Stroming


KevinMi

Well-known member
Lid geworden
29 december 2014
Berichten
823
Locatie
Purmerend
Hallo, Ik heb een vraag betreffende stroming. Ik heb eigenlijk altijd een enkel punt gehad waar de pomp het water doorheen pompt, zoals hieronder in het eerste plaatje. Nu vroeg ik mij af of het verstandig is om dit te veranderen naar plaatje 2 waarbij er door meerdere verschillende gaatjes water wordt gepompt. Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen alvast bedankt!
stroom.png
 
Meerdere gaatjes geven uiteraard een betere verdeling. Daarbij is het wel verstandig om altijd te kiezen voor de kortste afstand om te overbruggen. Vanaf de achterzijde van je bak naar de voorruit dus. Wanneer je een spraybar gebruikt over de volle achterkant van je bak vlak onder het wateroppervlak met de gaatjes licht naar onder gericht zal je water, doordat de stroming kaatst met de voorruit, naar onder geduwd worden. Vervolgens over de bodem terugkeren naar achter om daar weer boven te komen voor de volgende duw. Je krijgt zo een spiraalvormige stroming richting je aanzuiging die alle hoeken en gaten van je bak bereikt. E.e.a. kan dan alleen nog verstoort worden door eventuele decoratie en planten. Zo'n lange spraybar, mocht je die niet hebben is eenvoudig ook zelf te maken. Zie daarvoor Het Handige Tips Topic aangegeven bij mijn handtekening.
 
Is een spraybar over de hele achterwand dan de beste optie voor een goede verdeling?
 
Ik hoor wel vaker dat een spraybar over de achterwand de beste oplossing in maar waarom? Waarom niet op een zijwand en dan over de lengte van de bak? Het argument van een kortere afstand geloof ik niet in want de druk in je spraybar verklein je door het oppervlakte groter te maken (de achterwand is langer dan een zijwand) en lijkt mij een evenredige verhouding. Je pomp blijft immers net zo veel vermogen leveren.

Ik heb zelf een spraybar op een zijwand omdat dit in mijn bak veel makkelijker te bevestigen is en dat werkt voor mij in ieder geval prima. De inlaat van je filter plaats je dan onder je spraybar zodat het water een rondje moet maken. Door te testen met bijvoorbeeld plantenvoeding zie ik dat de stroming vanuit de spraybar echt de andere kant van het aquarium bereikt.
 
Ik geloof helemaal niet in het verhaal van een spraybar, het water moet gewoon continu stromen, ik gebruik nergens een spraybar en alles is gewoon goed qua waardes en omstandigheden
 
ik heb een goede verdeling met een lilypipe op de zijkant van mijn 1,20 bak dat werkt prima voor mij dat is ook afhankelijk van de inrichting van je bak
 
Ik hoor wel vaker dat een spraybar over de achterwand de beste oplossing in maar waarom? Waarom niet op een zijwand en dan over de lengte van de bak? Het argument van een kortere afstand geloof ik niet in want de druk in je spraybar verklein je door het oppervlakte groter te maken (de achterwand is langer dan een zijwand) en lijkt mij een evenredige verhouding. Je pomp blijft immers net zo veel vermogen leveren.

Ik heb zelf een spraybar op een zijwand omdat dit in mijn bak veel makkelijker te bevestigen is en dat werkt voor mij in ieder geval prima. De inlaat van je filter plaats je dan onder je spraybar zodat het water een rondje moet maken. Door te testen met bijvoorbeeld plantenvoeding zie ik dat de stroming vanuit de spraybar echt de andere kant van het aquarium bereikt.
Waarom niet in de lengte van de bak? Voor mij is een goede reden dat het water genoeg kracht over heeft om te kaatsen en de stroming naar onder te duwen. Waar het dan over de bodem terugkeert, normaal een erg moeilijke plek om te bereiken, en naar boven komt voor een volgende duw. Zelf heb ik dit ook wel degelijk beproeft met een spraybar over de zijkant met de gedachte; een kortere spraybar heeft een meer krachtige totaal uitlaat. Toch bleek bij al die proeven met verschillende gaatjes telkens dat het krachtverlies over die grotere afstand niet op woog tegen de sterkere uitvoer, m.a.w. de kaatsing met de andere zijruit was veel minder en de stroming over de bodem viel grotendeels weg. Voeg daar nog bij dat de aanzuiging ook vaak aan de zijkant zit wat eigenlijk niet meewerkt om een ronddraaiende geheel te krijgen. Met de spraybar achter op een juiste manier geïnstalleerd blijk je wél een prachtige spiraalvormige beweging door de bak te krijgen. Er is overigens niets op tegen wanneer er een andere manier is die ook goed werkt en die jou of iemand anders bevalt!
 
