stromingsterkte voor epiplatys annalatus (ringbandsnoekje)


S

Said030

Guest
Nu ben ik van plan van deze prachtige visjes aan te schaffen, maar lees op internet dat ze waterstroming niet op prijs stellen. 'Weinig tot geen stroming' is wat er wordt aangeraden.
Nu is het zo dat ik een rio 180 heb (100x45x45) met een Tetra EX800 filter waarvan de uitstroom met 1 stromingspijpje (met van die gaatjes) links in de diepte is geplaatst. de stroming gaat dus van links naar rechts, met de uitstroom net onder het wateroppervlak waardoor je goeie oppervlaktebeweging hebt.
De planten rechts bewegen heel lichtjes mee met de stroming; is deze stroming te sterk voor de ringbandsnoekjes?

het stromingspijpje demonteren heb ik eerlijk gezegd liever niet omdat de vallisneria (links van de bak) zo mooi meebeweegt met de stroming naar rechts toe.

Heeft iemand wellicht ervaring met deze visjes en de eventuele stroming in zijn/haar aquarium?
 
Ik heb ze in de 80cm met een Eheim2213 en een spraybar en dus ook wel wat stroming. Ik heb niet de indruk dat dit teveel is voor ze. Neemt niet weg dat ze er geen voorkeur aan geven.
 
Goed je visjes observeren dan zal al gauw duidelijk worden of je de stroming wat moet verminderen.
 
Je kan deze snoekjes heel goed helpen: Doe wat Limnobium laevigata in je bak, door de wortels hiervan wordt de stroming gebroken en de snoekjes houden zich hier erg graag tussen op!
 
Je kan deze snoekjes heel goed helpen: Doe wat Limnobium laevigata in je bak, door de wortels hiervan wordt de stroming gebroken en de snoekjes houden zich hier erg graag tussen op!

Klopt, dat heb ik ook aan het oppervlak en ze hebben het zo te zien naar de zin.
 
Zoals de tips hierboven al gegeven zijn kan je met oppervlakte planten heel wat kalmere hoekjes maken. Ik zie hier dat (helaas maar 1 opvang maar maar er komen er nog 20 aan!) dat deze heel actief op zoek gaat in de stroming naar eten en de rest van de dag heel chill plekjes opzoekt waar er niet veel stroming is.
 
Zolang er plekken zijn waar de oppervlaktestroming gebroken wordt zou ik me geen zorgen maken. Merk dat ze zelf op zoek gaan naar de stroming. En ik heb zelfs een extra stromingspomp langs het oppervlakte gericht met een capaciteit tussen de 500 en 1000 liter per uur.
 
heb ondertussen 11 van deze prachtvisjes rondzwemmen sinds een paar dagen. Het zijn weliswaar nog jonkies (1 cm) maar ze zien er gezond uit en eten als een gek. vlokvoer, granulaat, diepvries alles gaat erin.
@BigSmoke @jessicapilon; ongeveer een kwart van mijn wateroppervlak is bedekt met Limnobium laevigatum. dit is dan aan de rechterkant en ik moet je zeggen, ze zitten regelmatig tussen de wortels en onder de bladeren van deze (erg fijne en nuttige) drijfplanten. maar net zo vaak zwemmen ze in de stroming en op open plekjes. Ik kijk het even aan maar lijkt me idd niet dat ze er erg veel last van de stroming ondervinden. er is immers genoeg ruimte waar er geen tot weinig stroming is.

zo nu en dan zwemt er een enkeling in de midden/onder-midden laag van het aquarium; ik neem aan dat dit niet erg is?
 
zo nu en dan zwemt er een enkeling in de midden/onder-midden laag van het aquarium; ik neem aan dat dit niet erg is?

Nee hoor, is normaal. Ik zie dat bij die van mij ook. Soms gewoon eentje die even wat ronddoolt, maar meestal een koppeltje wat even de bosjes (in mijn bak zitten die wat dieper) opzoekt :)
 

Terug
Bovenaan