Stromingsrichting 180L aquarium


Mafkees

Well-known member
Lid geworden
3 maart 2018
Berichten
928
Hoi allen,

Formaat aquarium: 100x40x50 LBH.

Tot mijn frustratie merk ik dat er zich flinke hoeveelheden zwerfvuil op mijn planten afzet. Ik heb dus wat gespeeld met de richting van mijn stroming en ik hoop dat jullie wat willen meedenken, kan ik nog verbeteren? We moeten natuurlijk wel even rekening houden met de partij hout die erin ligt.

Impressie:
totaal2.jpg

Als ik hieronder praat over links of rechts dan bedoel ik links of rechts zoals op de foto.

De oude situatie:
-de externe filterpomp (700L/u bruto) stond met behulp van een spraybar over de breedte (smalle kant) op de linker zijkant gericht (van rechtsboven naar linksboven);
-de intake van het filter zit rechtsonder;
-de stromingspomp (600L/u bruto, regelbaar, stond op 300L/u bruto) stond op de rechter zijkant gericht zodat de stroming precies achter de spraybar van de filterpomp uitkwam. Hier vormde zich dan een 'bult' tegen de zijwand aan waarna het water een beetje omlaag zakte. (van rechtsmidden naar rechtsboven). De gedachte hierachter was dat ik mijn vissen niet compleet weg wilde blazen maar dat ik wel extra circulatie wilde.

Achteraf gezien werkten deze sproeirichtingen elkaar denk ik tegen.


De nieuwe situatie:
-de filterpomp staat met behulp van slechts een knietje op de linker bovenkant gericht. Zie tekening hieronder. (van rechtsboven naar linksboven);
-de intake van het filter is onveranderd;
-de stromingspomp staat op de linker bovenkant gericht met behulp van een spraybar. Deze draait nu wel op 100% vermogen. (van rechtsboven naar linksboven).
stroming.png



Conclusie: ik zie dat de meeste planten meer wapperen (vooral linksonder, waar alle stroming samenkomt) maar vlakbij de intake van het externe filter (rechtsonder) lijkt er nog altijd weinig te gebeuren. De stroming lijkt vooral richting de stromingspomp getrokken te worden (rechtsboven). Hoe kan ik ervoor zorgen dat ook de planten vlakbij de intake wat meer gaan wapperen?

Alle techniek moet nu eenmaal in dezelfde hoek hangen. Dat is niet anders te realiseren.

Dank voor het meedenken!

p.s.
Bijkomende vraag: zoals de stroming nu geregeld is, staat er gewoon een hele grote hoeveelheid stroming. Als één van de tetra's te hoog komt dan wordt hij gewoon weggeblazen. Ik wil echter graag goerami's gaan houden en die stellen dat niet op prijs. Hoe kan ik de doorstroming hetzelfde houden (ter voorkoming van neerdalend vuil) en de intensiteit van de stroming verlagen? Dat kan niet samen lijkt mij toch? Maar hoe doen anderen het dan qua stroming bij een zwaarbeplante tank?
 
Ik heb de in en uitlaat op rechts zitten in de meterbak. Dat het grote stuk hout invloed heeft op de circulatie lijkt me duidelijk en dat kan dus negatief uitpakken als zich daar vuil gaat ophopen.
Je kan de circulatie eens testen met wat diepvriesvoer of waterverbeteraar. Ook onder mijn uitstroom wapperen de planten dus minder dan links in de bak.
 
Kan je anders niet een spraybar op de achterwand zetten en deze schuin naar voren richten?
 
Kan je anders niet een spraybar op de achterwand zetten en deze schuin naar voren richten?

Het hout is nogal hoog en lomp en ik ben bang dat dit dan weer op andere plaatsen voor onderbreking zal zorgen dan op de huidige manier.
 