Waarom niet in de lengte van de bak? Voor mij is een goede reden dat het water genoeg kracht over heeft om te kaatsen en de stroming naar onder te duwen. Waar het dan over de bodem terugkeert, normaal een erg moeilijke plek om te bereiken, en naar boven komt voor een volgende duw. Zelf heb ik dit ook wel degelijk beproeft met een spraybar over de zijkant met de gedachte; een kortere spraybar heeft een meer krachtige totaal uitlaat. Toch bleek bij al die proeven met verschillende gaatjes telkens dat het krachtverlies over die grotere afstand niet op woog tegen de sterkere uitvoer, m.a.w. de kaatsing met de andere zijruit was veel minder en de stroming over de bodem viel grotendeels weg. Voeg daar nog bij dat de aanzuiging ook vaak aan de zijkant zit wat eigenlijk niet meewerkt om een ronddraaiende geheel te krijgen. Met de spraybar achter op een juiste manier geïnstalleerd blijk je wél een prachtige spiraalvormige beweging door de bak te krijgen. Er is overigens niets op tegen wanneer er een andere manier is die ook goed werkt en die jou of iemand anders bevalt!
Bedankt voor de uitleg Ben. Ik denk dat een spraybar over de achterwand zeker prima werkt hoor maar ben niet zo zeker dat een spraybar op een zijwand minder zou werken. Kun je het stukje "Voeg daar nog bij dat de aanzuiging ook vaak aan de zijkant zit wat eigenlijk niet meewerkt om een ronddraaiende geheel te krijgen" nog extra toelichten want dat begrijp ik niet helemaal. Als we het water 'sproeien' van bijvoorbeeld de rechter zijwand naar links toe, en je hebt de inlaat van je filter ook aan de rechter kant zitten dan krijg je toch juist een mooie circulaire stroming? Mis ik daar iets? Even een korte schets gemaakt:

Screenshot_1.png


Verder mee eens hoor, wat werkt dat werkt maar was gewoon benieuwd naar jouw redenatie en die begrijp ik nu. Jij zegt dus eigenlijk dat het niet helemaal linear is en je wel degelijk een beter verdeelde stroming krijgt met een langere spraybar over de achterand.
 
Eigenlijk komt het idee er op neer dat, even uitgaande van mijn situatie, de stroming van achter naar voor en over de bodem omgekeerd loopt, maar de aanzuiging, veelal in een achter-hoek, trekt die stroming in haar richting. Er is dan eigenlijk geen verstoring. Een spiraalvormige beweging volgt er dan. Zodra de aanzuiging aan dezelfde kant zit als de waterinlaat is er wél een verstoring, immers het water wordt over de breedte van de bak ingebracht, bij gebruik van een "zij" spraybar, en even aangekomen dat er voldoende kracht is om te kaatsen, wordt het terug gezogen maar nu niet meer over diezelfde breedte maar juist naar één aanzuigpunt toe. Mijn proefjes lieten dat prachtig zien d.m.v. filtermedium. Maar er was nog iets! Bij mij bleek dat wanneer het debiet van je instroom teveel kracht verliest over die langere afstand dat zelfs de bovenstroom al afgebogen werd richting de aanzuiging. Dat dus met name door een te zwak filter of anderszins.
 
Aha, dus jij bent eigenlijk bang voor dit:

Screenshot_3.png


Bij mij is dit niet aan de orde daar heb ik speciaal op gelet maar kan mij voorstellen dat dit in sommige gevallen wel voor kan komen.
 
Aha, dus jij bent eigenlijk bang voor dit:

Bekijk bijlage 311829

Bij mij is dit niet aan de orde daar heb ik speciaal op gelet maar kan mij voorstellen dat dit in sommige gevallen wel voor kan komen.
Dat bedoelde ik inderdaad. Zeker ook bij latere toevoegingen, bijvoorbeeld een reaktor, kan dit een rol gaan spelen. Mijn manier is dan ook geen "wetmatigheid". Daarnaast vermeld ik, als ik er aan denk, ook wel bij mijn adviezen dat de inrichting een erg belangrijke factor is. Decoraties maar ook de beplanting verstoren je stromingen beslist ook! Dat kan er mede voor zorgdragen dat je voor een andere manier moet kiezen.
 
