Stroming


Ja5perW

Well-known member
Lid geworden
3 augustus 2021
Berichten
154
Leeftijd
24
Ik hoop dat ik het op de juiste plek plaats..

Ik heb laatst al wat vragen gesteld over de planten en ben me er eens wat verder in gaan verdiepen. Nu kwam ik erachter dat het probleem naar alle waarschijnlijkheid ligt bij een te lage/schommelende CO2 of te weinig stroming. Te veel vloeibare carbo zou dezelfde effecten kunnen hebben als CO2 te kort en heb daarom afgelopen week een aantal keer 10-20% waterwissel gedaan en gisteren nog eens 40%. Ik zou zeggen dat ik op die manier het overschot er aardig uit zou moeten hebben. Ik hou me nu strikt aan de aanbevolen dosering om te kijken of het dan allemaal beter begint te draaien. (Zal ik na een dikke week wel moeten zien denk ik?) De andere boosdoener kan zijn, het gebrek aan stroming. Ik las dat alle planten moeten meebewegen in het water, bij mij zijn dit maar enkelen. Ook zie ik dat de plantenresten/poep steeds op dezelfde plek ligt. Ik denk daarom dat ik hier het probleem heb. Hoe weet ik of er genoeg stroming in de bak zit en de pomp sterk genoeg is? Ik heb de uitgang van de pomp nu naar het midden gemikt omdat dan het wateroppervlak het meest in beweging is. Is dit handig of zou ik hem beter anders kunnen draaien? Ik las her en der ook dat oppervlakte beweging belangrijk is voor de stofwisseling tussen water en lucht, dit zou dan gaan om O2 het water in en CO2 eruit als ik het goed begreep? Ik zat te denken dat met de hoeveelheid planten die ik heb, er niet zo snel een O2 te kort zal ontstaan? Iemand die me hier meer over kan vertellen? Heb nog een foto van de bak erbij gedaan zodat jullie een beetje een idee krijgen hoe het eruit ziet. Ben benieuwd naar de ervaringen/tips!
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2021-11-26 at 14.12.02.jpeg
    WhatsApp Image 2021-11-26 at 14.12.02.jpeg
    97.3 KB · Weergaven: 89
Te veel vloeibare carbo zou dezelfde effecten kunnen hebben als CO2 te kort en heb daarom afgelopen week een aantal keer 10-20% waterwissel gedaan en gisteren nog eens 40%. Ik zou zeggen dat ik op die manier het overschot er aardig uit zou moeten hebben.
Carbo breekt heel snel af en dat is de reden dat je het dagelijks moet toevoegen dus opstapeling van carbo zul je niet kunnen krijgen volgens mij als je normaal doseert.
Of de circulatie goed is kun je simpel controleren met wat waterverbeteraar of fijn diepvriesvoer. Het werken met een spraybar geeft vaak een betere circulatie.
 
Of de circulatie goed is kun je simpel controleren met wat waterverbeteraar of fijn diepvriesvoer.
Door een beetje in de hoek te doen waar ik denk dat de stroming niet komt en dan kijken of het ergens heen gaat?
Het werken met een spraybar geeft vaak een betere circulatie.
Dat zou betekenen dat ik aan de achterkant van het aquarium een spraybar plaats lijkt me ipv de uitstroom zoals hij nu is? En moet deze dan naar voren of naar beneden gericht worden?

En hoe zit het met het wateroppervlak?
 
Dat alle planten bewegen is slechts een indicatie, een vrij beroerde eigenlijk.
Zeker als ik zie wat er bij jou in staat heb je best wat nodig om alles in beweging te krijgen…

Je kan je distributie het beste testen met dat filtermedium spul van easylife, als je in een paar seconden een bak melk hebt zit je goed.
Als het langer dan een minuut duurt voordat alles egaal melk is heb je wat werk te doen.

Hier op het forum zijn legio topics over stroming en distributie te vinden.
Meeste eindigen met een spraybar over de volle lengte van de achterwand, gevolgd door open pijp, daarna komen Lily-pipes en dat soort toestanden, plastic fantastic spul wat de filter fabrikant heeft geleverd, en als laatste de nieuwste aanwinst in aquarium land: de RFG.
En die geniet sinds ik ze heb dus ook mijn voorkeur
 
Dat alle planten bewegen is slechts een indicatie, een vrij beroerde eigenlijk.
Zeker als ik zie wat er bij jou in staat heb je best wat nodig om alles in beweging te krijgen…

Je kan je distributie het beste testen met dat filtermedium spul van easylife, als je in een paar seconden een bak melk hebt zit je goed.
Als het langer dan een minuut duurt voordat alles egaal melk is heb je wat werk te doen.

Hier op het forum zijn legio topics over stroming en distributie te vinden.
Meeste eindigen met een spraybar over de volle lengte van de achterwand, gevolgd door open pijp, daarna komen Lily-pipes en dat soort toestanden, plastic fantastic spul wat de filter fabrikant heeft geleverd, en als laatste de nieuwste aanwinst in aquarium land: de RFG.
En die geniet sinds ik ze heb dus ook mijn voorkeur

Is dit het spul wat je bedoeld?
 
Top, bedankt! Ga ik morgen kijken of ze dat bij de dierenwinkel hebben.
Rest alleen nog de vraag over het wateroppervlak:unsure:
 
Zolang het een beetje rimpelt is het goed
Oke super, dan zal dat wel goed zitten.

