Wat is er nieuw

Stromingspomp

airmax

Well-known member
Lid geworden
17 februari 2023
Leeftijd
54
Ik heb zoals in andere topics vermeld dat ik baardalg op mij amazone zwaardplanten heb echter niet op elk blad.
Het betreft een discus aquarium met computer gestuurde co2 en uv filter en jbl led verlichting

Om zoveel min mogelijk waterwaarde schommelingen te hebben verschoon ik nu 1 maal in de week 85 procent water.
Hiervoor 2 keer in de week 50% beide zelfde resultaat.

Helaas brengt dit niet wat het moet zijn. Ik doseer elke week NO3 om de verhouding nitraat / fosfaat in verhouding te
houden, Ik voeg verder niets toe.

De water output controleer ik regelmatig etc., maak het hoofdfilter indien nodig schoon (bijna nooit, voorfilter in de pomp
1 keer in de maand, voorfilter in het aquarium elke week.

Echter Wil ik toch wat meer stroming in mijn aquarium brengen om zo de verdeling van de voeding en de toegevoerde
co2 wat te vergrootten en de baardalg verminderen. Ik krijg nl ook de indruk dat het stof van het diepvries voer op sommige
bladeren neer daalt en hierdoor een vette laag ontstaat en dus baardalg etc. Door wat meer stroming wil ik de bladeren dus schoner
krijgen. / houden.

Ik kwam de volgende stromingspomp tegen: Jecod SOW 8 – Aquarium Stromingspomp.

Mijn vraag is of er iemand is die positieve ervaringen heeft met deze pomp of dat ik beter een andere keuze kan maken.
Ik wil hem buiten de bak kunnen inregelen dmv een app of een regelunit

Ik hoor het graag

Groet Igor

Om zoveel min mogelijk waterwaarde schommelingen te hebben verschoon ik nu 1 maal in de week 85 procent water.

Persoonlijk vind ik 85% erg veel, je krijgt juist veel schommelingen op die manier.

Helaas brengt dit niet wat het moet zijn. Ik doseer elke week NO3 om de verhouding nitraat / fosfaat in verhouding te
houden, Ik voeg verder niets toe.

Ook geen micro's zoals profito etc?

deed dus eerst 2 keer in de week 50 procent en had ook baardalg vandaar dus 1 keer in de week 85 procent. Resultaat hetzelfde

Heb ook all in one voeding gebruikt van aquarium bemesting.nl maar ook baardalg. Door het diepvries voer met oa runderhard en de
discus vissen zelf heb ik al genoeg fosfaat in het water

Iedere keer als je een water wissel doet dan krijg je een schommeling in de hoeveelheid Co2.
Hoe groter of vaker die schommelingen hoe meer kans je hebt op baard alg.

Ik zou fosfaat negeren en gewoon de EI methode gaan toepassen.
Eventueel met dagelijks wat carbo om de baardalg wat meer motivatie te geven om dood te gaan.

Wat zijn de waterwaarden en heb je een foto van je dropchecker? Baardalg duidt vaak op een co2 tekort en weet je hoeveel lumen per liter je boven de bak hebt?

Om dus de schommelingen zoveel mogelijk te voorkomen ben ik dus over gegaan op 1 keer in de week water verversen. Dan heb ik maar 1 keer dus een co2 schommeling leek mij.
Verder blijft de co2 zowel in de nacht als overdag aan (co2 computer gestuurd) dus stabiele co2 inde bak.

Heb carbo staan dus kan ik gebruiken maar dan blijf ik nog steeds vette bladeren hebben.

Heb de computer ingesteld op 6.2 en de kleur van de dropchecker is heel licht waterig groen nog net niet geel.

Ik heb de JBl solar en de jbl rgb,

• Maximale lichtopbrengst van 150 lumen/watt voor mooie aquariumplanten: extreem hoge, fotosynthetisch actieve straling (PAR) van meer dan 220 µM/s/m²

Iemand anders nog bevindingen / ervaringen omtrent een stromingspomp en discus bak?

Hoor het graag

Ik denk dat het ligt aan die grote/vaker waterverversing. Ik deed eerder 3x pw 50% water wisselen, omdat ik veel baardalg had en dacht dat het aan de vervuiling lag. Ik ben minder water gaan verversen (50% 1x per 2 weken), en baardalg wordt langzaam maar gestaag minder. Ik denk doordat de waterwaardes dan stabieler blijven. Ik gebruik geen co2. Daarnaast valt het me op, dat op de plekken waar er meer stroming is, meer baardalg aanwezig is

Probeer het idd zo lang mogelijk uit te stellen alleen loopt dan je nitriet op en dat wil ik graag zo laag mogelijk houden.