Ik gebruik nu gewoon de groene kromme uitstroom van eheim, had eerst ook een spraybar over de gehele achterzijde, maar wil het nu een keer zonder proberen en het lijkt erop dat dit ook goed gaat.
Maar wat ik wilde vragen kan ik in plaats van die groene kromme uitstroom ook een lillypipe gebruiken en zo ja welke zouden jullie dan adviseren?
 
Is een spraybar over de hele achterwand dan de beste optie voor een goede verdeling?

@ Jacob, staar je hier asjeblieft niet blind op. Ja, een spraybar over de hele achterkant zoals Ben aangeeft werkt vaak prima - is echter absoluut geen vereiste. Is ook sterk afhankelijk van de inrichting van je bak. Ik heb er hier lilypipes op zitten; door de vorm verplaatst dat water op een hele andere manier dan een spraybar en kan je, afhankelijk wederom van verschillende factoren, prima toe met 1 uitblaaspunt zoals op fotootje 1 uit je startpost. Belangrijkste in dit verhaal is dat je geen dode plekken hebt in je waterdistributie zodat je alle planten overal voorziet van voedingsstoffen en co2, en afvalstoffen afvoert zodat je filter ze kan verwerken. Meerdere wegen leiden echter naar Rome.
 
@ Jacob, staar je hier asjeblieft niet blind op. Ja, een spraybar over de hele achterkant zoals Ben aangeeft werkt vaak prima - is echter absoluut geen vereiste. Is ook sterk afhankelijk van de inrichting van je bak. Ik heb er hier lilypipes op zitten; door de vorm verplaatst dat water op een hele andere manier dan een spraybar en kan je, afhankelijk wederom van verschillende factoren, prima toe met 1 uitblaaspunt zoals op fotootje 1 uit je startpost. Belangrijkste in dit verhaal is dat je geen dode plekken hebt in je waterdistributie zodat je alle planten overal voorziet van voedingsstoffen en co2, en afvalstoffen afvoert zodat je filter ze kan verwerken. Meerdere wegen leiden echter naar Rome.

Ik was er naar aanleiding van de andere antwoorden al vanaf gestapt al begrijp ik Ben zijn idee wel. Maar aangezien ik een spraybar heb met de lengte van de zijwand en ik die ook kan wegwerken ga ik eerst proberen of ik dat goed voor elkaar krijg.
 
Ik gebruik nu gewoon de groene kromme uitstroom van eheim, had eerst ook een spraybar over de gehele achterzijde, maar wil het nu een keer zonder proberen en het lijkt erop dat dit ook goed gaat.
Maar wat ik wilde vragen kan ik in plaats van die groene kromme uitstroom ook een lillypipe gebruiken en zo ja welke zouden jullie dan adviseren?
Ik gebruik een violet lilypipe. Deze is gemaakt voor diepere aquaria.
De uitstroom van een violet lilypipe is schuiner naar beneden gericht en de uitstroom is ook smaller t.o.v. een "gewone" lilypipe.
Voorheen gebruikte ik ook een spraybar op de achterwand maar mijn hoge planten werden door de stroming richting de voorruit gebogen.
Hierdoor ontstond er voor sommige planten een lichtgebrek.
Nu hangt er een violet lilypipe in de linker achterhoek en stroomt richting de linker voorhoek. De inlaat hangt in de rechter achterhoek.
Het water circuleert tegen de klok in, en ook de lage plantjes op de bodem zie ik door de stroming bewegen.
 
Het grote voordeel aan een spraybar is, voor mij dan toch, dat je een veel grotere potfilter kan gebruiken (met dus meer filtermedia) zonder dat je die moet knijpen. Je vissen krijgen meer debiet te verwerken zonder dat ze tegen de ruit worden geblazen.
 
het voordeel van een lily pipe is dat je juist een brede zachte stroming krijgt en ik heb hem ook gewoon op een groot potfilter zitten een biomaster 600.en dat werkt prima
 

Terug
Bovenaan