Ik ben gisteren naar de speciaalzaak geweest en hier hebben ze mijn water gemeten. Een flink te kort aan ijzer. Als dit te kort verholpen wordt zou het goed moeten zijn dus nu maar extra ijzer toevoegen. Hopen dat dit helpt
 
Oke super, dan zal dat wel goed zitten.

Ik ben gisteren naar de speciaalzaak geweest en hier hebben ze mijn water gemeten. Een flink te kort aan ijzer. Als dit te kort verholpen wordt zou het goed moeten zijn dus nu maar extra ijzer toevoegen. Hopen dat dit helpt
Wat vinden hun een flink tekort?
 
Ze hadden het over nagenoeg 0. Hierdoor konden de planten de andere voedingsstoffen niet opnemen ondanks dat deze wel aanwezig waren. Hij zei dat dit hoogstwaarschijnlijk het probleem was en niet de stroming/CO2. CO2 konden ze niet meten, moet met een test in het aquarium zelf vertelde hij. Probeerde me ook niet die test te verkopen, daar zal het probleem niet liggen volgens hem
 
grooten groep garnalen der in gooie zodat ze alles school houden?
 
Ze hadden het over nagenoeg 0. Hierdoor konden de planten de andere voedingsstoffen niet opnemen ondanks dat deze wel aanwezig waren. Hij zei dat dit hoogstwaarschijnlijk het probleem was en niet de stroming/CO2. CO2 konden ze niet meten, moet met een test in het aquarium zelf vertelde hij. Probeerde me ook niet die test te verkopen, daar zal het probleem niet liggen volgens hem
Ijzer hoort ook bijna 0 te zijn.
Althans ik vind 0,1-0,2ppm redelijk dicht bij 0
 
Ijzer hoort ook bijna 0 te zijn.
Althans ik vind 0,1-0,2ppm redelijk dicht bij 0
Hoe de precieze waardes zijn weet ik niet. Zal nu zien of de planten opknappen en weer beginnen te groeien. Zal na een paar dagen al wel verschil kunnen waarnemen denk ik?
 
Komt mij wel bekend voor. Mijn testset voor ijzer heeft een schaal tot 0,5ppm. Als LFS zegt nagenoeg 0 dan neem ik aan dat het veel minder is dan 0,5. Het is mij ook opgevallen dat na toevoeging van de micro's, ijzer dus, de planten elke keer een paar centimeter te lijken groeien. Eind van de week meet ik steevast 0.0 ijzer. Van Co2, licht, nitraat, fosfaat is er altijd wel wat bij de hand.
 
Komt mij wel bekend voor. Mijn testset voor ijzer heeft een schaal tot 0,5ppm. Als LFS zegt nagenoeg 0 dan neem ik aan dat het veel minder is dan 0,5. Het is mij ook opgevallen dat na toevoeging van de micro's, ijzer dus, de planten elke keer een paar centimeter te lijken groeien. Eind van de week meet ik steevast 0.0 ijzer. Van Co2, licht, nitraat, fosfaat is er altijd wel wat bij de hand.
Dus voor jou werkt wekelijks toevoegen? Voeg je dan daarnaast ook nog een complete plantenvoeding toe? Bij jou groeien de planten dus de eerste dagen na toevoegen en naar het eind van de week is het gebeurd en bij de volgende keer toevoegen weer hetzelfde verhaal?
 
Ik voeg dennerle plant elixer toe voor de micro's en een klein beetje nitraat voor macro. Ik voeg bewust geen complete voeding toe omdat mijn fosfaat met 1.0 tot 1.5 van zichzelf al aan de hoge kant is. CO2 voeg ik niet extra toe.
Ik ben ook vrij onervaren met de plantenwereld. Maar wat ik al gemerkt heb. De eerste maand deden de planten weinig. Het ging eerder slechter dan beter. Toen heb ik het licht verlaagd en ben micro's gaan toevoegen. Na een paar weken begonnen ze toch mooi te groeien. En na waterwissel en bemesten zichtbaar meer dan op andere dagen.
 
Veel forumleden hier gebruiken kleibolletjesmix in combinatie met lateriet in de bodem.
Je koopt dit als poeder en door het te mengen met wat water kan je er bolletjes van maken die je in de bodem drukt.
Je verrijkt hiermee de bodem met ijzer en andere essentiële mineralen.
Puur natuur en het kost bijna niets!
Te bestellen bij aquariumbemesting.nl
 
Veel forumleden hier gebruiken kleibolletjesmix in combinatie met lateriet in de bodem.
Je koopt dit als poeder en door het te mengen met wat water kan je er bolletjes van maken die je in de bodem drukt.
Je verrijkt hiermee de bodem met ijzer en andere essentiële mineralen.
Puur natuur en het kost bijna niets!
Te bestellen bij aquariumbemesting.nl
Ik heb deze bolletjes al in de bodem zitten, in combinatie met de voedingscapsules
 
Merk nu toch wel dat sinds ik het ijzer heb toegevoegd er geen stengel meer is doorgerot. Planten doen het veel beter. Alleen beetje last van draadalgen nu, maar die zijn heel makkelijk van de bladen te pakken, maar even afwachten of deze na een paar weken niet meer terug komen. Wil ook niet te veel in de bak rommelen steeds
 

Terug
Bovenaan