Ik zou een stromingspomp gebruiken om mijn planten dan meer te laten bewegen en het dwarl vuil na het diepvrios voeren
van de bladeren wuift.

Probeer het idd zo lang mogelijk uit te stellen alleen loopt dan je nitriet op en dat wil ik graag zo laag mogelijk houden..

Nitriet of nitraat?

Ik denk dat je moet kijken wat de behoeften van jouw planten bestand is zoals de zwaardplant en valisneria las ik in een andere topic, denk ook aan temperatuur en vooral de lichtvraag waarop je de bemesting aanpast en of CO2 überhaupt nodig is.

Volgens mij zit jouw discus bak op 28.5 graden, klopt dat?

als ik het onderhoud uitstel gaat de nitriet waarde omhoog, de discus vissen geven veel vervuiling.

Dat nitriet omhoog gaat zou niet mogen, ook niet met discusvissen.
Ben nu 100% overtuigd dat je je baardalg probleem niet op gaat lossen met een stromingspomp.

Paar vraagjes
Foto van je gehele bak.
Hoeveel liter is je bak.
Wat voor filtratie.
Vissenbestand.
Wat doe je aan onderhoud aan filters e.d.

Ik denk dat je moet kijken wat de behoeften van jouw planten bestand is zoals de zwaardplant en valisneria las ik in een andere topic, denk ook aan temperatuur en vooral de lichtvraag waarop je de bemesting aanpast en of CO2 überhaupt nodig is.

Volgens mij zit jouw discus bak op 28.5 graden, klopt dat?
klopt idd die planten hebben het nog steeds moeilijk, Co2 is bij dit planten bestand ook niet echt nodig maar wilde de alg onder controle houden. de lotus plant doet het er prima op en heeft ook bijna nooit alg. Ik heb een filterzand bodem en klei korrels bij de wortels. Dit staat ook bij de andere topics. Echter probleem blijft.

Ondertussen met verlichting en voeding in de weer geweest maar geen goed resultaat. Kortere verlichtingstijden, hoger en lager percentage van de jbl solar en rgb etv

De bladeren die alg hebben voelen ook vettig aan dit komt door het diepvries voer. Op het vettig blad groeit dan ook de baaralg. Dmv een stromings pomp wil ik ga kijken of ik de bladeren schonere houd en dus ook minder alg op gaat groeien.

Het is idd 28.5, heb het ook geprobeerd op 28 graden maar geeft geen ander resultaat.

Ik heb het diepvries voer met runderhart ook verminderd en ander soort voeding gaan geven. Ook geen echte verbetering.

als ik het onderhoud uitstel gaat de nitriet waarde omhoog, de discus vissen geven veel vervuiling.
Dat nitriet omhoog gaat zou niet mogen, ook niet met discusvissen.
Ben nu 100% overtuigd dat je je baardalg probleem niet op gaat lossen met een stromingspomp.

Paar vraagjes
Foto van je gehele bak.
Hoeveel liter is je bak.
Wat voor filtratie.
Vissenbestand.
Wat doe je aan onderhoud aan filters e.d.
Hierbij de gevraagde info
De bak is 400 liter
Oase pomp 850 t met filtermatten en seachem pijpjes en 3 matjes purigem, uv filter
8 maal discus, 15 kardinaal tetras, 10 amanogarnalen, 10 sterbais en 3 maal l nummer 144
Elke week voorfilter in de bak schoonmaken, om de 3 a 4 weken voorfilter in het hoofdfilter, het grote hoofdfilter alleen bij te weinig output van de liters,
voordat ik het hoofdfilter doen borstel ik eerst de slangen schoon om te kijken of het filter weer voldoet aan de filter output.

