Wat is er nieuw

Stromingspomp

Soundwave

Well-known member
Lid geworden
28 juli 2024
Leeftijd
41
Goedemorgen,

Ik werd door Cornelius gewezen op het gebruik van een stromingspomp voor in mijn Lido, maar aan wat voor pomp moet ik dan denken.
Wie heeft hier een idee bij ? (ik doel dan niet het merk of model , maar aan de capaciteit) ik wil natuurlijk geen golfslagbad.

Groet
Soundwave

SOBO-Mini-Wavemaker-2000.jpg
WavemakerDuo12000magneet_2.jpg

De Lido is vast niet zo heel groot en voor wat extra circulatie zou ik een nemen met een minimale capaciteit of die te regelen is.

We hebben het over deze afmeting:
1723618404593.png

Ik zou er sowieso met 1 waaiertje kiezen en magnetisch. En hoe je hem richt kan ook al verschil geven..

Het gaat mij echt om de capaciteit, heb ik genoeg aan eentje die bijvoorbeeld 2000l/h doet? wat is het minimale zogezegd

Nou ik had destijds in mn zeewaterbak van 60cm er ook een van 2000 liter dacht ik maar ja daar is veel stroming nodig. Jou bak is rond de 200 liter en je zal stroming vanuit het filter hebben dus ik zou een kleine pomp kopen of een die je kan regelen want anders liggen straks je planten plat.

Ik heb deze kleinste uitvoering (1000L/hr van de SIcce Voyager Nano in een 246L bak maar staat niet continu, enkel 3x15minuten i.c.m. Skimmer.

Deze geeft al behoorlijk veel stroming en is dus puzzelen om een richting te bepalen zonder hoge planten “om te waaien”, ik blaas langs voorruit

https://www.sicce.com/en/products/stream-pumps/voyager-nano.html

Ik heb deze kleinste uitvoering (1000L/hr van de SIcce Voyager Nano in een 246L bak maar staat niet continu, enkel 3x15minuten i.c.m. Skimmer.

Deze geeft al behoorlijk veel stroming en is dus puzzelen om een richting te bepalen zonder hoge planten “om te waaien”, ik blaas langs voorruit

O ja die had ik destijds en niet een van 2000 liter en die blaast aardig op 200 liter. Misschien zelfs wel teveel.

Ik heb een lang (2m), betrekkelijk smal (40cm) aquarium en géén stromingspomp. Maar wél 2buitenfilters (Eheim2217) en een binnenfilter van (ik schat,doos is al lang geleden weggedaan) van 750l/u.
Ik heb geen dode zones (al staan de planten niet in wind te wuiven) en goede plantengroei en helder water.

Een stromingspomp doet wel iets tegen deadspots, maar niets voor de waterkwaliteit. Is het niet handiger om er een extra filter op te zetten in plaats van een stromingspomp?

Ik heb deze kleinste uitvoering (1000L/hr van de SIcce Voyager Nano in een 246L bak maar staat niet continu, enkel 3x15minuten
Aanvulling (misschien om ook rekening mee te houden): ook al was hij schuin gericht (van rechts-boven naar links-onder langs voorruit) zonder dat het oppervlakte zichtbaar in beweging was (streamer gemonteerd ruim 10cm onder oppervlakte) het geeft een enorm groot CO2 verlies (daarom staat deze bij mij niet continu aan.

Je kan hem natuurlijk ook lager plaatsen en dan zal dat minder invloed hebben maar ik ben het met je eens dat je door oppervlaktebeweging co2 verlies kan hebben.

Waarom wil je een stromingspomp gebruiken?

Waarom wil je een stromingspomp gebruiken?
Om de stroming te verbeteren , er is mij uitgelegd dat de stroming van het filter eigenlijk hoger zou moeten zijn , dit zou je dan kunnen opvangen door een Wavemaker er bij te hangen

Dan herhaal ik mijn opmerking van eerder:
plaats er een extra filter bij. Dan heb je extra stroming én je hebt meer filtercapaciteit.

Of eventueel een zwaarder filter.

Dan herhaal ik mijn opmerking van eerder:
plaats er een extra filter bij. Dan heb je extra stroming én je hebt meer filtercapaciteit.
Kan je gewoon een tweede filter toevoegen? Zonder je zorgen te maken dat de waterkwaliteit er onder lijdt?

Ja hoor, waarom zou je waterkwaliteit daaronder lijden?

Ja hoor, waarom zou je waterkwaliteit daaronder lijden?
Geen idee ben nieuw in de hobby. En bij het opstarten was het natuurlijk een heel ding om de juiste bacteriën op te bouwen. Wilde het even zeker weten. Heb namelijk ook mee stroming nodig in mn aquarium. Kan dan net zo goed een goede externe filter kopen en deze er extra naast zetten.

Geen idee ben nieuw in de hobby. En bij het opstarten was het natuurlijk een heel ding om de juiste bacteriën op te bouwen. Wilde het even zeker weten. Heb namelijk ook mee stroming nodig in mn aquarium. Kan dan net zo goed een goede externe filter kopen en deze er extra naast zetten.
Zou ook mijn advies zijn. Een Wavemaker zoals de eerder genoemde Sicce voyager blaast je water zowat de bak uit met dit formaat en is niet bepaald stil. Daarnaast maakt het gehakt van kleine diertjes zoals garnalen.

Een Wavemaker zoals de eerder genoemde Sicce voyager blaast je water zowat de bak uit met dit formaat en is niet bepaald stil.
Stil zijn ze wel want ik heb er een gehad en draai nu op zout met 2 stuks en ze zijn geruisloos. Je kan ze ook kopen die je kan regelen qua flow en zo op je wens afstemmen.

Stil zijn ze wel want ik heb er een gehad en draai nu op zout met 2 stuks en ze zijn geruisloos. Je kan ze ook kopen die je kan regelen qua flow en zo op je wens afstemmen.
Nou, de Sicce voyager die ik had was net een bladblazer qua geluid. Maar was wellicht een maandagochtend exemplaar.

Ja ik heb die al sinds 2017 en nog steeds zonder problemen en geluidloos en er zit nog een Eheim in die ik ook niet hoor.

Het kan natuurlijk ook zijn dat er iets mis is met je oren.....:))

Het kan natuurlijk ook zijn dat er iets mis is met je oren.....:))
Nou de bak staat in de woonkamer op max 3 meter afstand en niemand hoor ik erover dus mn oren zijn denk ik nog prima. Beter dan mn ogen in elk geval :DD

Nou, de Sicce voyager die ik had was net een bladblazer qua geluid. Maar was wellicht een maandagochtend exemplaar.
https://www.sicce.com/en/products/stream-pumps/voyager.html
Dat is niet de kleinste lijn (Voyager) en beginnen pas bij 3000L/h

Ik heb deze kleinste uitvoering (1000L/hr van de Sicce Voyager Nano in een 246L bak maar staat niet continu, enkel 3x15minuten i.c.m. Skimmer.
Dat is de kleinste lijn (Voyager-Nano) en beginnen vanaf 1000l/h en zijn behoorlijk stil.

Die nano 1.000 liter had ik. Waardeloos ding. Maar nogmaals, wellicht had ik pech
Denk het ook.

Ik heb er zelfs twee (één reserve) en zijn beiden OK

Je kan inderdaad pech hebben gehad maar zoals ik al zei ben ik er tevreden over en zelf zou ik met zoveel herrie naar de winkel zijn teruggegaan.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan