Aaron92
Well-known member
- Lid geworden
- 27 september 2021
- Leeftijd
- 33
Ja het kan wel zijn dat ik teveel voer moeilijk in te schatte vind ik En een spraybar zou dat helpen ?Ik vind dat lastig te beoordelen zo, maar het eerste dat bij me bovenkomt, is: voer je misschien teveel? Ik zie maar één gup, misschien zijn het er meer, maar dan voer je al heel snel (veel) te veel.
Ik denk dat ik te veel voer dan en is vlokkenvoer goed?@Lysia ik zie ook kardinaaltetra's, al kan te veel voeren dan nog steeds natuurlijk. Volgens mij is een vuistregel zoveel voer als in 5 minuten opgegeten wordt. Halen je vissen dat? Of voer je te veel?
Oke dan kijk ik om dit meer af te wisselenBeste is afwisselend, diepvriesvoer, vlokken, granulaat. Je wil zelf ook niet elke dag hagelslag op je brood, of AVG op je bord.
Oke dan kijk ik om dit meer af te wisselen
Ik heb 4 vuurgarnalen ook zie ik dat er vies ligt dat geen eten is op de grond kan ik dat verbeteren efficiënter filterenAls er voer op de bodem terecht komt, zonder dat dat direct opgegeten wordt, wijst er op dat je te veel voert.
Hoe vaak voer je? Hoeveel geef je?
Vuistregel is dat elke vis zoveel voer eet als z/h oogbolletje groot is. Bovendien is het vaak wel goed om een vastendag in te lassen, of alleen wat groenvoer. Verder kun je ook eventueel wat opruimers inzetten: slakken, garnalen, broze slibworm....
Nee die heb ik niet maar kan dat niet voorkomen worden door betere stromingHeb je een bodemstofzuiger? Of een hevelslang waarmee je de bodem zuigt?
Inderdaad een grote kans dat je teveel voert. @Lysia tipte om de maat van een oogbol aan te houden als het om de hoeveelheid voer gaat. De 5 minutenregel werkte voor mijn bakken nooit. Dan voerde ik teveel.
Hallo iedereen ik heb mijn aquarium opgestart en nu zie ik dat er veel etensresten en vuil blijven liggen op de bodem hoe kan ik stroming verbeteren zou ik bv beter zijn met een spraybar hier
Ik ben bang dat daar een Biobox niet krachtig genoeg voor is. Maar een filter is niet bedoeld als stofzuiger al is het heel fijn dat een zekere hoeveelheid vuil het filter in gaat. Dat is ook niet te voorkomen en hoeft ook niet voorkomen te worden.Nee die heb ik niet maar kan dat niet voorkomen worden door betere stroming
Ik krijg bakjes wel open dus moet niet altijd vervangen het is een pompje va 600lper uur en ik denk wel dat je daar een spraybar kan op aansluiten hoe richt ik deze best dan?Inderdaad een grote kans dat je teveel voert. @Lysia tipte om de maat van een oogbol aan te houden als het om de hoeveelheid voer gaat. De 5 minutenregel werkte voor mijn bakken nooit. Dan voerde ik teveel.
Hoe lang draait jouw bak? Als een bak goed ingedraaid is, dan is de bodem ook in staat een flink deel van het afval op de bodem weg te werken. Maar met de hoeveelheid poep van bijvoorbeeld een Ancistrus kan een bodem het toch moeilijk hebben. Het wordt nogal eens vergeten dat de bodem ook een heel groot filtervermogen heeft. Wat dat aan gaat heb ik ook nog een tip als je een bodemstofzuiger zou willen gebruiken. Doe nooit de hele bodem in 1 keer en haal vooral de bodem niet overhoop. Oppervlakkig het vuil hevelen is ok.
Wat wil je bereiken met een betere stroming? Dat het vuil op de bodem bij elkaar komt te liggen of in het filter verdwijnt?
Zo te zien gebruik je de Biobox van Aquatlantis? kun je daar een spraybar op aansluiten? Met 1 zo'n bochtje als uitlaat is het moeilijk een goede distributie van het water te krijgen.
Ik ben bang dat daar een Biobox niet krachtig genoeg voor is. Maar een filter is niet bedoeld als stofzuiger al is het heel fijn dat een zekere hoeveelheid vuil het filter in gaat. Dat is ook niet te voorkomen en hoeft ook niet voorkomen te worden.
Ik denk dat je het vooral moet zoeken in een gepaste hoeveelheid voeren. Of de Biobox vervangen door een externfilter. Dat geeft meer mogelijkheden wat betreft de distributie van het water.
Ik ken de Bioboxen van tegenwoordig niet maar vroeger werkten die met modules, gesloten plastic boxjes. Lichtje schoonknijpen van het filtermateriaal kon daardoor niet. Tenzij je met een dremeltje de boxjes ging bewerking om ze te kunnen openen.
Dit systeem was slim van Aquatlantis, want ze verplichten klanten zo min of meer modules op gezette tijden te vervangen.
Welke afmetingen heeft jouw bak en langs welke wand staat het filter?Ik krijg bakjes wel open dus moet niet altijd vervangen het is een pompje va 600lper uur en ik denk wel dat je daar een spraybar kan op aansluiten hoe richt ik deze best dan?
40x40 60 hoog uitstroom rechterkant die stroomt tegen korte zijde zijkantWelke afmetingen heeft jouw bak en langs welke wand staat het filter?
aah super bedankt voor de tip ik kijk daar even voor@Aaron92 misschien een paar handige tips. Bij de visvoer webwinkel hebben ze handige kleine schepjes om granulaat te doseren en bijvoorbeeld JBL heeft potjes granulaat dat werkt met een doseer kliksysteem zoals met zoetjes.
Ik denk dat je met een wave maker al meer resultaten krijgt. Maar wanneer mogelijk heb ik ook als voorkeur een extern filter zoals JBL. (Hornbach)Ik krijg bakjes wel open dus moet niet altijd vervangen het is een pompje va 600lper uur en ik denk wel dat je daar een spraybar kan op aansluiten hoe richt ik deze best dan?
In een klein bakje als deze een wavemaker plaatsen?Ik denk dat je met een wave maker al meer resultaten krijgt
Ik vraag ook naar de afmetingen van de bak. 👍In een klein bakje als deze een wavemaker plaatsen?
Gevonden!40x40 60 hoog uitstroom rechterkant die stroomt tegen korte zijde zijkant
En naar voren richten uitstroom of korte kant of lange kant de aanzuiggaten zitten aan de lange zijde
Gevonden!
Heb je een naam van dat voersysteem?Ik zou eerst eens beginnen met minder voer. Vooral wat ik al noemde van JBL is een gemakkelijke methode. Bijvoorbeeld 1kik minder dan advies per 5 vissen.
Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.