Nitriet gaat omhoog als je het onderhoud uitsteld en dat wil ik en de discus vissen al helemaal niet. Van 2 keer in de week naar 1 keer in de week gegaan.
Beide zelfde resultaat geen vermindering van de baardalg

Bijlagen

• IMG_7007.jpg
    IMG_7007.jpg
    23.6 KB · Weergaven: 33
  • IMG_7006.jpg
    IMG_7006.jpg
    21.8 KB · Weergaven: 27
  • IMG_7005.jpg
    IMG_7005.jpg
    22.8 KB · Weergaven: 28
  • IMG_7004.jpg
    IMG_7004.jpg
    23.1 KB · Weergaven: 32
  • IMG_7003.jpg
    IMG_7003.jpg
    23.4 KB · Weergaven: 32
  • IMG_7002.jpg
    IMG_7002.jpg
    19.1 KB · Weergaven: 37
Ik weet wel dat je een hele lange adem moet hebben om baardalg te bestrijden. Heel langzaam wordt het minder, dat gaat niet met een week. Hoe meer je in een korte tijd verandert, hoe onstabieler de bak blijft. Het gaat echt heel langzaam.

Wat voor een aquarium heb je? Merk enz

Nitriet gaat omhoog als je het onderhoud uitsteld en dat wil ik en de discus vissen al helemaal niet.

Als nitriet zich opbouwt betekend dat veelal dat je onvoldoende filtratie hebt of een te zware belasting.
Heb zelf geen ervaring met discusvissen maar als ik het zo zie en lees denk ik dat je gewoonweg te veel belasting hebt voor je huidige setup.
Onvoldoende filtratie of overbelasting met nitriet als gevolg kan net zo goed algen veroorzaken.
Je moet rustig een paar water geen water kunnen wisselen zonder opbouw van nitriet namelijk.

Denk dat er meerdere problemen spelen en ben er zeker van dat een stromingspomp niet de oplossing gaat zijn.

Met discus vissen is het bijna verplicht / noodzakelijk om elke week 75 procent water wissels te doen dit ivm belasting van het water.
Doe je dit niet krijg je automatisch teveel nitriet en zieken vissen. De discus vissen doen het top en leggen regelmatig eitjes etc.

Discus vissen aquarium is niet te vergelijken met een normaal standaard aquarium.

Ehm, als je filter goed werkt wordt nitriet no2, omgezet in nitraat no3.

Als jij no2 opbouw hebt, is je filter dus niet in staat dit voldoende weg te werken. Dat is ook van toepassing op een discus bak.

Die waterwissels zijn om andere stoffen, zoals nitraat en fosfaat weg te werken. Dat kan idd snel opbouwen met grote vissen en veel voer. Is overigens van toepassing op alle grote cichliden.

Ehm, als je filter goed werkt wordt nitriet no2, omgezet in nitraat no3.

Als jij no2 opbouw hebt, is je filter dus niet in staat dit voldoende weg te werken. Dat is ook van toepassing op een discus bak.
dat klopt idd maar de belasting is zwaarder dan in een gezelschap bak. Die had ik hiervoor met prachtige plantengroei en 0 alg .
Het is ook niet zo dat het na 2 weken geen onderhoud de no2 donker geel kleurt. Echter wil ik geen zieken discus vissen en
ben je genoodzaakt om veel water te wisselen.

Ben je dan bezig met kweken of heb je hem als gezelschapsbak?

50 liter per discus, 8 stuks = 400 liter.
Dan je bijvissen nog waarvan 3 L nummers die aardig vervuilen.

Hoe dan ook als je nitriet meet als je een paar dagen later bent met water wisselen is de belasting gewoon te hoog voor je filtratie.

Ik zat te twijfelen of ik dit zou benoemen, maar als ik naar je foto kijk, is dit volgens mij geen 400 liter. Ik zie maar 2 deuren in het meubel.

Ik zat te twijfelen of ik dit zou benoemen, maar als ik naar je foto kijk, is dit volgens mij geen 400 liter. Ik zie maar 2 deuren in het meubel.
ja klopt idd het is een 350 liter bak. Sorry zat er naast maar wil ook in deze 350 liter van de baardalg af. En door een stromingspomp dacht ik een betere verdeling van dre co2 en voedingstoffen te krijgen een betere stroming in de bak richting de inlaat en meer beweging van de planten,. Vandaar ook de toppic vraag wie heeft er ervaring met de Jecod SOW 8 – Aquarium Stromingspomp.

Ben je dan bezig met kweken of heb je hem als gezelschapsbak?

50 liter per discus, 8 stuks = 400 liter.
Dan je bijvissen nog waarvan 3 L nummers die aardig vervuilen.