Kan je anders niet een spraybar op de achterwand zetten en deze schuin naar voren richten?
Ten eerste betwijfel ik of mijn pompen daar sterk genoeg voor zijn. Zelfs met een klein spraybarretje van 15cm komt er al een mini straaltje uit de filterpomp. Met de stromingspomp zou het misschien kunnen. Maar ik zit inderdaad met het stuk hout in gedachte. Daardoor gaat denk ik wel erg veel stroming verloren op die manier.
 
Welke filter draait er op je bak?
 
Welke filter draait er op je bak?
Eheim 2324 filterpomp met geïntegreerde verwarming (tweedehands).
Slangen zijn schoon en de fijne spons is eergisteren even afgespoeld. Hij zit dus iig niet verstopt.
 
Capaciteit van 700 liter is netto zo n 4x je bak en netto dus zeker 2x en dat zou normaliter genoeg moeten zijn. Raar dat je bij een korte spraybar dan zo n zacht straaltje krijgt.
Je kan met een emmer eens meten hoelang het duurt voordat er 10 liter inzit en dan doorrekenen hoeveel dat per uur is. Ik heb een JBL 901 en als ik de spraybar van 40cm erop heb dan komt er een redelijke straal uit die gaatjes namelijk.
 
Ter info. In mijn aquarium wappert geen enkele plant.

2 uitstroom pijpjes. Rechts en midden. Staan naar links voor gericht. Aanzuig zit rechtsachter.
Water stroomt goed door de bak. Geen vuil op de bodem.
Heb een netto 300 liter bak. Met een filter welke netto 550 liter per uur doet.

Stromingspomp eruit mikken! Die verplaatst alleen vuil.
 
Ze gebruiken die lily pipes voor het verlagen van de stromingsintensiteit in plantenbakken. Dan kan je effectief een zwaardere filter zonder dat je planten worden weggeblazen.

Je hebt daar ook van eheim een plastic versie van.
 
Capaciteit van 700 liter is netto zo n 4x je bak en netto dus zeker 2x en dat zou normaliter genoeg moeten zijn. Raar dat je bij een korte spraybar dan zo n zacht straaltje krijgt.
Je kan met een emmer eens meten hoelang het duurt voordat er 10 liter inzit en dan doorrekenen hoeveel dat per uur is. Ik heb een JBL 901 en als ik de spraybar van 40cm erop heb dan komt er een redelijke straal uit die gaatjes namelijk.
Ja dat meten heb ik inderdaad gedaan laatst. Kwam uit op ca. 500L/u.

Ter info. In mijn aquarium wappert geen enkele plant.

2 uitstroom pijpjes. Rechts en midden. Staan naar links voor gericht. Aanzuig zit rechtsachter.
Water stroomt goed door de bak. Geen vuil op de bodem.
Heb een netto 300 liter bak. Met een filter welke netto 550 liter per uur doet.

Stromingspomp eruit mikken! Die verplaatst alleen vuil.
Grappig hoe het kan verschillen. Jij hebt er ook toch aardig wat planten in zitten. Het zal dan toch aan die partij hout liggen gok ik. De stromingspomp is puur om te voorkomen dat het vuil neerdaalt, zover dat mogelijk is. Dan komt het vanzelf in het filter hoop ik.

Ze gebruiken die lily pipes voor het verlagen van de stromingsintensiteit in plantenbakken. Dan kan je effectief een zwaardere filter zonder dat je planten worden weggeblazen.

Je hebt daar ook van eheim een plastic versie van.
Lily pipe is misschien wel een idee. Maar de filterpomp heeft dat niet nodig en de stromingspomp heeft al een redelijke spraybar. Wellicht kan ik de gaatjes nog wat uitboren. Maar ik wil juist ook wat gewapper houden want het probleem is nu juist dat het vuil neerdaalt op de planten.
 
De verdeling word er naar horen zeggen alleen maar beter van. Juist zouden de dode zones verdwijnen. alleen je "jet effect" verdwijnt waardoor de vissen wel kunnen zwemmen.
 
Je zou ook naar wat kleiner hout kunnen kijken misschien.
 
