Stromingsvraag


Guy1992

Well-known member
Lid geworden
22 januari 2013
Berichten
96
Locatie
Limburg, Maastricht
Ik kamp al enige tijd met een licht baardalg probleem. Ik ben daarom bezig om een aantal zaken in mijn aquarium te optimaliseren. Een van die dingen is de stroming.

Het aquarium draait momenteel op een eheim 2213 filter met lillypipes. Hier heb ik al een tijd geleden een extra stromingspomp aan toegevoegd. Nu heb ik de volgend vraag. Welke manier van stroming is volgens jullie beter?

Hieronder is te zien dat de lily pipe en stromingspomp allebei de zelfde richting in spuiten. Zo begint het water links achter --> rechts achter --> rechts voor --> links voor -->
122172_0_82_leeg_stroming.jpg


Of de pomp links voor zetten en de uitstroom van de filter links achter waardoor het water eerst over het gehele oppervlak naar rechts stoomt waarna het na onder geduwd wordt en terug stroomt.
261572_0_82_leeg_stroming_1.jpg


Een voorwaarde is dat ik geen appratuur aan mijn voor- of achterruit hang.

Ik hoop dat mijn tekeningen een beetje duidelijk maken wat ik bedoel.

Laat maar horen wat jullie vinden :)
 
Misschien een domme vraag maar waarom zou het op de eerste tekening niet via de rechterzijruit niet naar beneden afbuigen??
 
Wellicht nog handig een foto van het aquarium zelf:
968543_0_82_dsc_0081.jpg

Hierop is te zien dat het aquarium aan de voorzijde substantieel dieper is dan de achterzijde. Ook kunnen de stenen de stroming be�nvloeden. (extra stromingspomp staat hier niet op)
 
Ja ik denk toch dat ik met een brede spraybar op de achterwand zou werken of aan de zijruit.

Mijn vraag stelde ik omdat volgens mij in beide gevallen het water wel zal afbuigen namelijk.
Door het behoorlijke hoogteverschil krijg je wellicht de dode plekken die voor problemen in de bak kunnen zorgen.
 
jessicapilon zei:
Misschien een domme vraag maar waarom zou het op de eerste tekening niet via de rechterzijruit niet naar beneden afbuigen??

Zeker doet het water dit ook maar in mindere maten. Dit is goed te zien wanneer ik aan het schoonmaken ben en er van alles door mijn water zweeft. Om dit goed duidelijk te maken heb ik dit effect op de tekening wat overdreven.
 
Ok duidelijk. Door de hoogteverschillen zal een goede stroming lastig zijn denk ik maar wellicht dat er hier leden zijn die een oplossing hiervoor hebben.
En misschien valt het wel mee ook. Ik heb nog nooit zo n inrichting gehad hier.
 
jessicapilon zei:
Ja ik denk toch dat ik met een brede spraybar op de achterwand zou werken of aan de zijruit.

Het spraybar effect op de zijruit is het meest te vergelijken met foto 2 toch? Zo wordt de stroming over de gehele oppervlakte verdeeld in plaats van gefixeerd op 1 punt.
 
Ja dan heb je over de gehele breedte zeg maar de stroming en dat weerkaatst dan via de andere zijruit.
 
Wanneer je de straling hoek iets naar onder richt zal het eerder via de "bodem" terugkeren naar het aanzuigpunt. Zoiets als plaatje 2 dus. Richt je de straling van net onder het wateroppervlak meer naar boven zou je denkelijk, naast een grotere rimpeling, meer richting plaatje 1 gaan? Zelf ben ik ook bezig geweest met deze materie en heb nu, een voor mij, bevredigende oplossing gevonden, tot nu toe. Voor de langere termijn is er nog weinig over te zeggen, de wijziging heft nog niet zo lang geleden plaatsgevonden. Ik heb, zoals John ook al aanhaalt, mijn spraybar naar de achterkant verplaatst. Zie daarvoor ook mijn topic daarover.

http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1845728




Groet,
Ben.
 
@benvo interessant. Toch hoor je ook vaak dat oppervlakte stroming goed is voor de waterkwaliteit.

tuinkabouter zei:
de opstelling zoals in foto 2 zie ik vaak voorbij komen op tpt, of mensen hebben een stromingpomp tegenover de filter uitstroom op de halve hoogte van het zijraam.
dit om zo het water terug te "blazen" naar de filter inlaat.

http://www.plantedtank.net/forums/attac ... 1444071767

zoiets als hierboven

Ook dit zou een oplossing kunnen zijn...
 
Guy1992 zei:
Ik kamp al enige tijd met een licht baardalg probleem. Ik ben daarom bezig om een aantal zaken in mijn aquarium te optimaliseren. Een van die dingen is de stroming.

Het aquarium draait momenteel op een eheim 2213 filter met lillypipes. Hier heb ik al een tijd geleden een extra stromingspomp aan toegevoegd. Nu heb ik de volgend vraag. Welke manier van stroming is volgens jullie beter?

Hieronder is te zien dat de lily pipe en stromingspomp allebei de zelfde richting in spuiten. Zo begint het water links achter --> rechts achter --> rechts voor --> links voor -->
122172_0_82_leeg_stroming.jpg


Of de pomp links voor zetten en de uitstroom van de filter links achter waardoor het water eerst over het gehele oppervlak naar rechts stoomt waarna het na onder geduwd wordt en terug stroomt.
261572_0_82_leeg_stroming_1.jpg


Een voorwaarde is dat ik geen appratuur aan mijn voor- of achterruit hang.

Ik hoop dat mijn tekeningen een beetje duidelijk maken wat ik bedoel.

Laat maar horen wat jullie vinden :)

Waarom neemt men een lily pipe???

Juist! Om geen stroming te hebben.

Dus die lelijke stromingspomp eruit. Lily pijp eruit.
Gewoon een uitlooptuitje (zelfde diameter als uw slang) laat dit 1,5 cm onder het oppervlak uitmonden. In de richting van de zijruit.
Evenwijdig aan de achterwand. Dit geeft een krachtige stroming die op de andere zijruit een neerwaartse stroming geeft.
Onderlangs stroomt het water dan terug.
 
biljoenblik zei:
Waarom neemt men een lily pipe???

Juist! Om geen stroming te hebben.

Geen stroming? dacht om geen zichtbare techniek in de bak te hebben.
 
De stroming van de lily pipes is idd anders als een gewone uitstromer, en hangt ook af van welk type je hebt. De stroming is wat egaler. De meeste cre�ren een vortex aan het oppervlakte waardoor je een betere gasuitwisseling krijgt. Deze worden 's avonds ook vaak wat hoger gezet om het teveel aan CO2 kwijt te raken en ervoor te zorgen dat er ook genoeg zuurstof is (al is dit meestal geen probleem in een goed draaiend aquarium).
Vind ze heel goed als je een kleiner aquarium met een grote buitenfilter hebt.

Je aquarium staat er heel goed bij, dus zo slecht zal de stroming nu ook niet zijn.
Denk dat je best zelf wat experimenteert met je filter en de stromingspomp om te zien wat het beste resultaat geeft.
Je stromingspomp kan je ook gebruiken om de stroming van het filter te versterken. Dus ipv ze zij aan zij te zetten, kan je de stromingspomp op de plaats zetten waar de stroming van het filter begint te minderen.

Er is idd niets mis met oppervlaktestroming.
 
Seabait zei:
biljoenblik zei:
Waarom neemt men een lily pipe???

Juist! Om geen stroming te hebben.

Geen stroming? dacht om geen zichtbare techniek in de bak te hebben.
+ wat Backplay zegt. Waar heb jij jouw stelling gelezen of gehoord biljoenblik? Ik heb dit namelijk nog niet gehoord. Waarom zou men geen stroming willen in het aquarium?

Ik heb voor nu de opstelling veranderd van foto 1 zo heb ik het altijd gehad naar foto 2. Ik laat het nu eens een tijdje draaien. Om te zien of dit verbetering geeft.

Backplay jou opstelling is ook interessant maar het nadeel hiervan is dat ik dan mijn stromingspomp aan de achterruit moet hangen en deze dan midden in het zicht hangt.

Ik sta nog steeds open voor op of aanmerkingen!
 
Zelf had ik gewoon mijn opstelling van aanzuig en uitstroom veranderd.
Stromingspompen zijn lelijk, lawaaierig en overbodig in zoetwater.

Bovendien een grote zwarte inktvlek op wat voor de rest een pareltje is.

Je kan ook een glazen spraybar overwegen: http://www.azaqua.nl/aquariumfilter-toe ... -glas.html
 
JurgenD zei:
Zelf had ik gewoon mijn opstelling van aanzuig en uitstroom veranderd.
Welke opstelling had jij dan in gedachte.
Die spraybar is inderdaad mooi allen is hij (net zo als zoveel van azaqua) enorm duur vind ik.
 
Guy1992 zei:
Seabait zei:
biljoenblik zei:
Waarom neemt men een lily pipe???

Juist! Om geen stroming te hebben.

Geen stroming? dacht om geen zichtbare techniek in de bak te hebben.
+ wat Backplay zegt. Waar heb jij jouw stelling gelezen of gehoord biljoenblik? Ik heb dit namelijk nog niet gehoord. Waarom zou men geen stroming willen in het aquarium?

Ik heb voor nu de opstelling veranderd van foto 1 zo heb ik het altijd gehad naar foto 2. Ik laat het nu eens een tijdje draaien. Om te zien of dit verbetering geeft.

Backplay jou opstelling is ook interessant maar het nadeel hiervan is dat ik dan mijn stromingspomp aan de achterruit moet hangen en deze dan midden in het zicht hangt.

Ik sta nog steeds open voor op of aanmerkingen!

Wordt hier toch meermaals gezegd.

Jij hebt een probleem met stroming, en een lily pipe.

Backplay zegt dat een lily pipe veelal gebruikt wordt in een klein aquarium met een groot buiten filter.
Dus de filter is eigenlijk te groot voor het aquarium, dus neem je een lily pipe zodat je vissen kunnen blijven zwemmen.

Wil je stroming in je aquarium, dan heb je niet alleen een volume water nodig, maar ook een bepaalde kracht.
Als de kracht ontbreekt komt de stroming niet ver.

Dus je volume staat vast (zelfde pomp). Als je nu een kleinere opening hebt als uitstroom, dan krijg je meer kracht, dus je stroming rijkt verder.

Verder hebt je met een kleinere uitstroom en meer kracht ook nog het 'venturi' effect. Dit effect zorgt ervoor dat het omringende water meegezogen wordt door de kracht van het uitstromende water, bij de uitstroom.
Dus alles bij elkaar opgeteld krijg je een betere stroming in je bak.
 
JurgenD zei:
Zelf had ik gewoon mijn opstelling van aanzuig en uitstroom veranderd.
Stromingspompen zijn lelijk, lawaaierig en overbodig in zoetwater.

Bovendien een grote zwarte inktvlek op wat voor de rest een pareltje is.

Je kan ook een glazen spraybar overwegen: http://www.azaqua.nl/aquariumfilter-toe ... -glas.html

Helder transparante, en goedkopere, alternatieven zijn: Acrylaat en Polycarbonaat buizen. Verder nog PVC buis dat meestal nog wel een grijzige, soms blauwachtige zweem bevat die onder water overigens niet meer te zien is. Het nadeel van Acrylaat is dat het slecht tegen puntbelasting kan, het barst dan. Acrylaat kennen de meesten van ons ook wel als "Plexiglas". Polycarbonaat is een goed alternatief als je het krijgen kunt. Het is sterk en helder transparant. PVC buis is redelijk verkrijgbaar �n goedkoop, zelf maakte ik daar een Spraybar van over de volle achterwand lengte, nagenoeg onzichtbaar! Extra stromingspomp overbodig!

Groet,
Ben.
 
@Biljoenblik, duidelijk verhaal. Dus als ik mijn lily pipes wil behouden en zonder extra stromingspomp wil werken zal ik een groter filter moeten aanschaffen (nu 2213). Ik wist niet dat er een grotere pompcapaciteit nodig was om een goede stroming te realiseren met lily pipes. Misschien dat ik in de toekomst over ga op een grotere pomp zodat ik de stromingspomp terug in de kast kan leggen :). Bedankt voor je uitleg.

@Benvo ik ben te gehecht aan het prachtige aanzicht van de lilypipes dat ik zo voor niet wil verwisselen voor een alternatief.
 

Terug
Bovenaan