!
Anders heb je garnalengehakt 😉
Ik heb tussen de gaatjes voor de uitstroom en het filter wat filterwatten gepropt. Meerdere verhalen gelezen van mensen die met dit bakje dode garnaaltjes hier aantroffen omdat ze door de gaatjes kropen. Om de stroming niet helemaal dicht te knijpen het filtercassette iets omhoog gedaan.

welke filter gebruik je?
ctEzLdi_xjjfjBs-zEN6f_a07jQBxtPF.jpeg

Iets rechts van de cassette zit rechts onderaan het pompje. Ruimte voor een andere pomp of filter is er ook niet echt.

Je zou een stukje vitrage of horrengaas met een drupje plantenlijm of zo vast kunnen zetten. Of met wat grote kiezels ertegen aan vast klemmen.
En anders een blokje filterspons aan de binnenkant er in schuiven, zodat het blokje onderin zeg maar klem komt te zitten en de garnaaltjes niet meer naar binnen kunnen.

Je lampje is al gemaakt, dus garnalen proof krijgen we je bakje ook nog wel 😉 😀

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan