Stroming

W

Wim31

Guest
Hoe krijg ik een betere flow door mijn aquarium?
Door jet of door iets als een lily pipe?
 
Spraybar of RFG zoals @janjdk heeft
Ik weet niet of een spraybar goed werkt bij mij..
Ik heb het vrij vol met stenen en stammen plus planten..
Ik heb het nu circulerend van rechts achter tegen de klok in.
Alleen achter is het hoger als voor, vooral links...
Ik heb nu 3 uitlaatjes met originele uitgangen 16, 12 en 9 mm..
 
Er is geen 1 weg naar Rome, dat is trial and error. Ik heb er een lilypipe op zitten en dat werkt prima. Anderen zweren bij een spraybar. Het is sterk afhankelijk ook van je inrichting, heb je geen foto?
 
IMG_1741-1.jpg


Ik heb deze op mijn uitlaat zitten, maakt een zeer mooie en random stroming in je bak, de stroming is mooi variabel, dus niet steeds op dezelfde plek.
 
Er is geen 1 weg naar Rome, dat is trial and error. Ik heb er een lilypipe op zitten en dat werkt prima. Anderen zweren bij een spraybar. Het is sterk afhankelijk ook van je inrichting, heb je geen foto?
 

Bijlagen

  • 20201123_203234.jpg
    20201123_203234.jpg
    569.4 KB · Weergaven: 125
Ik zie je uitdaging inderdaad. Hele interessante scape, maar hij is behoorlijk verticaal. Langs het grindpad en de voorzijde ga je recht de lucht (het water?) in en de stroming heeft weinig gelegenheid om daar tussendoor te komen. Als je echt een betere flow wil, ben je denk ik het meest gebaat bij een meer glooiende scape. Ik kan me voorstellen dat je daar niet op zit te wachten, dus dan zou je denk ik kunnen kijken naar extra stromingspompjes of een tweede (kleintje wellicht) filter.
 
Bekijk bijlage 312843

Ik heb deze op mijn uitlaat zitten, maakt een zeer mooie en random stroming in je bak, de stroming is mooi variabel, dus niet steeds op dezelfde plek.
Ik zal er eens naar kijken
Bekijk bijlage 312843

Ik heb deze op mijn uitlaat zitten, maakt een zeer mooie en random stroming in je bak, de stroming is mooi variabel, dus niet steeds op dezelfde plek.

Ik zie je uitdaging inderdaad. Hele interessante scape, maar hij is behoorlijk verticaal. Langs het grindpad en de voorzijde ga je recht de lucht (het water?) in en de stroming heeft weinig gelegenheid om daar tussendoor te komen. Als je echt een betere flow wil, ben je denk ik het meest gebaat bij een meer glooiende scape. Ik kan me voorstellen dat je daar niet op zit te wachten, dus dan zou je denk ik kunnen kijken naar extra stromingspompjes of een tweede (kleintje wellicht) filter.
Ik heb er nu 3 in... mijn oase 600 filter, een eheim 600 pompje en een eheim skimmer...
Allemaal bij elkaar...
Het best zou ik denk ik iets aan de voorzijde laag moeten plaatsen omdat het daar het diepste is..
Maar dat moet ik dan zien te verbergen... ik wil het niet zien...
Aan de achterkant is er nog wel ruimte voor stroming...daar had ik wel rekening mee gehouden...
 
Ik zal er eens naar kijken



Ik heb er nu 3 in... mijn oase 600 filter, een eheim 600 pompje en een eheim skimmer...
Allemaal bij elkaar...
Het best zou ik denk ik iets aan de voorzijde laag moeten plaatsen omdat het daar het diepste is..
Maar dat moet ik dan zien te verbergen... ik wil het niet zien...
Aan de achterkant is er nog wel ruimte voor stroming...daar had ik wel rekening mee gehouden...
Als je er al 3 hebt zal een vierde het verschil niet meer maken nee. Wat je kunt overwegen is glazen in/out voor je filters, die zie je bijna niet. Dat geeft misschien iets meer mogelijkheden qua plaatsing.
 
Twee filters een optie?
Dan zou ik zeggen linksachter richting rechts een uitstroom en rechtsvoor richting links een uitstroom. Met een glazen/doorzichtige in en outflow zijn deze ook niet enorm zichtbaar.

Wel een uitdaging met zo'n scape. Is wel heel mooi!
 
Twee filters een optie?
Dan zou ik zeggen linksachter richting rechts een uitstroom en rechtsvoor richting links een uitstroom. Met een glazen/doorzichtige in en outflow zijn deze ook niet enorm zichtbaar.

Wel een uitdaging met zo'n scape. Is wel heel mooi!
Volgens mij heeft hij er al 2 eheim en oase.
 
een extra extern filter of een zwaarder filter misschien een optie?
En ik zie best wel mogelijkheden voor een spraybar volgens mij, of probeer eens zo'n RFG.
Verder vind ik het een geslaagde scape.
 
Terug
Bovenaan