Grappig hoe het kan verschillen. Jij hebt er ook toch aardig wat planten in zitten. Het zal dan toch aan die partij hout liggen gok ik. De stromingspomp is puur om te voorkomen dat het vuil neerdaalt, zover dat mogelijk is. Dan komt het vanzelf in het filter hoop ik.

Daar gaan veel aquarianen de mist in. Een filter is niet bedoeld als stofzuiger. De filter moet het water zuiveren. De belastende stoffen in het water moeten omgezet worden.

Zweefvuil zou eigenlijk neer moeten dalen op de bodem.
Bij een goede balans, zal dit vuil eerder verteren dan dat het zicht ophoopt op de bodem.

En als het zich ergens ophoopt, is het beter om dit af te hevelen bij een waterwissel. Dan dat dit vuil in het filter komt.
Dit verstopt het filter vroegtijdig.
 
Hoe is het met het zweefvuil gesteld als je de stromingspomp niet gebruikt?
 
Je zou ook naar wat kleiner hout kunnen kijken misschien.
Ik vind de inrichting te gek zo en het hout was al duur genoeg dus dat zit er niet in :D

Daar gaan veel aquarianen de mist in. Een filter is niet bedoeld als stofzuiger. De filter moet het water zuiveren. De belastende stoffen in het water moeten omgezet worden.

Zweefvuil zou eigenlijk neer moeten dalen op de bodem.
Bij een goede balans, zal dit vuil eerder verteren dan dat het zicht ophoopt op de bodem.

En als het zich ergens ophoopt, is het beter om dit af te hevelen bij een waterwissel. Dan dat dit vuil in het filter komt.
Dit verstopt het filter vroegtijdig.
Bedankt voor het waardevolle advies! Ik zal binnenkort eens heel grondig alle planten gaan afhevelen.

Hoe is het met het zweefvuil gesteld als je de stromingspomp niet gebruikt?
Zweefvuil is het probleem niet. Het probleem is neerdalend vuil dat op de planten blijft liggen. Ik rommel misschien wel gewoon teveel in mijn bak. Ik ga dit weekend alle planten goed afhevelen zoals gezegd en dan blijf ik er een week af (ja echt!).

De verdeling word er naar horen zeggen alleen maar beter van. Juist zouden de dode zones verdwijnen. alleen je "jet effect" verdwijnt waardoor de vissen wel kunnen zwemmen.
Ik dacht: laat ik eens gek doen. Ik wil namelijk de hoeveelheid stroming behouden (ca. 1000-1100 liter stroming per uur) maar het 'jet' effect is inderdaad onwenselijk.

Daarom...
EXIT lelijk Eheim spraybar.
ENTER 'do it yourself' lily pipes!
20180419_210059.jpg


Ze zitten er zo'n 15 minuten op en ze bevallen al erg goed. Op ca. 10cm afstand is al nauwelijks meer een 'jet' voelbaar! En de bovenste doet tevens dienst als soort van skimmer. Ik ben benieuwd hoe dit gaat bevallen, met een beetje geluk is die stomme kaamlaag ook gelijk verholpen namelijk :D

Het enige wat ik tot mijn beschikking heb zijn die stukjes buis en een schaar/mesje. Kunnen de pipes qua vorm nog beter?

Ik heb ook een gasaansteker bedoeld voor kaarsen. Ik heb al geprobeerd om andere buisjes te verhitten om de bovenkant omhoog te laten lopen maar dit lukt niet, er smelt dan een gaatje in, zelfs als ik extreem geduldig ben.
 
Een haarfohn of een grotere afstand tot je vlam moet werken. Je zou een soort opbolling aan de onderkant willen zodat de straal ''doodvalt' in het kommetje, en terugkaatst naar je oppervlak.

Dan krijg je die oppervlakte-agitatie die vaak gewenst is
 
Ik heb me nog eens ingespannen. Deze is redelijk gelukt al had de bovenkant van mij wat langer gemogen. Ik schoot wat uit met de schaar.. ;)

20180419_225209.jpg
 
Die lijkt me aardig gelukt. Komt de stroming nog wel diep genoeg nu?
 

Terug
Bovenaan