Hoe dan ook als je nitriet meet als je een paar dagen later bent met water wisselen is de belasting gewoon te hoog voor je filtratie.
de 50 liter discus zwemwater is achterhaald en bij goed onderhoud is het water in prima conditie te houden. De kardinalen zijn in een klein aantal en geven weinig tot geen waterbelasting.
De schoonmaak ploeg houd de bodem mooi schoon en fris.

Ik ben niet zelf aan het kweken maar ze willen wel.
Ik wil dus ook met een stromingspomp de flow verbeteren in de bak zodat het filter meer kan aanzuigen, de planten meer bewegen en dus het vuil makkelijker van de bladeren afkomt.

Vandaar ook de toppic vraag wie heeft er ervaring met de Jecod SOW 8 – Aquarium Stromingspomp.

de 50 liter discus zwemwater is achterhaald en bij goed onderhoud is het water in prima conditie te houden. De kardinalen zijn in een klein aantal en geven weinig tot geen waterbelasting.
De schoonmaak ploeg houd de bodem mooi schoon en fris.

Tsja als je waterkwaliteit zo snel terug loopt dan vraag ik me af hoe achterhaald dat werkelijk is.
Gewoon puur overbelasting en 100% zeker een van de oorzaken van je baardalg.

Vandaar ook de toppic vraag wie heeft er ervaring met de Jecod SOW 8 – Aquarium Stromingspomp.
Jecod zijn chinese pompen, ze doen wat ze moeten doen.
Maar je vroeg dit ivm baardalg vandaar, ik zeg na wat meer info alleen maar dat het weg gegooid geld gaat zijn want de problemen blijven.

Tsja als je waterkwaliteit zo snel terug loopt dan vraag ik me af hoe achterhaald dat werkelijk is.
Gewoon puur overbelasting en 100% zeker een van de oorzaken van je baardalg.

Jecod zijn chinese pompen, ze doen wat ze moeten doen.
Maar je vroeg dit ivm baardalg vandaar, ik zeg na wat meer info alleen maar dat het weg gegooid geld gaat zijn want de problemen blijven.
ik begrijp je wel hoor echter de fosfaat en nitraat verhouding is wel goed. De nitriet loopt wel op maar niet echt bijgehouden en ook niet express laten oplopen met een test of probeersel. Dit omdat ik het leven van de discus niet op het spel wil zetten.

Ik dacht dmv een stromingspomp een beter doorstroming in de bak kreeg, daardoor het filter nog beter gaat werken etc etc

Dan heeft het meer zin er een extra protfilter op te zetten. Meer filtratie en stroming.

Daar zat ik ook aan te denken ik heb nog een oase biomaster kleinere uitvoering. Echter zit ik dan met de beperkte ruimte in de kast .
Tevens heb ik dan 2 maal en extra slang voor inlaat en uitlaat. Heb nu van eheim het systeem met een draaidopje zodat ik de slang ook kan borstelen.
2 naast elkaar zorgt dan weer voor andere problemen

Of 1 groter potfilter aanschaffen zoals de fluval fx6

Dit wilde ik dan ook met een stromingspomp gaan proberen, meer flow/ stroming in de bak betere filtratie etc

Je kan met een dikkere in/uitlaat werken en die via een Y-stuk met verloop naar andere maat verdelen over 2 filters. Of gewoon 1 groter filter.
Anyhow: ik blijf er bij dat ophoping van Nitriet betekend dat de aanvoer van uitstoot van vissen teveel is voor het filter om te verstouwen. Welke vis er ook in zwemt. Dat los je op door lagere belasting of meer filteren. Een stromingspomp draagt daar niet aan bij.

Mijn ervaring met baardalg is dat die ontstaat op plekken met veel stroming (bij de uitstroom bijv.).

ik zou in jou situatie: of lager belasten (minder vis, minder voeren) of een groter filter (extra filter mag ook). Een stromingspomp op dat formaat bak zou niet nodig moeten zijn als je de filteruitlaat goed hebt staan en het filter genoeg debiet heeft.

Je kan met een dikkere in/uitlaat werken en die via een Y-stuk met verloop naar andere maat verdelen over 2 filters. Of gewoon 1 groter filter.
Anyhow: ik blijf er bij dat ophoping van Nitriet betekend dat de aanvoer van uitstoot van vissen teveel is voor het filter om te verstouwen. Welke vis er ook in zwemt. Dat los je op door lagere belasting of meer filteren. Een stromingspomp draagt daar niet aan bij.

Mijn ervaring met baardalg is dat die ontstaat op plekken met veel stroming (bij de uitstroom bijv.).

ik zou in jou situatie: of lager belasten (minder vis, minder voeren) of een groter filter (extra filter mag ook). Een stromingspomp op dat formaat bak zou niet nodig moeten zijn als je de filteruitlaat goed hebt staan en het filter genoeg debiet heeft.

Ik ga eens kijken of het kleinere filter er in gaat passen of anders tijdelijk buiten de kast om te kijken of het minder gaat worden. De uitstroom heb ik nu met een spraybar op de achterwand naar voren blazen. Lengte is ongeveer 60cm, heb ook een eenden bek al een keer geprobeerd.

Nou heb er een oase 600 nog net erbij kunnen zetten, ga vandaag even slangen etc bestellen. Kan ik dan gewoon de 2 inlaten en de 2 uitlaten naast elkaar zetten.
Dan doe ik de grootste pomp vanaf de bodem zoals nu en de 2de kleinere vanaf het midden van de waterkolom laten afzuigen. 1 spraybar en 1 eenden bek als uitlaat?

Onder tussen behoorlijke Topic verandering 😉

Dat zou inderdaad kunnen.

afzuiging lijkt me prima met 2 hoogtes idd. ik zou denk ik zelf voor twee spraybars (zodat je ongeveer de heel breedte van de bak hebt) of twee eendenbekken gaan. Maar dat is ook een beetje expirimenteren.

Hoi, Ik heb ook een discusbak (zoals bekend denk ik) en mijn ervaringen kan je zien in mijn Fotoalbum (link hieronder, ik moet nodig weer een update doen...).

Anyway: Even reageren op wat punten gebaseerd op mijn ervaringen:
-Mijn ervaring inmiddels is dat wavemakers onontbeerlijk zijn, ook in discus aquaria. Ik heb er 3 (el cheapo van Ali) die op gezette tijden aan gaan. 1 zit rechts onderin de bak om afval naar de filter inlaat te sturen en 2 bovenin voor een betere gas/zuurstof uitwisseling in de bak. Nu met het warmere weer, en als ik de discussen bovenin de bak zie hangen en naar zuurstof happen, dan zet ik de wavemakers handmatig aan. Ik hou mijn bak op 26,5-27 graden. Ik heb ze wel zo gericht dat de discusvissen niet worden weggeblazen door de stroming.
-Ik doe 1 keer per week waterwissel, ongeveer 30-40%, in mijn bak lijkt dat mij de beste verhouding. Minder dan 30%-> ik meet nog teveel afvalstoffen in de bak; Meer dan 40%-> PH schiet omhoog en verlies van micro-macro stoffen. Soms doe ik wel een grotere waterwissel (na een kuur bijvoorbeeld of als ik groot onderhoud heb gedaan) Let wel: ik heb 2 flinke Eheim potfilters draaien aangezien discusvissen grote vervuilers zijn en hun voer het water flink belasten.
-Algen: ik heb alleen op het hout baardalg, gelukkig geen andere algen op planten enzo. De boel is lekker stabiel met alleen baardalg op hout nu (wat ik acceptabel vind, mijn vrouw vindt het zelfs mooi) maar de balans zoeken tussen plantenvoeding (Micro/Macro) en verlichting (Sterkte/duur) is een zeer lange adem. In mijn geval merk ik dat CO2 wel goed is voor de groei van de planten, maar minder van belang dan ik dacht. Ik hou mijn PH nu op 6.6/6.7 (vroeger op 6.3/6,4). Mijn dropchecker is groen, licht groen/geel heb ik het nooit gekregen. Ik heb wel honderden puntslakken in de bak die in de avond tevoorschijn komen (ziet er niet uit..). Het is een plaag, maar het voordeel is wel dat wel helpen om de algen te verminderen.
-Mijn advies: hou een log bij wat je aanpast (zie voorbeeld in mijn fotoboek); pas 1 ding aan en wacht minimaal 1 week om het effect te zien. En ja, zeker in het begin elke week de belangrijkste waardes meten om te snappen hoe je bak werkt/reageert (Minimaal KH,GH,NO2,NO3,PO4,Fe en NH4). Als je een balans hebt gevonden dan hoef je minder vaak te meten. Discusvissen blijven gevoelige vissen (ik heb nu ook weer een zieke vis..) dus blijven monitoren is belangrijk.

Thanks, Jeroen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan